Aliexpress/E-bay och tullavgifter - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Aliexpress/E-bay och tullavgifter

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

eBay har jag aldrig provat själv. Försökte köpa en rulle en gång. Men då la de på både tull och fraktkostnad direkt i köpet och då blev priset högre än i sverige. Detta är lite blandat beroende på säljare. Om de skriver ett lägre värde eller som sagt "gift" på paketet.
    Butiker från Hongkong och Japan har jag alltid fått betala tull/moms.
    Men... Allt jag beställt från Aliexpress har aldrig "fastnat" i tullen. Det största jag beställt är två spön (2-delade) som kom i ett pvc-rör. Men man ska aldrig säga aldrig.

Kommentera

Ursprungligen postat av Husse0416 Visa inlägg
      Helt rätt angående Moms, det är det stora kostnaden OM paketet blir stoppat itullen. Jänkarna e supernoga. I stort sett ALLT från USA tullas/momsas likaså från Japan som sagt.
      Det finns egentligen ingen nedre gräns för moms med det har hänt enstaka tillfällen med paket under 500:- från USA att dom slunkit igenom.Jag gror dom har nån slags praxis runt 500:- ( är osäker på var gränsen går ).
      Från Kina/Hong Kong är det otroligt sällan paketen blivit momsade. Av dom snart hundra gånger jag handlat från Ali eller eBay har det bara hänt en gång tror jag.
      Men klart att man måste vara beredd på det om det skulle hända. Tänk på att det är Moms på fraktkostnaden också, surt men så är det.

Jag försöker handla dyrare prylar inom EU om det går. En del "Kina varuhus" har ju EU lager nu för tiden.
      En del prylar finns helt enkelt bara i USA eller Japan... jag brukar gråta en liten skvätt och sen tänka på att momsen gör nytta i statskassan... eller nåt!

PS En av anledningarna att paket från Kina inte tullas är att dom ofta (nästan alltid anger ett falskt lågt varuvärde. Ofta står det "gift" (gåva) på fraktsedeln.
      så ni som kan och har erfarenhet vad skulle en rulle som kostar 25,200 JPY i japan kosta för mig? hjälper denna något? http://www.tullverket.se/sv/privat/t...e9e710532.html

Kommentera

Ursprungligen postat av gnutten Visa inlägg
        eBay har jag aldrig provat själv. Försökte köpa en rulle en gång. Men då la de på både tull och fraktkostnad direkt i köpet och då blev priset högre än i sverige. Detta är lite blandat beroende på säljare. Om de skriver ett lägre värde eller som sagt "gift" på paketet.
        Butiker från Hongkong och Japan har jag alltid fått betala tull/moms.
        Men... Allt jag beställt från Aliexpress har aldrig "fastnat" i tullen. Det största jag beställt är två spön (2-delade) som kom i ett pvc-rör. Men man ska aldrig säga aldrig.
        Jag handlar mer på eBay än på Ali. Köpskyddet är bättre när man betalar med PayPal.
        EBay är iofs inte helt lätt att förstå sig på men man väljer sig o lär sig systemet såsmåningom. Ofta är det fri frakt annars skrivs ju fraktkostaden ut. En del säljare skickar sina prylar via eBays "global shipping service" då betalar man tull och moms direkt och slipper betala det nör man ska lösa ut paket eller via faktura i efterhand till UPS tex. Man ser ju den sammanlaggda kostnade i utkorgen.
        Är säljaren från Kina är risken för tull/moms liten på mindre köpesummor.

Jag har haft en del problem med reklamationer där jag inte alls varit nöjd med säljarens ersättning vid köp från Ali. Ali har INTE förstått problemen och visat mkt svagt intresse att stötta mig som kund gentemot säljaren. Har helt enkelt blivit blåst några gånger trots att jag haft klara bevis med följesedel, fraktvikt foton och intyg frpn brevbäraren i Sverige. Trots detta tyckte inte Ali att jag skulle ersättas för prylar som helt enkelt saknades. Svagt!! Inga stora summor som tur var men det säger en del.
        Via EBay har jag alltid fått 100% rätt ersättning vid dom få konflikter som uppstått och PayPal verkar stenhårda mot säljarna.
        Jag skulle aldrig våga köpa något dyrare via Ali men på eBay känns det 100% tryggt.

