Centrifugalbroms - smörja eller inte? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Centrifugalbroms - smörja eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Centrifugalbroms - smörja eller inte?

    Hej,

    jag har märkt ngt lite irriterande med min nya pro rocket när jag står och dänger efter havsöring på kusten.

    I början av fiskepasset är rullen lugn och stabil och relativt långkastande - jag brukar börja med två plastvikter på centrifugalbromsen aktiverade. Men, efter typ 1 timmes dängande blir rullen nervös och jag får ofta backslag. Aktiverar jag då två plastvikter till lugnar rullen ner sig en aning men kastlängden blir lidande.

    Innan fiskepasset brukar jag ge plastvikterna en liten droppe olja så de glider lätt på pinnarna men är nu tveksam om det är rätt metod.

    Är mycket intresserad av hur ni behandlar era centrifugalbromsar. Smörjer ni dem rejält (även bromsbanan) eller är olja tabu?

    /Fredrik

  • #2
    Du ska absolut INTE smörja din centrifugalbroms. Olja är till för att reducera friktion. En broms behöver friktion för att fungera...

    Både bromsvikter och bromsbana ska vara rena från allt vad olja heter och torra.

    Cheers
    /Nilsie
    Nisse Ghandie - vilken jävla Nisse Ghandie?

    Kommentera


    • #3
      Det går att smörja om man vill modulera med centrifugalbromsen. Många tävlingskastare kör med smord centrifugal. Speciellt ABU's nya 6-stifts centrifugal som har potentiellt ganska stor bromskraft kan i vissa förhållanden vinna på att smörjas. Bla har jag av UT blivit rekommenderad att prova smörja 6-stiftaren på min Record med Rocket Fuel Yellow label istället för att byta till en 2-stiftare med lättare bakelitvikter. Viktigt med bra olja typ den ovan....silikonoljor eller PTFE-smörjor är bannlysta då de är för starkt friktionssänkande och kan ge oförutsägbara effekter.

      Med oljad broms kan du under "grisiga" förhållanden och långa fiskepass bättre klara att hålla en jämn förutsägbar bromsverkan....oljan motar fukten från bromsbanan. Dock behöver du mycket troligt ha fler bromsvikter aktiverade med oljad bana jämfört med torr....personlig kaststil och vana spelar här stor roll....individuella skillnader och preferenser är stora.

      Alternativt öppnar du gaveln då och då under passet och torkar torrt.

      mvh / Matti
      Senast ändrad av Långåmjukis; 2009-04-14, 19:30.
      Medlem i GGG-U
      Griniga Gamla Gubbar - Ungdomssektionen

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av broca Visa inlägg
        Hej,

        jag har märkt ngt lite irriterande med min nya pro rocket när jag står och dänger efter havsöring på kusten.

        I början av fiskepasset är rullen lugn och stabil och relativt långkastande - jag brukar börja med två plastvikter på centrifugalbromsen aktiverade. Men, efter typ 1 timmes dängande blir rullen nervös och jag får ofta backslag. Aktiverar jag då två plastvikter till lugnar rullen ner sig en aning men kastlängden blir lidande.

        Innan fiskepasset brukar jag ge plastvikterna en liten droppe olja så de glider lätt på pinnarna men är nu tveksam om det är rätt metod.

        Är mycket intresserad av hur ni behandlar era centrifugalbromsar. Smörjer ni dem rejält (även bromsbanan) eller är olja tabu?


        /Fredrik
        Jag föredrar lätt oljad bromsbana. Känner igen fenomenet att rullen blir nervös efter någon timmes fiske. Jag inbillar mig att det beror på att linan suger i sig en del vatten, därför ändras kastegenskaperna?!

        Kommentera


        • #5
          Olja är gött!
          Senast ändrad av Denzar; 2009-04-14, 21:23.

          Kommentera


          • #6
            Oljad bana är bra, om man har rätt olja

            Fram tills för ett drygt år sedan kärde jag med torr bana och upplevde då att rullen regelmässigt blev nervös efter en knapp timmas fiske pga att vatten förorenat bromsbanan och plastvikterna kanade på banan som nu var halare än innan.
            Men så efter ett ofrivilligt bad i Bornholms saltvatten smorde jag spolaxellagren med köldstela fingrar vilket gjorde att olja hamnade lite överallt, men med huggvilliga öringar var det inget jag brydde mig om då. Sen kunde jag fiska hela dagen med långa jämna kast utan tendens till plötslig nervositet. Jag beövde heller inte engagera fler vikter än innan. Sen dess har jag alltid kört med oljad bana och jag ångrar det inte.

            Men se upp med valet av olja! Alla oljor som innehåller silikon är direkt olämpliga i kombination med vatten, rullen blir direkt lynnig. Teflon bildar vita gryn tillsammans med salt om det blir varmt (bromsvikterna blir varma). De oljor jag vet fungerar är oljorna från Rocket Fuel, men det finns säkert fler.
            www.utreel.com

            Kommentera


            • #7
              Min reptilhjärna tycker nog att en oljad centrifugal känns som ett "ett säkrare kort". Inte minst med tanke på att de 6-stiftsbrickor jag synat har känts tveksamma kvalitetsmässigt. En del vikter kan vicka rejält mycket mer än andra vilket, intuitivt, borde kunna leda till ojämn kontakt mot bromsbanan och därmed ryckig friktion. Olja borde kunna mildra den ryckigheten.

              mvh. /Fredrik

              Kommentera


              • #8
                Det bästa är väl egentligen för vederbörande att testa med oljad broms och utan för att känna skillnaden.

                Kommentera


                • #9
                  Ursprungligen postat av broca Visa inlägg
                  Hej,

                  Är mycket intresserad av hur ni behandlar era centrifugalbromsar. Smörjer ni dem rejält (även bromsbanan) eller är olja tabu?

                  /Fredrik
                  Testade du med/utan oljad centrifugalbroms?

                  Kommentera


                  • #10
                    Hej,

                    Tack för alla svar.

                    Har nu hunnit testa lite med smord (rocket fuel yellow) centrifugalbana med bra resultat. Rullen håller sig stabil även efter ca fem timmars dängande.

                    mvh /Fredrik

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
                    10 svar
                    3 277 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Smolt
                    av Smolt
                     
                    Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
                    44 svar
                    10 118 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Alman
                    av Alman
                     
                    Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
                    279 svar
                    47 271 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Adam Huss  
                    Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
                    535 svar
                    88 952 visningar
                    38 gillar
                    Senaste inlägg Xerup
                    av Xerup
                     
                    Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
                    108 svar
                    11 349 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Arbetar...
                    X