handdator

Visa fullständig version : Vi som fiskar i Filipstad! (och i närheten)

Stormblåst
2010-01-22, 02:25
Tänkte vi kunde ha en tråd med fiskerapporter och diskussioner om vattnen i och kring filipstad. Sjöar och vattendrag behöver ju inte namnges om man vill behålla nåt för sig själv, men kan ju va intressant läsning ändå för oss andra. Själv så drog jag ut på ett spontant pass med sikte på lake tidigare ikväll, dock utan resultat. Tidigare i vinter tog jag en gädda på drygt 9 kilo i "gäddsjön" på ismete ;) bilder på denna kommer. Så, hur går det för er?

GäddJävel
2010-01-22, 07:22
Låter som ett typiskt namn på en grupp på facebook... men, här är jag, i alla fall
... Gäddsjön?... hmm... jaja... :)
När jag inte studerar biologi så fiskar jag, bl.a. med kompisarna i "team lesjö (http://teamlesjo.blogspot.com/)". :)

Stormblåst
2010-01-22, 10:23
Låter som ett typiskt namn på en grupp på facebook... men, här är jag, i alla fall
... Gäddsjön?... hmm... jaja... :)
När jag inte studerar biologi så fiskar jag, bl.a. med kompisarna i "team lesjö (http://teamlesjo.blogspot.com/)". :) Haha, ja kanske det. Men det är tydligt vad tråden handlar om iaf. Ja, skrev gäddsjön eftersom det finns en sjö här som är mer eller mindre full av gädda. Många små, men det finns några stora också.

Drauget
2010-01-22, 10:36
brukar vara uppe i filipstad några gånger om året och fiska med lite polare därifrån. senast förra veckan var vi och anglade i krampsången men de gick inge värst:oj:

GäddJävel
2010-01-22, 11:09
Vi håller mest till i Långban (kanonsjö med många stora gäddor och en mängd andra arter) eller i vattnen närmast oss.
Såg att du Per siktar på sutare å ruda till sommaren, det gör även jag. Har ett potentiellt rudvatten här samt ett fint sutarvatten. :)

Push-Up
2010-01-22, 15:28
Jag är i Gåsborn mellan varven, ngn som vet något närliggande gösvatten?

GäddJävel
2010-01-22, 16:31
Jag är i Gåsborn mellan varven, ngn som vet något närliggande gösvatten?

Daglösen brukar ge ifrån sig en del gös, inga monster men väl duglig fisk.
Vill du pröva nåt "nytt" ska du testa bredreven, åt Lesjöforshållet.

Stormblåst
2010-01-22, 16:54
Vi håller mest till i Långban (kanonsjö med många stora gäddor och en mängd andra arter) eller i vattnen närmast oss.
Såg att du Per siktar på sutare å ruda till sommaren, det gör även jag. Har ett potentiellt rudvatten här samt ett fint sutarvatten. :)

Ja, hade tänkt försöka öka på artlistan lite, tycker sånt är riktigt kul. Tror att jag också har hittat ett rudvatten, tror att jag fick en i en kräftbur där, men är osäker. Tror även att det finns sutare i samma vatten, ska försöka kolla runt lite. Fiskeklubben här i stan är väl inte till så värst mycket hjälp när det inte gäller den fantastiska regnbågen ;)

GäddJävel
2010-01-22, 16:56
nej, de är rätt bedrövliga... och tyvärr är det lika på alla ställen där det finns regnbåge (nykroppa - lesjöfors). Jag gjorde ett försök att få ett nytänk men, lyckades inte speciellt bra. :/
Jag HAR iaf ett rudvatten men, det är helt ofiskat. Säg till om du är nyfiken. :)

Stormblåst
2010-01-22, 17:15
nej, de är rätt bedrövliga... och tyvärr är det lika på alla ställen där det finns regnbåge (nykroppa - lesjöfors). Jag gjorde ett försök att få ett nytänk men, lyckades inte speciellt bra. :/
Jag HAR iaf ett rudvatten men, det är helt ofiskat. Säg till om du är nyfiken. :)

Tragiskt det där. Känns som att det finns mycket att hämta om dom skulle satsa lite på gäddfiske t.ex. Gäddan är ju trots allt en väldigt populär sportfisk och det finns ju en del bra vatten häromkring. Men nej, gäddan är en skräpfisk och skulle man råka få en vid nåt av deras vatten så trampar man ihjäl "skiten" och låter den ligga. Jag kan väl förstå att gäddan kanske inte är så önskad i ett put and take-vatten, men lite respekt kan man väl ändå ha.
Skulle ju också vara kul med nån annan art än standard-regnbågen.

