Varför är gäddan så intressant? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför är gäddan så intressant?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Jo du ibland känns det som jag är den enda som inte fiskar riktat direkt mot gädda på detta forum!

Jag dras mer till svåra arter, som är en utmaning att fånga och som alla inte fått. Gädda har jag fått sen 12år ålder, då var det kul för man bara ville ha fisk.

Brukar skoja med folk att man i princip kan montera krokar på en dojja och fånga gädda med den, och jag kan lova er att denna harmlösa predator inte skulle tveka att smaka på dojjan. Ska man jämföra gäddan med en annan art så jämför jag dessa med krokodiler. Visst är de vackra och brutala, men jag verkligen tål inte att de hugger på mina beten när jag ex. riktar fisket efter abborre eller gös, eller deras slem, lukt och ännu mindre kroka av dem.
    Får jag ex. en abborre eller gös kan jag lukta på mina händer och njuta av kontakten med dessa fiskar, vet inte varför.

Har fått ett gäng gäddor runt 6-6,7kg men det har alltid varit vid tillfällen då jag riktat fisket efter andra arter. Ett tillfälle fick jag en gädda på en liten dropshot jigg på 3cm medans polaren stod och dängande stora jiggar. Så spelar ingen roll vad man har för bete, gäddan kliver på och ibland försvinner med favoritbeten.

Men jag är tacksam att gäddan finns och glädjer många sportfiskare runtom i landet, fatta vad tråkigt det skulle va annars.
    Och butikerna satsar mycket på gäddprylar just för att det är ett säkert kort som kommer få deras verksamhet att ha en basinkomst då gäddan finns överallt och kan fångas året om.

Jag har hittat en gäddmadam med en uppskattad vikt på ca. 13-16kg, vet vart hon håller till och vilka tider hon hugger, så sommaren 2015 har jag 1 vecka på mig att lura henne.........känner jag mig själv rätt kommer detta driva mig till vansinne om jag inte får upp henne för en puss på huvudet.
    Kommer bli allt från jerk, stora gummibeten till levande beten.

Kommentera

För egen del går det där i cykler. På 1980-talet var det bonnatrolling efter gädda som gällde, 1990-talet enbart gös, framförallt mete. Flyttade till Stockholm 2001 och då hittade jag havsöringen, och den håll mig förtrollad i ca. 10 år. Men sedan för 3 år sedan (är tillbaka i Småland!!) så är det bara gädda som gäller igen.

Numer så har jag inte tiden att fiska efter fler arter, och då passar gäddan jäkligt bra för den finns lite överallt, är inte lika seg som en gös, och inte lika kräsen som havsöringen.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gös_Hasse Visa inlägg
        Jo du ibland känns det som jag är den enda som inte fiskar riktat direkt mot gädda på detta forum!

Jag dras mer till svåra arter, som är en utmaning att fånga och som alla inte fått. Gädda har jag fått sen 12år ålder, då var det kul för man bara ville ha fisk.

Brukar skoja med folk att man i princip kan montera krokar på en dojja och fånga gädda med den, och jag kan lova er att denna harmlösa predator inte skulle tveka att smaka på dojjan. Ska man jämföra gäddan med en annan art så jämför jag dessa med krokodiler. Visst är de vackra och brutala, men jag verkligen tål inte att de hugger på mina beten när jag ex. riktar fisket efter abborre eller gös, eller deras slem, lukt och ännu mindre kroka av dem.
        Får jag ex. en abborre eller gös kan jag lukta på mina händer och njuta av kontakten med dessa fiskar, vet inte varför.

Har fått ett gäng gäddor runt 6-6,7kg men det har alltid varit vid tillfällen då jag riktat fisket efter andra arter. Ett tillfälle fick jag en gädda på en liten dropshot jigg på 3cm medans polaren stod och dängande stora jiggar. Så spelar ingen roll vad man har för bete, gäddan kliver på och ibland försvinner med favoritbeten.

Men jag är tacksam att gäddan finns och glädjer många sportfiskare runtom i landet, fatta vad tråkigt det skulle va annars.
        Och butikerna satsar mycket på gäddprylar just för att det är ett säkert kort som kommer få deras verksamhet att ha en basinkomst då gäddan finns överallt och kan fångas året om.

Jag har hittat en gäddmadam med en uppskattad vikt på ca. 13-16kg, vet vart hon håller till och vilka tider hon hugger, så sommaren 2015 har jag 1 vecka på mig att lura henne.........känner jag mig själv rätt kommer detta driva mig till vansinne om jag inte får upp henne för en puss på huvudet.
        Kommer bli allt från jerk, stora gummibeten till levande beten.
        Håller i princip med dig rätt av här Gäddan är nog så omåttlig populär för att den är så lättillgänglig och relativt lätt att komma i kontakt med under fisket.....och därmed skickar jag in en brandfackla...är man inte så duktig sportfiskare så man kan få annan fisk kan man alltid inrikta sig på gädda så man inte blir helt utan fisk...tror det är just därför den blivit så populär...
        Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Ursprungligen postat av byggarn Visa inlägg
          Håller i princip med dig rätt av här Gäddan är nog så omåttlig populär för att den är så lättillgänglig och relativt lätt att komma i kontakt med under fisket.....och därmed skickar jag in en brandfackla...är man inte så duktig sportfiskare så man kan få annan fisk kan man alltid inrikta sig på gädda så man inte blir helt utan fisk...tror det är just därför den blivit så populär...
          Oj, vågat! Det brutala hugget, men även storleken, är vad det handlar om.
          www.fisheco.se/blogg/fiskesyndrom/

Kommentera

Ursprungligen postat av Abborrgäddan Visa inlägg
            Gäddan...

