handdator

Visa fullständig version : Service på utombordsmotorer!

fisk77
2004-07-15, 15:37
När man köper en ny utombordare förmodare jag att det är viktigt att göra den första servicen. Är det svårt att utföra servicen själv och vad kostar det om man lämnar den till en verkstad?

MVH

Carat
2004-07-15, 15:44
Kostar väl en del men det är väl samma regler som med en ny bil om man ser till garantier på motorn om det händer något

Flygfisken
2004-07-15, 18:47
byta oljan i vevhuset är lätt. men resten kan vara knepigt beroende på modell! kostar väll upp till en tusenlapp å lämna in den på service:)

Rojjan
2004-07-15, 20:33
Vad ingår i en service på en 4taktare?
Vevhusolja, motorolja, stift, oljefilter osv?

elanen
2004-07-15, 23:35
700 kronor i timmen tar dom + delarna. En service är vad du vill ha gjort på motorn. Stift kan du köpa själv. Bara du vet värmetalet och avståndet. Skruva i stiften försiktigt. Toppen är av aluminium. Växelhusolja kan du byta själv. Men om oljan är väldigt vattnig och grå. Då är det packboxarna som är slut. Det är inte heller billigt att lämna in. Det viktigaste är impellern. Det bör bytas vart femte år. Är motorn mer än det och man inte vet om den är bytt. Då är det dags. Kan bli en dyr affär i vilket fall som helst. Inget kul att ro när motorn skurit på grund av att motorn inte fåt kylning. Finns en del på en motor att sköta och hålla efter. En ny är heller inte billig. Har man en gammal men väl fungerande. Är det melodi att lämna in eller fixa själv. MVH Gunnar J.

teamtoth
2007-09-08, 02:11
På min var det bara oljefilter, motorolja och växelhusolja...första servicen...

Flodebanan
2007-09-08, 02:20
När man köper en ny utombordare förmodare jag att det är viktigt att göra den första servicen. Är det svårt att utföra servicen själv och vad kostar det om man lämnar den till en verkstad?

MVH

Kollar dom inte ventilinställningen på en av dom första servicarna? Dom första är väl annars också viktigast p.g.a garanti.

Kolla i serviceboken, det brukar stå utförligt där.

Shitlake
2007-09-08, 09:26
700 kronor i timmen tar dom + delarna. En service är vad du vill ha gjort på motorn. Stift kan du köpa själv. Bara du vet värmetalet och avståndet. Skruva i stiften försiktigt. Toppen är av aluminium. Växelhusolja kan du byta själv. Men om oljan är väldigt vattnig och grå. Då är det packboxarna som är slut. Det är inte heller billigt att lämna in. Det viktigaste är impellern. Det bör bytas vart femte år. Är motorn mer än det och man inte vet om den är bytt. Då är det dags. Kan bli en dyr affär i vilket fall som helst. Inget kul att ro när motorn skurit på grund av att motorn inte fåt kylning. Finns en del på en motor att sköta och hålla efter. En ny är heller inte billig. Har man en gammal men väl fungerande. Är det melodi att lämna in eller fixa själv. MVH Gunnar J.

vart 5:e år på impellerbyte?jag byter varje år,

elanen
2007-09-08, 11:41
Pike 14500, nä du behöver inte byta varje år. Fast du skämtar väl antagligen. En impeller förstörs oftast att den börjar spricka upp och torkar. Eller om den gått allt för länge att vulkningen i impellerkärnan släpper. Sen om den inte blivit bytt på länge är det bladen som slits av också. Fast har man inget för sig kan man byta varje vecka.

TAMTAM
2007-09-08, 12:42
Vanligt på fyrtaktare är att ventilerna ska ställas av aukt. verkstad minst en gång efter leverans av ny motor för att garantin ska gälla (Yamaha iaf)
Övrig service kan du göra själv om du kan och orkar, pengar finns att spara definitivt, se bara till att det som måste utföras av proffs blir gjort med stämpel i boken då har du ryggen fri vid ett haveri under garantitid.
Har du fyrtaktare så är en timräknare att rekommendera perfekt för att veta när motorn ska skötas det första jag installerar på mina motorer, de är ganska billiga och det betyder mycket för andrahandsvärdet om du kan styrka vad den varit med om en klar fördel vid försäljning.

