Optimera en ambassadeur ultra mag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimera en ambassadeur ultra mag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

    Ok så jag använder den svarta plastbussningen i andra änden av spolen där kopplingsbrickan sitter.
    Har du något förslag på vad man ska distansera spolen med i andra ändan av spolen när man inte kan använda den svarta plastbussningen där längre?
    Tänkte prova någon av abus egna spolar helst så lätt som möjligt.
    Jag var lite otydlig, men det jag menade var i samma ände där den svarta plastbussningen redan sitter. Testa 2 tunna kopparbrickor underst, därefter plastbussningen (se till att den är vänd åt rätt håll med sitt urtag mot kullagret), sedan kullagret och allra sist låsringen).

    På andra sidan (där kopplingsbrickan sitter) ska det vara likadant som vanligt, dvs en kopparbricka under kullagret.

    ABU har inte så roliga spolar i 40-storlek. C3/C4 av senaste modell är väl de lättaste de har.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

      Jag var lite otydlig, men det jag menade var i samma ände där den svarta plastbussningen redan sitter. Testa 2 tunna kopparbrickor underst, därefter plastbussningen (se till att den är vänd åt rätt håll med sitt urtag mot kullagret), sedan kullagret och allra sist låsringen).

      På andra sidan (där kopplingsbrickan sitter) ska det vara likadant som vanligt, dvs en kopparbricka under kullagret.

      ABU har inte så roliga spolar i 40-storlek. C3/C4 av senaste modell är väl de lättaste de har.
      Ok då är jag med på det hela

      Verkar svårt att få tag på lätt spole i denna storlek över huvud taget. Avail har utgått och enda alternativet verkar vara UT för ett hutlöst pris, eller den på Aliexpress med tveksam kvalitet.
      Senast ändrad av Reekie; 2022-08-15, 08:30.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

        Ok då är jag med på det hela

        Verkar svårt att få tag på lätt spole i denna storlek över huvud taget. Avail har utgått och enda alternativet verkar vara UT för ett hutlöst pris, eller den på Aliexpress med tveksam kvalitet.
        Abus lättaste (serieproducerade) i 40-storlek är, mig veterligen, #970488. Den väger in på 9 g.
        Tyvärr finns den inte kvar att beställa, men jag har sett 6 st tillgängliga på eBay (USA). Till dem krävs att man byter ut magneterna i UM mot neodymiummagneter. Om du kan tänka dig begagnat så har jag några sådana spolar och passande magneter. PM'a mig i så fall.

        Kommentera


        • #14
          Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg

          Abus lättaste (serieproducerade) i 40-storlek är, mig veterligen, #970488. Den väger in på 9 g.
          Tyvärr finns den inte kvar att beställa, men jag har sett 6 st tillgängliga på eBay (USA). Till dem krävs att man byter ut magneterna i UM mot neodymiummagneter. Om du kan tänka dig begagnat så har jag några sådana spolar och passande magneter. PM'a mig i så fall.
          Attans att jag inte visste det tidigare, hittade en avail spole på hedgehog studio som jag beställde.
          Det var den sista dom hade i lager så jag slog till direkt när jag hitta den.
          Har även hittat magneter som jag beställt, men har ingen koll på hur starka man ska ha. Verkar va en jädra styrka, var angivna med en styrka på 0,9 kg Men gissar att det bara är att köra färre magneter annars.

          Kommentera


          • #15
            Lägg gärna upp bilder och info hur ”projektet” fortlöper
            ​​​​​​:-)

            Kommentera


            • #16
              Absolut gör jag det!

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                Attans att jag inte visste det tidigare, hittade en avail spole på hedgehog studio som jag beställde.
                Det var den sista dom hade i lager så jag slog till direkt när jag hitta den.
                Har även hittat magneter som jag beställt, men har ingen koll på hur starka man ska ha. Verkar va en jädra styrka, var angivna med en styrka på 0,9 kg Men gissar att det bara är att köra färre magneter annars.
                Ja, färre magneter och en slutlig finjustering med ställskruven så ska allt kunna bli riktigt bra

                Kommentera


                • #18
                  Nu har dom första delarna till mag 1an börjat trilla in, i form av en kullagrad 35mm vev från sportfiskeboden, och en avail spole från hedgehog studio.
                  Det tog PostNord två dagar längre att leverera veven från Täby än det tog för FedEx att leverera spolen från Japan.

                  Nu väntar man på lite smådelar från Abu service och magneter som jag hittade på ebay.
                  Glömde dock att kolla med Abu service om dom hade bromslameller i kolfiber, men det får väl bli en senare uppgradering om inte någon här råkar sitta på några i rätt dimension?
                  Click image for larger version

Name:	DSC_0171.JPG
Views:	317
Size:	1,74 MB
ID:	2606407

                  Kommentera


                  • #19
                    Har testat att montera spolen i rullen enligt tipsen från FRB
                    Schimsade in vänstersidan med en kopparbricka, plastbussningen och slutligen lagret så blev den perfekt centrerad.
                    Nu återstår att få ordning på andra ändan med en kopplingsbricka som griper i pinjongen.
                    Click image for larger version

Name:	DSC_0172.JPG
Views:	422
Size:	1,04 MB
ID:	2606424

                    Kommentera


                    • #20
                      Men dra och bada, den där färgkombinationen blev klockren!

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 284 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 133 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 275 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 990 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 358 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X