handdator

Visa fullständig version : Rostfria öglor + flätlina = Inte sant ?

Bergman
2002-10-14, 10:45
Wiktor, rostfria ögor och flätlina går inte ihop ? Är det därför jag får ett "vinande" ljud när man vevar in linan ?

Kör ju med ett Ron Thomson med FireLine ...

cico
2002-10-14, 11:49
Originally posted by Bergman
Wiktor, rostfria ögor och flätlina går inte ihop ? Är det därför jag får ett "vinande" ljud när man vevar in linan ?

Kör ju med ett Ron Thomson med FireLine ...

SIC-ringar är att föredra.

//K

Bergman
2002-10-14, 12:02
Hmm, kan du förklara lite närmare ? Tänk på att jag är nybörjare ...

cico
2002-10-14, 12:04

Ok :)

Kolla tex på http://www.ram-biten.se/images/fisk/Haspel/rod/rod.htm

Där kan du läsa i första texten "SIC-ringar för absolut bästa slitstyrka och lägsta friktion."

Det glider alltså fint med SIC-ringar.

//K

Bergman
2002-10-14, 12:11
Men menar du att man kan byta ut ringarna ? Har ju precis köpt spöt ju ... :(

cico
2002-10-14, 12:16
Men menar du att man kan byta ut ringarna ? Har ju precis köpt spöt ju ... :(

Nej det gör man väl inte direkt utan det är en grej man får betala för helt enkelt när man väljer spö.

//K

Sturgeon
2002-10-14, 13:10

SIC är förkortning för Kiselkarbid, dvs kol (C) och kisel (Si) som tillsammans bygger upp en tät kristallstruktur, liknande den för diamant med skillnaden att varannan kolatom är utbytt mot en kiselatom. Ringarna får därför en mycket hård och slät yta med minimal friktion. Tål därmed abrasion mycket bra men spricker lätt vid stötar etc.

Ringarna är dyra, men fungerar bra med flätlinor.

Dock duger Aluminiumoxidringar lika bra, vilket är ganska vanligt även på billigare spön.

Flätlinor är i mitt tycke mindre tysta än nylonlinor oberoende av vilka öglor du använder.

Har du verkligen stålringar på spöt, är det gammalt?

Är väl antagligen förkromade och borde tåla lite iallafall.

Bergman
2002-10-14, 13:26
Ska kolla upp vad det är för ringar ... hade ingen koll alls på att man skulle spana in dom när man köpte spöt.

Det är ett Ron Thomson Steelhead iallafall ... ;)

\\\Wiktor
2002-10-14, 17:50

nepp inte särskilt bra.. man får det jävla ljudet :( sedan så nöts linan ut som fan och sedan får man även spiral märken i ringarna som gör att linan slits ännu fortare. altså rostfritt suger!
SiC är dom bästa öglorna som finns! :cool1: dock om man har ett spö som man vill behålla men det har metall öglor så kan man byta ut topp öglan till sic. detta gör ganska mycket men det blir aldrig som ett spö med bara sic. som berkley hade på sina spön förut innan dom vart knullde i huvet och bytte ut dem mot rostfritt :yiack:

dj Benji
2002-10-14, 18:22
Originally posted by Sturgeon
Dock duger Aluminiumoxidringar lika bra, vilket är ganska vanligt även på billigare spön.

Aluminiumoxid ringar är inte heller någe bra. De är aldeles för porösa. De kan duga om dom är av väldigt god kvalite. Om man använder tex Fireline så finns det bara sic ringar.

Sturgeon
2002-10-14, 18:43
Originally posted by dj Benji

Aluminiumoxid ringar är inte heller någe bra. De är aldeles för porösa. De kan duga om dom är av väldigt god kvalite. Om man använder tex Fireline så finns det bara sic ringar.

Håller inte med dig, RIKTIGA Aluminiumoxidringar duger alldeles UTMÄRKT till alla flätlinor, men många fiskeredskapsförsäljare generaliserar öglornas egenskaper, dåliga klassas som bättre etc.

Riktiga Al-oxid ringar har hårdheten 9 på mohs hårdhetsskala, medans Kiselkarbid har hårdheten 9.5 på samma skala och diamant 10. Diamant är dubbelt så hårt (absoluhårdhet) som Al-oxid (korund). Karbid hamnar där emellan. Stål exempelvis hamnar kring 6-6.5 på skalan.

Har fiskat nästan enbart med Al-oxidringar, har ett spö med Kiselkarbidringar och inte märkt någon allt förstor skillnad, visst Kiselkarbid är det bästa allternativet, det betyder dock inte att de andra alternativen är skit.

Förövrigt är ju inte Fireline den mest välgjorda linan, vilket förstås inverkar negativt.

Mvh Keke

Bergman
2002-10-14, 19:15
Sturgeon verkar veta vad han snackar om ... :D

Klipper du och klistrar eller kan du sånna saker ? HEHE !

Nån som vet var man hittar info om vad jag har för ringar i mitt Ron Thompsson Steelhead 9 fot 15-40g spö ? Hittar inte hemsidan ... :(

Sturgeon
2002-10-14, 19:22
Sturgeon verkar veta vad han snackar om ... :D

Klipper du och klistrar eller kan du sånna saker ? HEHE !

Nån som vet var man hittar info om vad jag har för ringar i mitt Ron Thompsson Steelhead 9 fot 15-40g spö ? Hittar inte hemsidan ... :(

Geolog är vad jag är (snart), jobbar mycket med mineraler, berg, jord etc.

