Visa fullständig version : Att välja rätt spö till havsfisket!
Hjonsson
2007-03-13, 19:51
Hej alla fiskesnackare!
Idag så var jag ner i fiskebutiken och kände lite på ett TICA expert boat 20-40lbs. Spöet var otroligt mjukt, lätt och tunt, inte alls som de påkar man är van vid. Nu är min fråga har nån testat detta spö och hur uppförde de sig när ni drillade fisk? Hur är krokninsförmågan och hur uppförde sig pilken/jiggen när ni fiskade med det. Tips och råd om vad jag bör tänka på när jag väljer spö är också vällkommet.
Mvh Henke
Det beror tungt du kommer att fiska.
Jag har ett 8 fots spö på 20lb & ett 8,6 fot på 30 lb och jag gillar 8,6 fots-spöt bättre. Det är inte lika gungigt tycker jag samt att beten på 300gram är lite för mycket för 20lb och fisk på över 5 kilo så böjer sig spöt lite väl mycket.
Men det är min åsikt.
Rödingen
2007-03-13, 20:34
har själv ett tica Bela Stand up 6` tc 30-50 lbs som jag är nöjd över betydligt mer känsla i det än i penn spöt jag har,tog min hälleflundra på tica spöt och jag lovar dig det var böj :)
Hjonsson
2007-03-13, 21:53
Det fiske jag kommer att bedriva är medium tungt havsfiske med 300-500grams jiggar och pilkar. Är det ingen som har testat att fiska med ticas expert boat? Jag tyckte att det var lite för mjukt, men endå så är det ju 20-40 lbs. Det kommer nog böja sig rejält om man får på en lite tyngra fisk, toppen liknas mer ett haspelspö än ett båtspö.
Sturgeon
2007-03-13, 22:00
Tror inte det spöt är rätt till de vikterna du talar om om jag tolkar dig rätt. Inget roligt att pilka eller jigga med för mjuka spön om vikterna närmar sig halvkilot. LBS skalan säger inget om vilka vikter spöt är lämpat för utan vilken lina som var lämplig på nylonens tid. Däremot är ju spöt inte automatiskt olämpligt till grövre fiske, kanske ordentlig kraft i botten på böjkurvan.
Det fiske jag kommer att bedriva är medium tungt havsfiske med 300-500grams jiggar och pilkar. Är det ingen som har testat att fiska med ticas expert boat? Jag tyckte att det var lite för mjukt, men endå så är det ju 20-40 lbs. Det kommer nog böja sig rejält om man får på en lite tyngra fisk, toppen liknas mer ett haspelspö än ett båtspö.
Hjonsson
2007-03-13, 22:08
Jo det bör ju gå att ta grov fisk på det även om det är mjukt så blir det välldigt styvt längre in. Men problemt som jag liksom du ser är att det skulle vara för mjukt i toppen för lite tyngra pilker och jiggar. Men endå på sölvkrokens hemsida så är det klassat för medium havsfiske om jag förstått det rätt. Är välldigt nyfiken på hur dom tänkt när dom gjort det. Ingen som provat att fiska med det?
Tror inte det spöt är rätt till de vikterna du talar om om jag tolkar dig rätt. Inget roligt att pilka eller jigga med för mjuka spön om vikterna närmar sig halvkilot. LBS skalan säger inget om vilka vikter spöt är lämpat för utan vilken lina som var lämplig på nylonens tid. Däremot är ju spöt inte automatiskt olämpligt till grövre fiske, kanske ordentlig kraft i botten på böjkurvan.
grymt spö. har fångat flundra på 41,7 och massa torskar över tio med det. har också kört med pilkar och jiggar upp till 500g och det har funkar fint.
väldigt lätt och fin klinga. inte "ranglig" som på många andra lättare spön. utan håller sig hyfsat rak även om du skakar på spöt. böjer sig gött när man får fisk med. stor fördel att fighta stor fisk med lite lättare utrustning också, man tappar inte alls lika mycket med mjuka spön..
rekomenderar dig verkligen att köpa det!
