handdator

Visa fullständig version : fyrväpplingen !

Crubbster
2003-08-05, 00:54
hej ja undrar om ni känner till fyrväpplingen , (rörsjön skysjön holmsjön ect )

ja ska nämligen jobba där nu i tre veckor, och undrar om de finns nåt annat än skit regnbåge i dessa sjöar, ???? nån som vet, orkar inte sitta och meta och flugfiska sån bajsfisk i tre veckor. !!!
ja menar hallå ja har fått regnbåge på maskros och så fimpar, (UTAN KROK), dumma fiskar !!!!!

Stizo
2003-08-05, 08:30
Bra reklam du gör för din arbetsgivare... ;) Hehe! Regnbågar finns det gott om i alla fall. Rörsjön är väl den sjön som har mest kvar av den vanliga bestånden.

Skall du pendla dit varje morgon eller kommer du även att sova där?

kenta_85
2003-08-05, 13:06
Tja jag vet att det går mycket stor abborre och ska finnas endel gös i skysjön... Regnbåge är en fin fisk kanske inte i put & take vatten med i villt tillstånd...

jerka!
2003-08-05, 13:35
hehe cribba va bortskämd du har blivit... jag tycker att dus ka rå runt i flugfiskesjön (kommer ej ihåg namnet) och gömma alla åror som ligger vid bryggan ro runt och ramma och sabba för alla andra fiskare... dra massa regnbåge och döda den... ge till minken bränna upp vindskyddet.. och skjuta göran ;) tror det är så han heter han som äger stället... låter kul va ???? hehe =D

cico
2003-08-05, 14:58
Har för mig att det finns öring i Holmsjön men jag kan minnas fel.

http://medlem.spray.se/fyrvapplingen/

//K

storfäskarn
2003-08-05, 20:03
jag var där för några veckor sedan och skulle testa om m an kunde få sig en rengnbåge men nepp helt dött i den där sjön (skysjön tror jag att det var). Det lätt inte så lovande när jag frågade gubben om det var något bra fiske för då sa han att det finns en del som får ... + att han sa att båten var blå som vi hade hyrt och när vi kom ner till bryggan fanns det bara gröna (hen verkar vara lite skum den där gubben)
hoppas du får roligt ....

kenta_85
2003-08-06, 16:33
men åååhh för några veckor sen var ju sämsta perioden fan + 25grader i vattenet funkar inte tillsammans med regnbågen.... prova om en 3-4veckor i början av september kör i rörsjön men orange wollerbugger(fluga) eller prova mete med räka, powerbait nästan garanterat fångst meta djupt bra ca 2-3meter djup som spöt är långt brukar jag köra med..

jerka!
2003-08-06, 19:38
asso herregud hur kan man ens fiska efter regnbåge den fisken also GHAAA så galet dumm så den ksulle simma i håven självmant om man ropade på den... hatar den verkligen... ledsen om jag tycker så här regnbågsälskare... suck!

Crubbster
2003-08-06, 19:45
tack jerka, håller med fullständigt....... men er andra ja okej vild regnbåge e säkert jätte fin men dom här äckliga grisarna utan fenor hur kul e de lixom..... tänkte mer om de finns nån rikig " ädel" fisk i sjöarna, typ ål, fin gös eller sutare !!!

Crubbster
2003-08-06, 19:46
och ja stizo ja tänker ju inte penndla dit varje dagh, ja ska bo där sova och äta i tre veckor, skulle va trevligt om nån kom ditt och hälsade på, PS ! dom får en speciell tur, mycke fisk vetu !!!

cico
2003-08-06, 20:16
Regnbåge är ju perfekt att träna lite flugfiske på. Men att meta och spinna efter dem känns ju lite B.

//K

Crubbster
2003-08-06, 20:38
men hur svårt e de och flugfiska regnbåge, hallllllååå, ja ska testa karp , de e de jag flugfiskar, satsar på en över 4 kilo, så har ja flymaster recordet

kenta_85
2003-08-07, 16:15
Säger då det de flesta - 08.or verkar va lite väl självgoda se inte ner på fisken för helvete... läs och lär under fiske rapporter -Regnbågs fiske "put & take" tycker alla som vill kalla sig fiskare ska se på all fisk men viss respekt inte bara säga att sen är en jävla skräp fisk...

minken
2003-08-07, 16:43
crubbster--> kan finnas ruda i någon av sjöarna..?finns det ofta i put and take vatten...kan vara värt att kolla upp..

