Rull-terminologi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rull-terminologi

Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Åsunden
    replied
    säger som Pike1; vilket otroligt arbete. Nu återstår enbart samma "srory" för alla andra varianter som finns...

    Mitt enkla bidrag är att tråden ligger högt upp igen.........

    Lämna en kommentar:


  • Pike1
    replied
    Otroligt vilket jobb.

    Lämna en kommentar:


  • Gimlan
    replied
    Grymt jobbat!

    Lämna en kommentar:


  • Mooki
    replied
    Tackar för de positiva kommentarerna
    Har några idéer till fler trådar, men de måste få mogna lite först

    Lämna en kommentar:


  • Syn
    replied
    Utmärkt jättebra.

    Lämna en kommentar:


  • doctool
    replied
    Bockar och bugar!!! Perfekt som "back-up" när man skruvar med rullarna.

    Lämna en kommentar:


  • BeBest
    replied


    Detta inlägget borde ligga högt upp och lättillgängligt!

    Lämna en kommentar:


  • tonyex
    replied

    Riktigt bra! Häls /T

    Lämna en kommentar:


  • thejocce
    replied
    Riktigt bra jobb! För oss med begränsad kunskap i ämnet är detta grymt lärorikt!
    Perfekt för mig som äger en likadan rulle fast i 5000 strl

    Lämna en kommentar:


  • Mooki
    replied
    Fanns tydligen en gräns på 10 filer per inlägg...
    Nåja, här kommer resten av bilderna samt sprängskissen.

    Sprängskiss:
    ABU Ambassadeur 6501CS ProRocket (16 00 Bronze 0).pdf

    Bilder som hör till ovanstående inlägg:
    Click image for larger version

Name:	P5050530.JPG
Views:	1
Size:	99,0 KB
ID:	1760454Click image for larger version

Name:	P5050525.JPG
Views:	1
Size:	64,2 KB
ID:	1760452Click image for larger version

Name:	P5050517.JPG
Views:	1
Size:	34,0 KB
ID:	1760453

    Kullagrat mellandrev och tillhörande lager (finns inte på sprängskissen men kan vara bra att känna till):
    Click image for larger version

Name:	P5070549.JPG
Views:	1
Size:	22,7 KB
ID:	1760464


    *** TILLÄGG ***

    Passar på att fylla på det här inlägget eftersom man kunde ha upp till 10 bilder...

    Att montera extra backspärr (också känt som "Dual stopper" när den sitter i kombination med ett IAR-lager).

    Personligen kör jag med ganska primitiv utrustning, det ideala borde vara någon form av hydraulpress.
    Verktyg:
    Handslägga
    Körnare
    M6 Bult
    Dorn (4mm)
    Mothåll (med 3mm-hål)
    Click image for larger version

Name:	P5070551.JPG
Views:	2
Size:	127,7 KB
ID:	1760463

    Först passar jag in stiftet i drevplattan.
    Click image for larger version

Name:	P5070560.JPG
Views:	2
Size:	101,8 KB
ID:	1760462

    Sedan placeras allt i mothållet, några försiktiga knackningar med slägga och körnare fixerar stiftet temporärt.
    Därefter åker M6-bulten fram...
    M6-bulten kan verka lite förvånande, men jag tycker den underlättar.
    Jag har slipat ner "spetsen" och rundat av den, vilket kullrigt slagverktyg som helst går förstås lika bra.
    Några ordentliga dängar med slägga och bult trycker dit stiftet ordentligt.
    Avslutningsvis tar jag ett 4mm dorn och hamrar till så att den deformerade mässingen ligger i nivå med drevplattan.
    Viktigt här att det inte sticker upp det minsta, då får man problem med passningen.
    Click image for larger version

Name:	P5070557.JPG
Views:	2
Size:	96,0 KB
ID:	1760460

    För att kontrollera att allt verkar schysst brukar jag provmontera drevplattan på stativet och kolla så där inte finns någon springa.
    Click image for larger version

Name:	P5070554.JPG
Views:	2
Size:	142,2 KB
ID:	1760461

    Svårare än så är det inte, och det är en förhållandevis billig och enkel åtgärd som kan vara skönt att ha...