Thomas Pettersson
2007-09-10, 15:05
På min Honda 150 ska ventilinställning göras efter 200 timmar men jag har lämnat in för samtliga servicar (första efter 20 timmar, andra efter 100 timmar). Men det där med att lämna på verkstad eller inte är väl som med det mesta...om man vill och kan göra servicen själv, gör det.

teamtoth
2007-09-14, 00:36
I min bok står det att impellern ska bytas var 300:e timme eller 1:års intervall....

Didde
2007-09-14, 15:58
Min suzuki df40hk kostade 2000kr att serva vid första service. Det är dyrt va? Servade på Flodins i bergshamra. Var ska man serva om man bor i norrtälje och vill komma billigare undan??

Thomas Pettersson
2007-09-16, 23:07
Pike 14500, nä du behöver inte byta varje år. Fast du skämtar väl antagligen. En impeller förstörs oftast att den börjar spricka upp och torkar. Eller om den gått allt för länge att vulkningen i impellerkärnan släpper. Sen om den inte blivit bytt på länge är det bladen som slits av också. Fast har man inget för sig kan man byta varje vecka.

Ett skämt att byta impellern oftare än var 5:e år? Tror inte det. Kanske rekomendationerna skiljer sig åt men varför chansa med något så simpelt som impellerbyte? Sen är det rätt stor skillnad på att byta varje vecka och vart 5 år...
Har en jobbarkompis som tycker det där med service är överreklamerat. Han har inte servat sin snurra på 15 år...inte bytt olja eller något. Påstår han iaf...

Shitlake
2007-09-17, 22:20
Ett skämt att byta impellern oftare än var 5:e år? Tror inte det. Kanske rekomendationerna skiljer sig åt men varför chansa med något så simpelt som impellerbyte? Sen är det rätt stor skillnad på att byta varje vecka och vart 5 år...
Har en jobbarkompis som tycker det där med service är överreklamerat. Han har inte servat sin snurra på 15 år...inte bytt olja eller något. Påstår han iaf...

klart jag byter varje år elanen,inget skämt!110 kr för org impeller e väl inget å tjafsa om,tar bara 5 min att byta,tror det e du som skämtar eller så e du dumsnål!!

TrollingToken
2007-09-17, 22:49

hmm, blir förvirrad... är det svårt eller enkelt att byta impeller. Blev skraj när jag läser denna tråd. Har en Mariner 30 -93 och har inte en aning om när impeller är bytt sist....

Thomas Pettersson
2007-09-17, 23:40
hmm, blir förvirrad... är det svårt eller enkelt att byta impeller. Blev skraj när jag läser denna tråd. Har en Mariner 30 -93 och har inte en aning om när impeller är bytt sist....

Fråga någon som kan Mariner-motorer där du bor. Om du håller till i Stockholmstrakten kan jag varmt rekommendera Skanstull marin (Marindepån) där åtminstone jag blivit mycket bra mottagen med mina frågor. Om du sen vill och kan pula själv kan du först kolla hur impellern ser ut och byta om det behövs.
Impellerbyte (som all annan service) handlar om ju om hur mycket man vill, kan och vågar ge sig på själv. Sen blir det ju en avvägning om man tycker det är värt pengarna att lämna in eller fixa själv.
Min egen erfarenhet är att det är enkelt med just impellerbyte (och jag är verkligen ingen mekarfantom...) men det kan ju oxå bero på att de motorer jag haft varit enkla att byta på. Vet andra som både är bättre än mig på detta men ändå haft ett mindre h-e med skruvandet...så det kan nog vara lite olika.
Lycka till med motorn!

/Thomas

Ola
2007-09-17, 23:51
Servicen på nya fyrtaktare är väl jäkligt viktig då den görs för att det i början lossnar metallspån i motorn? Spåna får man bort när man byter olja och filter.Jag servar själv men är extremt noga med att spara alla kvitton för tex olja,filter,tändstift,bränslefilter.Impeller och ventilspel kan jag inte så där lämnar jag in motorn till verkstad.Hondas oljefilter kan man beställa hos Hondas bilåterförsäljare.Dom är mycket billigare än marinhandlaren.Jag har tex aldrig gjort nån ventiljustering på mina bilar.Jag köpte min första bil 1989.

Tror inte det blir så mycket spån längre pga bättre noggranhet vid tillverkning och bättre material.
Förhoppningsvis tar oljefiltret hand om det, men att byta olja ofta sägs ju vara bättre än att köra på bra olja, förutom i miljösynpunkt kanske?

