Visa fullständig version : Vilka av er är det som håller på med havsfiske?
Hey
Jag är ny här och undrar om det finns några havsfiskare som håller till på fiskesnack.com ?
/ Fisho
Jag fiskar spätta, Torsk m.m från Land
Vi är ett gäng från matforssportfiskeklubb som åker till fröja vecka 18 varje år.
fiskar makrill och Bergylta varje sommar
Sturgeon
2003-04-02, 18:28
Havsfiskar en del, skall till Andörja i slutet av Juni och sedan till Alaska 3 veckor i September.
Sitter i GHFK's styrelse och är väl ganska insatt i vad som sker i havsfiskesverige.
Allt sportfiske är skoj, så även havsfiske.
Har skaffat nytt Havsfiskespö idag, Seeker 30-50 lbs.
Hey igen
Det var inte så många som svarat här, men alla kan ju inte hålla på med första klassens fiske... jag hoppas ändå att det kan bli lite fart även på den här avdelningen.
MVH / Fisho
Du kan gärna berätta om ditt eget havsfiske!
Hey
Jag fiskar mest efter gädda och havsöring i Kalmarsund, men helst blir det havsfiske, teste i Kalmarsund efter Torsk är även på G. Jag har även planer på att prova plattfiskmete i K-sund om jag får tummen ur…
Jag brukar åka till Brittiska öarna ett par veckor varje semester för fiskets skull. I övrigt brukar det bli någon tripp till Öresund eller Västkusten varje år och sista åren även avstickare till Danmark (det gule rev från Hanstholm) och till Langesund i Norge. Bäst fiske i Sverige för mig är definitivt fiske från Falken ut från Abbekås.
Mitt aber som havsfiskare är att jag bor på fel sida landet. Här på ostkusten är det inte många som ens tror sig veta vad havsfiske är - än färre är det som vet. När man visar bilder tror de det är fiskar från en annan planet.
Jag ser verkligen fram mot att lära mig mer om diverse havsfiske på det här stället. Det verkar finnas en mycket stor kunskap här.
MVH / Fisho
jodå visst fiskar jag en hel del i havet. Men mest inomskärs. Kör både spinn och fluga, just nu är det främst havsöring jag är ute efter.
Trolling
2003-04-11, 11:42
ja jag har varit i nord Norge Saltströmmen ,Rognan Lavangen , hoppas på en Norge tur i sommar ev Andörja om plånboken tillåter
Wreckbender
2003-04-11, 13:06
Hej!Är medlem i GHFK,vi ska ut på klubbtur till gule rev med Dorado på långfredagen om vädret tillåter.Kommer med en rapport då.
Sturgeon
2003-04-11, 13:13
Originally posted by Wreckbender
Hej!Är medlem i GHFK,vi ska ut på klubbtur till gule rev med Dorado på långfredagen om vädret tillåter.Kommer med en rapport då.
JD på forumet skall med på turen med Dorado till Gule rev, han är nästan helt grön på havsfiske, så du får gärna hålla ett öga på honom emellanåt, när inte 20 kilos torskar böjer din klinga förstås.
Mvh Keke
Wreckbender
2003-04-11, 13:22
Har du pratat med honom om slit tafsar och pilk vikt o antal?
Sturgeon
2003-04-11, 13:27
Originally posted by Wreckbender
Har du pratat med honom om slit tafsar och pilk vikt o antal?
Har nog både jag och Henke gjort, frågan är om han gjort något än. Skall höra med honom på helgen.
Skulle också vilja följa med, men jag är förstås upptagen samt förnärvarande snål inför Alaska.
maryland
2003-04-12, 11:18
Regelrätt djuphavsfiske? Nej
Kustfiske? Ja
Trollar och flugfiskar i Stockholms ytterskärgård.
Några dagar varje år viker jag till fiske i Saltströmmen (Nordnorge), torsk och sej har det blivit där.
Annars blir det mest inlands strömvattenfiske för min del.
Hej.
Jag och min sambo havsfiskar. Brukar köra interna tävlingar hon och jag. Hon leder med 2-1 hittills. =) Har bara varit ute tre gånger totalt men imorgon blir det Gule rev. Ska bli så jäkla roligt. Om man inte blir sjösjuk, förstås. Men det verkar som om vädret ska bli bra. :sol:
schlusser
2003-04-17, 15:05
Jag fiskar näbbgädda och makrill på sommrarna, det är grymt skoj när man ser hur makrillen kommer in vid öarna man är på(koster).
Men i hösten årskurs 2 blir det riktigt skoj... då åker vi med skolan till fröya för havsfiske, det skall bli en ny och spännande erfarenhet.
