handdator

Visa fullständig version : Hur kan vi få våra vatten att bli norges ,alaskas samt ryssland att bli svenska klond

kockin
2008-01-27, 14:39
Hej !min ide går ut på att köpa upp alla yrkes fiskare som finns,då vill det till att staten kan hjälpa till men framför allt så är tanken att framför allt köpa upp alla mynnings fiskare.
Hur man gör!det är en gåta som kan kanske med flera medlemmar ta form, i och med den här artikeln,samt alla medlemmar i alla fiskeforum som finns. Vi kan säkert få hjälp med dom här frågorna av,hushållning sällskapet,och kanske länsstyrelsen.
Vi kan säkert få eu pengar för ett sådant projekt,för ett levande inland med bra lax och öring fiske.
Kanske kan det vara bra att dra till sig kändisar ,utnytja media på alla möjliga och omöjliga vägar stoppa upp en del av det totalt galna mass gravar av lax till förmån för päls uppfödning.
Säkert är djurrätts grupper väldigt intresserade att stoppa all sådan handel.
10 laxar för ett rävskinn eller ett mink skinn,sjukt!
Hjälp till och få fart på den här iden,och gör våra älvar till klondyke för fiskare från hela världen.

Man kan ju försöka få med så många fiskevårds områden samt fiskekorts försäljare,mark ägare på alla delar av sverieges fiskekorts områden ,göra en avgift för alla medlemmar,dvs ett fiske kort för hela sverige för alla fiskekorts områden som är intresserade,ta ut en rejäl avgift tex 1000 kr per och medlem.
Av sätta pengar ur den stora kakan till att främja fiskevård samt fred i mynnigarna.
Det är så klart även pengar till berörda som håller på med fiskekort försäljning och mark ägare.
Inte vet jag har ni några ideer ,vad ett sådant kort skulle kunna kosta.
Är det genomförbart ? eller ska man göra på nått annat sätt?
Vad tror ni om bilda ett parti för just sådana frågor,det skulle ju få en rejäl genomslags kraft med så många medlemmar vore det säkert inga problem att få väljare.
Ett parti typ miljö partiet,fast ett betydligt enklare.
Jag kan vara på hal is nu men allt är värt att kollas upp .

Då är det dags att börja vakna mens tid är,om man kan angagera fler människor i omnejd,att vårda våra vatten inte kanske för oss ,just nu utan för en framtid,där våra barn kan skryta över oss som drog igång nått som kan göra en älv levande även om 200 år.
Ju fler vi är ju starkare blir vi,och ett långsiktigt tänk förändrar våra barns möjligheter att även i en framtid få möjligheten till hållbara och givande intressen.
Det är inte bättre på anndra sidan älven eller i alaska,ryssland osv just för dagen känns det så när man tittar på alla som skriver om fisket på alla anndra ställen än våra egna vatten.
Om ingen ändrar inställning så kommer våra vatten snart vara ett minne blott.
Vårda det vi har och ge våra älvar och vatten en chans.
Lägg pengarna på våra vatten så kanske vi kan få ett klondyke som ryssarna ,och dom i alska samt norrmännen pratar om.
Mvh kockin

kockin
2008-01-27, 15:13
Om vi bara tittar på och inget gör så kommer skövlingen bara att forsätta,dom intar bara nya former, bara i nya sätt på att skövla,allt efter dom nya förbuden tas i bruk.Vi måste få tillstånd en varaktig förändring i allt fiske.Se vi har lyckas med att utrota redan en hel del av faunan som funnits på moder jord.
Mvh kockin

kockin
2008-01-27, 15:30
Jag vädjar till alla gäster som ännu inte är medlemmar anslut i fiske snack och ge fisket ett ansikte värt namnet.

kockin
2008-01-27, 15:54
Vad händer när vi ätit upp allt levande?börjar vi äta människor efter att allt levade har tagit slut?
Begrunda att tex priserna stiger hela tiden på mat,och mycket beror på att kina köper allt mer av europa,efterfrågan på mat bara stegras.
Nu när det är bra fart i Kina så har dom möjligheten att konkurera på lika villkor.
Vilket innebär stegrade priser på världsmarknaden på all mat.
Då pengar och makt kan köpa allt så ökar våra möjligheter till självförsörjning på egna produkter så som fisken.
Det kommer att bli en resurs för oss att sörja för goda miljöer för alla levande fiskar i vårt kära Sverige.
Kanske inte just idag men inom en snar framtid.

