Ursprungligen postat av Wreckbender
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Trimning & styling av äldre Amb. (änd stavning av mod)
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inläggJapp, funkade utmärkt!
Min senaste fundering: Går det att byta ut en gammal spole (den där själva staven sitter fast i spolen) mot en modern? Den där den inte sitter fast..
Finns säkert något namn på men de kan inte jag.
Prövade men "staven" passade inte i ja vad den nu heter... men jag får väl kalla den "drevet".
Jag é helt övertygad om att det går, men frågan e vad mer åker man på att byta om den "nya" spolen ska sitta på ex 5000C eller 5500 från 70 talet?
Varför? Jo jag e fortfarande inne på att bruka de äldre rullarna & om man nu ska trimma en rulle så verkar det som den största skillnaden sitter i spolen.
Sen vill jag inte göra sådan åverkan så det inte går att återställa till orginal.
Å blir jag inte nöjd är det inte svårare än att byta tillbaka & sätta nya spolen på en modern Rocket rulle.
En Gäddmamma va ute o simmade med sin lille son. Då kom en Wobbler o vickade förbi o sonen frågade, Mamma vad e de där. De va den där jävla horan som drog i väg med far din.

Kommentera
-
WOW!! Vilken rulle! Otroligt snygg!Ursprungligen postat av Pike1 Visa inlägg
Där fick man en rejäl spark i ryggen. Måste bara göra ngt liknande..
Utseende får 10++ Hur är den å fiska med? Om den e hälften så bra som snygg så räker det för mig.
Kommentera
-
IAR i 5001C 1973
Snor tråden lite eftersom ämnet avhandlas här på sätt och vis.Ursprungligen postat av baliqwerty Visa inläggHar under en tid funderat på lite fix & trix med mina äldre Amb, typ 5000, 5000C & 5500.
Som de é just nu står de bara & sammlar damm & kommer så att göra, tyvärr.
De "nya" Rocket rullar är så mycket bättre.
Hade en ide om att sätta in IAR men de funkade inte p.g.a. godset på de äldre rullarna inte skulle hålla.
Skulle så gärna skaka liv i dessa rullar igen.
Vad kan man göra?
Vad har ni gjort?
Även ideer om "styling" skulle vara kul att höra.
Trådskaparen skriver att godset inte skulle hålla för IAR men jag hittar ingenting skrivet om detta på forumet. Jag har en 5001C, 73:a som jag skulle vilja ha IAR i. Går det utan att byta gaveln, passar lagret det sitter ingen läpp i originalgaveln...
MVH
/Oscar______________________________________________
2010 är det fluga som gäller
Kommentera
-
Hylsan är av för tunnt gods och för klent infäst i gaveln för att den skall hålla för ett backspärrslager.Ursprungligen postat av Gäddman Visa inläggSnor tråden lite eftersom ämnet avhandlas här på sätt och vis.
Trådskaparen skriver att godset inte skulle hålla för IAR men jag hittar ingenting skrivet om detta på forumet. Jag har en 5001C, 73:a som jag skulle vilja ha IAR i. Går det utan att byta gaveln, passar lagret det sitter ingen läpp i originalgaveln...
Sen kan man ifrågasätta det nödvändiga i IARlager. Det tar en timma eller två att vänja sig av vid det, och jag vill nog hävda att fiskekänslan utan IAR är bättre än med.
Damma av gamlingarna, ge dem lite välförtjänt kärlek och omvårdnad och låt dem komma till tals.
Kommentera
-
Japp du kanske har rätt, jag börjar faktiskt vänja mig. Kastar tunga gliders och gummibeten med denna rulle. Skall bygga en lämpligare vev med kullagrad knopp så kanske det blir lättare, originalknoppen är löjligt liten.Ursprungligen postat av UT Visa inläggHylsan är av för tunnt gods och för klent infäst i gaveln för att den skall hålla för ett backspärrslager.
Sen kan man ifrågasätta det nödvändiga i IARlager. Det tar en timma eller två att vänja sig av vid det, och jag vill nog hävda att fiskekänslan utan IAR är bättre än med.
Damma av gamlingarna, ge dem lite välförtjänt kärlek och omvårdnad och låt dem komma till tals.

Tack
/O______________________________________________
2010 är det fluga som gäller
Kommentera
-
Jeg har handlet meg røde fasade gavler på eBay. Vil bygge meg en 6500 rulle med chrome stativ og chrome UT enkeltvev.
Aller helst vil jeg bygge en rulle med Ultracast spole. Har en 2009 Pro Rocket som jeg kan starte med. Hvis det er en for omfattende jobb å bygge en Ultracastmodell, har jeg en bremseplate fra en rulle fra siste halvdel av -80 tallet jeg kan bygge på.
Noen som har gjort dette og har noen gode tips å komme med?
Kommentera
Foton
Collapse
-
Satte in 1x karbonskiva och 1x av orginal 3x filtringar så nu är bromsen helt perfekt så det är redo...3 Foton
-
Kanal: Rullar
2025-09-04, 11:02 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
|
41 svar
32 225 visningar