Hjonsson
2007-03-13, 22:29
Okej men hur är det med krokningsförmågan och går det även bra att få fart på pilkarna trots att det är mjukt?
grymt spö. har fångat flundra på 41,7 och massa torskar över tio med det. har också kört med pilkar och jiggar upp till 500g och det har funkar fint.
väldigt lätt och fin klinga. inte "ranglig" som på många andra lättare spön. utan håller sig hyfsat rak även om du skakar på spöt. böjer sig gött när man får fisk med. stor fördel att fighta stor fisk med lite lättare utrustning också, man tappar inte alls lika mycket med mjuka spön..
Sturgeon
2007-03-13, 22:46
Allt går ju, tagit mina två största flundror på ett 15- 30 lb spö (Shimano Steve Starling TLD Special) .:fiska1:
Jag har aldrig provat det spöt som diskuteras, men om det är så mjukt som beskrivs, blir det någon "snärt" i det med lite vikter på?
Hjonsson
2007-03-14, 08:32
Nåväl vad kör ni själva med för spön, jag har själv kört med lite biligare spön i 400-800 kr klassen. Men jag byter också efter ungefär 1-2 säsonger beroende på hur mycket slitage det blivit utsatt för. Har nu köpt på mig ett catana 30-50 lbs och jag tänkte ha det som extraspö. Funderar även på att ha lite olika spön olika styvhet/längd för olika fiskesätt. De tre metoder som jag änvänder mig av är
1 Havsmete ca500g
2 Pilkfiske ca 500g beroende på djup
3 Jiggfiske 300g för det mesta ibland lite lättare.
Mvh Henke
Nåväl vad kör ni själva med för spön, jag har själv kört med lite biligare spön i 400-800 kr klassen. Men jag byter också efter ungefär 1-2 säsonger beroende på hur mycket slitage det blivit utsatt för. Har nu köpt på mig ett catana 30-50 lbs och jag tänkte ha det som extraspö. Funderar även på att ha lite olika spön olika styvhet/längd för olika fiskesätt. De tre metoder som jag änvänder mig av är
1 Havsmete ca500g
2 Pilkfiske ca 500g beroende på djup
3 Jiggfiske 300g för det mesta ibland lite lättare.
Mvh Henke
Med havsmete antar jag att du menar djupmete. Då kör jag med ett shimano antares 20-30.
Pilkfiske kör jag bara med lätta pilkar, max 200 gram efter kolja och havskatt, använder då ett seeker 20 lbs.
För tyngre jigghuvuden över 200 gram använder jag ett grövre seeker, 30 lbs..
Seeker är kanonspön men tyvärr importeras dom inte längre till Sverige utan man får plocka hem från USA, i o f s till rätt priser...
Hjonsson
2007-03-14, 09:58
Jo jag har hört talas om seeker spöna, nu åker jag till norge på tisdag så det är lite kort om tid.
Med havsmete antar jag att du menar djupmete. Då kör jag med ett shimano antares 20-30.
Pilkfiske kör jag bara med lätta pilkar, max 200 gram efter kolja och havskatt, använder då ett seeker 20 lbs.
Seeker är kanonspön men tyvärr importeras dom inte längre till Sverige utan man får plocka hem från USA, i o f s till rätt priser...
Hjonsson
2007-03-14, 10:02
Föresten när du fiskar kattfisk brukar du köra med nån typ av mäsk behållare?
Funderar på att borra hål i ett kiinderägg och hänga det ovanför pirken.
Sturgeon
2007-03-14, 11:10
Vet de som provat att ha mäsksäck. Jag har aldrig kört med det. Räcker ofta med dunkandet i botten och det agnat som finns på.
Har inte testat det utan bara kört med agnad pilk......Dock tveksam till att använda mäskbehållare, i alla fall om man fiskar från drivande båt....