kockin
2008-01-27, 16:06
Jag har jobbat som kock i 25 år, och tar maten slut så har kockarna inga jobb.
Om inte vi ska hel steka en svensk en norsk och en tysk och självaste bellman.
Men jag kan räkna och har räknat ut att det här är på väg åt fel håll.

kockin
2008-01-27, 16:25
Först försvann jobben till utlandet,pga billigare arbetskraft,sen så försvann all mat från oss,pga starkare marknad utomlands,jag är ingen matematiker ,men ser klara band på det som håller på att hända. När allt är slut och vi skövlat alla våra tillgångar, vad gör vi då? är det nån som ser sambanden som jag beskriver.
När malmen sinat,skogen är borta fisken är uppäten,sista älgen ligger på bordet.
Nu kanske jag överdriver lite , men så känns det när man ser på det som håller på att hända,och jag kan inte vara den enda som ser utvecklingen.
När våra nuturtillgångar inte finns kvar då är det kört,och jag kan inte vara den ende som ser det.
Nu ska jag inte skriva mer idag i alla fall,lovar!
Mvh kockin

kockin
2008-01-27, 18:58
Jag måste vara usel på skriva när inga intressenter finns,mvh kockin

brax slayer
2008-01-27, 19:23
Jag måste vara usel på skriva när inga intressenter finns,mvh kockin

Ja, det stämmer faktiskt.

Ola
2008-01-27, 19:43
Jag tycker tanken verkar god och om nän lyckas köpa upp yrkesfiskarnas kvoter vore det väl bra.

Jag läste nånstans (på FS kanske? har för mig att det rörde dalälven.) om nån som ville ge motsvarand årsinkomst tilll en yrkesfiskare men det var inte intressant eftersom de får en del pengar vid sidan om också.

Brownie
2008-01-27, 19:52
Hej Kockin!

Målet som du har drömmer säkert de flesta här om också. Men som du kanske redan minns från skolan så brukade de stora drömmarna om att storma barrikaderna mynna ut i glömska och desintresse.

Problemet är att det nog inte finns några beslutsfattare här. Det är politikerna du får ge dig på med en skara trogna vapendragare. Dessutom får du tänka på att de flesta här i mogen ålder har kvinnor och barn och ett jobb att sköta. När träffade du senast en person som påstod att han hade tillräckligt med tid för allt det där? Nog hade man kunnat ändra världen men problemet är att ingen har tid. Vi måste utbilda oss, spara ihop till pensionen, jobba, vara partner, farsa, ha tid för oss själva och allt det där.
Det är just det som gör politikerna så mäktiga och oss vanligt folk så svaga!

Jag tycker att det är bra att du har drift och energi att vilja ändra på något men det vore bättre och mera realisitiskt om du satsade på mindre mål istället för att ge dig på hela systemet med en gång. Bli medlem i ett fiskevårdsprojekt, övertyga din lokala fiskahandlare att sluta sälja haj och odlad lax, skriv på listor, skriv brev till politiker, rösta på nåt grönt, skriv insändare o.s.v...

Jag tror det är bästa sättet att kanalisera sin energi på.

kockin
2008-01-27, 21:36
Tack för negativa och possitiva tankar och omdömmen,inget är att förkasta,inte ens det negativa,för det visar att det budskap som jag har går fram och att läsarna läser det skrivna ordet.
För att äpplet inte ska hamna så långt från trädet så försöker jag beskriva på flera sätt vad som händer i vårat samhälle,och kan bli lite höger lite vänster ner på djupa vatten ,upp på ytan.
kan för många bli för mycket,och det är inte min mening,utan jag vill bara att fler ska få upp ögonen och se vart det bär.
Men jag skulle mer än gärna få igång mer hållbart fiske i alla fall,alla anndra utsvävningar är bara när jag är på g ,då rinner det bara av mig så hoppas att ni har förståelse.
Mvh kockin

