Shimano S A-RB (spolaxel-) lager, Hur servar jag dem? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Shimano S A-RB (spolaxel-) lager, Hur servar jag dem?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Shimano S A-RB (spolaxel-) lager, Hur servar jag dem?

Som mer entusiastisk än skicklig rullmek och ny på shimano så ber jag om lite tålamod och välvilja när jag gör det lätt för mig och frågar:

sidoplåtarna på s a-rb lager, hur får jag bort dem för rengöring utan att kassera dem?

(Det blev lite jobbigt häromnatten när jag inte hittade någon metallring att pilla bort som "vanligt")

Är nog lite överkurs att pilla isär såna lager, du tror inte det räcker med ett acetonbad? Brukar bli som nya efter ett sånt dopp

Kommentera

Jag tänker inte förneka att detta är överkurs och är helt säker på att acetonbadet duger gott

Grejen är den att jag hade någon vag minnesbild av att jag läst något om hur man öppnar dessa lager och hoppades på någon att "där ute" hade något tips.

Hittade för övrigt denna länk där Alan Tani manar till försiktighet när man bänder bort skyddsplåtarna... För bort ska dom ju, om jag tolkar honom rätt.

Ännu så länge ligger de obrutna i acetonbadet i alla fall.

Men när vi ändå pratar överkurs:
      Du nämnde trimlager till core:n i "Trim kullager synpunkter"-tråden. Är det bocabearings abec 7 du köpte?

Kommentera

Har själv aldrig testat bocabearings lager. Är ju bra pris på dem, men de ses väl inte som de bättre. Hittade inte tråden, men har för mig att någon här på forumet tom fick pilla bort tätningen för att få bra snurr på dem? Använder själv lager från UT. Beställde i dagarna hybrider från ABU till en 6000 CT. Används ju i deras fabrikstrimmade rullar, så det är ju säkert bra snurr även på dem.

Kommentera

jag svamlar och rör till det för dig i onödan. I tråden jag pratar om skrev du häromdan
          Ursprungligen postat av Wadman Visa inlägg
          Du har inte testat en Shimano Core märker jag. Är nog svårt att hitta något som kastar bättre och är lika stabil som den, direkt ur kartong och petar man dessutom i ett par värstinglager.
          Detta fick mig att tro att du ersatt dina spollager i coren. Sen chansade jag på boca eftersom jag inbillar mig att varken UT eller ABU har några extra hotta lager i 3x10x4 som det enligt boca ska vara i en core. Blir det aktuellt med boca-lager så har de "vanliga" med låsring till metallsidan. TG's verkar ju också ha lager som kan funka. Men jag kan ju alltid låta bli att bända sönder de lager jag har.

(Som en parentes kan jag säga att min iver att öppna lagren kommer sig av att fabriksfettet på linspridaren blev vitaktigt av bräckvatten. För min del var det ursäkt nog att ta isär och fetta/smörja om efter bästa förmåga)

Kommentera

Om jag var du så skulle jag pilla (med våld) bort plåtarna och rengöra. Det gör väl inget att dom går sönder, nästa gång du ska rengöra och smörja dom så kommer du nog bara vara glad att det inte är några plåtar i vägen. I och för sig så får du kanske göra det lite oftare sen om det inte är något skydd på lagren men rullmek är ju kul så det gör väl ingenting.
            Kika på min blogg, enjoy!

Kommentera

Suget att ta bort plåtarna finns där absolut! Men jag kan inte komma undan det faktum att entusiasmen är större än kunnandet. Det ska enligt länken jag angav ovan vara en hårfin linje mellan succé och fiasko. Har ingen anledning att bortse från det tipset

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                jag svamlar och rör till det för dig i onödan. I tråden jag pratar om skrev du häromdan

Detta fick mig att tro att du ersatt dina spollager i coren. Sen chansade jag på boca eftersom jag inbillar mig att varken UT eller ABU har några extra hotta lager i 3x10x4 som det enligt boca ska vara i en core. Blir det aktuellt med boca-lager så har de "vanliga" med låsring till metallsidan. TG's verkar ju också ha lager som kan funka. Men jag kan ju alltid låta bli att bända sönder de lager jag har.

