handdator

Visa fullständig version : Pig orginal flyt till suspending?

Macca
2006-09-16, 10:19
Nån som har tips på hur man kan göra en Pig orginal flyt till suspending.
Är helt å hållet nybörjare på jerkbyggande.

Tacksam för tips!

Andree
2006-09-16, 10:30
jag sätter rullbly runt toppen av mittenkroken på mina susp. det får den att gå på 1,5-2 meters djup utan att sabba gången pröva det men om det är den stora piggen kan det behövas mycke bly ... tveksam på att det funkar då

Pikopath
2006-09-16, 10:39
Vikt forskjellen på flyt og susp er såpass stor at det inte holder med bly rundt krokarna.
Flyt: 57gram
Synk 80,5gram
Blyet ser ut til å sitte foran "smilet".

Michael

Macca
2006-09-16, 11:29
jag sätter rullbly runt toppen av mittenkroken på mina susp. det får den att gå på 1,5-2 meters djup utan att sabba gången pröva det men om det är den stora piggen kan det behövas mycke bly ... tveksam på att det funkar då

Okej..ja de e ju den stora modellen..så...

Andree
2006-09-16, 16:35
har ingen sådan . men om det var min skulle jag borra o blya utan tvekan

Macca
2006-09-16, 18:16
har ingen sådan . men om det var min skulle jag borra o blya utan tvekan

Okej, men var borrar man..framför eller bakom kroken under..?

Pikopath
2006-09-16, 22:30
Se posten min over:
Blyet ser ut til å sitte foran "smilet".
Det vil si, på det flate nesepartiet...

Michael

flua
2006-09-17, 09:32
har svängt ihop några piggar blyat enligt bild, sjunker helt horisentalt grymt saaaaaaaaakta !

Mole89
2006-11-04, 15:56
http://www.suomenhaukiseura.com/valineet/uistimet/pigin_painotus.html :cool1:

Bigfisher
2006-11-04, 16:00
jag kan inte finska :) Så jag frågar dig ennhoj, hur mycket bly använder du för att blya ner susp så dom fiskar djupare ?

CalleX
2006-11-04, 16:39
jag kan inte finska :) Så jag frågar dig ennhoj, hur mycket bly använder du för att blya ner susp så dom fiskar djupare ?

Sidan visar ju hur du testar dig fram med hjälp av ett gummiband - helt genialiskt i sin enkelhet!

Master of Roach
2006-11-04, 16:40
Jag skulle vikta precis bakom undre krokfästet. Det ger en bättre sida till sida gång och att den håller djupet bättre jmf med att sätta samma vikt längre fram.

Da_Moose
2006-11-09, 20:51
Jag håller på att grejja med detta just nu i garaget. Ropade hem 3 st Pig Original flyt på Tradera fast jag egentligen inte behöver dem.....det blir alltid så... Tänkte göra om en av dem till en suspender och den andra tänkte jag försöka få att bli en mer snabbsjunkande grej.

Men nu har jag iaf. kört 10-liters hinkprovet med dem. Har sedan tidigare 1 st Pig Original Suspender så att jag har något att jämföra med.

Om jag hänger på ett 20 grams köpt blyhagel, borde vara 20 gram alltså, så får jag Piggen att sjunka otroligt långsamt. Väldigt likt min Original Suspender.

På den Pig som jag vill göra till snabbsjunkande har jag hängt på 2 st 18 grams kulbly och den sjunker mycket snabbare men inte som en sten ändå. Dessa har jag tänkt montera 1 st just bakom "hakspetsen" framför krokfästet och det andra just bakom krokfästet.

Tänkte inte använda Epoxi för att försegla hålen, tar vanligt smältlim istället om man skulle vilja ändra något framöver. Det är sedan ett par veckor is på vattnet här i Norr så det är lite svårprövat, till våren så får man se vad man lyckats med för något.

Ryckarn
2006-11-09, 21:20
Har precis fixat en av mina stora piggar (flytande) till GRYMT suspending.
Den står helt stilla i vattnet, och det är väldigt lätt att modda dom bra.
Du behöver en skruv, lite tejp och en borr.
Först testar du hur mycket vikt det behövs för att få den att bli suspending ( dvs storlek på skruven), genom att du tejpar fast olika skruvar efter hur snabbt du vill att den ska sjunka.
När du sedan har hittat rätt så borrar du ett hål (diametern på borret ska vara mindre än skruvens diameter), där skruven skall sitta.
Skruven ska sitta precis framför bukkroken, så nära den du bara kan komma.
Sen när du förborrat och sedan skruvat i skruven så kan du ju täta med lite epoxy eller liknande innan du borrar det där sista varvet på skruven, då kommer den ju inte läcka någonting.

Lycka till
/JH

Da_Moose
2006-11-10, 12:29
Här är en bild över hur jag har borrat och grejjat med mina små grisar.

Skall bli intressant att testa hur det fungerar om en sådär 6 månader när vi har öppet vatten igen.

Nån som har någon förhandsgissning? Har jag pajjat beten för tusen spänn?

Master of Roach
2006-11-10, 14:53

Skall bli intressant att testa hur det fungerar om en sådär 6 månader när vi har öppet vatten igen.

Jag skulle gissa att dom går väldigt oregelbundet vid snabb hemtagning men mer som en jigg när du fiskar dom sakta.

Gargamel
2006-12-08, 09:56

Dom kommer att gå klockrent. Jag har blyat alla mina piggar i stortsett lika som bilden.

Kolnej
2006-12-08, 10:09
Har precis fixat en av mina stora piggar (flytande) till GRYMT suspending.
Den står helt stilla i vattnet, och det är väldigt lätt att modda dom bra.
Du behöver en skruv, lite tejp och en borr.
Först testar du hur mycket vikt det behövs för att få den att bli suspending ( dvs storlek på skruven), genom att du tejpar fast olika skruvar efter hur snabbt du vill att den ska sjunka.
När du sedan har hittat rätt så borrar du ett hål (diametern på borret ska vara mindre än skruvens diameter), där skruven skall sitta.
Skruven ska sitta precis framför bukkroken, så nära den du bara kan komma.
Sen när du förborrat och sedan skruvat i skruven så kan du ju täta med lite epoxy eller liknande innan du borrar det där sista varvet på skruven, då kommer den ju inte läcka någonting.

Lycka till
/JH

En skruv?? Var hittar du en relativt kort skruv som väger 20+ gram?