handdator

Visa fullständig version : Mycket konstig gädda!

Rassie
2008-02-18, 20:48
Den här gäddan fick Masta Pike när vi fiskade idag, den var starkt blå/grön i munnen och en del på fenorna. Färgen var väldigt fluoroscerande, nästan självlysande. Vad kan detta fenomen bero på? Varken jag eller Tobbe har någonsin sett någonting liknande! I övrigt var fisken i god kondition och lika pigg som de flesta andra gäddor.

bifogar bilder/Rasmus

Rassie
2008-02-18, 20:52
en annan bild.

Abelsson
2008-02-18, 20:52
en vild gissning är hög kopparhalt i vattnet.?

Rassie
2008-02-18, 20:53
en vild gissning är hög kopparhalt i vattnet.?

det var en teori men ingen av de andra omkring 40 gäddorna vi har fått har haft någon tendens till detta...

Pontus Sj
2008-02-18, 20:53
fan vad läskigt! :P

christer
2008-02-18, 20:54
radioaktivt vatten kanske hehe

Abelsson
2008-02-18, 20:57
det var en teori men ingen av de andra omkring 40 gäddorna vi har fått har haft någon tendens till detta...

Skumt... finns de "blåkräftor" i vattnet?

Rassie
2008-02-18, 20:59
Skumt... finns de "blåkräftor" i vattnet?

inte vad jag känner till, vet du varför kräftorna får den blåa färgen? det känns ju som att en hög halt av koppar/kopparsulfat kan ligga bakom det, men då är det skumt att det inte har dykt upp på andra gäddor!

tintin_jkpg
2008-02-18, 21:08
Koppar ger väl en röd färg i så fall?
Det är ju bara det oxiderade lagret som kan finnas på kopparföremål som är grönt/blått och inte kopparn i sig.

LarsÖ
2008-02-18, 21:09
Den här gäddan fick Masta Pike när vi fiskade idag, den var starkt blå/grön i munnen och en del på fenorna. Färgen var väldigt fluoroscerande, nästan självlysande. Vad kan detta fenomen bero på? Varken jag eller Tobbe har någonsin sett någonting liknande! I övrigt var fisken i god kondition och lika pigg som de flesta andra gäddor.

bifogar bilder/Rasmus

Jag har också fått en sådan för ca 10 år sedan, fast min var mycket blåare i teckningen/färgen och i munnen illblå - värre än denna!?

Fick den i en lervik sent på hösten - diagnosen vi ställde då var att den måste ha skyfflat bra med blålera...? :oj:
Det var heller ingen stor fisk ca 1-2kg, ångrar verkligen att vi inte tog nån bild.
Har vid senare tillfälle även fått en liknande fast i röd ton...?

Ser riktigt galet ut iaf

Rassie
2008-02-18, 21:14
Jag har också fått en sådan för ca 10 år sedan, fast min var mycket blåare i teckningen/färgen och i munnen illblå - värre än denna!?

Fick den i en lervik sent på hösten - diagnosen vi ställde då var att den måste ha skyfflat bra med blålera...? :oj:
Det var heller ingen stor fisk ca 1-2kg, ångrar verkligen att vi inte tog nån bild.
Har vid senare tillfälle även fått en liknande fast i röd ton...?

Ser riktigt galet ut iaf

Intressant! din var säkert blåare, men denna var mkt blåare på kroppen en vad fotot visar. Botten består nog till ganska stor del av blålera, men varför skulle den "skyffla" det?

LarsÖ
2008-02-18, 21:42
Intressant! din var säkert blåare, men denna var mkt blåare på kroppen en vad fotot visar. Botten består nog till ganska stor del av blålera, men varför skulle den "skyffla" det?

...har ingen aning? Ett klart märkligt fenomen som vi inte hittade någon som helst vettig förklaring till?

Förr i tiden när man rensade (klubbade) en del gädda, så hände det vid något tillfälle att vi fick nån som hade ätit hornsimpa - vill minnas att halvsmällta hornsimpor var väldigt blå till färgen?

Kanske en något vettigare teori än blålereskyfflande? :santa:

mvh

Rassie
2008-02-18, 21:54
...har ingen aning? Ett klart märkligt fenomen som vi inte hittade någon som helst vettig förklaring till?

Förr i tiden när man rensade (klubbade) en del gädda, så hände det vid något tillfälle att vi fick nån som hade ätit hornsimpa - vill minnas att halvsmällta hornsimpor var väldigt blå till färgen?

