Höstgädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Höstgädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av Usling Visa inlägg
    Nåt hum om vad det är för temperatur i vattnet när det är värt att leta kring meterdjupet?
    Vi brukar starta fisket i början av September när majoriteten av sommarstugeägarna har avslutat sommarsäsongen då det är väldigt tätt med stugor där vi fiskar, och vi inte vill störa folk i onödan. Dessutom tycker jag att Gäddorna ska få vara i fred när vattentemperaturen har nått badtemperatur. Det bästa fisket har vi när vattentempen har sjunkit under 10°C ända fram till isläggningen. Ska väl också nämna att det handlar om kustvattnen i Kristinestad och Vasa. Svävande/långsamt sjunkande tailar och gummibeten funkar bäst.

Kommentera

Fråga till höstgäddexperterna; gäddfiske vid 4-6 grader i vattnet. Var ska jag leta dom? Hur får jag dom att hugga?
      Hej Tomas och andra Gäddfiskare;

Kanske kan mitt Gäddfisketips Nr 3 av 34 nedan fortfarande gälla eller ses som några små ord på vägen ...??

3:34 Fiska i lovart där vinden ligger på!

När vinden legat på hårt i samma riktning några dagar brukar Gäddorna samlas utefter lovartstränderna. Dessa dagar bör du fiska från land och alltid kasta mot vindriktningen. Detta är oerhört viktigt!
      Gäddan står med huvudet vänt mot vinden och strömmen, och hon förflyttar sig fram och tillbaka utmed lovartstranden när hon söker efter lämpligt byte.
      Genom att spinna in med vindriktningen får du ditt bete att gå med vinden mot stranden och Gäddan. Det innebär att du närmar dig Gäddan med betet på samma sätt och från samma håll som den naturliga bytesfisken närmar sig Gäddan.
      Metoden är mer effektiv och fångstgivande än att stanna utanför lovartstranden i en båt och kasta med vindriktningen, så att betet närmar sig Gäddan bakifrån...

När det blir ännu kallare i vattnet kan tips 32 av 34 kanske börja gälla...?

32:34 För ett lyckat senhöstfiske kolla vindriktningen dagarna före!

För ett lyckat senhöstfiske efter Gädda gäller det att lägga märke till vindriktning och vattentemperatur. Du kan fiska efter Gäddan där vinden ligger på (lovartsidan) ända tills vattentemperaturen kryper under +4 gr.C. Då börjar Gäddan söka lä i vindskyddade vikar samt bakom uddar och mindre, skyddande öar. Kolla också vindriktningen några dagar före fisketuren! Där vinden har legat på flera dagar i sträck, där hittar du sannolikt Gäddan med stort "G".
      Variera inspinningshastigheten vid vart tredje kast tills du funnit vilken fart på betet Gäddan hugger vid. Någon gång kan Gäddan hugga på riktigt snabba wobbler under senhösten, men långsam inspinning med ett eller två spinnstopp efter varje kast brukar vara mest framgångsrikt vid senhöstfiske efter stor Gädda. Ledade wobbler som Bomber 16J och Cisco Kid CKJ Wrangler, som rör sig yvigt vid långsam inspinning brukar kunna forcera stora Gäddor till hårda, blixtsnabba hugg.

I november och december fungerar Gäddfisket bra under dygnets alla ljusa timmar. Glöm bara inte mitt grundtips att fiska där vinden ligger på och speciellt där det är lite grumligare vatten...gärna runt och utmed natebankarna. Ödsla inte många kast på varje plats så här års. Nötfiske i branterna hör våren till! Nu på senhösten hugger Gäddan ofta i första eller andra kastet. Ankra inte utmed grunda strandkanter, i flader och vikar utan driv med vinden och kasta av i medvind och solfjädersform. I djupare vatten måste man ankra för att kunna fiska av "Hot Spotsen" effektivt. Här får du byta ut den ledade Bomber 16J wobblern mot en mera djupgående wobbler som Cisco Kid 600 och CKJ Wrangler, Rebel DJ30S samt Swim Whizz Vid jerkbaitfiske gäller exakt samma regler och färger. Kör med ett grundgående jerkbait på vattendjup mellan en och tre meter och långsamt sjunkande jerkbait i djupare vatten.

Stora Gäddor över 12 - 14 kilos vikt påträffas inte ofta inne på riktigt grunt och klart vatten där de har svårt att jaga och överrumpla snabba bytesfiskar. Sök de stora gäddorna i något djupare eller grumligare vatten och då gärna i utkanterna av mindre kullar med cabomba, gäddnate och krusnate. Ibland hittar du stora gäddor i ännu grundare vatten under senhösten, men det är sannolikt utmed kanter där vinden ligger på hårt eller har legat på hårt under flera dygn och samlat upp mängder med småfisk.

http://www.trumman.com/fisketips.htm
      Old Firehand

Senast ändrad av Old Firehand; 2016-10-12, 15:58.

Kommentera

Tjena! Utnyttjar tråden för en fråga!

Går gäddorna in på grundare vatten på hösten? jag har aldrig märkt av det! men jag har också vart väldigt novis på fiske! läst att dom gör det men har också läst att dom inte gör det! fiskar mkt i älvfjärdar kanske de kallas, såsom färnebofjärden å liknande ställen! I helgen blire å kötta efter mer gädda! ända fram te isen ligger!

