Optimera en ambassadeur ultra mag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimera en ambassadeur ultra mag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Tjusigt!
    även jag har plockat ihop allt utom magneterna som fastnat i postnords hantering.
    Hur många schims behövde du använda i spolen? Vilken styrka på magneter har du och hur placerade du dom?

    ​​​​​​Jag körde original spolaxel, på pinjong sidan av spolen satte jag två plana kopparbrickor samt en kupad innan lagret och sen enligt tips av FRB den nedslipade kopplingsbrickan.
    I andra änden av spolen körde jag en plan kopparbricka och sedan plastbussningen innan lagret.
    Click image for larger version  Name:	DSC_0186.JPG Views:	0 Size:	1,44 MB ID:	2606898
    Har vägt Availspolen med allt monterat och med lina på, vilket ger en totalvikt på 19g
    Med original låg jag på 32 g Click image for larger version  Name:	DSC_0185.JPG Views:	0 Size:	1,48 MB ID:	2606900
    Kul att du med körde med UTs kullagrade 35mm vev, tror det blir grymt bra med den mindre slaglängden ihop med den förhållandevis låga utväxlingen.
    Click image for larger version  Name:	DSC_0182.JPG Views:	0 Size:	1,55 MB ID:	2606899
    Snyggt gjort med kopplingsbrickan!
    När det gäller distansbrickor så har ni helt olika spolar och då blir jämförelsen kanske inte så intressant. Eftersom du har 2 plana kopparbrickor underst så kanske din spolaxel #802624 skulle vara användbar och att du då kan ta bort de plana brickorna?
    När det gäller utväxling så finns det faktiskt drev för att få 6,14:1. Tyvärr är de ganska ofta lite råa i gången när man får dem från ABU men efter några rejäla fiskepass brukar de nötas in och bli bättre och bättre med tiden.
    Senast ändrad av FRB; 2022-08-28, 12:19.

    Kommentera


    • #32
      Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

      Snyggt gjort med kopplingsbrickan!
      När det gäller distansbrickor så har ni helt olika spolar och då blir jämförelsen kanske inte så intressant. Eftersom du har 2 plana kopparbrickor underst så kanske din spolaxel #802624 skulle vara användbar och att du då kan ta bort de plana brickorna?
      När det gäller utväxling så finns det faktiskt drev för att få 6,14:1. Tyvärr är de ganska ofta lite råa i gången när man får dem från ABU men efter några rejäla fiskepass brukar de nötas in och bli bättre och bättre med tiden.
      Tack!
      och tack för att du postade brickan till mig :-)
      Jag testade mig fram lite olika, även med den andra spolaxeln. Med denna montering blev allt helt perfekt men går nog att få till det minst lika bra med #802624
      Låter det vara som det är nu tills vidare då det blev så pass bra.

      Har tyckt mig läsa något om att högre utväxling finns att tillgå men tror denna blir helt perfekt för abborrefiske med crankbaits nu i höst.

      Är dessa drevsatser något du har på lager hemma? Eller har du möjligtvis artikelnr hos Abu? ifall man skulle vilja testa.
      Är lite inne på att införskaffa mig en rulle till o bygga havsöringsrulle av och då skulle den högre utväxlingen sitta fint.

      Kommentera


      • #33
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

        Tack!
        och tack för att du postade brickan till mig :-)
        Jag testade mig fram lite olika, även med den andra spolaxeln. Med denna montering blev allt helt perfekt men går nog att få till det minst lika bra med #802624
        Låter det vara som det är nu tills vidare då det blev så pass bra.

        Har tyckt mig läsa något om att högre utväxling finns att tillgå men tror denna blir helt perfekt för abborrefiske med crankbaits nu i höst.

        Är dessa drevsatser något du har på lager hemma? Eller har du möjligtvis artikelnr hos Abu? ifall man skulle vilja testa.
        Är lite inne på att införskaffa mig en rulle till o bygga havsöringsrulle av och då skulle den högre utväxlingen sitta fint.
        Huvuddrev #19527
        Pinjong #19735

        ABU tar 200 kr för en sats.

        Precis som du säger så är den utväxlingen riktigt bra för havsöringsfisket. Jag har för tillfället 3 rullar (UM och XLT) med dessa drev.

        Kommentera


        • #34
          Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

          Tjusigt!
          även jag har plockat ihop allt utom magneterna som fastnat i postnords hantering.
          Hur många schims behövde du använda i spolen? Vilken styrka på magneter har du och hur placerade du dom?

          ​​​​​​Jag körde original spolaxel, på pinjong sidan av spolen satte jag två plana kopparbrickor samt en kupad innan lagret och sen enligt tips av FRB den nedslipade kopplingsbrickan.
          I andra änden av spolen körde jag en plan kopparbricka och sedan plastbussningen innan lagret.
          Click image for larger version

Name:	DSC_0186.JPG
Views:	325
Size:	1,44 MB
ID:	2606898
          Har vägt Availspolen med allt monterat och med lina på, vilket ger en totalvikt på 19g
          Med original låg jag på 32 g Click image for larger version

Name:	DSC_0185.JPG
Views:	310
Size:	1,48 MB
ID:	2606900
          Kul att du med körde med UTs kullagrade 35mm vev, tror det blir grymt bra med den mindre slaglängden ihop med den förhållandevis låga utväxlingen.
          Click image for larger version

Name:	DSC_0182.JPG
Views:	325
Size:	1,55 MB
ID:	2606899
          Ska kolla vad min väger med lina och allt monterat.
          Intressant....

          Kommentera


          • #35
            Den vägde 24g, troligen så är det mer lina på denna.

            Kommentera


            • #36
              Angående tidigare funderingar på magneterna och dess placering kan jag visa hur det ser ut i min rulle.
              Beroende på magneternas styrka får man förstås justera antalet och även placeringen av dem tills man hittar sin egen optimala setup.
              Click image for larger version

Name:	20220828_145741.jpg
Views:	294
Size:	606,7 KB
ID:	2606912

              Kommentera


              • #37
                Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
                Angående tidigare funderingar på magneterna och dess placering kan jag visa hur det ser ut i min rulle.
                Beroende på magneternas styrka får man förstås justera antalet och även placeringen av dem tills man hittar sin egen optimala setup.
                Click image for larger version

Name:	20220828_145741.jpg
Views:	294
Size:	606,7 KB
ID:	2606912
                En av magneterna jag köpte av dig gick itu. Har dock tryckt in den ändå.Click image for larger version

Name:	20220828_162546.jpg
Views:	237
Size:	1,20 MB
ID:	2606916

                Kommentera


                • #38
                  Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg

                  En av magneterna jag köpte av dig gick itu...
                  Aj då, det var ju inte bra. Jag får se till att ordna det. Synd att det blir extra dröjsmål innan din rulle är komplett.

                  Kommentera


                  • #39
                    Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

                    Aj då, det var ju inte bra. Jag får se till att ordna det. Synd att det blir extra dröjsmål innan din rulle är komplett.
                    Det är inga problem. Tack för hjälpen.

                    Kommentera


                    • #40
                      Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

                      Huvuddrev #19527
                      Pinjong #19735

                      ABU tar 200 kr för en sats.

                      Precis som du säger så är den utväxlingen riktigt bra för havsöringsfisket. Jag har för tillfället 3 rullar (UM och XLT) med dessa drev.
                      Bör kanske tillägga att det även behövs en bromsring #15093 och bromslamell #15094 ifall man har den tidiga varianten av Ultra Mag med "click-spring". Gissar på att det blir ca 25 kr extra.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 286 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 276 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 996 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X