Kanske en något vettigare teori än blålereskyfflande? :santa:

mvh

men lär knappast finnas hornsimpa här, då skulle jag tro mer på Abelssons blåkräftteorier

Sg
2008-02-18, 21:56
Eller kanske helt enkelt bara pigmentfel. :P Känns lite mindre långsökt än att gäddan skulle sluka lera :P

Mink!
2008-02-18, 22:05
den ser ju ut att må mkt bra iaf:)

Rassie
2008-02-18, 22:07
Eller kanske helt enkelt bara pigmentfel. :P Känns lite mindre långsökt än att gäddan skulle sluka lera :P

hahaha ja det är det ju :cheers:

Rassie
2008-02-18, 22:07
den ser ju ut att må mkt bra ut iaf:)

jadå, den visade inga tecken på att må dåligt :)

CalleX
2008-02-18, 22:13
blå kräftor och hummrar beror på en nedsatt produktion av melanin - rödbrunt pigment som annars täcker den blå. Att det skulle råda samma omständigheter hos en fisk är otroligt då de blå områdena i munnen normalt är vita? Är det ett "pigmentfel" så är det i så fall troligare att de överproducerar någon substans.

Rassie
2008-02-18, 22:32
blå kräftor och hummrar beror på en nedsatt produktion av melanin - rödbrunt pigment som annars täcker den blå. Att det skulle råda samma omständigheter hos en fisk är otroligt då de blå områdena i munnen normalt är vita? Är det ett "pigmentfel" så är det i så fall troligare att de överproducerar någon substans.

Hos gäddan lär de ju vara normalt att de är vita i munnen. om inte de också producerar något pigment (vilket inte låter trovärdigt). Att det skulle komma från några utsläpp, eller hög halt av någon metall låter konstigt, för då borde fler gäddor ialf ha tendends till detta. Antagligen borde det ligga i något pigmentsfel, kan väl inte vara allt för ovanligt eftersom vissa arter kan bli albino.

Det var en sjukt cool gädda hur som hellst, synd att jag inte fick några bättre bilder...

MastaPike
2008-02-18, 22:44
Denna gädda hade en väldigt stark blå ton på riktigt, allt kom inte med riktigt bra på bilden.
Det konstiga var att jag tyckte en såg lite geleaktig ut runt fenorna och me en blå ton, alltså den såg inte så "fast" ut i köttet.

Ångrar att jag släppte i den, skulle tagit den till akvariestudier!

Brownie
2008-02-18, 22:44
Kan ni inte ringa nåt labb och fråga? Typ statens marinbiologiska forskningsintitut eller blabla ...
Dom kanske till och med vill ha den?

Rassie
2008-02-18, 22:48
Denna gädda hade en väldigt stark blå ton på riktigt, allt kom inte med riktigt bra på bilden.
Det konstiga var att jag tyckte en såg lite geleaktig ut runt fenorna och me en blå ton, alltså den såg inte så "fast" ut i köttet.

Ångrar att jag släppte i den, skulle tagit den till akvariestudier!

ja det borde du ha gjort, nu lär vi bara spekulera i en massa teorier utan att finna svaret. För något fel var det ju uppenbart på den!

Rassie
2008-02-18, 22:51
Här är en beskuren närbild på stjärtfenan

Ola
2008-02-18, 23:15
Skrevs det inte nåt om blåa abborrar som nån ny art?

Det kanske är det samma här?

CalleX
2008-02-18, 23:29
ja det borde du ha gjort, nu lär vi bara spekulera i en massa teorier utan att finna svaret. För något fel var det ju uppenbart på den!

Det är rätt otroligt att det är ett okänt fenomen så det är väl bara att maila bilderna till någon kunnig. Olof här på forumet är ju forskare och har en del kontakter - han hjälpte mig med kontakter för att identifiera ett djur trots att det inte var hans specifika område...

Rassie
2008-02-18, 23:35
Det är rätt otroligt att det är ett okänt fenomen så det är väl bara att maila bilderna till någon kunnig. Olof här på forumet är ju forskare och har en del kontakter - han hjälpte mig med kontakter för att identifiera ett djur trots att det inte var hans specifika område...

japp, kan ju ta o maila Olof snart om han inte tar en titt i tråden... att det skulle vara ett okänt fenomen är ju som du säger mkt osannolikt. Lär ju dock inte vara så vanligt så skulle mest vara skoj att få reda på vad det beror på :)

kanske är det växthuseffekten som har gjort dom skogstokiga ;)

Flodebanan
2008-02-18, 23:38
Hos gäddan lär de ju vara normalt att de är vita i munnen. om inte de också producerar något pigment (vilket inte låter trovärdigt). Att det skulle komma från några utsläpp, eller hög halt av någon metall låter konstigt, för då borde fler gäddor ialf ha tendends till detta. Antagligen borde det ligga i något pigmentsfel, kan väl inte vara allt för ovanligt eftersom vissa arter kan bli albino.

Det var en sjukt cool gädda hur som hellst, synd att jag inte fick några bättre bilder...

Långsökt som fan, om det nu är så att ev. ämne kan färga kanske den "svalt" ngt bete innehållande konstiga ämnen?

