Ursprungligen postat av engqvist
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Daiwa Alphas SV TW 800HL
Collapse
X
-
-
Jag drog i våras två av mina gäddrullar (Curado 300 DSV, Lexa 300) i näranog botten med original bromslameller och fick ut ca 3 kg. Låter lite men såpass att de inte slirade när jag spände upp dem rejält med gäddspö - 150g och 3 kg är mer än jag drar åt bromsen vid fisket.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
För mig är MGXtreme en finessrulle eller jerkbaitrulle. Bromsen mäter till ca 3 kg om jag skruvar ner den på max, oavsett vad Abu skriver på sidan av lådan. Du kommer nöta ut skruvspåren för stjärnhjulet om du försöker få ut mer slirbromskraft ur den. Med den bromsen ser jag tyvärr inte hur den skulle passa till 20-30 g beten. Möjligt att den kastar dessa bättre, men den känns dessvärre för klen för det fisket. Men funkar det för dig så funkar det för dig.
Precis som man fick lära sig förr när man började med multi. Tummen ska på när betet landar och tummen ska även på vid mothugget. Då behövs inte många kg broms för att landa även en större gädda.Senast ändrad av engqvist; 2022-07-06, 19:45.
- Gillar 3
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
Jag polerade aldrig bromsplattan... och jag kontrollmäter inte varenda kast... det blir en höftning där jag vet att den aktuella rullen inte övervarvar.
och det kanske skiljer 3 meter... eller 6... för min del spelar det ingen roll om jag får iväg betet 27 eller 33 meter hemma på tomten.
För övrigt anser inte jag mgxtreme2 vara en rulle för lätta beten... jag tycker den passar bättre med betesvikter mellan 20-30 gram... då kastar den riktigt långt.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg
MGXtreme borde kasta bra mycket längre än Pro Max. Det är den rullen jag kastar längst med på hela marknaden. Glapp i spolen (ingen friktionsbroms) och polerad bromsplatta är dock måsten.
och det kanske skiljer 3 meter... eller 6... för min del spelar det ingen roll om jag får iväg betet 27 eller 33 meter hemma på tomten.
För övrigt anser inte jag mgxtreme2 vara en rulle för lätta beten... jag tycker den passar bättre med betesvikter mellan 20-30 gram... då kastar den riktigt långt.Senast ändrad av Xerup; 2022-07-05, 22:23.
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
...dom flesta rullarna, inklusive mgxtreme2 kastar den där tiny bustern cirka 27 meter med det svartzonkerspöet...
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inläggså här sa tysken https://www.angel-kniffe.com/daiwa-alphas-sv-tw-800/
Verkar mest vara en estetisk sak.
Så här ser min Zillion ut med 20 lb PP (0,23, 4-t) tror jag det är, som jag övade lite med i maj efter HÖ som "referens".
Stilrena rullar som känns väldigt gedigna... nästan bättre än en Pro Max3 :-D
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
så här sa tysken https://www.angel-kniffe.com/daiwa-alphas-sv-tw-800/
Verkar mest vara en estetisk sak.
Så här ser min Zillion ut med 20 lb PP (0,23, 4-t) tror jag det är, som jag övade lite med i maj efter HÖ som "referens".
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
-
Just nu sitter det en solblekt Berkley X9 0,14 på originalspolen. Jag testade att sätta rullen på ett Svartzonker Pro 5-25g och provkastade med en Tiny Buster som jag brukar använda som referens.
Jag har varit lite för lat och bara ordnat med referensavstånd var tredje meter på min "kastbana" på tomten... dom flesta rullarna, inklusive mgxtreme2 kastar den där tiny bustern cirka 27 meter med det svartzonkerspöet... även min Abu Garcia Pro Max3 lyckas med det.
Det är inga jättelängder såklart och jag gissar att det just nu beror mer på betet i sig än något annat... det blir helt enkelt lite fladdrigt i luften efter knappa 20 meter och då bromsar det in lite för fort.
Daiwa Alphas SV TW 800HL kastar precis som alla andra rullar cirka 27 meter.
Vad brukar ni använda för "testbete" när ni provar spön/rullar i ovan nämnda spann?
Jag är inte nöjd med hur linan läggs upp på spolen. Nu är det ju iof torrt men jag tycker inte att det brukar spela någon roll på spiderwire 0,13 som jag brukar använda till abborrerullar.
1 Foto
Lämna en kommentar:
-
Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
Hoppas det funkar, gärna utlåtande här! Att FC sjunker har sina fördelar och kanske är den lite mer stum än nylon.
Har dock aldrig prövat FC som huvudlina, den sägs ofta vara styv och besvärlig att kasta med iaf grövre dimensioner. Kanske nån här på FS kan ge tips på en bra FC för multi om du inte redan har koll.
- Gillar 1
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
-
Svar till Vad är detta för rullarav KudashiÄven dessa 4 rullar fanns med i paketet4 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-05-13, 18:41 -
-
Hej gruppen!
Jag ska ställa in centrifugalbromsen på en revo beast. Jag har läst på lite...2 Foton-
Kanal: Rullar
2025-03-27, 17:16 -
Relaterat
Collapse
Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
---|---|---|---|---|
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
|
11 svar
3 796 visningar
0 gillar
|