Verkar älskad av minst 95% på detta forum och sannolikt ännu fler om man ser till fiskebutikernas utbud. Vad vore den svenska sportfiskebranchen utan denna fisk?

Det som rör gäddan måste ju stå för en oerhört stor del av all försäljning. Tidningar, rullar, beten, spön etc.

Jag känner igen vurmen från jakten där vildsvinet får anses vara gäddans motsvarighet. Plötsligt dög inte den gamla älgstudsaren och inte heller ammunitionen. Nya specialmodeller krävdes och dessutim en herrans massa tillbehör. Etc etc.

Men...

Vad är det som gör den så intressant? Det är ju knappast dess värde som matfisk :-)

Så fort en tråd om ny gäddutrustning dyker upp så har den inom ett dygn flera sidor.

Berätta för en som är totalt ointresserad av allt som rör denna fisk ( men som är väldigt nyfiken på vad det är som är så spännande )

Hej Johan Dahl;

Gäddan är intressant som byte och den riktigt stora som trofé för en inbiten Gäddfiskare därför att hon (den stora Gäddan) tvingar fiskaren att memorera, tänka och försöka lista ut var Gäddan uppehåller sig vid olika vattentemperaturer, vindriktningar och årstider...

Utan att memorera, anteckna eller föra en egen, utförlig fiskejournal får fiskaren mycket svårt att regelbundet fånga Stora Gäddor över magiska 10 kilos vikt....

Har du väl lärt dig vad som krävs för att hitta Stora Gäddor under olika årstider då har du säkerligen också noterat vilka beten (storlekar, färger och rörelsemönster) som attraherar och lockar henne till hugg ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
            Old Firehand
            Senast ändrad av Old Firehand; 2014-11-17, 15:03.

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg

Hej Johan Dahl;

Gäddan är intressant som bytesobjekt för en inbiten Gäddfiskare därför att hon (den stora Gäddan) tvingar fiskaren att memorera, tänka och försöka lista ut var Gäddan uppehåller sig vid olika vattentemperaturer, vindriktningar och årstider...

Utan att memorera, anteckna eller föra en egen, utförlig fiskejournal får fiskaren mycket svårt att regelbundet fånga Stora Gäddor över magiska 10 kilos vikt....

Har du väl lärt dig vad som krävs för att hitta Stora Gäddor under olika årstider då har du säkerligen också noterat vilka beten (storlekar, färger och rörelsemönster) som attraherar och lockar henne till hugg ...

Go for the Big Ones!

http://www.trumman.com/fisketips.htm
              Old Firehand
              Och för att göra det hela mer intressant så är det inte samma sak som gäller i alla vatten
              FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
              SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös

Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/

Kommentera

Tror även jag att det är lätttillgängligheten och det faktum att gäddan blir stor som gör den så populär.

Även om jag nu för tiden knappt fiskar gädda alls, det finns många andra arter jag gillar mer och som lockar mig mer just nu, så kommer gäddan alltid ha en speciell plats i fiskesjälen då det var den tillsammans med abborren som fick mig att på allvar bli riktigt intresserad av fiske och just jakten efter en stor fisk.

Sen har iaf jag inte varit med om någon annan fisk, ja ålen då kanske, som kan röra upp så många känslor som just gäddan. Jag gillar verkligen gädda...när jag fiskar efter den. Men när jag jiggar abborre, vertikalar röding, trollar lax/öring t.ex då hatar jag den, är min värsta fiende. Jag har fångat gädda på ost när jag fiskat färna och det visade mörka sidor inom mig jag inte trodde hade

Det är ju lite av charmen med gäddan med för mig åtminstone. Även om gäddfiskaren inom mig ligger i dvala så kanske han vaknar igen nån dag, redo att återuppta jakten.

Kommentera

Ursprungligen postat av piwe Visa inlägg
                  Tror även jag att det är lätttillgängligheten och det faktum att gäddan blir stor som gör den så populär.

Även om jag nu för tiden knappt fiskar gädda alls, det finns många andra arter jag gillar mer och som lockar mig mer just nu, så kommer gäddan alltid ha en speciell plats i fiskesjälen då det var den tillsammans med abborren som fick mig att på allvar bli riktigt intresserad av fiske och just jakten efter en stor fisk.

Sen har iaf jag inte varit med om någon annan fisk, ja ålen då kanske, som kan röra upp så många känslor som just gäddan. Jag gillar verkligen gädda...när jag fiskar efter den. Men när jag jiggar abborre, vertikalar röding, trollar lax/öring t.ex då hatar jag den, är min värsta fiende. Jag har fångat gädda på ost när jag fiskat färna och det visade mörka sidor inom mig jag inte trodde hade

Det är ju lite av charmen med gäddan med för mig åtminstone. Även om gäddfiskaren inom mig ligger i dvala så kanske han vaknar igen nån dag, redo att återuppta jakten.
                  Kanske ännu en nytändning?

Kommentera

Tack för alla intressanta svar så här långt. Det är kul att läsa om intresse för något som jag själv helt saknar.

Kanske får prova att fiska riktat efter gädda nångång :-)

Kommentera

Jag instämmer med Öregrundarns inlägg och skall besöka hans trakter i veckan. Dock inte han själv för han är obekant för mig, men väl några andra barndomskamrater under sällskapliga former.

Jag hoppas även att just vildsvinen behagar visa sig, för det var ju deras fel att jag blev tvungen att köpa mig en Blaser R93.. Och det vettefan om jag inte behöver en Benelli Supernova Slug också Apropå prylhysteri alltså

Mvh
                      Senast ändrad av nilsson761; 2014-11-17, 17:39.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      23 svar
                      4 279 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Peter B
                      av Peter B