handdator

Visa fullständig version : Nemakablar marinelektronik

Jonas 37
2006-10-11, 10:23
Nästan all marinelektronik idag har ju sk nemaanslutning. På tex nemakabeln till
till plottern kan man ju koppla in autopilot. På mitt ekolod Lowrance 102c finns ju också en nemakabel som ska kopplas in. Men har inte förstått vad den till lodet har för funktion ,nån som vet? kan man strunta iden?

Danne
2006-10-11, 10:31
NMEA - lodet kan du exempelvis koppla till en pc för att skapa 3-dimensionella djupkort/sjökort inkluderat longitud/latitud.

fetmats
2006-10-11, 11:14
Hej Danne!
Har du provat att göra eget sjökort 3D?
Är lite sugen på att prova DrDepth............
Skulle vilja höra med någon som har lite erfarenhet.
fetmats

Danne
2006-10-11, 12:09
Tjena fetmats!

Inte jag personligen dock. Har en kollega i Kil som har kört ett par säsonger. Jag har sett en demo av programmet på Dialect. Ser kalasbra ut. Mjukvaran var från Furuno, men är skitdyr.
Kan säkert skicka dig mailadress till min kollega som kan guida dig lite i Furuno (Macsee tror jag programmet heter)

Jonas 37
2006-10-11, 12:12
NMEA - lodet kan du exempelvis koppla till en pc för att skapa 3-dimensionella djupkort/sjökort inkluderat longitud/latitud.

Så jag kan strunta i den om jag bara ska lodet till att se bottendjup och fiskstimm? Får tacka för svaret.

Danne
2006-10-11, 16:45
Ja, den kan du bara strunta i.

fetmats
2006-10-11, 17:04
Hej Danne....!
Ok, ett så dyrt program är tyvärr icke interessant.
Tycker dock att DrDepth verkar snyggt och billigt.
Har laddat hem deras demo........skiitsnyggt.
Är man flera båtar som kör samma program så kan man ju byta
lite 3D sjökort med varann.
Tänker på Värmeln, Fryken, Örten mm.
Får se längre fram om nått år eller så.
tack för infon....!

fetmats

Danne
2006-10-11, 17:27
Hej igen!

Det ligger i en prisklass bortom oss dödliga. Jag har själv tyvärr inte NMEA från eklododet så jag väntar på motsvarande (med billig software) tills nästa uppgradering av ekolod. Kör endast NMEA via GPS till laptop för kartplotter idag.
Lycka till!

Flodebanan
2006-10-11, 18:27
Div. program kan man alltid råka snubbla över i warezvärlden :)

NMEA 2000 kan användas till mkt annat och jag tror marknaden kommer att öka eftersom det fortfarande är ett väldigt nytt gränssnitt, iaf inom marinelektronik.

För tillfället är det enda jag vet förutom GPS och datorer också flödesmätare till NMEA.

Om du skall köpa en LOD idag och vill ha mest för pengarna tycker jag x135;an står högst. Bättre upplösning än en dataskärm och den högsta uteffekten du hittar. Att man sedan får med NMEA till framtiden är ju ingen nackdel eftersom du säkert kommer använda lodet en halv livstid :)

Ola
2006-10-12, 00:17
Div. program kan man alltid råka snubbla över i warezvärlden :)

NMEA 2000 kan användas till mkt annat och jag tror marknaden kommer att öka eftersom det fortfarande är ett väldigt nytt gränssnitt, iaf inom marinelektronik.

För tillfället är det enda jag vet förutom GPS och datorer också flödesmätare till NMEA.

Om du skall köpa en LOD idag och vill ha mest för pengarna tycker jag x135;an står högst. Bättre upplösning än en dataskärm och den högsta uteffekten du hittar. Att man sedan får med NMEA till framtiden är ju ingen nackdel eftersom du säkert kommer använda lodet en halv livstid :)

Har man nån nytta av en logg av djupet om man inte har positionen, som med x-135?

Vad innebär skillnaden 2400W & 4000w peak to peak effekt som skiljer X-125 & X135 i praktiken?

Flode, har inte en dataskärm bättre upplösning än 480x480 pixlar (Det har väl nästan en gameboy)?