Daiwa Cygnus 100-3BiL eller Ambassaduer 5001 TGC. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Daiwa Cygnus 100-3BiL eller Ambassaduer 5001 TGC.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Daiwa Cygnus 100-3BiL eller Ambassaduer 5001 TGC.

Misstänker att de flesta kommer att förespråka Amb. rullen. Men min fråga är hur mycket skiljer det dessa två rullar emellan?

Har nämligen redan köpt Daiwa rullen innan jag nu såg kampanjpris på amb rullen. Frågan är nu om jag ska byta.

Tänker jerkfiska gädda, mindre till mellanvikter på dragen. Inget över 100gram. Kommer bli några fiskevänder under året men inte direkt varje dag. mer på hobbynivå, säg max 1 gång i veckan under tidig vår & höst och kanske 2-3 vänder under semesterveckorna.

Kommer Daiwa rullen hålla för lite tyngre drag eller ska jag byta till amb?

Alla tips är välkomna.

Tack!

Ta båda, alltid bra att ha en rulle i reserv

EDIT: Och, ja, Daiwarullen kommer att hålla.

Kommentera

Tack för svaret!

Då blir det nog att jag behåller Daiwa rullen, gillar att den är lågprofil!

Kommentera

Ursprungligen postat av a03dansi Visa inlägg
        Misstänker att de flesta kommer att förespråka Amb. rullen. Men min fråga är hur mycket skiljer det dessa två rullar emellan?

Har nämligen redan köpt Daiwa rullen innan jag nu såg kampanjpris på amb rullen. Frågan är nu om jag ska byta.

Tänker jerkfiska gädda, mindre till mellanvikter på dragen. Inget över 100gram. Kommer bli några fiskevänder under året men inte direkt varje dag. mer på hobbynivå, säg max 1 gång i veckan under tidig vår & höst och kanske 2-3 vänder under semesterveckorna.

Kommer Daiwa rullen hålla för lite tyngre drag eller ska jag byta till amb?

Alla tips är välkomna.

Tack!
        Vart hittade du kampanjpris på 5001tgc rullen ?

Kommentera

Tack för svaret! Då blir det nog att jag behåller Daiwa rullen, gillar att den är lågprofil!
          Beror helt på vad du ska ha den till, dom är konstruerade för olika fiske,,Amban används som lite av en JB rulle medan Daiwan är gjord för lätt-spinn med ett max runt 40gr....

Kommentera

Jag är verkligen inte imponerad av Ambassadeur rullar i klassisk stil men i detta fall så råder jag dej att byta.
            Köpte en Cygnus åt min 12 årige son till Jerkfiske, rullen höll tre fisketurer sedan rapplade den ihop, tycker allmänt att rullen känns ruskigt plastig och billig.
            Vill inte ha en till även om den är gratis.

Kommentera

Inte testat Cygnusen, men tvekar på att den håller för tunga grejer...kanske buster jerk ett tag, men sen så faller den...

Skulle nog rekommendera TGC'n av dessa två.

Kommentera

Tro det eller ej, men jag jerkade faktiskt med en Blue Max från april till oktober ett år...
                Med både buster jerk och big bandit..
                Den är fortfarande i livet men med ett ihoprostat IAR lager.

Kommentera

Körde på cygnus som först lågprofilare. Köpte jerksetet med rullen och cygnus spöt ( 120g).
                  Jag var allt annat än rädd om den och använde beten mellan 65-110g.
                  Jag vet vilket set du snackar om, och får verkligen berömma dig som fått det att hålla till dom vikterna, dom butiker jag brukar handla i har ofta delat spö och rulle och säljer dom var för sig eftersom folk hängde på spöets max-vikt och det kom in en hel del reklamationer...

Men varför inte testa, gör man inte det får man inget svar,,,,, Om inte rullen håller för JB kan man ju alltid ha den till vad butiker numera rekommenderar den till och köra lätt-spinn... Alla Ambassadeur rullar är inte heller så förträffliga som man tror....

Kommentera

Som så mycket annat är det inte en fråga om dimensioner-utan teknik..... Man kan jerka med 25 35 och Eon sport som jag gör. Det handlar om att anpassa utrustningen till den egna fisketekniken.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Klistrat: Rull-terminologi av Mooki
                    Startad av Mooki, 2011-05-06, 09:17
                    41 svar
                    32 388 visningar
                    18 gillar
                    Senaste inlägg Micki.S