Biltemarulle skramlar? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Biltemarulle skramlar?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Biltemarulle skramlar?

    Hejsan!

    Jag köpte ett 3m långt haspelspö på biltema och när jag väl har satt fast ett drag i linan och börjar fiska så skramlar / skrapar det när jag vevar. Men när jag inte har någon lina alls så låter det inte. Man kan dessutom inte kasta särskilt långt. Jag kommer längre med mitt 180cm långa spö.

    Är det ett taskigt kullager som låter eller är det bara att biltema anser att detta är acceptabelt?

    Oavsett vad så blir det retur och köp utav ett vettigt märke istället.

  • #2
    Skramla ska det ju inte göra oavsett om grejerna kommer från Biltema eller annanstans?


    Tyvärr, köpa billigt blir oftast dyrare
    Iom att man måste köpa dubbelt när man inte blir nöjd med billigt..


    Kommentera


    • #3
      Ursprungligen postat av Kimmen Visa inlägg
      Skramla ska det ju inte göra oavsett om grejerna kommer från Biltema eller annanstans?


      Tyvärr, köpa billigt blir oftast dyrare
      Iom att man måste köpa dubbelt när man inte blir nöjd med billigt..

      Tack för ditt svar!
      Väldigt klokt, redan blivit rejält rostad av min kompis! - Så himla dumt att snåla in på.

      Men då lär det inte vara några problem att returnera skiten iaf.
      Det är ju lite svårt att demonstrera problemet utan att sätta fast ett bete och börja veva i vatten... Men dom förstår väl :P

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av chromatic91 Visa inlägg
        Hejsan!

        Jag köpte ett 3m långt haspelspö på biltema och när jag väl har satt fast ett drag i linan och börjar fiska så skramlar / skrapar det när jag vevar. Men när jag inte har någon lina alls så låter det inte. Man kan dessutom inte kasta särskilt långt. Jag kommer längre med mitt 180cm långa spö.

        Är det ett taskigt kullager som låter eller är det bara att biltema anser att detta är acceptabelt?

        Oavsett vad så blir det retur och köp utav ett vettigt märke istället.
        Vilket spö/rulle gäller det?

        Kommentera


        • #5
          Det är inte så att det är linan som låter i ringarna?
          Ibland kan de ju låta fan..

          Kommentera


          • #6
            Ursprungligen postat av esox88 Visa inlägg
            Det är inte så att det är linan som låter i ringarna?
            Ibland kan de ju låta fan..
            Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg
            Vilket spö/rulle gäller det?
            Nej det låter när själva ringen som går framåt och tillbaka när man vevar gör en rotation. Det dumma är att det bara låter när man har ett drag på och vevar eller när bromsen är på. Tar du bort tråden helt och bara vevar tomt så låter det inte alls.

            Så nu lämnade jag in den till biltema, förväntade mig en återbetalning, men nej, den skickas på provning, någon måste alltså sätta på drag och testa den xD Timkostnaden blir ju dyrare än att bara återbetala... haha.

            Biltemas grejer står det inte vem som har gjort grejerna, utan det står bara generisk text på gejerna, så som betesvikt och material. Inga produktnummer osv. Den jag köpte är längst ner på denna sidan.

            https://www.biltema.se/fritid/fiske/...spo-2000042341

            Jag åker till en fiskebutik (Snajk finns i närheten) och fixar riktiga grejer. Jag tror 3 meter är överdrivet trots att jag står på land. 280 cm kanske är mer hanterbart.

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av chromatic91 Visa inlägg





              Jag åker till en fiskebutik (Snajk finns i närheten) och fixar riktiga grejer. Jag tror 3 meter är överdrivet trots att jag står på land. 280 cm kanske är mer hanterbart.
              Åk till Jonas i Fiskeshopen istället.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av stefan1 Visa inlägg

                Åk till Jonas i Fiskeshopen istället.
                Då gör jag det, tack!

                Kommentera


                • #9
                  Jag kan inte låta bli att tänka på en erfarenhet jag gjorde för ett par år sedan. Efter att ha fiskat hela livet med mina gamla glasfiberspön kostade jag på mig en liten Penn Battle med flätlina och ett lätt kolfiberspö. Efter första turen, då jag fiskat med spinnare var jag övertygad om att det var fel på rullen, eftersom det knackade hela tiden när jag vevade. När jag vevade obelastat utan bete kändes inget. Men det var inte förrän jag fiskade med drop-shot som jag kom på vad det var. Det var inte rullen utan spinnarens gång i vattnet som kändes. Den stumma flätlinan och det känsliga spöet förmedlade betets rörelser, något som inte alls märks med glasfiberspö och nylonlina.

                  Din beskrivning är väldigt lik vad jag upplevde. Fast jag får hyfsade kastlängder med mitt spö.

                  P.
                  Senast ändrad av Capsizer; 2022-05-16, 20:32. Anledning: Bättrade texten.

                  Kommentera


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Capsizer Visa inlägg
                    Jag kan inte låta bli att tänka på en erfarenhet jag gjorde för ett par år sedan. Efter att ha fiskat hela livet med mina gamla glasfiberspön kostade jag på mig en liten Penn Battle med flätlina och ett lätt kolfiberspö. Efter första turen, då jag fiskat med spinnare var jag övertygad om att det var fel på rullen, eftersom det knackade hela tiden när jag vevade. När jag vevade obelastat utan bete kändes inget. Men det var inte förrän jag fiskade med drop-shot som jag kom på vad det var. Det var inte rullen utan spinnarens gång i vattnet som kändes. Den stumma flätlinan och det känsliga spöet förmedlade betets rörelser, något som inte alls märks med glasfiberspö och nylonlina.

                    Din beskrivning är väldigt lik vad jag upplevde. Fast jag får hyfsade kastlängder med mitt spö.

                    P.
                    Fan va tufft, min knackade också när jag vevade, men det hade att göra med att veven var så plastig att den böjde sig och slog i snurran då och då xD
                    Du är mer insatt i det här med att känna spöet och betet, men jag vet att jag som köpte ett 3m spö upp-offrade lite känsla för vad som hände i vattnet, men jag rationaliserade det med att jag står på land och måste komma ut en bit.

                    9 fot kanske är mer hanterbart, eller mindre. Då får man mera kontroll!

                    Vet inte riktigt varför jag inte kunde kasta ut draget ordentligt, visst är det teknik som krävs, men det är som att det blev ett jävla motstånd i linan varje gång man ville kasta ut spinnaren... Dålig lina?

                    Tack för ditt fina svar

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 275 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 270 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 950 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X