Haspelrulle till havsöring - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Haspelrulle till havsöring

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Haspelrulle till havsöring

    Jaha då är tiden kommen att gå över till mörka sidan
    Fick ett Daiwa Luvias spö i julklapp, dock i spinning och inte casting.. och detta medför att jag då behöver ett matchande rulle till spöt. Kör allt mitt havsöringsfiske idag med multirulle och tänkte då att det kanske kan vara bra med en kompletterande haspelutrustning.
    Men då min kunskap om just haspelrullar är tämligen begränsad behöver jag lite hjälp. Kollat på Shimano Stradic C3000 eller Daiwa Ballistic 2500-3000, någon som har mer input om dessa rullar eller tips på andra lämpliga haspelrullar till havsöringfiske och ligger runt 2-3000kr?

    Tacksam för hjälpen men mina första stapplande steg in på den mörka sidan

    Gott slut och gott nytt på er alla!
    Senast ändrad av beachcast; 2023-12-29, 20:05.

  • #2
    Jag har Stradic C3000 och Vanford C3000.

    Mycket lena och fina rullar som är rätt så lika förutom att Vanforden väger ca 50g mindre än Stradicen.

    Fördelen med dessa är ju att du får på lite mer Lina än vanliga 2500 :-)

    Tror dom ligger nästan lika i pris oxå, kanske någon hundralapp extra för Vanforden :-)
    Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
    Flugfiske är en Livs-stil
    2016 har jag blivit Multifrälst

    Kommentera


    • #3
      Finns en uppsjö av bra rullar. Stradic har fått bra kritik över tid. Som jag ser det finns det inget behov av rullar över 2500.
      Jag kör 2st 2500 till dobb o fluga samt plåtbit.
      Lägger några meter nylon I botten och får på 150-160m flät 0.15 fireline el samma mängd/längd spiderwire 0.11 ( är betydligt tjockare än angiven diameter).
      Mer lina har jag inget behov av och kastlängd räcker o blir över, hänger mer på spöt , teknik och hur mckt man vill ladda på.
      Välkommen över till andra sidan.
      Peter b

      Kommentera


      • #4
        Ja Stradicen verkar väldigt lovande. Som jag förstått det är det en så kallade Compact model (benämns med ett C framför storleken) som gör att man får en rulle med 3000 storlekens spole med extra linkapacitet och bättre kastlängder men själva rullhuset är som en 2500 rulle. Låter ju väldigt bra i teorin.
        Hur vattentäta är dessa rullar? Vadar ju en del och vill ju då ha en rulle som klarar av att bli blöt. Mina multirullar plockas ju isär efter en tur och får torka ordentligt men en haspel är det ju lite bökigare och vill gärna inte ha rostande lager.

        Och tack för välkomnandet till den mörka sidan

        Kommentera


        • #5
          Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
          Ja Stradicen verkar väldigt lovande. Som jag förstått det är det en så kallade Compact model (benämns med ett C framför storleken) som gör att man får en rulle med 3000 storlekens spole med extra linkapacitet och bättre kastlängder men själva rullhuset är som en 2500 rulle. Låter ju väldigt bra i teorin.
          Hur vattentäta är dessa rullar? Vadar ju en del och vill ju då ha en rulle som klarar av att bli blöt. Mina multirullar plockas ju isär efter en tur och får torka ordentligt men en haspel är det ju lite bökigare och vill gärna inte ha rostande lager.

          Och tack för välkomnandet till den mörka sidan
          Stämmer bra det :-) C=compact

          Stradicen skall vara vattentät.
          Du får inte mer fisk för att du har dyra grejor
          Flugfiske är en Livs-stil
          2016 har jag blivit Multifrälst

          Kommentera


          • #6
            Haft både stradic och Vanford. Vanford är hästlängder bättre tycker jag!

            Kommentera


            • #7
              Tror att det är den nya Stradicen, som kom i år. Rullen har fått lysande kritik och kallas "mini Stella". Jag skulle valt c3000hg gillar en lite snabbare rulle.

              Kommentera


              • #8
                Bästa är om du kan ta ditt spö till butik o testa med olika rullar. Är du i häraden 2-3kkr på rullarna så gå på det som känns bäst.
                Jag vadfiskar 130-150 pass/år , Skåne/Västkusten så rullarna får känna på saltvatten. Sköljer du dem med ljummet vatten direkt efter passet och olja/fett nån gång då då så är det inga problem.
                Har inga rullar med "snabbare hemtag" , känner inget behov tycker att de jag känt på ger ett trögare intag , men det är upp till var och en. Tycker att en bra haspel underlättar och förenklar fisket , framförallt vid vadning.
                Ingen sanning men min uppfattning.
                Peter b

                Kommentera


                • #9
                  Shimano 2500/3000 har vanligen samma kropp men 3000 har en (onödigt) djup spole (iaf om man kör flätlina, blir att bottna med nylon) och samma diameter. Daiwa LT 2500 snäppet mindre diameter på spolen medan Daiwa 3000 har en spole med marginellt större diameter än Shimano 2500/3000.
                  Har daiwa LT 2500 och Shimano 2500 och har inte märkt ngn kastlängdsskillnad, båda funkar bra till HÖ. Här ett exempel mellan 1000/2500 långt mindre skillnad än jag hade trott fast längre spölängd kanske accentuerar det något....
                  Senast ändrad av anteman; 2023-12-29, 21:55.

                  Kommentera


                  • #10
                    Jag har Ballistic helt ok rulle för pengarna. Men när det gäller detta fiske blir det i alla fall för mig ganska mycket kast och vevande. Med din budget kan du få mycket bättre. Jag har allt från Vanford nivå upp till Stella men min goto rulle är Shimano Sustain. Har 2 för de är så bra. Kastar långt, silkeslen när man vevar den. Har ett Daiwa Luvias som jag brukar använda till den rullen, bra combo! Tror du kan hitta den för runt 2500 kr.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    11 svar
                    3 446 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg PrN-Sweden  
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    217 svar
                    29 954 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg MathiasJK  
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 467 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    537 svar
                    89 891 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Kimmen
                    av Kimmen
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 519 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X