Jag blev förvånad när det är 3 000 mils intervall mellan oljebyte (service) på bilen, men det är klart att gammal beprövad teknik visar väl att bilen håller garantin ut då och inte en meter till.

elanen
2007-09-18, 20:10
Ha ha dumsnål. Det är nog det sista jag är. Men byter heller inte kamrem på bilen varje år heller. Jag gör det som behövs. Och överdriver inte med onödigt jobb.

lodur
2007-09-18, 21:24
Jag har tex aldrig gjort nån ventiljustering på mina bilar.Jag köpte min första bil 1989.

Jag har heller aldrig justererat ventilarna på någon bil, hydrauliska lyftare är vanligt på bilar och kräver ingen service.... Ventiljustering är lätt för den som kan (fast det är ju allt...) men vet man inte vad man gör är det säkrast att betala någon kunnig för det.

lodur
2007-09-18, 21:29
Tror inte det blir så mycket spån längre pga bättre noggranhet vid tillverkning och bättre material.
Förhoppningsvis tar oljefiltret hand om det, men att byta olja ofta sägs ju vara bättre än att köra på bra olja, förutom i miljösynpunkt kanske?

Jag renoverade min mc-motor i vintras och vid de första två oljebytena efter c:a 1 respektive 3 timmars körning var det rejält med spån på silen (ett metallgaller som ska komplettera det vanliga filtret). Dock är detta på en mc med hög trimningsgrad men det är ju fortfarande samma princip för hur en motor fungerar.

Kåte Alfred
2007-09-18, 21:45
Hur ofta behöver man byta kamremmen på en fyrtaktare? Någon som vet?

geezer
2007-09-19, 02:55
Impeller vart femte år? Nä nu får du ge dig. En impeller byter man varje år, oavsett visuell kondition. Som sagt, inte roligt att ro...

Shitlake
2007-09-19, 17:28
Ha ha dumsnål. Det är nog det sista jag är. Men byter heller inte kamrem på bilen varje år heller. Jag gör det som behövs. Och överdriver inte med onödigt jobb.

impellern skall bytas varje år på min motor iaf,tycker inte det e speciellt jobbigt eller dyrt heller,är ute minst varje helg så jag vill inte chansa:.sen kan du inte jämföra med kamremmen på en bil,min bil har 18000 mils intervall eller 10 år.,ska nog börja byta impeller 2 ggr per år........

elanen
2007-09-19, 18:04
Pike14500, vart nånstans står det att man ska byta impeller varje år. Jag tror fortfarande att ni är ett gäng skämtare.
Byt om annat om ni är så darriga vart tredje år. Varje år låter som ett gäng bendarriga skolpojkar som inte vet vad dom ska göra av pengarna och tidfen.

elanen
2007-09-19, 18:06
Tiden ska det stå.

Shitlake
2007-09-19, 18:11
Pike14500, vart nånstans står det att man ska byta impeller varje år. Jag tror fortfarande att ni är ett gäng skämtare.
Byt om annat om ni är så darriga vart tredje år. Varje år låter som ett gäng bendarriga skolpojkar som inte vet vad dom ska göra av pengarna och tidfen.

I INSTRUKTIONSBOKEN!!!!typ liknande bok som man har till en bil om du vet hur den ser ut??där står det bl.a när kamrem å sånt skall bytas,bendarriga pojkar,jag e 33 år,måste ju vara samma sak att säga att du en föråldrad pensionär.

team char
2007-09-19, 18:12
Kanske är på tiden att byta impeller på min 20hk murkla från -74. Är då inte bytt på den sen jag köpte den -90. hadde den som trolling motor i 5år och stiften är orginal från -74 men den skrammlar och går.

TAMTAM
2007-09-19, 20:11
På en någorlunda modern motor behövs inga impellerbyten på lång tid, helt onödigt jag har bytt impeller två gånger på mina motorer bägge gångerna var detta helt onödigt absolut inget fel på den som satt där.
De flesta motorer någorlunda moderna med någon storlek har varningssystem för överhettning dvs impeller problem.
Kan nog vara nyttigt att byta efter schema om maskinen är av fornnordiskt datum dock men att köra slut på den kräver många timmar

elanen
2007-09-19, 20:28
Tack TamTam för den enkla upplysningen. Kan med säkerhet stå för vad jag skriver. Har nämnligen inside om det jag skriver hemma. Tror inte att min grabb som är utbildad båtmek och arbetat en del år fel. Samtidigt som jag vart insatt själv om det mesta med båtmotorer.
Kamrem på båtmotor står i instruktionsboken. Och det är nog inte allt för ofta den byts. En båtmotor går ju så faslikt lite gemfört med en bil.