Stizo
2003-08-07, 19:04
http://medlem.spray.se/fyrvapplingen/Hemsida/Sjoar.htm

Unregistered
2003-08-07, 20:38
Originally posted by kenta_85
Säger då det de flesta - 08.or verkar va lite väl självgoda se inte ner på fisken för helvete... läs och lär under fiske rapporter -Regnbågs fiske "put & take" tycker alla som vill kalla sig fiskare ska se på all fisk men viss respekt inte bara säga att sen är en jävla skräp fisk...

ursäkta har du sett en regnbåge, dom e ÄCKLIGA !!!, små odlings fenor tjocka och uppfödda små broilisar, huuuga !!!, dom har ingen kämparglöd, förhelvete till och med alla mina polare asgarvar när dom på t.ex ett matlagnings program kallar dom regnbågs LAX, hahahaha fattar du LAX, som om en fin laxfisk skulle ha nåt besläktat me denna gris me minemala fenor, e du sjuk människa kolla på en sutare och fiska lite karp sen kan du komma och säga hur fin regnbågen e !!!!
(suck de e synd om människorna)

Crubbster
2003-08-07, 20:39
ps de va jag som skrev de här ^

kenta_85
2003-08-08, 17:29
Originally posted by Unregistered
ursäkta har du sett en regnbåge, dom e ÄCKLIGA !!!, små odlings fenor tjocka och uppfödda små broilisar, huuuga !!!, dom har ingen kämparglöd, förhelvete till och med alla mina polare asgarvar när dom på t.ex ett matlagnings program kallar dom regnbågs LAX, hahahaha fattar du LAX, som om en fin laxfisk skulle ha nåt besläktat me denna gris me minemala fenor, e du sjuk människa kolla på en sutare och fiska lite karp sen kan du komma och säga hur fin regnbågen e !!!!
(suck de e synd om människorna)

med regnbågen är det ju så att den just råkar vara en lax fisk där av kanske namnet regnbågslax... Inget konstigt med det om jag får säga min mening... Och du säger ingen kämpar glöd...?? frågar du dom flesta "sportfiskare" så säger dom nog att regnbågen är en god fighter.... skulle inte tro att du har fiskat i ett riktigt regnbågs vatten eller så är det som jag sa förut att det e så att du helt enkelt är en sommar fiskare och fiskar när svensson familjen ligger och sol badar på stranden... Då kämpar nog de flesta av sveriges fiskar inte allt för intensivt... jag vet inte hur du värderar fisken men jag rankar fiskar efter fighter förmåga och utsende och "jag" råkar tycka att i de flesta fall fyller regnbågen upp dessa till fullo...

Danne
2003-08-08, 17:40
För notariet:
Regnbågen är en öring, inte lax. Regnbågsöring ska det vara således.

En såpass anpassningsbar fisk som regnbågen (bortsett lekmöjligheter) är svår att finna. Därför att den är lättodlad och fungerar bra i nästan alla vatten har gjort den populär att odla och använda som sättfisk. Inte för inte som öring och regnbåge tillhör de arter som är mest spridda på jorden....

Sen kan man tycka vad man vill om sönderodlade regnbågar, dess gener, inavel, fenor mm.... det samma gäller odlade laxar, rödingar, u name it..

Kiwi
2003-08-08, 17:56
Crubbster:testa bröd mete efter sarv jag har tagit min största sarv i en Regnbågs sjö!.det där med att dom är dumma är väldigt olika i vissa sjöar e dom dumma i huvet i andra som öringen.

Majakovskij
2003-08-08, 18:05
Originally posted by Danne
För notariet:
Regnbågen är en öring, inte lax. Regnbågsöring ska det vara således.

En såpass anpassningsbar fisk som regnbågen (bortsett lekmöjligheter) är svår att finna. Därför att den är lättodlad och fungerar bra i nästan alla vatten har gjort den populär att odla och använda som sättfisk. Inte för inte som öring och regnbåge tillhör de arter som är mest spridda på jorden....

Sen kan man tycka vad man vill om sönderodlade regnbågar, dess gener, inavel, fenor mm.... det samma gäller odlade laxar, rödingar, u name it..

Du kan väl för fan inte komma och påstå att man skulle sönderodla lax. Tror inte du känner skillnad på en vildlax och en odlad lax . . Laxens beteende är ju inte annorlunda för den är odlad, regnbågar sätter man ju i i alla möjliga viktklasser. Kanske man skulle gjort annorlunda från allra första början att sätta i små regnbågs yngel och ge fisken tid istället för att stressodla stor fisk till ett billigt pris

Danne
2003-08-08, 19:18
Oj, klämde visst en öm tå där.

