Visa fullständig version : Inte nu igen!!
Sun buster r
2004-07-01, 23:00
Nu rök det andra flugspöt.När jag var vid rengbågs dammen satte jag flugan i ett träd i bakkastet,av frustration rycker jag till och ser spöt smälla av på tre ställen,konstigt nog en gång precis vid översta ringen,jag tycker att tafsen borde ha rykt före.Spöt var ett lochmor 9,3#5.Det är inne på "granskning" Tror ni jag får ett nytt spö?=(MVH Erik.
Pike for life
2004-07-01, 23:13
Jag vet hur det käns, knäkte två spö på två dagar!! Det är bara att hoppas!!!
Om ett spö har ett fabrikationsfel det går av utav, så sker detta relativt omgående redan första dagen. Klar reklamation.
Om det däremot går av efetr en tids fiske utan att ha utsatta för någon repa eller klämskada eller så, så är det ett skräpspö rent generellt.
Finns många glänsande och vid första känslan sköna spön som bara är rena skitbyggen.
mest klister i klingorna, och när klistret inte orkar hålla ihop fibrerna efter ett tag, så knäcks det.
Mitt råd är att alltid köpa beprövade och lite bättre märken typ RST, Hardy, G.Loomis, Sage och liknande, och glömma skräpet även om reklamen skryter om hur fina dom är.
Om folk kände till "The big fishing hoax" (tillverkningskostnad kontra utpris) så skulle snart många märken vara borta från marknaden.
För det finns 2000 kronors spön där ute som bara kostar några få dollar att tillverka och allt köparen gör är betalar feta reklamannonser åt leverantören för sina surt förvärvade pengar.
Sun buster r
2004-07-02, 18:14
Räknas inte daiwa till de lite bättre,kanske inget mot tex sage men ändå.
Min spontana tanke är att flugtaffsen bör ge sig före spöt, om man inte fiskar med wire. Solklart måndags ex i mina ögon. Fast om man fastnar med fluglinan skulle jag inte våga dra så mycket, för den ger sig inte i första taget.
Loop hör väl till de bättre eller har ja helt fel:S
LOOP gör säkert bra spön men kanske att Daiwas Lochmore-serie har lite mera ojämn kvalitet.
Kom på ett fabrikationsfel som förmodligen inte visar sig när spöet är nytt. Om ögelfoten inte sätts exakt plant med klingan när den ska lindas så resulterar det i att den nöter på klingan varje gång som klingan böjs vilket innebär att klingan blir svagare för varje gång du fiskar :(
I detta fall är det väl en fråga om hur ofta man fiskar, men om man bara fiskar lite då och då kan det nog ta år o då kan man ju glömma allt vad garanti heter. Vad jag vet är det bara i USA dom har livstidsgaranti på spön.
Sun buster r
2004-07-04, 22:13
Nej pontus,jag satt bara fast med tafsen,dessutom när spöt bara smäller rakt av på tre ställen tycker jag är konstigt.
Originally posted by BeBest
LOOP gör säkert bra spön men kanske att Daiwas Lochmore-serie har lite mera ojämn kvalitet.
Hehe, har ett par kamrater som efter bla den senaste Orkla-veckan inte har mycket till övers för just LOOP.Kina-grejjer med enorm vinstmarginal i mina ögon.
//Stefan
De flesta klingor görs idag i Asien. Det är väl några få som har tillverkningen någon annanstans. SAGE och möjligtvis Thomas & Thomas, ST:Croix tillverkas i USA.