Ny trailer, bromsad eller obromsad? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ny trailer, bromsad eller obromsad?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Sundström76 Visa inlägg
    Behöver du korta ner ? Har en för lång kärra till min mini på 430cm men vid rampning på sämre ställen är det nästan fördelaktigt att slippa ner för långt med bilen (har inte 4wd )
    Nej men kanske inte, satt och funderade på det. Såklart kortare är smidigare när det ska backas och krånglas fram till ramper som inte underhålls så mycket men den extra längden är såklart väldigt trevligt när det är långgrunt.
    Ganska ofta får jag backa tills bakhjulen på bilen är i vattnet.
    Får nog testa först, kapa av en halvmeter om det känns bökigt.

    Kommentera


    • #12
      kolla med bilbesiktningen först,misstänker du måste göra en ny registreringsbesiktning om du kortar den, på en del ställen gillar dom inte alls att man moddar släpen...bäst då se till att den är kortad redan då du köper den.Balansen blir ju en helt annan om du kortar dragstången.
      Never let your memories be greater then your dreams...

      I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Sebastian T Visa inlägg

        Nej men kanske inte, satt och funderade på det. Såklart kortare är smidigare när det ska backas och krånglas fram till ramper som inte underhålls så mycket men den extra längden är såklart väldigt trevligt när det är långgrunt.
        Ganska ofta får jag backa tills bakhjulen på bilen är i vattnet.
        Får nog testa först, kapa av en halvmeter om det känns bökigt.
        Det er lettere å rygge med en lang henger enn en kort henger. Svingradiusen blir større med lengre henger, hvis du feks skal rundt en 90 graders sving, men ellers er det lettere å rygge kontrollert meg lengre henger. Så ikke kapp noe som helst før du har fått deg litt erfaring med lang henger, sannsynligheten for at du beholder lengden er stor.

        En lengre henger er også bedre å kjøre med, den ligger mer stabilt bak bilen og du ser den bedre i bilens speil. Som du er inne på er det også en fordel med lang henger på slake og langgrunne ramper.

        Jeg har selv en henger som er 40-50 cm "for lang", fordi jeg har beholdt hengeren når jeg byttet fra båt på 5,40 til en båt på bare 5 meter. Som deg vurderte jeg å kappe hengeren, men den tanken droppet jeg etter en sesong.

        Click image for larger version

Name:	IMG_5967.jpg
Views:	173
Size:	142,6 KB
ID:	2634673
        Team Colibri

        Kommentera


        • #14
          Solklart team colibri. Det är grymt stor skillnad på kort och långt släp

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av Mathias 70 Visa inlägg
            Solklart team colibri. Det är grymt stor skillnad på kort och långt släp
            jupp, och en lång bromsad trailer är alltid att föredra före en kort obromsad...om man nu inte har en liten lätt båt eller ett kort garage...
            Never let your memories be greater then your dreams...

            I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

            Kommentera


            • #16
              Den får förbli lång tills jag testat ordentligt. Verkar helt klart finnas en hel del uppsidor med längre vagn.
              Siktet är inställt på obromsad vagn nu (TK BT750).
              Vet inte om min båt klassas som lätt men den är iaf inte så tung att bromsad vagn är ett krav. Försöker jag summera båtens vikt med motorer, batterier och sånt som sitter på vid färd så landar den på 400kg.

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Sebastian T Visa inlägg
                Den får förbli lång tills jag testat ordentligt. Verkar helt klart finnas en hel del uppsidor med längre vagn.
                Siktet är inställt på obromsad vagn nu (TK BT750).
                Vet inte om min båt klassas som lätt men den är iaf inte så tung att bromsad vagn är ett krav. Försöker jag summera båtens vikt med motorer, batterier och sånt som sitter på vid färd så landar den på 400kg.
                har haft min TK BT750 i 4år o inget o klaga på! Du kommer bli nöjd.

                Kommentera

                Foton

                Collapse

                Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                Relaterat

                Collapse

                Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                20 svar
                836 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda
                 
                Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                35 svar
                1 751 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Fiskare Bob  
                Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                10 svar
                476 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg tre S
                av tre S
                 
                Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                8 svar
                478 visningar
                1 gilla
                Senaste inlägg Smolt
                av Smolt
                 
                Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                16 svar
                857 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg mrfisker  
                Arbetar...
                X