Visa fullständig version : törs man pimpla nu????
har bara pimplat typ 1 timme denna vinter :nej: :( , mot förra vinterns varje helg fiske :goodwork: så jag undrar : håller isarna i stockholm nu på tex norrviken,,,,lillsjön eller andra sjöar? MÅSTE PIMPLA!!! :D vill gärna ha snabba svar om isarna håller blir det pimpel imorn :appl:
Askungen
2005-02-12, 20:57
Klart det går att isfiska nu! Kanon is både på Norrviken 10-20 cm och på edsviken 10-15. Klart man ska vara försiktig iaf.
GösMicke
2005-02-12, 20:58
Småsjöarna borde vara pålitliga, är ca 2dm is på småsjöar i inre sörmland. Mälaren törs jag inte uttala mig om men vet att polaren i strängnäs varit ute ett par turer. Ca 10 cm is där. :rockbanan
tack! skönt då blir det pimpel och lite ismete imorn då :hoppa:
har bara pimplat typ 1 timme denna vinter :nej: :( , mot förra vinterns varje helg fiske :goodwork: så jag undrar : håller isarna i stockholm nu på tex norrviken,,,,lillsjön eller andra sjöar? MÅSTE PIMPLA!!! :D vill gärna ha snabba svar om isarna håller blir det pimpel imorn :appl:
om du törs pimpla? fråga elanen, så får du höra hur djävla farligt det egentligen är att pimpla.
om du törs pimpla? fråga elanen, så får du höra hur djävla farligt det egentligen är att pimpla.
????????? gick han igenom eller?
Martin_G
2005-02-12, 21:37
5cm kärnis räcker, men är inte att rekommendera om man inte är rätt utrustad eller har dåliga nerver. :)
På vårisarna får man dock vara mycket försiktig även vid tjock is.
/Martin
Flodebanan
2005-02-12, 21:56
5cm kärnis räcker, men är inte att rekommendera om man inte är rätt utrustad eller har dåliga nerver. :)
På vårisarna får man dock vara mycket försiktig även vid tjock is.
/Martin
Räcker med 3-4cm :)
Läs om min bravad på Fiske.Nu.
grindpalm
2005-02-13, 00:04
Elanen: Vad jag förstår hade du kunnat få det riktigt varmt och skönt i flytoverallen om du inte skyndat dig? :)
Martin_G
2005-02-13, 00:20
Räcker med 3-4cm :)
Min gräns i dagsläget är 4cm. Testade 3cm i min ungdom, men nu väger jag lite mer. :)
/Martin
Da_Moose
2005-02-13, 09:42
1-2 cm is räcker nog att gå på, iaf. om det inte är vass eller liknande som sticker igenom. Jag har provat....
Det är ju så skönt när man känner att isen sviktar under fötterna och går som i vågor.
Problem är ju då just att man måste borra hål i isen för att kunna fiska, och då försvagas ju isen markant. Även ganska långt från hålet.
Flodebanan
2005-02-13, 10:30
1-2 cm is räcker nog att gå på, iaf. om det inte är vass eller liknande som sticker igenom. Jag har provat....
Det är ju så skönt när man känner att isen sviktar under fötterna och går som i vågor.
Problem är ju då just att man måste borra hål i isen för att kunna fiska, och då försvagas ju isen markant. Även ganska långt från hålet.
Jo, emn det är ju inget man springer ut på frivilligt direkt:)
:( blev inget fiske :( här har vi snöoväder och isiga vägar :( :mad: :mad:
kal_erixon
2005-02-13, 16:39
va har ni för skitisar där nere? det är bara första veckorna jag kan se den nedre iskanten i hålet. nu är isarna säkert 60-70cm på vissa ställen, inge kul att borra med andra ord. trots motorborr
Da_Moose
2005-02-13, 19:37
120 cm med mellanis och en massa sörja å sen en 200 mm Mora handjagare är riktigt manligt.
Men man tappar ganska snart suget på att pimpla, blir att sitta rätt länge vid ett hål då.
Ibland är det ju rent fördjävligt uppe i fjällen när man ska pimpla. Ligger det över 1 meter snö på isen så står det ju upp vatten som en fontän när man väl kommer igenom. Inte tal om kikpimpling direkt.
yes!!! blir pimpel imorn:hoppa:, isen håller nu på edsviken va?
Askungen
2005-02-19, 16:36
yes!!! blir pimpel imorn:hoppa:, isen håller nu på edsviken va?
Den håller men är mycket ojämn på sina ställen.
men den e inte osäker va eller?
varför tar du inte Norrviken istället?
Det är pimpeltävling där i morrn 20/2.
Dessutom är den "säkrare".
varför tar du inte Norrviken istället?
Det är pimpeltävling där i morrn 20/2.
Dessutom är den "säkrare".
tror inte jag orkar norrviken om det är tävling där, så det blir nog edsviken man får väll va lite försiktig bara :hoppa:
pimplade nåra timmar idag och drog nåra abborrar, grymt kul å komma ut;)
Pimplade också idag blev lite smått..Och så fick man ju åka ambulans till akuten också. Klantig som fan var jag. :(
vad hände, gick du igenom :peta: