handdator

Visa fullständig version : gör östersjön en tjänst...

KJ
2007-11-06, 21:30
använd fosfatfritt tvättmedel!!!!!!

janke
2007-11-06, 22:38
Å sluta att åka nöjesresor med finlandsbåtarna tex!

Rospigg
2007-11-06, 23:23
Å sluta att åka nöjesresor med finlandsbåtarna tex!

Nejdå att sluta med dem resorna gör inte ett smack för att förbättra miljön då det som i huvudsak finansierar dem billiga kryssningarna förutom taxfree handeln är fordonstransporterna och det finns inte så många andra sätt att förflytta lastbilar/bilar/turistbussar över vatten än med färja så färjorna måste gå ändå.

Den lilla extra vikten som passagerarna utgör är rena hölasset i sammanhanget och gör varken till eller från på utsläppen från fartygen vad gäller avgaser, däremot borde det bli hårdare krav på tömningen av hålltankarna som många tömmer till havs orenat istället för i hamn så att det kommer till ett reningsverk.

Vad som är ett ännu större problem på det området är alla utländska kryssningsfartyg som inte heller tömmer tankarna i hamn utan på väg in/ut, sen har dem inte elanslutningar för landström utan kör motorerna även inne i hamn för att få ström till fartyget vilket släpper ut massor med avgaser inne i tex centrala Stockholm :catfight:

Flodström
2007-11-07, 19:10
använd fosfatfritt tvättmedel!!!!!!

Tror du har lite fel här KJ. :nej: Fosfaterna tas om hand av reningsverken till 100% och om du tvättar direkt i östersjön så är det en pissdroppe i förhållande till nitraterna som är den begränsande faktorn i hav (=saltvatten). Nitrater (NOx-förbindningar) tas inte om hand i reningsverk, eller bara delvis (dyr process) så det är dem du skall oroa dig för.:regn::mad:

mvh

janke
2007-11-07, 20:41
Jag tror iaf om INGEN nöjesåkte med färjorna så skulle det bli mindre ant båt/dag...

TAMTAM
2007-11-07, 20:56
Det är roligt med nöjen förgyller kanske en utarbetad vardag märker du nog när det blir torrt om öronen mvh
Ajdå noterade din ålder bortse från kommentaren mvh

KJ
2007-11-08, 17:02
Tror du har lite fel här KJ. :nej: Fosfaterna tas om hand av reningsverken till 100% och om du tvättar direkt i östersjön så är det en pissdroppe i förhållande till nitraterna som är den begränsande faktorn i hav (=saltvatten). Nitrater (NOx-förbindningar) tas inte om hand i reningsverk, eller bara delvis (dyr process) så det är dem du skall oroa dig för.:regn::mad:

mvh

Ja lite fel har jag:oj:, men det finns trots allt fortfarande en skrämmande stor del inadekvata enskilda avlopp. För östersjöns del spelar dessa inte så stor roll jämfört med jordbruket men för vattnet på vägen dit.

Sen är det ju bara i egentliga östersjön på våren som kvävet kan sägas vara riktigt begränsande

FiskeJacke
2007-11-08, 17:18
ålandsbåtarna förstör otroligt mycket för ålandsfisket! Jag vet inte om någon har sagt det, men mjällshampo förstör fisken också? Vet inte hur bearbetad den informationen är, men jag har hört det. Någon som har bevis? Jag undviker det however!

janke
2007-11-08, 18:57
Det är roligt med nöjen förgyller kanske en utarbetad vardag märker du nog när det blir torrt om öronen mvh
Ajdå noterade din ålder bortse från kommentaren mvh

haha:)