Ta en bild på en ögla med din digitalkamera så får vi se vad vi kan komma fram till, nytillskottet Benji verkar ha lite koll också på diverse utrustning:headbang:

Bergman
2002-10-14, 20:01
Ok, här kommer två högupplösta bilder på en ögla ... spana in flätlinan vad skum den ser ut i lite förstoring. ;)

Bergman
2002-10-14, 20:02
En till ...

Sturgeon
2002-10-14, 20:16
Ok, här kommer två högupplösta bilder på en ögla ... spana in flätlinan vad skum den ser ut i lite förstoring. ;)

Det var svårare att se än vad jag trodde, men det rör sig nog om någon form av keramiska ringar, möjligen Al-oxid.
Dess skumma utseende = ljudet...

Nur är det nästa man till rakning som gäller, några andra förslag:rolleyes:

\\\Wiktor
2002-10-14, 23:29
ledsen att knäcka detta till dig bergman, men det där ser ut att vara vanliga keramik ringar, altså inte bra! om du kör ett tag med din fireline i dem så kommer du se små spiral gående spår i dem. Been there done that. INTE särskilt kul att få på så kallade "SiC". detta som jag fick detta i var oxå ett RT spö. men detta gick på garanti. men det vart samma grej i nya spöt. men då bytte jag märke till sjösländan:s SS serie med Riktiga SiC ringar, funkar perfa!!

dj Benji
2002-10-14, 23:48

Håller inte med dig, RIKTIGA Aluminiumoxidringar duger alldeles UTMÄRKT till alla flätlinor, men många fiskeredskapsförsäljare generaliserar öglornas egenskaper, dåliga klassas som bättre etc.

Men det hänger inte bara på material det hänger mycket på utformning. Om öglans inner kant är kantig så nöts linan mycket MYCKET mer av alu än SiC. Men om alu ringen är rund så är det ju att föredra före en kantig. Jag jobbade tidigare i en fiske affär i ca 3 år och det var en del kunder som inte var nöjda alls med alu ringar.

dj Benji
2002-10-14, 23:54
Sålt MASSOR av rt steelheaddet är de biligaste möjliga ringarna av keramik och som ni ser kantiga och "porösa"= mycket slit på lina. Ska föresten ut i norra stockholms skärgård och fiska gädda och öring nästa onsdag & torsdag. KUL KUL:headbang: :kung1:

Sturgeon
2002-10-15, 00:38
Originally posted by dj Benji

Men det hänger inte bara på material det hänger mycket på utformning. Om öglans inner kant är kantig så nöts linan mycket MYCKET mer av alu än SiC. Men om alu ringen är rund så är det ju att föredra före en kantig. Jag jobbade tidigare i en fiske affär i ca 3 år och det var en del kunder som inte var nöjda alls med alu ringar.

Har också jobbat i fiskeredskapsbutik, så jag har allt upplevt ringar av alla kvaliteter. Vill nog påstå att det initialt är linan som nöter på ringen, inte tvärtom, en flätlinas ojämna struktur drar med sig allehanda skit. Självklart ger en skarp kant upphov till större påfrestningar än en mjukt formad, men det gäller även SiC, i en skarp krök utsätts linan för ogynsamma krafter, töjning, vridning, press osv.

Visst finns det Al-ringar som har dålig kvalitet, men det finns likväl SiC-ringar som har sämre kvalitet.

Men alla har vi olika åsikter, men JAG har aldrig haft problem med Al-ringar och flätlinor, ingen åsikt är mer rätt en en annan.

cico
2002-10-18, 01:27

Har också jobbat i fiskeredskapsbutik, så...

Vart jobbade du?

//K

Sturgeon
2002-10-18, 02:43
Originally posted by cico

Vart jobbade du?

//K

Kållereds sportfiskebutik "Tajtlajn".

dj Benji
2002-10-18, 10:16
Det är ju sant. Tänk om alla tyckte samma vad tråkigt det skulle vara:cheers:

cico
2002-10-18, 11:11

Kållereds sportfiskebutik "Tajtlajn".

Den här? http://www.cinclusc.com/spfguide/mapp1/vastergo.htm#kallered

//K

Bergman
2002-10-18, 11:45
Åter till frågan ... vad är det för material i min öggla? Nån somvet ?

Sturgeon
2002-10-18, 12:46
Originally posted by cico

Den här? http://www.cinclusc.com/spfguide/mapp1/vastergo.htm#kallered

//K

Korrekt cico.
Över till dig Bergman, ringarna är vi alla ganska överens om är keramiska, mer precist är svårt att säga.
Har inte hittat information gällande Steelhead på nätet, prova att kontakta återförsäljaren, vet han/hon inte det, så får du kanske se dig om efter en ny "favoritbutik".

Jag skulle nog prova att fiska med spöt, kolla bara ringarna efter varje fisketur, efter slitage.
Som tidigare nämnt så tror inte jag är ett visst ljud vid användandet av flätlinor är alarmerande, det skall ju förstås inte vara ett påfrestande högt oljud.
:)

Bergman
2002-10-18, 13:53
Coolers ! Kan ju kanske ta en bild av toppöglan också ... den jag fotade nu var ju den största och den behöver ju inte vara lika rundad som toppen lixom. Ska kolla vad kameran klarar ikväll ... :D

Dobbermann
2007-07-03, 17:18
Testa titan öglor...Tror Fladen har såna på sin sida..
Annars håller jag med den andra snubben.. kol & kisel ingår
I ett plastmaterial som kallas peek, och borde ge en friktionsfri gång
utan slitage på varken lina eller ögla.