En odlad kontra vild lax är MYCKET lätt att se skillnad på. Vad vet du om vad jag har för kunskaper? SUCK!
Laxens beteende är i högsta grad annorlunda när den är odlad. Varför och hur tänker jag inte ens förklara för dig då det sannolikt är mer än vad du kommer förstå ens orka sysselsätta dig med att läsa.

Kortfattat kan jag påvisa att en odlad fisk i regel inte alls är präglad i sin naturliga omgiving och har en mycket större mortalitet än vilda laxar. Likaså här utarmas den genetiska mångfalden. Regnbågen och laxen påverkas identiskt vid odling. Enda skillnaden är den att regnbågen odlas till ett annat syfte samt. En lax går i regel 2 år i en odling innan den sätts ut som 2-årig på våren och smoltifierar sig.

Danne
2003-08-08, 19:24
Citat" Du kan väl för fan inte komma och påstå att man skulle sönderodla lax".

Det är väl klart som fan att man sönderodlar.

Kortfattat och förenklat:
90% av all lax är odlad fisk. Hur många fiskar går till odling? En handfull. I det naturliga handlar det om hundratal/tusentals vilket medför stor genetisk variation. Dessutom väljer honorna en hane efter vissa premisser. Vem väljer i en odling? I det naturliga överlever de med bäst gener. Vem överlever i en odling?

Hur kan du säga att odlad lax inte kan sönderodlas? Det är ju vad den redan är.

Bengtsson79
2003-08-08, 19:47
Kanske man skulle åka till British Colombia o flugfiska lite Rengbåge "Steelheads" måntro ....

Foppa
2003-08-08, 21:10
Danne, du har rätt och du kan nog bra mycket mer än jag, men en sak vet jag, och det är att regnbågen är närmare släkt med laxen än med öringen!

Majakovskij
2003-08-08, 21:34
Citat" Du kan väl för fan inte komma och påstå att man skulle sönderodla lax".

Det är väl klart som fan att man sönderodlar.

Kortfattat och förenklat:
90% av all lax är odlad fisk. Hur många fiskar går till odling? En handfull. I det naturliga handlar det om hundratal/tusentals vilket medför stor genetisk variation. Dessutom väljer honorna en hane efter vissa premisser. Vem väljer i en odling? I det naturliga överlever de med bäst gener. Vem överlever i en odling?

Hur kan du säga att odlad lax inte kan sönderodlas? Det är ju vad den redan är.

Med sönderodlad fisk menar jag odlingsskador som dålig kvalite etc som du verkade tro. Eftersom mitt liv kretsar runt laxfisket nu för tiden kan jag en del, visst kan man se skillnad på laxen, vildlaxen har stolt stora uppvisande fenor men att de skulle vara helt olika vildlaxen är fel förutom att vildlaxen har bättre gener och kassodlingarna har bidragit till minskning av vildlaxen då sjukdomar spirds snabbt i våra hav.

Danne
2003-08-08, 22:58
Catch: Och den odlade fisken har inga odlingsskador? Kika på ryggfenan på en odlad lax så är den till 99% defekt. Beteendet hos en vild lax och odlad lax är markant. Drilla en odlad fisk och sedan en vild fisk redan här kan man ofta märka en skillnad.

Du tycks inte ha riktigt den koll på laxarna som du själv vill påvisa/tro.

Majakovskij
2003-08-09, 00:03
Snackar du enbart om kassodlad fisk eller stödutsättningar och odlingar i våra åar och älvar?

Danne
2003-08-09, 00:45
Originally posted by Foppa
Danne, du har rätt och du kan nog bra mycket mer än jag, men en sak vet jag, och det är att regnbågen är närmare släkt med laxen än med öringen!

Se nedan saxat från "himlanätet":

Art: mykiss
Släkte: Oncorhynchus (krokig nos)
Familj: Salmonidae (Salmonidfiskar)
Ordning: Salmoniformes (Salmonidformer)
Klass: Actinopterygii (Strålfeningar)