Rassie
2008-02-18, 23:39
Långsökt som fan, om det nu är så att ev. ämne kan färga kanske den "svalt" ngt bete innehållande konstiga ämnen?

att den skulle ha svalt något "glowbait" var faktiskt något vi skämtade om....

Flodebanan
2008-02-19, 00:28
Kan ju också varit så att den ätit en gödis...

Sg
2008-02-19, 01:04
Det funderade jag på med förut. Att den ätit ett bete någon färgat. Vissa färgar ju sina deadbaits.

Mink!
2008-02-19, 01:15
Jo men färga deadbaits gör man i karamellfärg, så tror inte det är det. Nackar man en gädda och den ligger och torkar, kan den få lite blå ton ibland tycker jag. Skulle det inte bara kunna vara så att gäddan hade fel "balans" i sitt pigment.

Sg
2008-02-19, 01:24
Jo men färga deadbaits gör man i karamellfärg, så tror inte det är det. Nackar man en gädda och den ligger och torkar, kan den få lite blå ton ibland tycker jag. Skulle det inte bara kunna vara så att gäddan hade fel "balans" i sitt pigment.

Finns faktiskt färg som säljs speciellt för deadbait. Torde kunna vara starkare än karamellfärg

Jaws
2008-02-19, 01:50
Hmm. Vad menar du. Ser inget konstigt. Med den.

Jimmiee
2008-02-19, 02:20
Larsö,den skyfflar blålera för att bygga ett varmt bo under vinter! Förfan ,trodde du hade koll på sånt där :santa:

Rassie
2008-02-20, 00:01

de matar ju gödisar med foder innehållande astaxanthin ibland, detta ämne finns även i de flesta koifoder. Snackade med Koi här på FS angående det i sommras, han berättade att det fungerar som en slags doping, vilket gör att de tar upp mer syre i blodet och får då starkare färger. Kan ju ha att göra med att den har ätit en båge, för det finns det en del av där. Men låter lite långsökt...

Ambassadeur5000
2008-02-20, 00:22
Den är väl bara lite annorlunda, så kan det ju vara.
Vissa människor föds ju tex utan ben...

tintin_jkpg
2008-02-20, 01:25

hehe jobbigt, måste känna sig väldigt slapp om man föds helt utan ben i kroppen :cheers:

Rassie
2008-02-20, 17:41

jo men det känns inte som att en sådan starkt lysande färg kan uppstå av en missbildning...

Flodebanan
2008-02-20, 17:55
de matar ju gödisar med foder innehållande astaxanthin ibland, detta ämne finns även i de flesta koifoder. Snackade med Koi här på FS angående det i sommras, han berättade att det fungerar som en slags doping, vilket gör att de tar upp mer syre i blodet och får då starkare färger. Kan ju ha att göra med att den har ätit en båge, för det finns det en del av där. Men låter lite långsökt...

Gödisar äter mycket mera skumma saker än astaxanthin ;O)

Rassie
2008-02-20, 18:24
Gödisar äter mycket mera skumma saker än astaxanthin ;O)

ja det finns väl inget som de inte äter de hjärtvättade bummlingarna med en IQ på 2 :cheers:

CalleX
2008-02-20, 19:42
jo men det känns inte som att en sådan starkt lysande färg kan uppstå av en missbildning...

Det är väl iofs en av de troligaste förklaringarna... Den enda konkurrenten till den teorin är spekulationer om att den ätit något.

Ratchet
2008-02-21, 19:47
ser ut som olja:sun:

Eneby1
2008-02-21, 20:13
ja det finns väl inget som de inte äter de hjärtvättade bummlingarna med en IQ på 2 :cheers:

...och andra fiskar är smartare för att dem äter rosa/svarta spinnare eller vaniljdoftande jordgubbsfärgade kulor med chokladsmak...:cheers:

PederE
2008-02-21, 22:55
Trots att det är ovanligt så blir vissa huggormshannar blå till färgen. Jag gissar på att pigmentförändringen hos dessa huggormar är av liknande art som den hos dessa blå gäddor. Har sökt på google efter anledningen till denna pigmentförändring men utan resultat. Tror personligen att den är medfödd hos gäddan precis som den är hos de blå huggormarna och alltså inte beror på miljön eller födan...men vad vet jag, en gammal hora?

pebblelake
2008-02-23, 20:14
Fick själv en i samma storlek i umeålven som var helt grön på insidan munnen(klarggrön) funderade på om det hade följt med lite gäddnate med den småfisk den ätit? jag fick min mitt i sjögräset.

CalleX
2008-02-23, 20:32
Trots att det är ovanligt så blir vissa huggormshannar blå till färgen.

Det är rätt vanligt att huggormshanar ser blå ut precis efter hudömsningen.

Eskil
2008-02-25, 00:30
en albino gädda:popcorn:hur f*n gick det där till?:wow3: