Multirulle för downsize - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Multirulle för downsize

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Multirulle för downsize

    Tja!

    Är på jakt efter en multirulle som kan funka till downsizen. Gärna 30-80gr. Men vore inte skit om den kan funka som aborr-rulle också.

    Vad tror ni om Curado DC? Funkar den för beten upp till runt 80gr?

  • #2
    Köp en shimano curado k 200 så fixar rullen det spannet galant. Ett daiwa alternativ är tatula 200 hd men jag föredrar helt klart curadon

    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg
      Köp en shimano curado k 200 så fixar rullen det spannet galant. Ett daiwa alternativ är tatula 200 hd men jag föredrar helt klart curadon
      Alright, funkar den bättre än DC modellen? Tänker att jag tappar möjligheten att sätta den på en light setup..

      Kommentera


      • #4
        Körde min Curado 201K med ca 50-100g 2-3 pass och visst gick det men tyckte den kändes lite överansträngd för de högre vikterna. Tror knappast den hade gått sönder om jag hade fortsatt fiska den med de vikterna men bytte ändå ut den mot en JB som jag tycker känns mycket trevligare.

        Vet inte exakt vad det är som skiljer mellan 150DC och 200K men har svårt att tro att en 150 skulle kännas mindre överansträngd än en 200.

        Om du kan tänka dig att skaffa en egen rulle för borren skulle jag nog köra på en Ambassadeur i 5000-storlek till downsizen, funkar perfekt för vikter mellan 30-80g (beroende på spö så klart).

        Kommentera


        • #5
          Åfan, jag kanske tänker fel då. Har en curado 300K, kanske räcker för att dänga drag från typ 50gr. Och köpa en mindre rulle som täcker 10-50?

          Kommentera


          • #6
            Curado DC och Curado K är båda tillräckligt välbyggda för att klara gädda. Två kullager som pinionsupport, rätt stora drev etc. Dock, kan du få tag på en Tranx 201/200 bör du definitivt ta den över Curado. Den har inte micro module drev, vilket resulterar i att dreven håller fett bättre, vilket i sin tur minskar servicebehovet. Servicebehovet är annars hyfsat storty på downsizerullar till gädda. Du bör särskilt tänka över Tranxen om du fiskar skärgård, då rullen har en bussning i basen på huvuddrevsaxeln. Den korroderar inte, det gör ett kullager.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
              Curado DC och Curado K är båda tillräckligt välbyggda för att klara gädda. Två kullager som pinionsupport, rätt stora drev etc. Dock, kan du få tag på en Tranx 201/200 bör du definitivt ta den över Curado. Den har inte micro module drev, vilket resulterar i att dreven håller fett bättre, vilket i sin tur minskar servicebehovet. Servicebehovet är annars hyfsat storty på downsizerullar till gädda. Du bör särskilt tänka över Tranxen om du fiskar skärgård, då rullen har en bussning i basen på huvuddrevsaxeln. Den korroderar inte, det gör ett kullager.
              Jag fattar! Så DC kan ändå dänga 50-80gr? Jag har somsagt en Curado 300K för tyngre drag och jerk..

              Kommentera


              • #8
                Vet inte hur intresserad du är av rundgavlade rullar och begagnat? Har en Calcutta 201D annars som jag sparsamt använt för lättare gäddfiske. Går bra att kasta 80g, men är behagligare runt 60-70g skulle jag säga då den känns mindre ansträngd. Rekommenderar dock inte rullen om du fiskar i bräckt vatten då den är känslig för korrosion.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ahlman89 Visa inlägg

                  Jag fattar! Så DC kan ändå dänga 50-80gr? Jag har somsagt en Curado 300K för tyngre drag och jerk..
                  Jag tror det iaf. Har inte prövat själv, men jag skulle nog påstå att konstruktionen klarar det viktspannet.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har ungefär samma fråga, så jag hakar på här om TS inte misstycker. Jag vill ha en multi för typ Pig Shad JR och liknande. Typiska kastvikter för mig är 35-60 gram. Har idag en Lexa 300 och en Prorex 300. Tycker att de känns otympliga. Jag har en preferens i lite lättare grejer och jämför med känslan i min Tatula 103 som jag kör på mitt 5-25 spö. Eftersom jag gillar min Tatula funderar jag på Tatula 200, samtidigt blir jag lite nyfiken på Curado 150, är 150 lite mittemellan 100 och 200-storlek eller hur skall man tänka? Är SLX ett alternativ?

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 252 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 069 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 189 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 677 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 262 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X