Regnbågsöringen är i den första godkända beskrivningen känd som en asiatisk fisk från ryska halvön Kamchatka. Den stationära kamchatkaöringen (f d Salmo mykiss, Walbaum 1792) och havsvandrande kamchatkaöring (f d Salmo penshinensis, Pallas 1811) är två huvudformer av en valid art.
Även om regnbågen fick sin första godkända beskrivning 1792 var fisken och dess latinnamn känt långt innan dess. Fiskforskningens fader svensken Peter Arctädius (Petri Artedi), 1705-35, skrev om regnbågen under latinnamnet Salmo mykiss i ryska Kamchatka med hänvisning till den engelska zoologen Pennant. Det ska även tilläggas att strupsnitsöringen under en mycket lång tid fram till 1931 också hade latinnamnet Salmo mykiss då man ansåg den var en form av regnbågsöringen, så kallade tvillingarter. Vad det ryska artnamnet mykiss betyder är inte känt, likaså hur gammalt det är.
Regnbågsöringen är också historiskt känd på ryska Kommandöröarna och i Alaska som tidigare tillhörde forna Sovjetunionen. Därefter utmed kusten i British Columbia, Canada, och Californien, USA, som havs- eller kustvandrande rödbandad "stealhead" (f d Salmo gairdnerii, Richardson 1836) vilken är en geografisk isolerad delpopulation från ryskt ursprung. Regnbågens utbredning i Nordamerikas sötvatten var i stort sett först begränsad till Rocky Mountains (Klippiga bergen) men efter omfattande utsättningar även spridd i hela Nordamerika och sedan runt om i världen. Enligt internationella fiskforskare är regnbågen en öringfisk och inte någon slags laxfisk. Av den anledning tillhör regnbågen ursprungligen Stilla havets öringar i undersläktet Rhabdofario och närmaste syskonart, tvilling i detta fall, i samma grupp är strupsnittsöring. Därmed är regnbågen inte någon Stilla havslax vilket DNA-analyser visat.Tyskland fick regnbågen första gången 1882 men det är inte känt från vilket land. Danmark fick sin regnbåge omkring 1890. Sverige 1892 i en sändning ögonpunkterad rom från Tyskland.

När regnbågen kom till Sverige uppstod frågan vad man skulle sätta för namn på fisken. Det blev forell (öring) från tyskan eftersom svenskan är ett germanskt språk. Sedan blev det regnbågsforell 1893. Regnbågsöring, ett 1904 föreslagit namn på fisken, lanserades åter senare för att undvika den vilseledande benämningen regnbågsforell (ursprungligen bäcköring, en portionsstor fisk). Namnet regnbågsforell försvann mer eller mindre under 1950-talet och man började i stället använda namnet regnbåge. Professor Gunnar Svärdson skrev i sin bok "Fiskebiologi" 1964 att man bör använda namnet regnbågsöring. Men svensk handel lanserade i stället fisken under beteckningen "regnbågslax", ett namn som är förbjudet i utlandet. Livsmedelsverket och Fiskbranschens Riksförbund har dock gjort ett stort avsteg från vetenskaplig fakta och tills vidare godkänt beteckningen "regnbågslax" eller enbart regnbåge. Varför då den vilseledande beteckningen "regnbågslax" i svensk mathandel? En förklaring kan vara ekonomisk vinning, handeln tror mer på "lax" som säljande argument vilket kan i vissa fall kanske vara lite bättre än öring men för internationella fiskforskare och många sportfiskare är öring betydligt mer värd än lax.

Danne
2003-08-09, 00:49
Originally posted by Catch
Snackar du enbart om kassodlad fisk eller stödutsättningar och odlingar i våra åar och älvar?

Odlad fisk som odlad fisk. All odlad fisk är så långt ifrån naturlig du kan komma. Även 2-åriga laxungar som sätts för stödutsättning är defekta enligt vad jag skrivit ovan. (defekta fenor och annorlunda beteende). Än värre blir det givetvis med kassfisk som går som sättfisk eller till slakt omgående.

Du själv påstår att man inte kan sönderodla lax samt att laxens beteende inte skiljer sig åt mellan odlad och vild.

Hallå!

Foppa
2003-08-09, 08:35
Se nedan saxat från "himlanätet":

Art: mykiss
Släkte: Oncorhynchus (krokig nos)
Familj: Salmonidae (Salmonidfiskar)
Ordning: Salmoniformes (Salmonidformer)
Klass: Actinopterygii (Strålfeningar)

