handdator

Visa fullständig version : Första 2-handsspöt

maryland
2003-05-06, 10:15
Vad skall jag välja/tänka på vid köp av mitt första tvåhandsspö?

Många kör med 12fot #9, men är inte det lite klent för att kunna kasta med riktiga laxflugor?

yoxler
2003-05-06, 14:15
har för mig att laxfiske kräver runt #11. men jag kan ju ha fel ;)

Det hade jag nog satsat på iaf.

Majakovskij
2003-05-06, 17:09
Klart det klarar flugorna det är snarare linorna det kan bli problem med. I en hög älv behöver du oftast runt #10 linor för att klara av fisket.

Det tvåhandsspöt du tänkt köpa passar bättre till senare säsongen då älven är låg och du kan köra med flyt och intermediate linor.

Skriv gärna vilka åar o älvar du ska fiska i men ska du ha ett spö för hela säsongen skulle jag valt ett spö 13,6-15 fot #9-11

Ett sånt spö klarar både det tunga fisket på våren och lätta fluglinor och mindre flugor på sommarn och hösten.

FetOst
2003-05-06, 22:22
nja #10-12 skulle ja rekomendera

maryland
2003-05-07, 00:51
Skulle ett 13fot #10 vara ett bra utgångsläge, som första spö?

Vart jag skall fiska?
Nordlandet i Norge och Norrbottens laxälvar, är väl vad jag kan säga direkt till att börja med.

Och Stockholms ström naturligtvis:headbang:

Bengtsson79
2003-05-07, 08:56
Köp ett 14fot mycket bra ;D kör 14fotarn till tyngre Laxfiske och 12,6fotarn till havsöring o dom mindre älvarna

maryland
2003-05-07, 11:28
Bengtsson, vilka lin/spöklasser talar du om?

Var går gränsen för väldressade/storkrokade laxflugor, vid val av linklass?

Majakovskij
2003-05-07, 15:39
Rikta in dig på 14 fot #9-10

Det finns i de flesta märken

Bengtsson79
2003-05-07, 15:56
Jag fick köpa ett Fenwick BlackNightHawk med rulle för 900:- oanvänt det e ett 14fot 9-10 typiskt nybörjarspö...
Provkastade GuideLines LPX 14fot 9-10 kändes mycket bra men med tanke på att jag har 2st stora laxpiskor så behöver ja inte 3 :D

När du fiskat några år köp ett G Loomis GLX 15,6fot 11-12 Då har du storpiskan för de stora älvarna :D

maryland
2003-05-07, 22:02
Ok, börjar begripa så smått vad som gäller.

Men... varför använda storpiska (15-16fot)?
Kastar man längre eller är det fråga om att kunna hålla spötoppen långt ut över vattnet?

Och hmm.. sista frågan (repris): krävs det lina tolv för att kunna hantera de största laxflugorna?:rolleyes:

Majakovskij
2003-05-07, 22:51
haha nej knappast. Det är bara ondöigt grovt o ha spö över 15 fot och över #11

maryland
2003-05-07, 23:52
Tack för tipsen och förklaringarna.

Återstår då bara att lämna kreditkortet i butiken för att få med sig ett knippe 14fotare att testa vid närmsta vatten.

LPX:en skall vara med i knippet.

Bengtsson79
2003-05-08, 01:28
Tim: 15,6fotarn måste man bara ha för att Syrstad kör med den ;D

Jan O
2003-05-08, 22:11
Köp du en 14 fotare, G Loomisen är helt underbar men vädligt dyr, om det är värt det kan bara du själv avgöra. Klass 10-11 är ok för i stort sett alla situationer, allround för Mörrum o Norrland. En grym 16 fotare är alltid kul att ha men då börjar vi snacka älvar där det rinner 500 m3 o mer, då det är mer vanligt med lågvatten så tycker jag att ett komlement är en ca 12 fot lång "stang". Ganska skönt att fiska med.... Titta på Loops modeller, finns mycket prisvärda spön där. Tycker även att Broman och Guideline ger ganska mycket för pengarna. Stirra dig inte blind på aktion mm, köp ett spö för ca 1500-2500. Det räcker så bra, tro mig... , har inte sprungit på ett direkt dåligt spö på snart 10 år.

maryland
2003-05-08, 23:44
Nja Loomis och Sage får vänta ett tag.