Kommentera

Ursprungligen postat av _Ekman_ Visa inlägg
          så ni som kan och har erfarenhet vad skulle en rulle som kostar 25,200 JPY i japan kosta för mig? hjälper denna något? http://www.tullverket.se/sv/privat/t...e9e710532.html
          Beror ju helt på vad frakten kostar. Grovt räknat addera frakten och lägg sen till 28% så ligger du i närheten av det totala slutpriset skulle jag tro.
          Senast ändrad av Husse0416; 2017-11-16, 07:52.

Kommentera

Har handlat en del från USA, Kanada, Australien, Kina från mest ebay.
            Som mest har en order varit värd kanske 500kr.
            En gång har det fastnat i tullen, då var det från USA.
            Avgifterna blev 4% tullavgift, 25% extra skatt och 100kr för importdeklaration (avgift för att posten måste skriva den)
            %-avgifterna är på angivet värde på fraktsedeln.
            Så just den gången blev det ju inte så billigt...

Kommentera

Tjääna
              Ber alltid säljaren sätta ner priset på köpordern/kvittot, så fort det överstiger 20 dollar. Har alltid funkat, tex när jag köpte min Calcutta Conquest från Japan eller när jag handlar på Ali. Brukar säga att jag får betala extra avgifter/tull i Sverige om det överstiger 20 dollar.
              På dom igen
              Bb
              [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
              [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Ursprungligen postat av Barabajare Visa inlägg
                Tjääna
                Ber alltid säljaren sätta ner priset på köpordern/kvittot, så fort det överstiger 20 dollar. Har alltid funkat, tex när jag köpte min Calcutta Conquest från Japan eller när jag handlar på Ali. Brukar säga att jag får betala extra avgifter/tull i Sverige om det överstiger 20 dollar.
                På dom igen
                Bb
                Vissa vägrar ju detta. Då de kan åka på skit om det uppdagas. Men iaf, det skadar aldrig att fråga.
                Ingen fisk är chans för fisk.
                https://ingenvidarefiskeblogg.wordpress.com/

Kolla gärna in min Youtube-Kanal. Finns en massa kul skit där.
                https://www.youtube.com/user/jurgenjons

Kommentera

Tullsystemt verkar bygga en del på att exportörerna deklarerar rätt och anses betrodda.
                  I en annan ”bransch” (laglig) än fiske där det köps relativt små saker för 1000-5000kr styck lär tullen ha identifierat en del ”fuskföretag” (USA, Japan) som regelmässigt skrev ned värdet.
                  Vid import från dessa företag ”upptaxerades” priserna. Och köparna blev tvungna att visa kvitton och bankutdrag etc för att bevisa ev. låga priser. (Vilket de inte lyckades med ...)

Kommentera

Tjääna
                    Vet inte om det redan tagits upp i någon annan tråd, men det verkar vara en del på gång vad gäller köp från Kina.

Såg några inslag på tv som handlade om hur mycket vi i Sverige köper från Kina utan att betala tull och moms. Från ett år tillbaka och fram tills nu har försändelserna ökat från ca 50 000 till 150 000 i månaden.

Det verkar som tull och post inte orkat ta tag i saken förrns nu. Eftersom de flesta köp ligger runt 20-50 kr har man ansett det vara alldeles för krångligt att kräva tull och moms. Nu har emellertid post och tull gemensamt kommit överens om att man skall sätta en "kännbar" fast avgift på dessa köp. Några specifika summor har man inte kommit fram till ännu, ej heller när detta skall införas. Det sades dock att det skulle komma rätt fort.

En kommentar var att det skall inte löna sig att handla saker för några tior längre utan det får man gå till den lokala handlaren och köpa i framtiden.

På dom igen
                    Bb
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

Kommentera

Jag tycker det är bra att det blir moms och tull framöver.

Svenska handlare betalar både frakt, tull och moms på det de köper från kina, varför skall inte privatpersoner göra det samma?
                      Alternativet är att handlare skulle slippa tull, moms och frakt, då hade det blivit billigare i butikerna och mer attraktivt att handla i Sverige istället.. Men klart det ska in skatter i statskassan....
                      http://mortasfiske.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Snöhäst, 2016-03-10, 13:38
                      130 svar
                      25 235 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Benjamin S, 2023-10-08, 18:58
                      6 svar
                      1 214 visningar
                      0 gillar