Låter intressant det där. Hur stor blir rudan egentligen? Vet inte mycket om den fisken.

Edit: tar gärna emot tips på bra vatten för lake.

Stormblåst
2010-01-28, 11:35
Nån som varit ut och fått nån lake? Går väldigt trögt för mig, den där fisken har alltid varit min akilleshäl..

GäddJävel
2010-01-28, 12:14
Nix, inte testat än. Men, tänkte mig iväg till veckan.

Gäddjägarn i Värmland
2010-01-28, 15:17
Har vart iväg en gång men dä blev inge. Har alltid otur med lakfisket jag också.
--------------------------------
Besök gärna min blogg! www.teamfoogde.blogspot.com
--------------------------------
Sävenfors Vattenbruksskola. www.savenfors.nu

Stormblåst
2010-01-28, 19:09
Ska ge mig iväg ut igen snart jag med, blir till att prova ett nytt ställe då. Annars brukar Daglösen vara ett säkert kort men inte än för mig iaf. Är osäker på om den tjärnen jag ska prova nu håller fin fisk, men har åtminstone fångat gäddor med smålake i magen där.

Stormblåst
2010-04-17, 11:41
Idag blir det premiär för i år med jerkpinnen, ska bli spännande att se om det finns nån snipa som är på hugget =) Återkommer med rapport senare.

Stormblåst
2010-04-17, 22:02
Det blev fyra landade gäddor; två på jerk och två på jigg. Väldigt tjocka och fina, vikten låg på 1,5-2 kilo typ. Inga monster men kul att komma igång igen. Nån mer som varit ute?

Gäddjägarn i Värmland
2010-04-17, 23:28
Jag va ute några timmar idag med jerkgrejerna. Blev bara en liten snipa men dä va gött o va ute på öppet vatten igen iallafall. Gör ett försök imöra igen.
-------------------------------------------
Besök gärna min blogg! www.teamfoogde.blogspot.com
-------------------------------------------
Sävenfors Vattenbruksskola. www.savenfors.nu

GäddJävel
2010-04-18, 07:20
Lyckos ni... jag har varit ute EN gång under vintern... :(
Men, så har jag haft synnerligen jobbiga kurser åxå. Ska bättra mig, *lovar* :)

Stormblåst
2010-04-18, 09:49
Lyckos ni... jag har varit ute EN gång under vintern... :(
Men, så har jag haft synnerligen jobbiga kurser åxå. Ska bättra mig, *lovar* :)

Blev verkligen inte många turer för mig heller under vintern, så nu har jag bestämt att det ska bli desto fler nu när man har öppet vatten igen.

VivaLaPike
2010-04-18, 09:50
Måste faktiskt försäkra mig om att jag var inne på fiskesnack, inte facebook:P

Stormblåst
2010-04-18, 12:47
Ja, det var väl jävligt dumt av mig att starta en tråd med en titel som var klar och tydlig över vad som gällde. Inser det nu, förlåt.

Stormblåst
2010-04-26, 17:00
När slommen går upp i älven, borde inte även gösen följa efter och jaga? Tänkte eftersom de båda är nattaktiva?

Perdal
2010-07-15, 19:05
Hej
Bor i Filipstad, fiskar mest i Daglösen, efter gös och abborre. Skulle helst ligga i Norge på laxfiske hela sommaren, men fru och barn är inte kompatibelt med dylikt, om vi säger så...

Nån sväng till Forshaga lär det bli under sommaren. Nån som brukar vara där?

-Lars-
2010-12-23, 21:34
Hur är gösfisket i Daglösen? Snittvikt? Toppar? Vad gäller vid trolling? Ni i Filipstad lär väl ha koll på det. Alltid roligt att testa nya vatten ibland och då vill man ju höra lite innan. Hoppas ni har något att dela med er av. MVH Lars

Stormblåst
2010-12-28, 00:26
Hur är gösfisket i Daglösen? Snittvikt? Toppar? Vad gäller vid trolling? Ni i Filipstad lär väl ha koll på det. Alltid roligt att testa nya vatten ibland och då vill man ju höra lite innan. Hoppas ni har något att dela med er av. MVH Lars

Är inte den med bäst koll, finns vissa här på forumet som vet mer. Synd att ingen läser den här "Facebook-tråden" bara..

Provar med en fråga jag med: nån som börjat fiska lake än`?

Stormblåst
2011-01-26, 11:44
Får väl skriva själv i den här tråden. Har haft ett ganska bra lakfiske hittills, kul. Nån mer som varit ut?