    **************************************************
    * - - - - - - - - - - - - - TILLÄGG 1 - - - - - - - - - - - - - - - - *
    **************************************************

    Rullfotsnummer:
    Ursprungligen hade man inget rullfotsnummer överhuvudtaget.
    Senare infördes serienummer/löpnummer som rullfotsnummer, tex 118158 (Ambassadeur 5000).
    Från 1971 ändrades från löpnummer till datum-/batchformat, tex 097000 => september 1970, rev 0.
    Mitten 1971 stuvades ordningen på siffrorna om och rullfoten blev starkare och mönstrad, tex 730900 => 1973 september, rev 0.
    Tidigt 80-tal ändrades igen, 83-0 visar att rullen konstruerades 1983 och att det är revision 0 (dvs inga förändringar gjorda).
    Även detta format reviderades, tex 84-2 86-87. Sista sifferparet ger då tillverkningsperiod (nån gång mellan sommaren 1986 till sommaren 1987)
    Tidigt 90-tal ändrades datumformatet till 6-siffrigt med +10 på årtal, tex 010004 visar att rullen konstruerades 1991, revision 0 och tillverkades år 1994.
    2000/2002? kom nästa system som liknar ovanstående (+10 på årtal) men även tillverkningsvecka anges, tex 180018/43 => Designår 2008, rev. 0, prod. 2008 v. 43
    För "custom-rullar" är serienumret 8-siffrigt + ev tillverkningsvecka, de 2 första siffrorna är då custom-numret, tex 06160118/14
    2011/2012 infördes nuvarande märkning, tex 00H11SE. Översätts som att rullen är tillverkad i augusti 2011 i Sverige, revision 0.

    ********************

    Rullfotsnummer, igen...:
    4-siffrigt rullfotsnummer finns på 5000 DeLuxe och 5000C DeLuxe från tidigt 1960-tal fram till 70-talet. Slät rullfot.
    5-siffrigt rullfotsnummer finns på 50-tals Record/Ambassadeur och väldigt tidiga Ambassadeur 5000. Även på rullar tillverkade på sent 60-tal/tidigt 70-tal (särskilt 5000C). Slät rullfot.
    6-siffrigt rullfotsnummer finns på tidiga Ambassadeur 5000/6000 (räfflade gavlar), sent 50-tal till tidigt 60-tal. Sifferserier från 1***xx till 9***xx. Slät rullfot.
    6-siffrigt rullfotsnummer, sent 60-tal/tidigt 70-tal. Mittre sifferparet ger tillverkningsår (xx08xx => 1968). Slät rullfot.
    1970-tal, 6-siffrigt rullfotsnummer. Antingen första eller andra sifferparet ger tillverkningsår (70***x/xx71xx => 1971). Mönstrad rullfot.
    1980-tal, 6 siffrigt åtskilt av "-". Första sifferparet som ger designår och revision, andra paret tillverkningsperiod. Mönstrad rullfot.
    sent 80-tal/tidigt 90-tal, 3 sifferpar åtskilda av "-", sista sifferparet ger tillverkningsår (tex 070007 eller 040007 tillverkade 1997). Mönstrad rullfot.
    sent 90-tal , 6-siffrigt rullfotsnummer, sista sifferparet ger tillverkningsår (040006 => 1996). Mönstrad fot.
    Tidigt 2000-tal kom nästa variant, 8-siffrigt med de två sista separerade med "/", tex 180019/17 => designår2008, revision 0, tillverkad 2009 vecka 17. Mönstrad fot.
    2011/2012 infördes nuvarande ordning, xx a yy zz (vv). xx är revision, a tillverkningsmånad (A-L), yy tillverkningsår, yy tillverkningsland, (vv) bara vid specialmodeller. Sålunda kan ett rullfotsnummer av nuvarande typ se ut som följer: 00H11SE
    Översätts som att rullen är tillverkad i augusti 2011 i Sverige, revision 0.

