Trimning & styling av äldre Amb. (änd stavning av mod) - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trimning & styling av äldre Amb. (änd stavning av mod)

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Wreckbender Visa inlägg
    Läckert!
    Fabrikör Stava rules...

Kommentera

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
      Japp, funkade utmärkt!

Min senaste fundering: Går det att byta ut en gammal spole (den där själva staven sitter fast i spolen) mot en modern? Den där den inte sitter fast..
      Finns säkert något namn på men de kan inte jag.

Prövade men "staven" passade inte i ja vad den nu heter... men jag får väl kalla den "drevet".

Jag é helt övertygad om att det går, men frågan e vad mer åker man på att byta om den "nya" spolen ska sitta på ex 5000C eller 5500 från 70 talet?

Varför? Jo jag e fortfarande inne på att bruka de äldre rullarna & om man nu ska trimma en rulle så verkar det som den största skillnaden sitter i spolen.
      Sen vill jag inte göra sådan åverkan så det inte går att återställa till orginal.
      Å blir jag inte nöjd är det inte svårare än att byta tillbaka & sätta nya spolen på en modern Rocket rulle.

En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera

WOW!! Vilken rulle! Otroligt snygg!
        Där fick man en rejäl spark i ryggen. Måste bara göra ngt liknande..
        Utseende får 10++ Hur är den å fiska med? Om den e hälften så bra som snygg så räker det för mig.

Kommentera

IAR i 5001C 1973

Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inlägg
          Har under en tid funderat på lite fix & trix med mina äldre Amb, typ 5000, 5000C & 5500.
          Som de é just nu står de bara & sammlar damm & kommer så att göra, tyvärr.
          De "nya" Rocket rullar är så mycket bättre.
          Hade en ide om att sätta in IAR men de funkade inte p.g.a. godset på de äldre rullarna inte skulle hålla.
          Skulle så gärna skaka liv i dessa rullar igen.

Vad kan man göra?
          Vad har ni gjort?
          Även ideer om "styling" skulle vara kul att höra.
          Snor tråden lite eftersom ämnet avhandlas här på sätt och vis.
          Trådskaparen skriver att godset inte skulle hålla för IAR men jag hittar ingenting skrivet om detta på forumet. Jag har en 5001C, 73:a som jag skulle vilja ha IAR i. Går det utan att byta gaveln, passar lagret det sitter ingen läpp i originalgaveln...

MVH

/Oscar

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddman Visa inlägg
            Snor tråden lite eftersom ämnet avhandlas här på sätt och vis.
            Trådskaparen skriver att godset inte skulle hålla för IAR men jag hittar ingenting skrivet om detta på forumet. Jag har en 5001C, 73:a som jag skulle vilja ha IAR i. Går det utan att byta gaveln, passar lagret det sitter ingen läpp i originalgaveln...
            Hylsan är av för tunnt gods och för klent infäst i gaveln för att den skall hålla för ett backspärrslager.
            Sen kan man ifrågasätta det nödvändiga i IARlager. Det tar en timma eller två att vänja sig av vid det, och jag vill nog hävda att fiskekänslan utan IAR är bättre än med.

Damma av gamlingarna, ge dem lite välförtjänt kärlek och omvårdnad och låt dem komma till tals.
            www.utreel.com

Kommentera

Ursprungligen postat av UT Visa inlägg
              Hylsan är av för tunnt gods och för klent infäst i gaveln för att den skall hålla för ett backspärrslager.
              Sen kan man ifrågasätta det nödvändiga i IARlager. Det tar en timma eller två att vänja sig av vid det, och jag vill nog hävda att fiskekänslan utan IAR är bättre än med.

Damma av gamlingarna, ge dem lite välförtjänt kärlek och omvårdnad och låt dem komma till tals.
              Japp du kanske har rätt, jag börjar faktiskt vänja mig. Kastar tunga gliders och gummibeten med denna rulle. Skall bygga en lämpligare vev med kullagrad knopp så kanske det blir lättare, originalknoppen är löjligt liten.

Tack

/O

2010 är det fluga som gäller

Kommentera

Jeg har handlet meg røde fasade gavler på eBay. Vil bygge meg en 6500 rulle med chrome stativ og chrome UT enkeltvev.

Aller helst vil jeg bygge en rulle med Ultracast spole. Har en 2009 Pro Rocket som jeg kan starte med. Hvis det er en for omfattende jobb å bygge en Ultracastmodell, har jeg en bremseplate fra en rulle fra siste halvdel av -80 tallet jeg kan bygge på.

Noen som har gjort dette og har noen gode tips å komme med?

Kommentera

Find quality fishing reel parts for repair. Shop spinning reel parts, fishing spool parts, and more for your fishing rod repair needs. Fast delivery order now!

har lite prylar med men beställa därifrån som gäller ju

Kommentera

Utmaningen er ikke å få tak i deler, de finns i Svängsta, men hvilke deler som behövs til ombyggingen.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 225 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S