Daiwa Alphas SV TW 800HL - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Alphas SV TW 800HL

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Idag fick jag äntligen ett par timmar på sjön med Daiwan och då tillsammans med ett spö med angiven kastvikt på 6-21g.

    Jag beställde ju en grund spole från Ray's Studio för att kunna kasta lättare beten... det känns just nu lite onödigt för den här rullen passar mig så fasligt bra med beten mellan 10-20g och nu har jag ju ett par andra rullar till det lätta fisket så det kommer bli flätlina även på grunda spolen.

    Om jag bara fiskar med dom beten jag brukar använda i ovan nämnda viktspann behöver jag inte ens justera kastbromsen mellan lättaste och tyngsta betet och det ser jag som en jättestor fördel. Det ska bli intressant att se om det även kommer gälla med spolen från Ray's Studio... jag ska testa den innan jag beställer spolen från roro.

    Supernöjd! Helt klart en keeper.

    Kommentera


    • #52
      Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
      Är övertygad om att en haspel i t ex Daiwa storlek 2000 eller ffa en 2500 skulle ge noterbart längre kast än en 500 (pga större diameter på spolen) men om den slår din Alphaskombo vet jag inte säkert men troligen en aning.
      Så är det. Ju högre spole desto längre kast. Det är därför Shimanos "Long Stroke Spool" faktiskt ger längre kast. Varje gång du kastar byter linan håll fram och tillbaka på spolen. Detta bidrar med friktion. Friktion förkortar kast. Ju högre spole, desto färre gånger behöver linan byta håll, vilket ger minskad friktion och därmed längre kast. En grund spole ger ännu lite längre kast över tid, då linan komprimeras mindre på en grund spole (det finns mindre plats för linan att komprimeras på en grund spole). I min mening kan en väldesignad haspelrulle, med framförallt en bra linuppläggning och en bra designad spole, kasta längre än en rätt inställd multirulle. Det har stämt överens med vad jag upplevt iallafall. En 500-storlek haspel kommer nog kasta kortare i de allra flesta fall än en bra inställd multirulle.

      Kommentera


      • #53
        Ohh... testade att spola av lina med fem meter åt gången på originalspolen efter att ha läst den där artikeln av tysken som det länkades till tidigare i tråden... kastlängden ökade markant när jag hade spolat av 20 meter lina. Vid tillfälle ska jag fortsätta att testa med mindre mängd lina.

        Kommentera


        • #54
          Det kom en grej i vägen...

          Jag spolade på 50 meter av Stroft Color Yellow 0,16.

          Bromsen räcker till gott och väl för en gummijiig och "shallow" skruv med totalvikt 6 gram och då vägde jag med beteslåset.

          Jag har just nu 33 grader varmt i skuggan så jag pallade bara några kast... i solen på altanen är det nog över 45 grader nu.

          Jag ska testa mer ordentligt när luften ute är kallare än mitt blod...

          Kommentera


          • #55
            Då har du nästan lika varmt som det är på akuten i Halmstad.. Tackar en tysk turistjävel för ett sabbat knä aka sabbad semester aka väldigt lite fiske...

            Kommentera


            • #56
              Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg
              Det kom en grej i vägen...

              Jag spolade på 50 meter av Stroft Color Yellow 0,16.

              Bromsen räcker till gott och väl för en gummijiig och "shallow" skruv med totalvikt 6 gram och då vägde jag med beteslåset.

              Jag har just nu 33 grader varmt i skuggan så jag pallade bara några kast... i solen på altanen är det nog över 45 grader nu.

              Jag ska testa mer ordentligt när luften ute är kallare än mitt blod...
              Provat på riktigt än?

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av SjonsBaever Visa inlägg

                Provat på riktigt än?
                Jag testade en del men kom fram till att jag inte vågar ladda på spöet ordentligt med nylonlina. Dessutom är det flera tillverkare av lätta spolar som rekommenderade att man inte använder nylon på tunna BFS- spolar eftersom dom kan kolapsa.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

                  Jag testade en del men kom fram till att jag inte vågar ladda på spöet ordentligt med nylonlina. Dessutom är det flera tillverkare av lätta spolar som rekommenderade att man inte använder nylon på tunna BFS- spolar eftersom dom kan kolapsa.
                  Ja det har jag läst lite kommentarer om.
                  Har inte testat några andra spolar och har inte sett några kommentarer där det faktiskt gått sönder för folk, men har varit hyffsat våldsam med min utan problem, t.ex ryckt loss en del bottennapp och haft en del tvärstopp pga overruns... så vet inte hur mycket som är fakta och hur mycket som är "internetsanning"...

                  Om du undrar inför att du lägger på flätlina och vill ha nått att gå på så rymmer den ca 70m berkley X9 0.10 eller j-braid grand 0.13, med några meter 0.25 nylon i botten.
                  fylld enligt bild i post 21 i denna tråden
                  http://​​​​​​​https://www.fiskesnack.com/forum/fiskes%C3%A4tt/spinnfiske-utrustning/2585708-funderar-p%C3%A5-nya-borregrejjer

                  Bifogade filer

                  Kommentera


                  • #59
                    Lite liv till tråden.
                    Har installerad en knarr till bromsen till min Alphas. Tycker det är en rolig gimmick. Knarren från Ali. Funkar bra, lite tystare än den i min Zillon som är original.
                    Har någon bytt bussningen i wormshaften till ett lager?
                    Om- märker ni någon skillnad?

                    Kommentera


                    • #60
                      Ursprungligen postat av Utter Visa inlägg
                      Lite liv till tråden.
                      Har installerad en knarr till bromsen till min Alphas. Tycker det är en rolig gimmick. Knarren från Ali. Funkar bra, lite tystare än den i min Zillon som är original.
                      Har någon bytt bussningen i wormshaften till ett lager?
                      Om- märker ni någon skillnad?
                      Å, jag har varit sugen på att installera knarr, skulle du kunna skicka över en länk till där du köpte den?

                      Jag har monterat ett lager i min Alphas, men i och med att den är så len redan från början är det svårt att säga om det gjorde någon skillnad.
                      I min tatula 200 däremot tycker jag att det gjorde stor skillnad.

                      Jag har skrivit om det i denna tråden:

                      Fredagspyssel - Trimma rulle! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 242 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 057 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 145 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 579 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 215 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X