Alessandro
2008-01-29, 10:16
200 Mkr skall ges bort till yrkesfiskarna, snacka om fet subvention, när bränslekostnaden är för hög och avkastningen för dålig.
Jo, man måste beundra fiskeriverket som alltid lyckas subventionera yrkesfiskarna på ena eller andra sättet.
Undrar om båtarna bara kommer bli utflaggade till andra länder eller om dom
faktiskt kommer skrotas? Tydligen skall en del pengar gå som fallskärmsavtal till såna som lägger av.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_817793.svd

Sg
2008-01-29, 11:01
fallskärmsavtal för yrkesfiskare... ja jävlar :(

kockin
2008-01-29, 14:19
Ja tack nu ser jag att det finns några som börjar att vakna till,Huga om jag ska dra en lång historia kort,jag har varit sjukskriven pga 2 trafik olyckor på väg till och från arbete,ingen vill ta på sig nått ansvar,fixar jag 2 läkar intyg så fixar försäkrings kassa ,försäkring bolag 20 läkare som säger att jag är det inget fel på.
Trots väldigt bra dokumentation så får jag strida för mina rättigheter,och facket,jo det är nog så att allt som sker uppe i toppen,görs allt för att säker ställa sina possitioner,se om sitt eget hus.
Samt alla dessa kommunal politker som skriver allehanda avtal ,för att slippa i från skatter,samt få ut 1 och 2 och 3 löner.
Det är klart att det skulle kunna sänka skatter om man tog bort alla konstiga skatter för oss vanliga löntagare,om man fick bort allt fiffel i dom bestämmandes kvarter.
Det behövs fler som skriver och berättar om klyfftorna som bara ökar,samt fler som skriver om allt fiffel,samt att straffen för dom ochså ska gälla.
Sen är det nån som skrev att vi inte orkar att streta i mot politikerna,pga av våra egna liv och vad allt det innebär,så dom får fiffla vidare på sina kontor utan att vi skatte betalare lägger oss i det.
Dels tror jag att vi har det totalt sett bra i överlag,och igenom det så kommer det att fortsätta på det här viset,alla fifflar ,skor sig,ser om sitt hus,skiter i att grannen tex jag kryper på bara knän,och varje månad som går backar jag 2000 kr,för det är var det kostar att leva.
Men vad gör man? jag kan inte hitta en lösning,ingen hjälp får jag.
Jag har inte ens råd att gå på myrorna för att köpa kläder,för att staten har insett att dom måste belägga sådana bolag med skatt,vilket innebär att det som redan en gång varit beskattat ska skattas en gång till,så nu är det inte billigt på second hand nå mer.
Där ska det redovisas varenda krona som kommer in.
Jag har inte klippt mig på 4 år hos en frisör.
Jag betalar inte min egen mat,det gör min flick vänn än så länge,men hon lessnar snart,så då återstår det för mig att flytta ut under en gran.
För mig är varenda dag en kamp mot mig själv,värken finns där dagligen kroppen skriker efter sömn,jag är trött,men kan inte sova.
Ångesten finns där hela tiden,saknar ett värdigt liv och känslan att vara behövd,sedd,ihågkommen,vara nyttig,ursäkta mig men fan jag är ingeting jag är i princip levande död.
Jag var nått förut,jag var en kille med glöd vilja och jag skulle öppna eget,och inte vart det nått bättre med borgarnas politik.
Om man fick önska sig nått här i livet så önskade jag att jag alldrig blev född.
Ursäkta mitt sätt att måla upp bilden för er som att jag vore psykist störd,men så är inte fallet.
Orken tryter kämpa glöden falnar,man orkar inte vara stark när man inte är 100%frisk ,och det behöver man om man ska orka stå i mot alla försäkrings bolag ,kassor.Nu ska alla mina dommar upp en 2a gång i trafikskade nämden.
Ett spel för gallerian,där sitter ju alla bolag med sina egna representanter,huga om jag satt tex med rätt rad på lotto varje vecka vore det ingen sak att vinna.Men det här känns som att det här är 0 eller inga chans till värdigt liv.