    Landskoder (hänvisar till senaste rullfotsnumreringen enligt ovan):
    AK - Korea
    AO - Angola (tack jorgen.mansson för den infon)
    SE - Sverige
    Dra gärna ett PM om ni har rullar med annan rullfotsmärkning (landskod) så jag kan komplettera listan.


    **************************************************
    * - - - - - - - - - - - - - TILLÄGG 2 - - - - - - - - - - - - - - - - *
    **************************************************

    Datering av gamla Ambassadeur-rullar.

    Årtal i ABUs historia som kan vara av intresse:
    1941 Första produktion av fiskerullar (Record)
    1952 Record Ambassadeur 5000 (SG) introduceras, inga serienummer används.
    1955 tillkommer 5000A och 6000-serien
    nån gång under slutet av 1955 - sommaren 1956 infördes serienummer på rullfoten, innan dess var rullarna onumrerade.
    1956/1957 ändrades från Record Ambassadeur till ABU Ambassadeur, finns även rullar utan vare sig Record eller ABU-inskription.
    1962 CDL-rullen introduceras
    1967-1968 bytte man från 4-skruvs till 3-skruvsstativ.
    1971 ändrades från serienummer till datumformat (tex 097100).
    1972 reviderades datumformatet (720900), man ändrade även rullfot till starkare och mönstrad dito.
    1973 introducerades 5500C och 6500C
    1973 ändrades till släta gavlar, tidigare sidogavlar hade räfflor.
    1979 ändrade man vev från kort dubbelvev till enkelvev.
    1980 tillkom kupad palminggavel, stjärnhjulet ändrades från 5 till 4-uddigt.

    ********************

    Det här avsnittet gäller endast äldre 5000/5000C.

    Ambassadeur 5000 [1956->]
    MOD.S.G 1952/53 RECORDD AMB (SG = Självcentrerande Glidlager)
    50047 Lägsta kända serienummer för 4-skruvs, troligen är 50001 det verkliga första serienumret.
    60501 1956, April.
    61091-61106 1956,September.
    61439 1956, April.
    61518 1956, April.
    69331 Lägsta serienummer för 4-skruvs utan ABU-märkning.
    79940 1958, Januari.
    80499 Högsta serienummer för 4-skruvs utan ABU-märkning.
    200000 1961, Februari.
    300000 1962, September.
    500275 1965, Juli.
    510627 1965.
    633694 Högsta serienummer för 4-skruvs.
    634922 Lägsta serienummer för 3-skruvs.
    967514 1971, Mars.
    992900 1971 högsta kända serienummer, senare samma år övergick man till datumformat/batchformat.


    Ambassadeur 5000C [1966-1977] eget nummersystem
    10001 1966, Juni. 4-skruvs. Första kända serienummer.
    10020 1966, Juni. 4-skruvs.
    10308 1967, Januari.
    11000 1967, Januari.
    11111 1967, Januari.
    12345 1967.
    15000 1967, Mars.
    20000 1967.
    30000 1967.
    34931 Högsta kända serienummer för 4-skruvs (Tom Taiton)
    35444 Lägsta kända serienummer för 3-skruvs (Fred Ribb)
    40000 1968, April.
    100000 1969.
    105904 1969, November.

    ********************

    Har man några funderingar som inte täcks av ovanstående är jag faktiskt ingen vidare lämplig kandidat för att besvara dessa, en mer allmänt ställd forumtråd är säkerligen både säkrare och snabbare

    Eller varför inte kika in hos en mer dedikerad herre:
    http://www.lurelore.com/freds/abu.html
    Senast ändrad av Mooki; 2017-09-14, 08:57. Anledning: Komplettering med datering

    Lämna en kommentar:

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av baliqwerty, 2008-08-31, 09:57
10 svar
3 277 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Smolt
av Smolt
 
Startad av mdlarsson, 2008-09-27, 00:33
44 svar
10 118 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Alman
av Alman
 
Startad av outkaszt, 2014-05-11, 15:25
279 svar
47 271 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Adam Huss  
Startad av gabbu, 2015-04-29, 22:32
535 svar
88 952 visningar
38 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av anteman, 2015-11-15, 13:59
108 svar
11 349 visningar
0 gillar
Senaste inlägg engqvist  
Arbetar...
X