Tänkte plocka med mig till sjön följande spön:

Guideline Salar 15fot #11
Guideline LPX 15fot #11
Guideline LPX 14fot #10
Loop Grey Line 15fot #10
Loop Blue Line 14fot #10
Loop Blue Line 15fot #11

Något som fattas?
Lär väl få hålla på ett tag för att utvärdera dessa:rolleyes:

Bengtsson79
2003-05-09, 04:34
Hoppas du hittar rätt spö :) Rulle till spöt kan jag tipsa om Redington bra pris bra rulle Livstidsgaranti !

Jan O
2003-05-09, 10:08
Har du möjlighet att ta med dig dem spöna du räknade upp för test kommer du garanterat hitta någon favorit, i värsta fall vill du ha dem allihop... Scierra o Salar har jag personligen sett, även hört, att de har en tendens att gå av, helt oförklarligt. En "känd" handlare träffade jag vid Em med ett Scierra som helt plötsligt förvandlats till ett travelpack när han skulle lyfta en lina från vattnet. Tjoff, rätt av.... Salar hade stora problem med detta i början, kanske har de fixat detta. Kom oxå på att Loop Blackline har börjat jobba upp ett liknande rykte..., kolla detta och garantier med din hökare innnan du handlar. Rullar, även den gamla hedrliga Black Shadow rullen är riktigt fin, en slitvarg som med stor kvalitetskänsla men som tyvärr väger lite väl mycket. Det sista är en smaksak, inte alla som tycker att vikten är en nackdel. Linor, det har du inte tagit upp? Minst lika viktigt som stangen, o mycket viktigare än rullen. Loop spön fungerar fantastiskt med loops egna linor, makalöst bra. Även guidelines Power taper linor är riktigt bra, dvs klumparna. Några av deras klumpar är makalösa skjutkanoner, plaskar en del tyvärr...

Bengtsson79
2003-05-09, 17:58
Jan O: Salar fixade sina toppar förra året.. Året innan det va det många toppar som rök :) Tycker Salar 12,6fotarn är grymt skönt...

peter
2003-05-09, 18:29
Kan faktiskt rekommendera bromans 14´ #9-10. Köpte ett förra våren, och är riktigt nöjd. Knarren i rullen pajjade visserligen, men det var bara att dra ut "knarrfjädern" lite, så kom den tillbaka, om än tystare... Mycket prisvärt!

Majakovskij
2003-05-09, 18:32
Loop Blackline fattas :)

Majakovskij
2003-05-09, 18:37
angående spöbrott: Kan det vara så att spöna som gått av fått för stor påfrestning på sig under längre tid då kastarn inte satt i spödelarna tillräckligt hårt.

Speykast med tunga linor är stora föfrestningar för spöt men kan knappast vara hög procent som går av.

maryland
2003-05-09, 21:51
Tim,

Är inte BlackLine liksom Yellow Line, tämligen mjuka (långslagiga)spön?
Ifs inget fel i det, men är det rätt som första tvåhandare?

Är det inte så att man brukar kalla långslagiga spön för Speyspön?
Vad i ligger i sånt fall fördelen, gentemot ett mer moderat spö?

Jan O
2003-05-09, 22:05
Nej, det säljs knappt några klassiska speyspön idag, riktiga gungkäppar sas. Alla Loopspön är det bra klipp i, dvs de går att ladda för att skjuta iväg en klump med hög energi i linbågen... Jag vill kalla detta för ett modernt speykast. Man skippar det mesta av den tjocka delen på den gamla DT linan och ersätter med tunn skjutlina, då blir det en klumplina istället. Mycket effektivt och långkastande om man behöver kasta lite längre än vanligt, man får även bra kontroll på linorna. Speciellt sjunkmodellerna då skjutlinan flyter och bara klumpen är under vattnet. Med de gamla speylinorna sjönk allt och kontakten med flugan var ibland obefintlig. Hela ekipaget med tjock DT blev också tungt totalt sett. Mao, visst finns det mjukare och hårdare spön men jämfört med de traditionella speyspöna är samtliga moderna flugspön "snabba". Håller med om Broman spöna, mycket prisvärda...

Majakovskij
2003-05-10, 00:06
Har själv ett Loop Blackline och rä mycket nöjd. Är ingen erfaren tvåhands kastare än men fått mycket bra kommentarer om spöt.

Loop säger ju själva att många erfarna börjat använda det som första val och när jag köpte det rekommenderade han i butiken det skarpt (laxflugfiskare). Och har man sett kastinstruktören/guiden Kristian Söderström kasta med sitt egna spö så vet man redan nu att man kan ha det länge och inte behöva göra några nya spöinköp bara för man utvecklas som laxflugfiskare!

