Optimera en ambassadeur ultra mag - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Optimera en ambassadeur ultra mag

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #51
    Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg
    uffe62 har du hunnit testa rullen ännu?
    Nej, har gjort en enklare operation i högerarmen och har inte kunnat fiska, är heller inte hemma i helgen, tyvärr.
    Har däremot "känt" att magneterna bromsar ganska rejält om man ställer enligt ovan. Men behöver nog provkasta innan jag ropar "HEJ!!!".

    Kommentera


    • #52
      Jag har nu monterat 8 magneter, plus och minus om vartannat. Jag har dessutom sett till att bromsplattan är så nära som möjligt vid steg 9 på bromsratten.
      magneterna kommer däremot inte lika nära spolen som originalmageterna då dom är något kortare.
      https://www.apexmagnets.com/magnets/...-cobalt-magnet dessa är magneterna jag köpte, fanns något starkare men tycker dessa borde räcka till?

      Kommentera


      • #53
        Mina magneter har följande specifikation och har fungerat bra med de lätta spolar jag har testat.

        MAGNET SPECIFICATIONS
        Size: 0.25 x 0.125 inch (Diameter x Thickness)
        Metric Size: 6.35 x 3.175 mm
        Grade: N42
        Pull Force: 2.3 lbs
        Coating: Nickel-Copper-Nickel (Ni-Cu-Ni)
        Magnetization: Axially
        Material: Neodymium (NdFeB)
        Tolerance: +/- 0.002 in
        Max Operating Temperature: 149 F
        Surface Field: 4,665 Gauss

        Kommentera


        • #54
          Ursprungligen postat av FRB Visa inlägg
          Mina magneter har följande specifikation och har fungerat bra med de lätta spolar jag har testat.

          MAGNET SPECIFICATIONS
          Size: 0.25 x 0.125 inch (Diameter x Thickness)
          Metric Size: 6.35 x 3.175 mm
          Grade: N42
          Pull Force: 2.3 lbs
          Coating: Nickel-Copper-Nickel (Ni-Cu-Ni)
          Magnetization: Axially
          Material: Neodymium (NdFeB)
          Tolerance: +/- 0.002 in
          Max Operating Temperature: 149 F
          Surface Field: 4,665 Gauss
          Dom har exakt samma dimensioner då, förutom att mina har en något lägre dragstyrka på 2,05 lbs istället.
          Liten skillnad så borde funka lika bra med denna setup nu när jag gjort dessa ändringar.

          Kommentera


          • #55
            Stannade till vid närmsta brygga idag för att testa dom nya inställningarna, vilken enorm skillnad!
            ​​​​​​Började försiktigt på steg 9 med ett ganska kompakt bete vilket med en gång visade sig vara ett idiotsäkert läge och helt omöjligt att ens få tendens till linresning.
            med en lätt wobbler på 8 gram så började man få tendens till linresning runt steg 4.
            Ska skruva åt justerskruven till bromsplattan ett varv då den bromsar väldigt mycket just nu, men känns som detta kommer bli otroligt bra nu.
            Om det beror på dom två extra magneterna, att jag vände varannan + och - eller att jag justerade bromsplattan närmare spolen vet jag inte.
            Troligen en kombination av allt men sen är frågan vilket som skulle vara bäst? Att ta bort två magneter eller justera bort bromsplattan från spolen? Får helt enkelt testa mig fram.
            Ett stor tack till FRB din support var guld värt.

            Kommentera


            • #56
              Har nu varit ute testfiskat med min moddade ultra mag. Tycker att den kastade ganska ok. Fick min kastbroms att funka ok med 4st magneter som köptes in av FBR.
              Måste nog dock säga att man kommer ihåg varför man gick över till de små lågprofilarna men nostalgi var det allt.

              Kommentera


              • #57
                Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg
                Har nu varit ute testfiskat med min moddade ultra mag. Tycker att den kastade ganska ok. Fick min kastbroms att funka ok med 4st magneter som köptes in av FBR.
                Måste nog dock säga att man kommer ihåg varför man gick över till de små lågprofilarna men nostalgi var det allt.
                Jag har testat min under några pass och tycker den kastar över förväntan, enda lågprofilrullen jag har som slår denna är en revo premier även den uppgraderad med en ännu lättare bfs spole från Avail.

                Gissar att den lättare spolen jag kör med gör sitt, sen sväljer den betydligt mindre lina vilket även det påverkar totalvikten en del.

                Kommentera


                • #58
                  Ursprungligen postat av Reekie Visa inlägg

                  Jag har testat min under några pass och tycker den kastar över förväntan, enda lågprofilrullen jag har som slår denna är en revo premier även den uppgraderad med en ännu lättare bfs spole från Avail.

                  Gissar att den lättare spolen jag kör med gör sitt, sen sväljer den betydligt mindre lina vilket även det påverkar totalvikten en del.
                  Jag har ju dessutom kvar mina orginallager.
                  Jämförde med en Daiwa Alphas Air som kastade betydligt bättre vad gäller lättare beten(runt 5g).
                  Men runt 10g funkar den ok.

                  Kommentera


                  • #59
                    Ursprungligen postat av uffe62 Visa inlägg

                    Jag har ju dessutom kvar mina orginallager.
                    Jämförde med en Daiwa Alphas Air som kastade betydligt bättre vad gäller lättare beten(runt 5g).
                    Men runt 10g funkar den ok.
                    Jag kör också med originallager och är tveksamt till att man vinner speciellt mycket på att gå över till keramiska.
                    Mina har gått bara en säsong så dom är ju riktigt fräscha och med regelrätt service kommer dom nog hålla i många år framåt.

                    beten ner mot 5g kastar jag också med halvdant resultat men det beror mest på spöt som laddar allt för dåligt kring dessa vikter.
                    Har testat med revon och skillnaden var knappt märkbar.
                    ​​​​

                    Kommentera


                    • #60
                      Roligt att höra att fler kör lättare beten med sina ambor. Har en fullsmetad 4601 där jag har kullagrade allt och stoppat in en record spole. Den rullen kastar jag ner till 5g med, men då krävs rätt spö, rätt lina och så spolar jag inte hela spolen full.

                      Har även en svart 1000c där jag har bytt ut bustningen mot kullager men spolen är ganska tung och djup. Har inte hunnit provkastat den än men misstänker att spolen inte håller måttet för lättare beten tyvärr.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                      10 svar
                      3 277 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                      44 svar
                      10 118 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Alman
                      av Alman
                       
                      Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                      279 svar
                      47 271 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Adam Huss  
                      Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                      535 svar
                      88 952 visningar
                      38 gillar
                      Senaste inlägg Xerup
                      av Xerup
                       
                      Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                      108 svar
                      11 350 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Arbetar...
                      X