Kommentera

Jag har nu varit ute på våra lokala vatten och fiskat vid några tillfällen dom senaste två veckorna. Vad som funkat bäst för mig har varit långsamt fiske med tail-beten samt gummin fiskade på ca 1,5-2m djup. Varje tur har levererat mellan 4-6 gäddor från 2-7kg. Temperaturen i vattnet har sjunkit cirka en grad sedan mitten på förra veckan. Där det har varit bäst fiske har det varit branter som gått från ca 2m ner till 4.5m på ena stället samt 2m ner till 7m på andra. Båda är i samma vattensystem och sitter ihop. Cirka lika många fiskar på båda ställen.

Vad jag har märkt dock är att det är påfrestande att fiska långsamt. Långsamma invev är inte vad jag brukar fiska, men det är det som har funkat bäst. Jag fiskar från båt. Den går lite för snabbt för trolling på grundgas och jag orkar inte släpa med elmotorn. Så det har jag inte testat något.

Kommentera

Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inlägg
            Tjena! Utnyttjar tråden för en fråga!

Går gäddorna in på grundare vatten på hösten? jag har aldrig märkt av det! men jag har också vart väldigt novis på fiske! läst att dom gör det men har också läst att dom inte gör det! fiskar mkt i älvfjärdar kanske de kallas, såsom färnebofjärden å liknande ställen! I helgen blire å kötta efter mer gädda! ända fram te isen ligger!
            På Östersjökusten gör de det, antar att de går djupare i många insjövatten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jester Burk II Visa inlägg
              På Östersjökusten gör de det, antar att de går djupare i många insjövatten.
              jo får prova mig på, såg högre upp att dem gjorde det på älvar med, men antar att mina fiskeställen är mer som sjöar :P kan ju dock åka en bit in i älven

Kommentera

Ursprungligen postat av Old Firehand Visa inlägg
                Hej Tomas och andra Gäddfiskare;

Kanske kan mitt Gäddfisketips Nr 3 av 34 nedan fortfarande gälla eller ses som några små ord på vägen ...??

http://www.trumman.com/fisketips.htm
                Old Firehand

www.trumman.com

Så sjukt relevant, alltid... roligt att hur många gånger jag än redan har läst tipsen så lyckas jag ändå alltid på nåt vis lära mig nåt nytt nästa gång jag läser dom!

Helt enkelt guld värt!!!

Mvh
                /peter
                https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Ursprungligen postat av hellebjork Visa inlägg
                  Jag har nu varit ute på våra lokala vatten och fiskat vid några tillfällen dom senaste två veckorna. Vad som funkat bäst för mig har varit långsamt fiske med tail-beten samt gummin fiskade på ca 1,5-2m djup. Varje tur har levererat mellan 4-6 gäddor från 2-7kg. Temperaturen i vattnet har sjunkit cirka en grad sedan mitten på förra veckan. Där det har varit bäst fiske har det varit branter som gått från ca 2m ner till 4.5m på ena stället samt 2m ner till 7m på andra. Båda är i samma vattensystem och sitter ihop. Cirka lika många fiskar på båda ställen.

Vad jag har märkt dock är att det är påfrestande att fiska långsamt. Långsamma invev är inte vad jag brukar fiska, men det är det som har funkat bäst. Jag fiskar från båt. Den går lite för snabbt för trolling på grundgas och jag orkar inte släpa med elmotorn. Så det har jag inte testat något.
                  Värt att släpa med elmotorn, lovar de!!!
                  Var ute förra veckan med en polares båt och elmotor, helt perfekt!!!

Nu då det är så kallt ute (iaf här uppe) så är det, som du säger, påfrestande å fiska långsamt, jag har inget alls emot att fiska långsamt, men, när det börjar bli kallt är det lätt hänt att man halvt omedvetet vill veva på snabbare... att sitta å bonnatrolla me spöet i hand å en långsam elmotor var iaf här uppe i trakterna HELT rätt medicin för höstgäddan, just då iaf... nu då det smällt till med kyla på allvar igen här så vetefan, får väl se var man hittar dom imorn EM (förhoppningsvis om inte jobbet drar ut på tiden allt för illa...)
                  Var ju -5grader idag vid 0900 så... vetefan hur kallt det var natten till ida...

Mvh
                  /peter
                  https://www.facebook.com/OKspinners/

Kommentera

Om tillfälle för fiske ges innan det blir minusgrader även dagtid(så jobbigt när det blir ispärlor på linan)ska jag helt klart testa långsamt fiske på grundare vatten. Har så gott som alltid letat kallvattenhöstgäddan på djupare vatten och det har inte gått så vidare bra, så det kan ju inte gå sämre om jag ser vad grunda vatten har att erbjuda. Eventuellt att jag testar flötestrolling med jigg(stort buldoflöte med flötesstopp, så att jiggen inte hamnar på botten även i väldigt låg fart, kommer nog satsa på Svartzonker big tail grub, det är nog det verktyg i lådan som dansar sexigast i krypfart).

Stort tack för alla tips!
                    All you need is Lubb.

Kommentera

Om tillfälle för fiske ges innan det blir minusgrader även dagtid(så jobbigt när det blir ispärlor på linan)ska jag helt klart testa långsamt fiske på grundare vatten. Har så gott som alltid letat kallvattenhöstgäddan på djupare vatten och det har inte gått så vidare bra, så det kan ju inte gå sämre om jag ser vad grunda vatten har att erbjuda. Eventuellt att jag testar flötestrolling med jigg(stort buldoflöte med flötesstopp, så att jiggen inte hamnar på botten även i väldigt låg fart, kommer nog satsa på Svartzonker big tail grub, det är nog det verktyg i lådan som dansar sexigast i krypfart).

Stort tack för alla tips!
                      Är det inte bättre att använda paravaner istället för flöten?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
                      25 svar
                      3 328 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Chrispenborn  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02