Jan O
2003-05-10, 10:28
Exakt Tim, detta gäller flera av de senaste modellerna från i stort sett alla kända spötillverkare. Det är inte någon enorm skillnad mellan dem. Alla är kapabla att skicka iväg en lina en bra bit och samtidigt erbjuda trevliga drillningsegenskaper. Det här är ju ganska bra faktiskt, det innebär att man kan väga in val som om man trivs med färg, kork, ringar mm, utan att man behöver kompromissa och ta ett sämre spö sas. Då spöna är ganska likvärdiga... Skillnaden mellan ett spö för 10 tkr tex ett G Loomis och ett Broman eller billigt loop är inte så enorm. Sitter mer i foks huvuden än i ren prestanda.... En rolig grej, min kompis Anders har flera fina spön, men det slutar ofta med att han tar fram sin gamla Black Shadow stang på 13 fot som dessutom går att konvertera till spinnspö, bara för att han trivs med spöt. Den stangen var inte dyr kan jag säga... Ja du Maryland, har vi gjort det svårt för dig nu....

maryland
2003-05-10, 11:40
Njae... egentligen inte.

Jag har märkt, genom åren, när jag testat enhandsspön (rätt många) att det oftast inte är kastkanonen av ett visst fabrikat som har tilltalat mig och som gett mig möjlighet att prestera de bästa kasten (presentationerna).

Ex i Sagefamiljen har jag kunnat utföra både tekniskt och med feelingmässigt de bästa kasten med deras budgetspö VPS.
SLT är helt ok också, men skiljer sig inte nämnvärt.

Jag inbillar mig att bra flugspön (tyvärr dyra) byggs med större hantverksmässig precision, för att aktionen skall bli så obruten som bara möjligt och det är det man upplever som den där lilla extra kraften, precisionen etc, som gör det möjligt att hantera linan även under usla väderförhållanden.
Det är väl ungefär så jag har upplevt det hela.

Jan O
2003-05-10, 19:28
Näe, tror inte det, det är inte någon större skillnad....

maryland
2003-05-10, 22:25
Det är ju just det jag menar, skillnaderna är små, men kastar man mycket fluga med olika spön så anar man ändock små skillnader, som kan upplevas mer eller mindre positivt, om man så säger:oj:

Var och snabbsvingade StrömsländanSS 14fot #10, på gräsmatta i dag.
Gick förvånansvärt enkelt att ställa om kasttekniken, att i stället jobba med vänstern, inga som helst problem faktiskt.

Detta spö får bli mitt referensspö, klart skönt att svinga ut över 20 meter i varje kast, trots blåsten, åt alla håll.

Majakovskij
2003-05-12, 17:38
SKa vara riktiga prylar!

Klicka på länken så kommer det en bild på min utrustning

maryland
2003-05-12, 21:49
Snyggt Tim

Vad är det för rulle och lina?

Majakovskij
2003-05-12, 23:05
Guideline Reelmaster Salmon.. Och en loop runningline med en Loop adapted sinktip klump. Loop adapted tvåhands klumpar är lätta att byta och justera efter årstid,vattenstånd osv. Och så har de bra kastegenskaper både för nybörjarn och den erfarne.

maryland
2003-05-12, 23:25
Tack

Jag upptäckte sen att du hade skrivit det i fotoalbumet.

Verkar onekligen vettigt. Man behöver då bara en rullspole.

Majakovskij
2003-05-12, 23:26
skrev lite under rubriken speylina nu.. Extraspole är inte helt många som använder numera.

B3 Jonas
2003-07-29, 15:20
Originally posted by maryland
Nja Loomis och Sage får vänta ett tag.

Tänkte plocka med mig till sjön följande spön:

Guideline Salar 15fot #11
Guideline LPX 15fot #11
Guideline LPX 14fot #10
Loop Grey Line 15fot #10
Loop Blue Line 14fot #10
Loop Blue Line 15fot #11

Något som fattas?
Lär väl få hålla på ett tag för att utvärdera dessa:rolleyes:
Glöm inte kika på Vison dom har en ny skit skön serie där jag varmt kan rekommendera 13 fotaren !!

Majakovskij
2003-08-11, 22:27
Måste ju köpa ett GLX 14' #9/10 kostar bara 10.495 spänn, sen till det tunga fisket i Norge får det bli ett GLX Distance 14,6' #11/12 som kostar runt 12,000 :oj: :rolleyes:

hehe men är det nån som äger ett G Loomis spö här?

maryland
2003-08-11, 23:15
Originally posted by Catch
Måste ju köpa ett GLX 14' #9/10 kostar bara 10.495 spänn, sen till det tunga fisket i Norge får det bli ett GLX Distance 14,6' #11/12 som kostar runt 12,000 :oj: :rolleyes:

hehe men är det nån som äger ett G Loomis spö här?

