köpråd hapselrulle runt max (2000) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

köpråd hapselrulle runt max (2000)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Bra input om rullar och storlekar, ibland låter det dock nästan mer som ngt hämtat från tillverkaren än en analys av dem ;-)
    En vanlig Shimano 3000 rymmer en överdriven mängd tunn flätlina för svenskt insjöfiske, där kan en 2500 vara bättre men man kan ju grunda med billig nylon om man vill ha en djup spole som rymmer grövre flätlina…
    4000 skulle jag välja om enbart gäddfiske stod på menyn.

    Man kan välja en tyngre rulle för ngt bättre spönbalans men egentligen är det i min mening i så fall bättre att montera in en lättare motvikt i spöbutten, där vikten gör mer ”balansnytta”. Man får nog klart bättre livslängd på 2 st 1000kr rullar än med en för 2000 och skillnaden, upplevelsen dem emellan är knappast avgörande stor för de sporadiska flertalet.
    Jag citerar trådskaparen - Hej tänkte uppgradera rulle.Har tittat på schimano stradic, ultegra och vanford. Vad rekomenderas runt 2000kr klassen?

    Kommentera


    • #12
      Tja, förvisso men för en "amatör" kan det vara av intresse att få veta att en uppgradering från okänd rulle till en för 2000kr inte nödvändigtvis ger mer livslängd än ca 1000kr i min mening även om det kan finnas ngt art- fast främst nyansskillnad i hur de upplevs.

      Min Stradic Ci4 2500 som ny utmärkte sig inte tydligt mot min Daiwa Prorex V LT 2500 fastän dubbelt så dyr. Så möjligen kan ett alternativ vara två rullar a' 1000kr, säg en 2500 med grund spole och en 4000 till gäddan även om det inte specifikt frågades?

      Många är mkt nöjda med Fuego här på FS, vill man absolut ha en för 2000kr så är förslagen här vettiga, Daiwa i samma prisklass likaså.

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Dfishing Visa inlägg
        ... Tacksam för att du svarat på TS frågor, bra analys och rekommendationer, bra jobbat!
        Tack! ;-)

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
        11 svar
        3 500 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg PrN-Sweden  
        Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
        217 svar
        30 067 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg MathiasJK  
        Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
        279 svar
        47 532 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Adam Huss  
        Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
        537 svar
        90 058 visningar
        38 gillar
        Senaste inlägg Kimmen
        av Kimmen
         
        Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
        108 svar
        11 571 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg engqvist  
        Arbetar...
        X