Rulle till Vertikalfiske? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rulle till Vertikalfiske?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
    Visst blir rullar mer och mer plastiga, gäller de flesta märken. Men det gäller ju att spara vikt.
    Brorsan har kört sin Megaforce rulle i tre säsonger nu och sin Viento i två säsonger.
    Rullarna är minst sagt flitigt använda och ingen av dem har krånglat.
    Men han föredrar Vienton. Den "går" mjukare och bromsen är mkt bättre.
    Smaksak troligtvis. Men det verkar vara hållbara rullar.
    Själv kör jag med BFT:s 6000 rulle som jag tycker funkar bra. Köpte rulle och spö i ett paket men första rullen, en 4000 gav snart upp. Har även en Shimano Calais som är skaplig men där känns Bft:s rulle mer solid.
    Mvh Micke
    Antar att det bara är att gilla läget med plasten, än så länge inga problem, skön rulle annars.
    En sak man saknar är nån slags knarr så man vet att lina gått ut, verkar vara svårt att få till en sån på smårullar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Zebbe Visa inlägg
      Själv vill jag slå ett slag för haspelrullen som många här verkar ha glömt bort. På många ställen i Europa,t.ex. i Frankrike, är det nästan ingen som använder multirulle till vertikalfisket. Ska man köra pelagisk ser jag dock fördelen i en megaforce eller viento. En bra haspelrulle till bottenfisket föredrar jag själv iaf, gärna en shimano rarenium eller liknande med C14 som är ett otroligt lätt material.
      Jag kör oftast med haspel till pelagiskt då linan löper ut mycket fortare när man släpper, man kan gå ner en aning i vikt också på huvet.
      Vid bottenfiske så är twitchingbaren helt outstanding om det är aktivitet även om jag använder haspeln minst lika mycket där.
      Är det en sån där seg dag då ingenting händer så är det mycket behagligare att nöta på med haspel då den ligger/hänger skönare i handen. Drillningen tycker jag också blir mycket roligare med haspel och så har den ju knarr också. Så du är inte ensam att gilla haspel till vertikal, en smaksak!

Kommentera

Så har jag då använt nya Megaforcen ett par pass och inte gick den lika bra som den tidigare jag har,möjligen kan det bero på att den är ordentligt infiskad under fyra säsonger, eller..?

Så jag plockade isär bägge två och kollade vad som skiljer dom år mer än färgen och namnet, 100TSH och 100THS, märk väl att de bytt plats på SH till HS på årets modell som även är hela 15 gram lättare...

Nå ett kullager till finns i nya rullen och utväxlingen är 7,3:1 i stället för 7,1:1,marginella skillnader som egentligen inte märks.
        stjärnhjulet på nya är också det av nylon i stället för aluminium och har knäppjustering.Kugghjulet från Twitchen är utbytt
        från mässing till stål,de övriga som för över kraften till spolen är fortfarande plast...sedan har en och annan bricka tillkommit
        enligt sprängskissen i alla fall....ja, troligen kan man inte lita på att det förhåller sig så och när rullen öppnades så fick jag nog klart för mig varför det är så delade meningar om Megaforcen.
        Den nya var torr som fnöske inuti,varken olja eller fett syntes till i jämförelse med den gamla som efter fyra säsonger så alldeles nygenomgången ut inuti...
        Till råga på eländet så fattas det en skruv i den nya rullen som den gamla har och som även finns med på bägge spränskisserna och således skall sitta där,nog vet ja att kineserna byte ut till billigare delar när de bygger,men ta bort dom helt är nog lite tokigt...
        Om det nu skiljer så mycket mellan rullarna i kvalitet på ihopsättningen så är det inte konstigt om en eller annan packar ihop
        helt bara efter ett par turer så ett gott råd blir att plocka isär den nya rullen innan den används och kolla så att alla delar är monterade och att olja och fett finns där det skall vara.Med facit i handen skulle jag ha köpt samma som jag hade innan och inte den nya som är ännu rappligare och plastigare....enda bättre med den är just snäppjusteringen på bromsen.Däremot är
        bromsen på den nya precis som på den gamla helt juk och fin och startar helt utan ryck...men det skiljer tydligen också som vi läst i tidigare inlägg.
        Den slutsummering jag kan göra är väl att kvaliteten på dessa rullar är mer än acceptabelt ojämn och du kan få en rulle som fungerar helt utan mankemang i flera år trots bristande underhåll samtidigt som du lika gärna kan få en som packar andra passet och hade twitchinbar funnits på något annat märke hade jag nästa gång övervägt en sån...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av KalleTking Visa inlägg
          Twitchingbar är att föredra om du själv sitter och kör elmotorn. Vill man släppa ner stötvis är det hur lätt som helst att lägga tummen på spolen. Säger som byggarn att de beror ju på vad man vant sig vid.....Men varför nöja sig med en andraplats
          Det är 100 gånger viktigare att kunna släppa ner betet rätt för att kunna kroka fisken omgående då den hugger. Hålla tummen på spolen om det klipper i en stor Gös/Gädda slutar som oftast med missat mothugg. Att sitta och trycka med tummen för att ta in lina känns ju helt överdrivet. Det är ju bara att lyfta spöt en bit så kan du ju förflytta jiggen en bra bit och fortfarande ha full koll på mothugget.

