handdator

Visa fullständig version : Rostfria öglor + flätlina = Inte sant ?

Bergman
2002-10-14, 10:45
Wiktor, rostfria ögor och flätlina går inte ihop ? Är det därför jag får ett "vinande" ljud när man vevar in linan ?

Kör ju med ett Ron Thomson med FireLine ...

cico
2002-10-14, 11:49
Originally posted by Bergman
Wiktor, rostfria ögor och flätlina går inte ihop ? Är det därför jag får ett "vinande" ljud när man vevar in linan ?

Kör ju med ett Ron Thomson med FireLine ...

SIC-ringar är att föredra.

//K

Bergman
2002-10-14, 12:02
Hmm, kan du förklara lite närmare ? Tänk på att jag är nybörjare ...

cico
2002-10-14, 12:04

Ok :)

Kolla tex på http://www.ram-biten.se/images/fisk/Haspel/rod/rod.htm

Där kan du läsa i första texten "SIC-ringar för absolut bästa slitstyrka och lägsta friktion."

Det glider alltså fint med SIC-ringar.

//K

Bergman
2002-10-14, 12:11
Men menar du att man kan byta ut ringarna ? Har ju precis köpt spöt ju ... :(

cico
2002-10-14, 12:16
Men menar du att man kan byta ut ringarna ? Har ju precis köpt spöt ju ... :(

Nej det gör man väl inte direkt utan det är en grej man får betala för helt enkelt när man väljer spö.

//K

Sturgeon
2002-10-14, 13:10

SIC är förkortning för Kiselkarbid, dvs kol (C) och kisel (Si) som tillsammans bygger upp en tät kristallstruktur, liknande den för diamant med skillnaden att varannan kolatom är utbytt mot en kiselatom. Ringarna får därför en mycket hård och slät yta med minimal friktion. Tål därmed abrasion mycket bra men spricker lätt vid stötar etc.

Ringarna är dyra, men fungerar bra med flätlinor.

Dock duger Aluminiumoxidringar lika bra, vilket är ganska vanligt även på billigare spön.

Flätlinor är i mitt tycke mindre tysta än nylonlinor oberoende av vilka öglor du använder.

Har du verkligen stålringar på spöt, är det gammalt?

Är väl antagligen förkromade och borde tåla lite iallafall.

Bergman
2002-10-14, 13:26