Hej
JD och Wreckbender - rapport från hur gick det på Gule Rev önskas?
Sturgeon - starta en Alaskasträng. Vi vill veta mera om allt som har med det att göra.
Fisho
Rapport är redan skriven av Wreckbender. Står under "Gule rev".
Hej
Ok - jag hittade den, not too bad.
Glöm inte att det är de dåliga turerna som gör de bra turerna sååå bra.
Fisho
Sturgeon
2003-04-20, 21:34
Originally posted by Fisho
Hej
Sturgeon - starta en Alaskasträng. Vi vill veta mera om allt som har med det att göra.
Fisho
Allt är bokat och klart, en stor del är betald.
Förövrigt är det inte så mycket som vi har planlagt i detalj, Andörja-resan får bli överstökad först.
Vad det verkar blir det 10 st hela fiskedagar i havet efter Hälleflundra, Speedshark, Lingcod, Rockor, Blackbass m.m.
Sedan 5-6 dagar vid en älv för fiske efter främst Silverlax och en enorm naturupplevelse med mängder av vilt (björn, räv, örn m.m.).
Allt kommer att ske på/från Kodiak Island.
Totalt är det 20-21 dagar från avfärd till hemkomst.
Jag åker till norge och havsfiskar lite varje år... Är det nån som har tips på bra ställen att åka till? Student så billigt ett måste...
lillgustaf
2003-05-15, 22:09
hasse bor du i ljustadalen
Jag är, trots att jag bor i Stockholmstrakten, en frälst havsfiskare, och åker minst en vecka till Norge varje år. I år blir det tio dagar till Hamaröy i Nordnorge och en vecka på Fröya. Fiskar gärna artinriktat, och har drygt 25 arter på min lista hittills, från sej på 13980 gram till kusttobis på 20 gram.
Gelan - Billigt och Norge är ju tyvärr två oförenliga saker! Skämt åsido, jag har varit på ett flertal ställen från Bergen i söder till Lofoten i norr, och generellt sett blir det ju billigare om man undviker de mest kända ställena. Man får såklart räkna med lite enklare service, men det kan det kanske vara värt?
Billigt och bra boende finns på Fedje, och där kan man också boka enstaka sängar, dvs man behöver inte hyra en hel stor stuga för 7-8000. Vet inte deras priser just nu, men du hittar telefonnummer och sådant på Björn "Carlos" Karlssons hemsida,
www.havsfiske.wasa.net/index.htm
Gå till artiklarna om Fedje och där hittar du telefoinnummer och massor av fiskeläsning som får det att vattnas i munnen, det lovar jag!
Jag havsfiskar ibland om sommarloven, när jag får chansen. Trots att jag är nybörjare har jag fiskat mer i havet än i insjön=)
Denna sommaren satsar jag på att få lite fina makrillar, och kanske även en liten torks då o då. Ska även försöka få en berggylta, skulle vara kul!
JonteJsson
2004-04-25, 19:24
Jag havsfiskar !!
kenta_85
2004-04-25, 20:24
Fiskar lite havsfiske har varit med på några tävlingar nere i varberg efter havskatt men är grymt sugen på att dra till norge och testa efter det stora :D
hehe 10månad sen tråden kom upp
JonteJsson
2004-04-26, 07:42
Jag blev medlem nu så det har varit lite svårt innan :D
Har testat en gång på Fröya förra våren det va något av det tuffaste fisket jag någonsin upplevt.
Jag har nyligen flyttat från västkusten. Allt tidigare sportfiske har bedrivits i saltvatten. Jag har aldrig ens fångat någon abborre eller gädda. :) Inte utan att jag känner mig aningen malplacerad när jag läser detta forumet.
Ramon Dekker
2004-04-26, 17:52
Jag brukar göra ett par havfiskeresor varje år =)...Mvh //micke
pekka.wallin
2004-05-02, 12:32
Det blir i regel några svängar till NordNorge varje år. Saltströmmen den 8/5 =) / Pekka.
Originally posted by Lazinko
hehe 10månad sen tråden kom upp Somliga frågor står sig över tiden även när svarens aktualitet är tidsbunden. :)
Nä, men en del kustfiske blir det för min del! :)
Jepp havsfiske är kul,brukar åka till norge nåra ggr/år.
[Vi far till nordnorge juli/aug och fiskar i senja! längtar som sat..............!!!!
kingfisher
2004-05-18, 10:05
Den 28 maj bär det av till lyngen ca 15 distans syd-ost om Vannöy.
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.