Vet de som provat att ha mäsksäck. Jag har aldrig kört med det. Räcker ofta med dunkandet i botten och det agnat som finns på.
Fast nu var frågan riktad till undertecknad. Var vänlig och respektera detta..:pangpang: :pangpang:
Hjonsson
2007-03-14, 12:18
Nån som fiskar med ugly stik saphir?
Jag köpte ett TICA expert boat 12-20lb till min tjej och det är verkligen ett kaon spö, ett 20-40lb borde ju funka till det fisket. Annars så kan du ju titta på ett Tica Expert Inliner dom finns upp till 50lb, sen har du ju det nya expert inliner standup 50+lb. köööp :)
Hjonsson
2007-03-14, 12:32
Försöker hitta införmation om ugly stik saphir men jag hittar inget, nån som vet vad det är för spö?
Tjena! Jag har velat köpa 7 fots Ugly Stik Golden Tiger 15-40ib till att trolla med... hur tror ni de skulle funka till lättare havsfiske? Skulle vara den perfekta ursäkten att få lägga vantarna på ett då jag ska till Norge för att fiska i sommar!
/D
Tjena! Jag har velat köpa 7 fots Ugly Stik Golden Tiger 15-40ib till att trolla med... hur tror ni de skulle funka till lättare havsfiske? Skulle vara den perfekta ursäkten att få lägga vantarna på ett då jag ska till Norge för att fiska i sommar!
/D
Fungerar hur bra som hälst har fiskat med det 60-125 gr krokar bra och fisken sitter kvar. Haft styvare spö tex ett kinetic som krokat mycket sämre trots det var gjort för fisket... ( "dog" när man drog till) Använder uglystick och fenwick egel gt triggerstick till det lätte fisket med amb rocket alt callcuta 400 mummmma det ;):buga:
Daiwa_Diva
2007-07-03, 12:20
Angående Shimano Antares, jag antar att det är någon form av värstingspö som duger för 30 kilos torskar etc. Vad har du för lina på det, flätlina mm storlek? Märke, hur mycket lina har du på rullen. Och kan du rekommendera någon bra rulle? Funderar nämligen att göra ett seriöst köp.. Importerade du, butik. I Sverie ligger antares på märktiga 3000 +.
Angående Shimano Antares, jag antar att det är någon form av värstingspö som duger för 30 kilos torskar etc. Vad har du för lina på det, flätlina mm storlek? Märke, hur mycket lina har du på rullen. Och kan du rekommendera någon bra rulle? Funderar nämligen att göra ett seriöst köp.. Importerade du, butik. I Sverie ligger antares på märktiga 3000 +.
Antaresspöna har blivit dyrare på senare år. Har för mig att jag köpte mitt för 1800 med lite rabatt. Jag använder mitt till djupmete och använder då en daiwa SLD30-2SPD som en polare köpte åt mig i USA..På den har jag powerpro 0,23 1000 meter och nylon i botten....Har du möjlighet så är det klart billigare i USA och i så fall, kolla in seeker eastcoastspöna 20-30 lbs...
Antaresspöna har blivit dyrare på senare år. Har för mig att jag köpte mitt för 1800 med lite rabatt. Jag använder mitt till djupmete och använder då en daiwa SLD30-2SPD som en polare köpte åt mig i USA..På den har jag powerpro 0,23 1000 meter och nylon i botten....Har du möjlighet så är det klart billigare i USA och i så fall, kolla in seeker eastcoastspöna 20-30 lbs...
Bra tips, men jag hittade också Shimano Antares AX Braid 20-30 lbs för ca €200 på den tyska sajten www.fishingtackle24.de...
Hyfsat pris och ingen snack om tull och moms som det är från USA.
Jag vet inget om sajten, men kansek någon annan vet om de är OK?
vBulletin® v3.7.4, Copyright ©2000-2008, Jelsoft Enterprises Ltd.