Ehh.. Tim förlåt Catch du glömde ett G Loomis Forcelite GLX 13' #9/10, 10495:- för Stockholms ström i höst.:wow1:

Har ett Sage SLT, räknas det?

Foppa
2003-08-11, 23:24
Maryland - fiskar du mycket i strömmen?

Majakovskij
2003-08-12, 13:53
Originally posted by maryland
Ehh.. Tim förlåt Catch du glömde ett G Loomis Forcelite GLX 13' #9/10, 10495:- för Stockholms ström i höst.:wow1:

Har ett Sage SLT, räknas det?

näe hehe.. Sage gör kanon spön men är ändå svårt att mäta sig med G loomis

Jan O
2003-08-12, 14:26
Jag har ett GLX 14 fot som jag svingat i några år nu, tycker att det är fantastiskt fint o så men ångrar egentligen att jag la ut så mycket pengar, kunde fått tre fina spön för samma pengar... Eller grundplåten till et Kola fiske....

Majakovskij
2003-08-12, 14:26
Här får ni se hur man underhandskastar, singel speykast :)

Majakovskij
2003-08-12, 14:29
Är inte mycket fiskeklipp man hittar ute på webbsidorna men jag hittade det här men här får man inte se helt mycket av kastet.
Går ju vinkla betydligt mer även utan mellankast men detta klippet visar bara hur själva grunden är

Majakovskij
2003-08-12, 14:33
Originally posted by Jan O
Jag har ett GLX 14 fot som jag svingat i några år nu, tycker att det är fantastiskt fint o så men ångrar egentligen att jag la ut så mycket pengar, kunde fått tre fina spön för samma pengar... Eller grundplåten till et Kola fiske....

jo det kostar ju men när man väl har det måste det vara värt varenda krona

Jan O
2003-08-12, 14:49
Det är ju självkalrt upp till var och en men jag kommer aldrig att lägga ut så mycket pengar på ett spö igen, skillnaden mellan et Loomis och ett som är hälften så dyrt är inte så enorm som folk tror. Skulle nog köpt ett bra Loop spö, är mycket imponerad av hela deras serie.

Majakovskij
2003-08-12, 15:43
Testa loops budjetspö Loop Blackline, 14 fotaren #9/10 du kommer nog bli minst sagt förvånad. Min kompis har Blueline i samma längd och klass och är en bra kastare. Han har testat mitt några gånger och tycker det känns lika härligt och kastar längre med mitt än sitt egna. Senare på kvällen fick en annan vi fiskade med i Mörrum köra med mitt tvåhands i pool 4 eftersom han inte hadem ed sitt egna tvåhands och enhands fiskar inte bra där. Utan att överdriva kan jag säga att han skulle kunna skjuta ut hela skjutlinan utan att kasta med kraft. Sa även det själv att det kastade antagligen bättre längdmässigt än hans egna, man behöver inte ha flugspön över 3000 spänn för att flugfiska.

Och de äldre man stannat till för att prata lite med emellanåt har berömt spöt :)

yoxler
2003-08-12, 15:48
Men om man nu ska köpa ett loomis så kanske det räcker med ett GL3 eller? Givetvis så skiljer ju sig det säkert jämfört med GLXen men det är ju halva priset.

Det viktigaste är ju att provkasta och se om spöet passar en. Jag har ett loop blackline enhands som inte passar mig särskillt bra, men andra gillar det.

Fördelen, ofta med lite dyrare spön, är ju att de är lite lättare och man blir inte lika trött i armen efter en dags fiske.

Majakovskij
2003-08-12, 19:16
Vet inte hur loop blacklines enhands är men när jag kastar enhands vill jag ha annan aktion än vad de har. tvåhandsflugspön går inte jämföra med enhands som sagt.

Yoxler: Om man vill ha g loomis ska man kolla på alla modeller, bara för att det är dyrt behöver det inte vara det bästa utan det billigaste kan passa en minst lika bra. GLX är bättre att köpa senare om det skulle vara så. Kolla in Guideline LPXe ska vara underbara spön..!

Tänk också på att bara för att ett enhands #5-6 é bra i en serie behöver inte det betyda att exempelvis ett tvåhands är lika bra.
Se bara på tvåhandsspöna i salar. 12,6:an är ett kanonspö och är ett av de populäraste i guidelines sortiment men deras 15 fotare står sig inte alls mot det andra. Det upplevs som att kasta med en påk enligt många

yoxler
2003-08-13, 10:18
jo så sant! gäller att testa och försöka hitta så många resensioner man bara kan hitta! ;o)