Njut mens ni är friska och har ett jobb,om man inte har det så finns man inte.inte i dagens samhälle.
Mvh kockin =fd kock

Alessandro
2008-01-29, 14:24
Det jag fruktar är att yrkesfiskare kommer köpas ut och sedan via bulvaner köpa upp sina gamla båtar och lägga dom på annat lands licens och fiska på deras kvoter. Alltså ett sorts subvention av yrkesfisket.

kockin
2008-01-29, 14:39
Ja buffel båg håll om varandra så kan vi buffla vidare,om vi är kompisar med alla styrande instanser då kan vi inte få fängelse,det måste ta ett slut med allt fiffel,men när kapitalet styr så finns det inga medel som stoppar kapitalismen.
Har man pengar så kan man göra allt även om det är fel.
Man behöver inte vara rädd att åka dit,för dom korkade Svenska arbetarna fattar nada.
Mvh kockin

kockin
2008-01-29, 14:45
(((((((((((Jag e inte bitter))))))))))

Sg
2008-01-29, 14:51
(((((((((((Jag e inte bitter))))))))))

;D ;D

kockin
2008-01-29, 14:56
Först sänkte dom min sjukpenning med 2000kr sen så tog dom i från mig snuset,snart så tar dom från mig bilen,så då kan jag inte fiska mer,sova kan jag dåligt och värre blir det.
Men jag e inte bitter, jag tror på ett värdigt liv efter döden.

Sg
2008-01-29, 14:56
Först sänkte dom min sjukpenning med 2000kr sen så tog dom i från mig snuset,snart så tar dom från mig bilen,så då kan jag inte fiska mer,sova kan jag dåligt och värre blir det.
Men jag e inte bitter, jag tror på ett värdigt liv efter döden.

På vilket sätt får du inte lov att snusa ?

kockin
2008-01-29, 14:57
;D ;D

Japp jag ska ta mig en titt mvh kockin

kockin
2008-01-29, 15:02
På vilket sätt får du inte lov att snusa ?

Jo jag kan ju be frun att hon ska även betala snuset,läs mina inlägg så förstår du mvh kockin:ordning:

Ödlan
2008-01-29, 15:16
Hej!
Känns som detta ämnet har utvecklats till en ensam mans kamp mot samhället. Visst förstår jag att det kan kännas kämpigt med skador/sjukdom. Men att skylla allt på samhället och politikerna känns inte särskilt konstuktivt. Gör dig själv en tjänst och inse att dessa negativa tankar endast leder åt ett håll, nämligen till att du blir en missförstådd martyr, som utkämpar en strid istället för att leva ett liv. Du behöver inte hålla med eller gilla allt i samhället, acceptera istället hur verkligheten är, och välj att leva ditt liv efter dina egna värderingar ändå.

Missförstå mig rätt, det är en sak att komma med konstuktiv kritik och arbeta för aktiva förbättringar, en helt annan sak att skylla allt elände, från nageltrång till yrkesfisket, på de styrande.
MVH/ Ödlan

kockin
2008-01-29, 15:24
Hej!
Känns som detta ämnet har utvecklats till en ensam mans kamp mot samhället. Visst förstår jag att det kan kännas kämpigt med skador/sjukdom. Men att skylla allt på samhället och politikerna känns inte särskilt konstuktivt. Gör dig själv en tjänst och inse att dessa negativa tankar endast leder åt ett håll, nämligen till att du blir en missförstådd martyr, som utkämpar en strid istället för att leva ett liv. Du behöver inte hålla med eller gilla allt i samhället, acceptera istället hur verkligheten är, och välj att leva ditt liv efter dina egna värderingar ändå.

Missförstå mig rätt, det är en sak att komma med konstuktiv kritik och arbeta för aktiva förbättringar, en helt annan sak att skylla allt elände, från nageltrång till yrkesfisket, på de styrande.
MVH/ Ödlan

Japp du har rätt,men det bara rinner av mig ,men det måste få komma ut.
Jag vill bara igentligen jobba för fiske frågor ,men har man inget jobb så har man inget socialt heller,svårt att prata med nån här hemma det är ju tomt.
Men nu har jag gnatat färdigt ,och håll med om att det trots allt elände finns gott om humor.
Mvh kockin

Sg
2008-01-29, 15:40
Jo jag kan ju be frun att hon ska även betala snuset,läs mina inlägg så förstår du mvh kockin:ordning:

Jovisst men din ekonomi har la inget att göra med din möjlighet att snusa eller inte?

