Högervevat alternativ av 5601C JB? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Högervevat alternativ av 5601C JB?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
    Med risk för att framstå som en aaaning självupptagen så tipsar jag om denna tråd
    jo tack har läst den tråden men tycker den mest handlar om stativet på tgcrullen..

mvh

Kommentera

Jo, man måste extrapolera informationen lite...
      Du kan tex köpa en 5500C3 och byta till hårdkromat stativ - eller är du sugen på tumtangent istf tryckknapp?
      Jag har dålig koll på rullar med tumtangent och högervevade eftersom jag är tvärtom på båda punkterna, men hittar du en vettig högervevad rulle kan du dubbelkolla med ABU/UT att det kromade stativet passar - så får du en stabil rulle oavsett. Skillnaden mot JB blir väl dreven som (om jag minns rätt) är RF i JB:n medan de flesta andra har mässing (eller DuraBrass som ABU kallar det).
      Är det OK med tryckknapp skulle jag rekommendera en raket på tradera, högervevade förekommer ganska frekvent. För Pro Rocket guld- eller blandsaftsfärgade sitter 6-stifts C-broms original liksom CarbonMatrix bromslameller.
      Bildstudie över mina multirullars multiplicerande (det måste ske barnförbjudna saker när jag inte ser, för de förökar sig hela tiden ):
      En blygsam början .. Det börjar arta sig .. Börjar så smått spåra ur nu...

Rull-terminologi (innehåller länkar till mina Rullmekartrådar)

Kommentera

Jag har bl.a. kört C3'or (5500) i orginalutförande till jerk i ett par år utan problem. Tycker personligen inte att Rocket-rullarna passar till jerk, dom är så osköna att "palma" (lägga handen runt).

Kommentera

Ursprungligen postat av grovsnus Visa inlägg
          Dax att prova en ny teknik i gäddfisket.. Har tidigare bara använt haspel och inkapslade rullar som har varit högervevade och är därför lite skeptisk mot att köpa en vänstervevad..
          Men det kanske är bättre just vid jerk?

Har kollat lite på AMB 5600 Rocket RAW, Är det nått att ha till jerk? Kanske till och med samma rulle fast högervevad?

Mvh
          Dennis
          Hej Dennis;

Eftersom jag själv är vänsterhänt föredrar jag sedan mitt första möte med ABU Ambassadeur 5000SG att hålla spöt i vänster hand och veva in bete och fisk med höger hand. Nya ABU Ambassadeur 5600 C4 och 5600 C Predator är mina allra senaste högervevade favoritrullar.5600 C4 är mycket långkastande och gediget konstruerad för att hålla för 40 års spinnfiske eller 4.000 fiskedagar. 5600C Predator tycks också vara lika slitstark och blir nog något att satsa på för nästa generations gäddfiskare. Läs mera om de båda multirullarna i "Napp och Nytt 2011".

ABU som funnits sedan 1921 firar 90 år i år!

Till höger på bifogad bild ser du min första Ambassadeur 5000SG från år 1952 monterad på ett ABU Atlantic 460 spinnspö http://www.trumman.com/fisketips/galleri_01.htm
          Old Firehand
          Senast ändrad av Old Firehand; 2011-05-20, 10:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
            Det med att man inte kan jerka med högervevat var väl något som sades i början på jerktrenden. Gillar man högervevat så fortsätt med det. Det är absolut inga problem. Välj det som känns rätt!
            Hej Jörgen Engqvist;

Början av jerktrenden när Frank Suick tog sin första stora Muskie för cirka 80 års sedan var lite före min tid..... Hösten 1982 i Leech Lake, Minnesota fick jag själv lära mig de första grunderna och lite jerkfisketeknik av guiderna Don Purch och Steve Lundh. I Leech Lake fiskade de flesta med 5,5 till 6-fots jerkspön och Daiwa Procaster högervevade lågprofilrullar samt vanliga, röda ABU Ambassadeur 5000 högervevade multirullar. Svarta Cortland dacronlinor fanns på de flesta rullarna.....

Memories!

Old Firehand

Kommentera

tack för alla tips och svar!

Tror jag gör så att jag skaffar mig en sådan som jag tittat på..
              Får man i alla fall känna på hur det är att fiska med multirulle och skulle den inte passa så är det bara att prova en annan

Mvh

Kommentera

::
                Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Jörgen Engqvist;

Början av jerktrenden när Frank Suick tog sin första stora Muskie för cirka 80 års sedan var lite före min tid..... Hösten 1982 i Leech Lake, Minnesota fick jag själv lära mig de första grunderna och lite jerkfisketeknik av guiderna Don Purch och Steve Lundh. I Leech Lake fiskade de flesta med 5,5 till 6-fots jerkspön och Daiwa Procaster högervevade lågprofilrullar samt vanliga, röda ABU Ambassadeur 5000 högervevade multirullar. Svarta Cortland dacronlinor fanns på de flesta rullarna.....

Memories!

Old Firehand
                www.trumman.com
                Hej!

Jag tänkte mer på våran lilla ankdamm här hemma. Och här slog ju jerfisket igenom på allvar för ca 5-6 år sedan.
                Sen att vissa här var mer än 20 år före oss andra det kan jag inte säga mycket om..

Kommentera

Och nuförtiden kör en del med 7000 HSN overthere
                  Vad skulle vi gjort utan havet? Skulle vi burit båten.... http://ghfk.se/

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                  231 svar
                  31 914 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Gösalf
                  av Gösalf