Shitlake
2007-09-19, 20:33
Tack TamTam för den enkla upplysningen. Kan med säkerhet stå för vad jag skriver. Har nämnligen inside om det jag skriver hemma. Tror inte att min grabb som är utbildad båtmek och arbetat en del år fel. Samtidigt som jag vart insatt själv om det mesta med båtmotorer.
Kamrem på båtmotor står i instruktionsboken. Och det är nog inte allt för ofta den byts. En båtmotor går ju så faslikt lite gemfört med en bil.

jag använder min båt mer än bilen!!

elanen
2007-09-19, 21:08
Pike 14500, inte räknat på mil. En båtmotor går inte många hundra mil på sin livslängd. Fast det var väl inget nytt för dig Pike 14500.

Shitlake
2007-09-19, 21:14
Pike 14500, inte räknat på mil. En båtmotor går inte många hundra mil på sin livslängd. Fast det var väl inget nytt för dig Pike 14500.

näpp,men jag använder bilen väldigt lite!!

joj
2007-09-19, 21:18
Står väl 1000 timmar på kamremmen på Yamaha F100 tror jag.

Min impeller har gått ca 100 timmar nu så det blir ett byte av den, motorn är från -03 och jag har kört 80 av timmarna i år.

Körde sönder en impeller under en trollingtur för några år sedan och fick bogseras hem av "ka", impellern var mjuk och fräsch men hade gått av inne i mitten, kanske hade jag kört på en plastpåse eller så var det en dålig impeller, vem vet...

kelf
2007-09-22, 01:29
Ang. Servicebokens rekomendationer så tror jag dessa är ganska extrema. Har haft en del 4t crossar och dessa rekomenderas bla. oljebyte varannan timma. Vilket är en ganska kraftig överdrift.
Lite offtopic, men måste endå fråga. Är det ställskruvar till ventilerna på 4t eller shimsar man?

mvh

Haga Fishing Club
2010-07-03, 12:22
Jag har en Honda BF45 från 91 som jag servat själv med hjälp av instruktionsboken i alla år. Problemet var bara att när jag häromåret började fundera på om det fanns en kamrem i motorn och kollade i instruktionsboken så stod det inte ett ord om det i serviceplanen i instruktionsboken, inte heller om impellerbyte. Ringde då närmaste auktoriserade verkstad och då sa dom att de gamla instruktionsböckerna var inte särskilt bra eftersom dom förutsätter att du servar motorn på auktoriserad verkstad. Så mitt råd är att ta kontakt med en auktoriserad vertkstad så kan dom säga dig när du behöver byta kamrem och impeller. Jag bytte mina förra året för första gången, motorn var då 18 år! Servicekillen sa att dom var lite torra och spruckna men de var iallafall hela. Nu har jag beställt en verkstadshandbok till min motor så jag ska slippa sådana här överaskningar!

GrossGuidar
2011-06-23, 21:07
ruskigt gammal tråd men detta står som krav för att garantin ska gälla på suzukis hemsida:

– Motorn är importerad av KGK Motor AB.
– Motorn är såld av en av KGK Motor AB auktoriserad återförsäljare.
– Motorn är garantiregistrerad på KGK Motor AB:s service-webb.
– All service har utförts i enlighet med, för respektive modell, aktuellt serviceschema.
– All service är utförd av marinverkstad auktoriserad av KGK Motor AB.
– All service är bokförd i servicejournalen på KGK Motor AB:s service-webb.
– Eventuella ägarbyten under garantitiden har registrerats på KGK Motor AB:s service-webb.

jonben
2011-08-07, 15:51
hej alla våre väldigt tacksam om någon kan veta vad för fel jag hAR PÅ min yamaha 60hk utombordare -89, jag och familjen va ute för 1 månad sen vart ute opch åkt hele dagenoch helt plötsligt dör den och vägrar starta fich ro till bryggan, tog loss bränslefiltret fann då vatten i soppan käppte ny soppa och bytte tändtift gick som en klocka igen tills för en vecka sen skulle ut ock fiska innan vi åkte från bryggan bytte jag till en större tack med ny soppa kom ca 500m så dör dem som sist men nu startar den men tappat 70% av kraft och bluddrar som bara den?? nån som vet vad det kan vara?

Mrvox
2011-08-07, 18:21
låter som du har fått "skit i förgasaren" kanske när du körde med taskig soppa att det ligger kvar vatten i flotörhuset, prova att töm och rengör förgasaren blås rent med tryckluft.