Handlar ju om prioriteringar.

kockin
2008-01-29, 15:51
Jovisst men din ekonomi har la inget att göra med din möjlighet att snusa eller inte?

Handlar ju om prioriteringar.

Det är helt rätt,men förut så hadde jag jobb och pengar,men efter olyckerna så sinar möjligheten till prioriteringar,jag hadde råd att snusa,och jag har inte valt att bli på körd,eller är det ochså nån slags prioritering att få bli på körd.
Har jag valt att höja skatterna på snuset?
Jag var inte vållande till olyckerna som medfört att jag inte har råd att snusa,jag skulle valt att snusa vidare om inte det vore för att pengarna inte finns.
Då kan du inte säga att det handlar om prio.
Det sista jag skrev var en slags ironi om mig själv,och åtmistone jag fick ett gott skratt.
Mvh kockin

kockin
2008-01-29, 16:13
Jag hoppas att det bara finns en som jag, och att det inte blir fler som hamnar där jag hamnat.
För man är ensam när man skadat sig.Tack för att det finns nån som läser och begrundar det skrivna,
jag gör det för att det kanske finns fler som inte orkar,och tar den enkla vägen och begår själv mord.
Jag har barn och tänka på,så dom är prio 1,men det kan vara svårt när pengarna inte räcker till för att ge dom en jul klapp.
Nu har jag lättat mitt hjärta så nu blir det bara om fiske .
Mvh kockin

Brownie
2008-01-29, 18:25
Hej Kockin!

Tycker inte du ska behöva be om ursäkt för att du öpnnar ventilen här inne lite. Om du mår bättre av det så är det okej för mig i alla fall. Jag vet precis hur du känner för jag håller på att kämpa mig ur en liknande situation. Jo, man blir ensam. Folk som alltid är friska vet inte vilken tur dom har.
Jag håller tummarna för dig i alla fall! :)

kockin
2008-01-29, 18:50
Tack!

Alessandro
2008-01-30, 02:47
Ännu mer tragiskt har det varit innan, man har subventionerat yrkesfiskare med
100 Mkr så att dom skulle skrota av båtar, vad har dom gjort sen då?
Köpt nya båtar inom Sverige
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=737888

kockin
2008-01-30, 08:54
Ännu mer tragiskt har det varit innan, man har subventionerat yrkesfiskare med
100 Mkr så att dom skulle skrota av båtar, vad har dom gjort sen då?
Köpt nya båtar inom Sverige
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=737888

Visst är det sjukt,men det är så ochså att laxen i Eu är inte människoföda,det är bara i Finland och Sverige vi har dispens att äta den,så då tas den upp till föda för våra pälsfabriker.
Vart är det på väg?
Det är så att spö fångad lax genererar 1000tals kr.
Vad genererar fiskeflottan ,jo ett gäng enstaka pälsfarmare tjänar gott om pengar,mens yrkesfiskarna måste ta upp enorma mängder lax om det ska bli kulor över.Sjukt sjukt.
Mvh kockin

Alessandro
2008-01-30, 13:42
Fisk som lax exporteras väl även utanför EU, allt blir väl inte djurfoder?

Hemi
2008-01-30, 14:17
Vill minnas att mindre lax, under 4 kg klarar gränsvärdet för dioxin. De flesta som fångas är betydligt större, danska yrkesfiskare i östersjön sålde häromåret, vill minnas 16.000 st? storlaxar till minkfarmer för 75 öre/kg..

kockin
2008-01-30, 14:45
Vill minnas att mindre lax, under 4 kg klarar gränsvärdet för dioxin. De flesta som fångas är betydligt större, danska yrkesfiskare i östersjön sålde häromåret, vill minnas 16.000 st? storlaxar till minkfarmer för 75 öre/kg..