(Som en parentes kan jag säga att min iver att öppna lagren kommer sig av att fabriksfettet på linspridaren blev vitaktigt av bräckvatten. För min del var det ursäkt nog att ta isär och fetta/smörja om efter bästa förmåga)
                3x10x4 används i massor av rullar och UT säljer dem. Vet ej om ABU har dem som hybrider, men de sitter ju i många ambor, så det vore väl konsigt om de inte har dem. SA-RB lagrena som sitter original i Coren rullar ju på riktigt bra och skall rullen användas i brackvatten är det kanske inte så optimalt med hybrider ( även om UT`s hybrider sägs klara salt galant ). Bara dumt att bryta sönder de lager du har i rullen ( finns ju skäl till att de är tätade ). Rengör dem i aceton, smörj om med yellow lable, olja även bromsbanan, aktivera endast en bromsvikt och vips så är rullen redo att kasta fjäderlätta beten. Kräver i och för sig lite kastkunskaper för att hantera det hela, men det kanske finns

Lite lager fakta

Fishing tackle from Japan, We specialize in Japan Domestic Models of Shimano and Daiwa reels and tuning parts.

Kommentera

Tack för den infon Wadman! Kul att veta att UT är en möjlighet nr det blir dags för när/om det blir dags för nya lager. Det känns trots allt främmande att ersätta originallagren med nya "underhållsfria" utan löstagbara sidoplåtar.

Precis som du säger så känns det dumt att bryta upp lagren. Jag känner mig ganska säker på att de klarar sig bäst utan min "handpåläggning".

vad gäller brackvatten och keramlager så lyckades jag hitta detta citat från UT själv:
                  "Keramlagren i linspridaren sitter där för att de är betydligt tåligare mot korrosion än stållager, samma sak med med lagren i veven. Risken för galvanisk korrosion är avsevärt mindre då keramiska kulor isolerar."

Oavsett hur det är med den saken har jag betydligt större ångest över vad min 4 årige son kan göra med korrosionsskyddet om han får tag på rullen. Det är nästan så att jag ångrar att jag köpte rullen - jag lånar gärna ut mina grejer till honom men vid core:n måste jag dra gränsen. (Klar nagellack har jag för mig man kan laga eventuella repor i "lacken" med)

Angående mina kastkunskaper så är mitt ego aldeles för uppblåst för att eventuella problem skulle kunna bero på något annat än materialet Rullen kom med torr bromsbana och jag har ännu inte testat oljad. Finns ju ingen anledning att inte olja den när jag sätter ihop rullen igen....
                  Att jag sedan en grön bromsvikt är spöts fel
                  jag blir inte riktigt vän med det extremt korta handtaget - tekniken blir sladdrig och okoordinerad. (Man vet att någonting är fel när man kastar 25% längre med backhandkast )

Helt klart är att jag måste ha ett 7 - 8 fots spö också men det kanske får bli en annan tråd...

Kommentera

Ursprungligen postat av landkrabban Visa inlägg
                    Angående mina kastkunskaper så är mitt ego aldeles för uppblåst för att eventuella problem skulle kunna bero på något annat än materialet Rullen kom med torr bromsbana och jag har ännu inte testat oljad. Finns ju ingen anledning att inte olja den när jag sätter ihop rullen igen....
                    Att jag sedan en grön bromsvikt är spöts fel
                    jag blir inte riktigt vän med det extremt korta handtaget - tekniken blir sladdrig och okoordinerad. (Man vet att någonting är fel när man kastar 25% längre med backhandkast )

Helt klart är att jag måste ha ett 7 - 8 fots spö också men det kanske får bli en annan tråd...
                    Håller på att lära mig kasta med vänster hand ( är högerhänt ) och upptäckte ganska snabbt att mina normala inställningar på rullarna är lite svårhanterade om tekniken är lite okoordinerad. Börjar väl få lite kläm på det nu och har börjat trycka in vikterna igen, men har ägnat ganska stor del av de senasta fiskepassen till att reda ut skatbon. Finns ju så mycket schyssta högervevade ambor på marknaden och att byta hand under kast känns väl sådär. Köpte för ett tag sen den högervevade 6000 ct`n som väntar på hybrider. Ingen linspridare som krånglar till det hela om det skulle bli lite isigt + att den kastar riktigt långt, vilket ibland krävs för att komma i kontakt med vätterns turbosilver

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av lausvik, 2013-01-29, 08:46
                    231 svar
                    31 940 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Gösalf
                    av Gösalf