Kommentera

Ursprungligen postat av Fredde Vertikal Visa inlägg
            Det är 100 gånger viktigare att kunna släppa ner betet rätt för att kunna kroka fisken omgående då den hugger. Hålla tummen på spolen om det klipper i en stor Gös/Gädda slutar som oftast med missat mothugg. Att sitta och trycka med tummen för att ta in lina känns ju helt överdrivet. Det är ju bara att lyfta spöt en bit så kan du ju förflytta jiggen en bra bit och fortfarande ha full koll på mothugget.
            Håller helt och hållet med.
            Måste nog få säga att twitchingbar inte är helt nödvändigt, då är abus "flipping" funktion bättre tycker jag.

Kommentera

Jag köpte ett daiwa paket. Den rullen har ingen twitchbar men en funktion som jag gillar är att du kan trycka ner lin-utsläppar-knappen för att släppa ut lite lina sedan när du släpper den så sluter den att släppa ut. Du behöver inte börja veva.

Tycker om den funktionen för jag kan stanna betet en bra bit ovanför fisken sedan sakta jigga ner den tills den bli intresserad.
              Passar bra vid pelagiskt fiske.

Kommentera

Ursprungligen postat av look43 Visa inlägg
                Jag köpte ett daiwa paket. Den rullen har ingen twitchbar men en funktion som jag gillar är att du kan trycka ner lin-utsläppar-knappen för att släppa ut lite lina sedan när du släpper den så sluter den att släppa ut. Du behöver inte börja veva.

Tycker om den funktionen för jag kan stanna betet en bra bit ovanför fisken sedan sakta jigga ner den tills den bli intresserad.
                Passar bra vid pelagiskt fiske.
                = flipping ! (enligt mitt tidigare inlägg)
                Vad är det för daiwarulle som har den funktionen?
                Trodde bara det var abus (äldre) LP rullar som hade det.. De nya, black max mfl har det inte!?

Kommentera

Jag råkade köpa mig en Shimano C nånting... 101a här på FS förra veckan. Den ligger hos farbror posten och väntar på mig, men hur är den att fiska med? Tänkte ju ha den till verktikal/lättare ytbeten. Där bör den väl fungera? =)

Kommentera

Då borde en hederlig Abumatic va perfekt för vertikal, håll tummen på tangenten,när man släpper åker betet ner och när man trycker stoppar det ... twitchingbar nödvändig ??

Kommentera

Ursprungligen postat av jorgen.mansson Visa inlägg
                      Då borde en hederlig Abumatic va perfekt för vertikal, håll tummen på tangenten,när man släpper åker betet ner och när man trycker stoppar det ... twitchingbar nödvändig ??
                      Jag har en gammal halvrisig abumatic 1075 som jag faktiskt funderat på att renovera upp och testa till vertikal, mest på skoj. Det har dock inte blivit av ännu. Nackdelen är även att det är en ganska tung rulle, mycket metall och knappt någon plast. Den är ju dessutom högervevad, vilket inte är optimalt för mig.

Någon som vet om det går att få tag i reservdelar till Abumatic 1075 från ABU fortfarande?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                      231 svar
                      32 259 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Gösalf
                      av Gösalf