Ja vilken jämnförelse a 0.75 kr mot 1000kr kg finns ingen hejd på hur man bara blundar för den enkla mattematiken.
Hur gör man för att det ska gå fram i en statsministers huve att 1000kr är mer än 75 öre.
Men det är väl så att vi får inte ha roligt,det är orättvist om vi fiskare får ett nöje som dom inte beskattar,obs nu har jag fel igen ,dom har ju ett förslag, en slags egen avgift för oss fiskare. Men nöjet och upplevelsen den är svår att nå.

kockin
2008-01-30, 14:50
Fisk som lax exporteras väl även utanför EU, allt blir väl inte djurfoder?

Ja det är en ypperlig fråga,om nu laxen räknas som en fisk med mycket miljö gifter,samt att den är förbjuden att äta.
Hur kan dom då skippa den vidare till anndra länder,miljöfarlig lax extra pris?
Det är ju dubbel moral så det sjunger,bättre att våra linor får sjunga vid en brasa uppe i kalix älv.

kockin
2008-01-30, 15:21
Föredömmen finns men dom är få! det är gjorts en del restaureringar upp över,flottningen har fört med sig spår som fick oanade konsekvenser för fisk ,för flera år tionden.Nu har lekbäckar uppe i vissa delar kring kalix tärendö torne älv ,restaurerats,och nu börjar man se konsekvenser som börjar bära frukt.
Samt alla myrdikningar ner i bäckar har med fört att lekbottnar slammat igen,men det är snart ett minne blott.
Fisket som jag ser det nu har formligen exploderat,flertalet bäckar är numera fredade.
Summan av kardemumman är att öringen har kommit tillbaka,och minken som höll på kvadda hela öring stammen har ochså stagnerat,öringen hadde inte dem som en naturlig fiende innan men nu så backar även den undan.
Annars så har den hävdat sina revir även mot minken,men inte mer.
Allt det här är en del teorier samt idogt fiskande,man ser hör och läser.
En vanlig augusti kväll kan man få 10 -20 öringar på fluga,snittet ligger i dag på strax under kilot,men det måste ochså ha en viss betydelse,att laxens smolt faller i god munn,dvs gott om mat.
Det är kvoterat till en öring per dag och fiskare,vilket ochså medfört ökande av öringstammen.
Vi ska inte ens nämna harr stammarna för det är helt sjukt va harr det finns,men dom har fått flytta ut till mindre angenämna stånd plattser till förmån för lax och öring.
Jag kan om jag vill få 100 fisk på en dag här uppe i kalix torn eller tärendö älv.
Men dom tiderna har man lämnat,och månar mer om fisket.
Kontentan totalt sett för just själva älvarna är att förutsättningarna finns helt klart,men gåtorna kring laxen gör älvarna i norr till en eventuellt becoming klondyke,och med vissa mynnings restrektioner,så har vi våra klondyke,alaska eller norska älvarna,fast i Sverige,Norrland midsommarsolens gyllene laxxa gille

kockin
2008-01-30, 15:50
Jag pratade micke engström igår ,och vi går mot en spännade sommar,enligt honom så kan det bli dubbelt så mycket lax i kalix älv i sommar,men det kan ochså bli 10 gånger så mycket,ingen vet!
Men begrunda efter min sommar i kalix älv fiskat ca 60 timmar 18 laxar var av 2 rulltömningar,ena hann jag rädda den anndra tömde rullen på all lina,jag tog dock upp 4 laxar var av största på 11,600 g.Hur ska det bli i sommar när det är 60000 laxar i älven helt sjukt.
Hoppas att folk är försiktiga med laxen och släpper tillbaka dom levande och hela.
Man kan inte äta mer än vad det finns plats i magen och för dagen.
Samt att byborna slutar med sin hets på vem som har mest lax i frysen.
Vårda vårat fiske så att det finns nått till våra barn.
Mvh kockin

kockin
2008-01-31, 14:27
Pressinbjudan till miniseminarium i Sundsvall tisdag 5/2.

Laxen är en eftertraktad sportfisk och i älvarna längs Norrlandskusten finns en enorm potential för en utveckling av fisketurismen. Rätt förvaltat kan fisket i älvarna inbringa mångmiljonbelopp och skapa hundratals arbetstillfällen. Men hur ser egentligen framtidsprognosen ut för laxfisket i älvarna?