Perragreven
2011-01-26, 12:35
Måste faktiskt försäkra mig om att jag var inne på fiskesnack, inte facebook:P

Om man inte har nåt att tillägga kanske man ska hålla käften...

Stormblåst
2011-01-28, 09:31
Om man inte har nåt att tillägga kanske man ska hålla käften...

Man kan tycka det. Synd, tror den här tråden kunde ha blivit ganska rolig. Tyvärr så verkar de flesta i området tänka ganska lika - berättar man om vart man varit så åker nån annan dit och "förstör". Samma småsinta och själviska tankesätt som på många mindre orter, antar att det är därför som det är så svårt att få till ett seriöst intresse för sportfiske. Synd som sagt.

Stormblåst
2011-03-04, 23:55
Hallå? Gör ett sista försök att få igång den här tråden. Själv ökade jag på mitt pb på lake till blygsamma 1,7 kilo. Ingen monstervikt men en förbättring och det var ett trevligt fiske. Får nog bli gädd-premiär i älven snart också. Nån mer som varit ut?

-Lars-
2011-03-05, 09:42
Grattis till laken :) Det kanske inte finns så många från Filipstads-trakten som hänger på det här forumet. Fiskar du något i Daglösen då Per?

Stormblåst
2011-03-06, 16:59
Grattis till laken :) Det kanske inte finns så många från Filipstads-trakten som hänger på det här forumet. Fiskar du något i Daglösen då Per?

Tackar. Nej det verkar inte vara så värst många alls.
Ja det har väl blivit lite grann men inte så värst mycket. Dock kommer det blir mer framöver nu då jag har skaffat en ny, större båt som ska göras i ordning. Själv då?

-Lars-
2011-03-10, 18:45
Nej. Jag har min båt i närheten åt Filipstad men fiskar mera åt Karlstad hållet. Men man är ju alltid lite sugen på att testa nya områden :) Gräset är ju alltid grönare där, och fiskarna större :P

Stormblåst
2011-03-10, 19:19
Nej. Jag har min båt i närheten åt Filipstad men fiskar mera åt Karlstad hållet. Men man är ju alltid lite sugen på att testa nya områden :) Gräset är ju alltid grönare där, och fiskarna större :P

Haha jo det är ju så. Vad fiskar du helst för arter?

Stormblåst
2011-12-12, 08:34
Bumpar den här misslyckade tråden i hopp om att väcka den till liv. Har haft ett ganska dåligt fiske i år, inte hunnit ut så mycket och storfångsterna har uteblivit. Till slut lyckades vi även få ordning på båten efter en massa krångel med motorn. Slutade med att en annan motor köptes.. Gått med i båtklubben och fixat båtplats nere vid kyrkan. Kunde som sagt ha fiskat mer, men det var så jävla skönt att bara dundra ut med båten och bara må gött så lämnade spöna hemma många gånger.

Inte en gös har jag fått i Daglösen, de gånger jag fiskat där har det varit katastrofalt dåligt fiske. Så de fångster jag fått i år som är värda att nämna har kommit från andra vatten.

Hur som helst, snart är det dags för att fiska lake igen :) Siktar på en höjning av personbästa i år med.

Stormblåst
2011-12-22, 21:29
Tråden har visats drygt 4000 gånger nu.. Någon som fisket lake i området här?

-Lars-
2011-12-22, 21:53
Jag fiskar väl det mesta. Gillar väl främst trolling och mete. Gädda, gös lite fettfenor. Vid metet blir det en del id i Klarälven och sutare, ruda i småtjärnen i Karlstad. Lake har jag inte fiskat i år men det har varit bra i Klarälven vad jag hört av vänner.

ackeliba
2011-12-23, 00:15
Ligger inte riktigt vid Filipstad, men passar på när det är en Värmlandstråd.

Någon av er som har erfarenhet av hur gösfisket är i Gapern?

Stormblåst
2011-12-27, 15:15
Den där tjärnen i karlstad har jag hört talas om, heter den Småtjärnen eller? Skulle vara kul att fånga lite nya arter.

Hade tänkt åka ut och testa om laken har kommit ikväll, men den satans blåsten verkar förstöra mina planer. Blir jävligt svårt att upptäcka napp i strömmande vatten på kvällen om det dessutom blåser som fan..

Gapern har jag tyvärr ingen erfarenhet av.

-Lars-
2011-12-27, 17:01
Fiskade en en del i Gapern när man var mindre. Fick bra med gös men mest under 3kg. Med småtjärnen syftar jag på Rudtjärn, Sundstatjärn, Sandbäckstjärn mm. Finns ruda och sutare överallt.