Regnbågsöringen är i den första godkända beskrivningen känd som en asiatisk fisk från ryska halvön Kamchatka. Den stationära kamchatkaöringen (f d Salmo mykiss, Walbaum 1792) och havsvandrande kamchatkaöring (f d Salmo penshinensis, Pallas 1811) är två huvudformer av en valid art.
Även om regnbågen fick sin första godkända beskrivning 1792 var fisken och dess latinnamn känt långt innan dess. Fiskforskningens fader svensken Peter Arctädius (Petri Artedi), 1705-35, skrev om regnbågen under latinnamnet Salmo mykiss i ryska Kamchatka med hänvisning till den engelska zoologen Pennant. Det ska även tilläggas att strupsnitsöringen under en mycket lång tid fram till 1931 också hade latinnamnet Salmo mykiss då man ansåg den var en form av regnbågsöringen, så kallade tvillingarter. Vad det ryska artnamnet mykiss betyder är inte känt, likaså hur gammalt det är.
Regnbågsöringen är också historiskt känd på ryska Kommandöröarna och i Alaska som tidigare tillhörde forna Sovjetunionen. Därefter utmed kusten i British Columbia, Canada, och Californien, USA, som havs- eller kustvandrande rödbandad "stealhead" (f d Salmo gairdnerii, Richardson 1836) vilken är en geografisk isolerad delpopulation från ryskt ursprung. Regnbågens utbredning i Nordamerikas sötvatten var i stort sett först begränsad till Rocky Mountains (Klippiga bergen) men efter omfattande utsättningar även spridd i hela Nordamerika och sedan runt om i världen. Enligt internationella fiskforskare är regnbågen en öringfisk och inte någon slags laxfisk. Av den anledning tillhör regnbågen ursprungligen Stilla havets öringar i undersläktet Rhabdofario och närmaste syskonart, tvilling i detta fall, i samma grupp är strupsnittsöring. Därmed är regnbågen inte någon Stilla havslax vilket DNA-analyser visat.Tyskland fick regnbågen första gången 1882 men det är inte känt från vilket land. Danmark fick sin regnbåge omkring 1890. Sverige 1892 i en sändning ögonpunkterad rom från Tyskland.

När regnbågen kom till Sverige uppstod frågan vad man skulle sätta för namn på fisken. Det blev forell (öring) från tyskan eftersom svenskan är ett germanskt språk. Sedan blev det regnbågsforell 1893. Regnbågsöring, ett 1904 föreslagit namn på fisken, lanserades åter senare för att undvika den vilseledande benämningen regnbågsforell (ursprungligen bäcköring, en portionsstor fisk). Namnet regnbågsforell försvann mer eller mindre under 1950-talet och man började i stället använda namnet regnbåge. Professor Gunnar Svärdson skrev i sin bok "Fiskebiologi" 1964 att man bör använda namnet regnbågsöring. Men svensk handel lanserade i stället fisken under beteckningen "regnbågslax", ett namn som är förbjudet i utlandet. Livsmedelsverket och Fiskbranschens Riksförbund har dock gjort ett stort avsteg från vetenskaplig fakta och tills vidare godkänt beteckningen "regnbågslax" eller enbart regnbåge. Varför då den vilseledande beteckningen "regnbågslax" i svensk mathandel? En förklaring kan vara ekonomisk vinning, handeln tror mer på "lax" som säljande argument vilket kan i vissa fall kanske vara lite bättre än öring men för internationella fiskforskare och många sportfiskare är öring betydligt mer värd än lax.

Jasså, Har läst i två olika böcker ("fiska på fritid" och "känn igen fisken") att den ska vara närmare besläktad med laxen, och att regnbågslax är det korrekta namnet, men det var uppenbarligen fel...

Danne
2003-08-09, 09:30
Om inte så kan vi ta till det vedertagna namnet forell :)

Allt som passar i stekpannan och har en fettfena...

Danne
2003-08-09, 23:18
Här kommer ett litet enkelt test :)
Vilken är odlad, vem är vild?

(Ja, jag har inget att göra :))

FetOst
2003-08-10, 11:48
svårt att se på de där små bilderna

Majakovskij
2003-08-10, 16:26
ser ut som om du har bilder på mest färgade laxar, är ju som om du ska jämföra en vidllax och en odlad om en utav dom är utlekt och besor har trasiga fenor :P

Danne
2003-08-10, 16:35
Ingen är lekfärgad. Dock finns 3 öringar med på bild. Kan nämna att det är 2,4 och 6 som är öringar. Resten är laxar och ingen av dem är lekfärgad eller fångad i älv. Öringen och laxens ryggfena påverkas identiskt vid odling så det spelar ingen roll om det är en öring eller lax.

Majakovskij
2003-08-10, 16:40
Har du en större bild på 1:an? ser tyvärr bara kanten på den fenan men då ser den hel ut men ser ju som bara 1/3 av fenan

Danne
2003-08-10, 17:18
Nej då. Hela fenan är med.
Kan inte fixa större bilder förrän jag kommer hem :(

Majakovskij
2003-08-10, 17:20
Klart hela är med men är svart mot svart så man ser inte..!

Danne
2003-08-10, 17:24
Vi kan skippa ettan om den blev för otydlig.....

Danne
2003-08-10, 17:42
Okej: Så här ska det vara:

1=vild
2=odlad
3=vild
4=odlad
5=odlad
6=odlad
7=vild