”Framtiden för laxfisket” är temat när Sportfiskarnas föreläsningsturné landar i Sundsvall tisdag 5/2. Miniseminariet riktar sig till allmänheten och består av en blandning av aktuell information, vackra bilder och spännande berättelser.

Laxfrågan är högaktuell, under 2008 utarbetas en ny internationell aktionsplan för östersjölaxen. Utformningen av laxaktionsplanen kommer att få stor betydelse för fisket i Norrlandsälvarna i många år framöver. Massmedia inbjuds att närvara vid miniseminariet. Ring gärna för intervjumöjligheter.

Skalle
2008-01-31, 15:42
Hur ska det bli i sommar när det är 60000 laxar i älven helt sjukt.
Hoppas att folk är försiktiga med laxen och släpper tillbaka dom levande och hela.
Man kan inte äta mer än vad det finns plats i magen och för dagen.
Samt att byborna slutar med sin hets på vem som har mest lax i frysen.
Vårda vårat fiske så att det finns nått till våra barn.
Mvh kockin

Vad får du den siffran ifrån?
Hoppas kan man ju, men nog ser det nog lite mörkare ut än så... tyvärr.

kockin
2008-01-31, 17:27
Vad får du den siffran ifrån?
Hoppas kan man ju, men nog ser det nog lite mörkare ut än så... tyvärr.

Som jag skrev av mr micke engström,och vart han fått dom siffrorna från,? Du får höra med han.
Mvh kockin

kockin
2008-01-31, 17:34
http://jinge.se/index.php/allmant/fritidsfiske-vart-tio-ganger-mer-an-yrkesfisket.htm
Besök den här sidan mvh kockin

kockin
2008-02-01, 13:44
--------------------------------------------------------------------------------
Som ni ser på bilderna hämtade från tidningen fiske för alla,så är det annonser från i stort sett hela sverige,men det saknas nått,gaider från tornedalen?är det så att mentaliteten är,
Rabbar kom och fiska i ba fiske vatten,men komma int hit.Dvs dom från norr vill ha fiske turismens pengar men inte fiskarna?ett påståenden som om den finns,kan vara inrotad i deras själar?
Det här är en tanke dvs att jag ställer den frågan för att jag misstänker att det kan ligga nått i det.
(((((NI FÅR FISKA I MINA FISKEVATTEN , IIINTEEEE))))))) Ett ordspråk som kommer från en bekants fiske resa uppe i norr,då han träffade på en lapp, nästa gång dom träffade på han så kom nästa dräpande kommentar, ((((KAN INTE NI KRYPA UNDER EN STEEEEEN))))).
Det ska uttalas på en speciell dialekt som är svår att få fram i det skrivna ordet.
Det är konstigt med tanke på att fisket är så bra i tornedalen att det inte finns företag som satsar mer på turismen,det finns men dom är få.
Enligt en undersökning så har storhushållnings sällskapet gjort en analys på marknaden i norr,och konstaterat att det knappt finns några företag norr om umeå.
Hoppas att det tolkas på rätt sätt,och inte som ett på hopp från min sida mvh kockin

kockin
2008-02-01, 13:46
Vad krävs för att gaida ?
vad är det för slags kostnader?
hur gör man för att få kunder?
hur får ut ett bra budskap?

Ni som vet svara gärna på gotte frågorna!
Nu måste norrland porten öppnas,så att fler får nycklar dit.

kockin
2008-02-01, 14:40
Som man kan läsa om norr så beskrivs det ofta som fjällfiske ,exklusivt,ingemans land,flyg,helikopter.
Men det finns hur mycket vatten som helst det räcker med att ta tåget eller bilen för att komma till riktiga klondyke,det behöver inte kosta en förmögenhet.
Det finns gott om billiga alternativ i hela norrland, och Tornedalen kryllar av grymma poler som man bara behöver ett fiske kort för att kunna fiska där.
Vill ni ha riktigt bra tips så är det bar att fråga.
Mvh kockin

kockin
2008-02-01, 14:40
Trevlig helg mvh kockin

Alessandro
2008-02-01, 14:54
Bra...