Hejsan Mooki.
Jag har en Ambassadör 5000, det sitter 3st skruv på vevsidan och 4st på motsatt sida.
Slät rullfot med nr 516478.
Står 5an för 1965 eller är det mitt paret som säger att rullen är tillverkad 1964?
Vart lite väl mycket av allt så jag tror jag rör ihop saker och ting.
Vänligen,
Mikael
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Rull-terminologi
Collapse
Detta är ett klistrat ämne.
X
X
-
Hade gått mig förbi att det fanns obesvarat inlägg här...
Spontant gissar jag på att rullen är tillverkar 1972 i december, inge design-ändringar införda.
Men som sagts, så fort det inte är en 5000/6000-rulle så blir tolkningarna lite mer av gissningar
Ursprungligen postat av Subarumarine Visa inläggEn 10000c med till fots nummer 721200 gäller den in i samma så den är tillverkad 1972?
Tack på förhand
Lämna en kommentar:
-
En 10000c med till fots nummer 721200 gäller den in i samma så den är tillverkad 1972?
Tack på förhand
Lämna en kommentar:
-
Nu plötsligt verkar allt mer logiskt!Ursprungligen postat av Mooki Visa inläggÖver natten har det sprutat upp en ny idé om hur man kan tolka 910508 23.
Tänkte på 90-talsnumreringen, fast lite mer åt 2000-systemet.
Designår 1981 (91-10=81)
Revision 05
Producerad 1998 (08-10=98)
Vecka 23
Funderar på om man införde den 8-siffriga varianten redan 98, då skulle ovanstående vara rätt rimligt.
Förstå mig inte fel: på nått sätt struntar jag i ålder på rullarna. Men om jag vet ålder kan jag kolla i andra sprängskisser vad kan det passa för att uppgradera rullarna. :-( Men jag kan också kontakta Abu Service och se vad de kan hjälpa mig med! ;-)
Lämna en kommentar:
-
Över natten har det sprutat upp en ny idé om hur man kan tolka 910508 23.
Tänkte på 90-talsnumreringen, fast lite mer åt 2000-systemet.
Designår 1981 (91-10=81)
Revision 05
Producerad 1998 (08-10=98)
Vecka 23
Funderar på om man införde den 8-siffriga varianten redan 98, då skulle ovanstående vara rätt rimligt.
Lämna en kommentar:
-
Nu kollade jag och det stämmer inte! High speed rullen har 4,1:1 utväxling! :-( Båda rullarna, den gamla och den nya har i stort samma delar. Bara sidorna och veven är annorlunda!Ursprungligen postat av CDan Visa inläggFör att inte komplicera saken ännu mer: jag har en 7000 till! Utan rulflfotnr. och kanske över 35 år gammal.
Och den 7000 med 910508 23 är av modellen High Speed. Pinjongen och kugghjulet (5,3:1, alltså delarna från utväxlingen) bär samma nr som vanliga 7000 (4,1:1). Det är märkligt!!! ...
Lämna en kommentar:
-
CDan, multirullar är en sektföreteelse. Först när du kommit till den 12:e riten avslöjas att det är utomjordingar som skapat utväxlingen. Att avläsa alla rullfotsnummer är förbehållet sektledaren som är den ende som får läsa Den Heliga ABU-skriften.
Lämna en kommentar:
-
För att inte komplicera saken ännu mer: jag har en 7000 till! Utan rulflfotnr. och kanske över 35 år gammal.
Och den 7000 med 910508 23 är av modellen High Speed. Pinjongen och kugghjulet (5,3:1, alltså delarna från utväxlingen) bär samma nr som vanliga 7000 (4,1:1). Det är märkligt!!! Hur kan man veta från scheman att rullen är av typen High Speed??? Vi tar en livlina! Eller ringer vi en vän!
Alltså den som kom på det systemet är en riktig dumskalle!!! Tyvärr men det kan inte vara lätt att hålla reda på allt! Varför är det inte samma system över alla åren och alla modellerna???
- Du, vi adderar 10 till sista 2 siffrorna i årtalet!
- Varför?
- Bara för att! Det låter häftigt!
- Och ibland får vi ha årtalet i början, andra gånger på slutet!
- Jag håller med!
- Därefter kan vi ha id-nr för den som monterade rullen!
- Som 007-agenten!
- Precis!
- Det blir underbart!
- Och då och då byter vi system också!
- Javisst! Det blir så bra så!
Lämna en kommentar:
-
Haha, tråden lever uppenbarligen alltjämt
Tror man kanske ska börja med brasklappen att ABU inte i alla avseenden varit helt logiska genom decennierna...
700x-serien behöver inte alls följa samma rullfotsnomenklatur som tex 5y0x-rullarna, tyvärr.
Å andra sidan, eftersom det är i hyfsat modern tid kan man ju alltid hoppas
Tycker dock att CDan har en rimlig förklaring för 7001:an, dvs 2002 / rev 0 / 2003 / v45.
För den andra (7000) lutar jag åt Fish-a-lots 1991 som årtal, därefter månad och revision - dvs 1991 / Maj / rev 8, blir dock inte riktigt klok på "23".
Verkar som nån märklig kombo av äldre och nyare sätt att numrera rullfoten. Är det vecka, så blir det i början av Juni - och det stämmer då inte med månad Maj.
Känns även dock lite överflödigt att ange både månad och vecka, vecka borde ju räcka tycker jag.
Skulle till och med kunna vara en ren datummärkning, dvs 1991-05-08, revision 23. Kan det stämma att det var 23 revisioner redan då?
Får nog ställa hoppet till att nån 7000-Xpert hittar tråden och ger svaret.Senast ändrad av Mooki; 2017-02-20, 16:18.
Lämna en kommentar:
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
|
231 svar
32 047 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Gösalf
2025-09-14, 07:55
|
||
|
Startad av houser, 2016-06-19, 14:11
|
22 svar
10 968 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Äldre Id
2025-11-29, 00:22
|
||
|
Startad av joens, 2018-03-18, 19:55
|
271 svar
47 545 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Herrlin
2025-07-06, 21:34
|
||
|
Startad av Flintpelle, 2022-01-17, 18:22
|
50 svar
6 153 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av TiSo
2025-08-15, 13:30
|
||
|
Startad av Bilbo, 2025-03-22, 14:06
|
11 svar
1 025 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Bilbo
2025-08-07, 18:02
|
Lämna en kommentar: