Ursprungligen postat av Lundblom
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Höstgädda!
Collapse
X
-
Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inläggVärt att släpa med elmotorn, lovar de!!!
Var ute förra veckan med en polares båt och elmotor, helt perfekt!!!
Nu då det är så kallt ute (iaf här uppe) så är det, som du säger, påfrestande å fiska långsamt, jag har inget alls emot att fiska långsamt, men, när det börjar bli kallt är det lätt hänt att man halvt omedvetet vill veva på snabbare... att sitta å bonnatrolla me spöet i hand å en långsam elmotor var iaf här uppe i trakterna HELT rätt medicin för höstgäddan, just då iaf... nu då det smällt till med kyla på allvar igen här så vetefan, får väl se var man hittar dom imorn EM (förhoppningsvis om inte jobbet drar ut på tiden allt för illa...)
Var ju -5grader idag vid 0900 så... vetefan hur kallt det var natten till ida...
Mvh
/peter
Ska släpa med elmotorn imorn och testa lite mer. :-)
Kommentera
-
var ut igår, kastade å rodde även lite drag (extra-förtyngd 10" ledad Believer med rassel i färgen "firetiger")
Tyckte de va skitsvårt å ro drag, trots lättrodd båt, de svåra var att arrangera spöet på nåt vänster så man ändå har nån slags "kontakt/känsla" med draget kan jag tycka... hade några hugg, men, inget krokat, både på spinn och rodd... så, fick iaf nån slags kontakt med fisk, dock pga jag inte lyckades få nåt ens lite krokat (trots 3st 3krok på) så är det nästan så att jag halvt misstänker att nåt av huggen iaf kanske kom från nån av sjöns närmast mytomspunna jätte-borrar... vetefan... ska ut nu å ge det ett försök, svårt också när man aldrig haft tillgång till roddbåt där förut, ingen aning var jag ska hitta djupen så får ro på random... ska fixa mig ett repo-lod imorn (poor-mans ekolod, rep med knut varje 1m och en vikt i andra änden...
) så kan man jobba iaf lite mer målmedvetet...
Tar me en termometer idag så om ja kommer ihåg så kan ja kolla yt-tempen även...
Mvh
/peter
Kommentera
-
Aaahh... dragrodd! En fin, gammal, metod. Faktiskt äldre än fisket med spö och rulle. Förr i tiden (och inte längre sedan än att jag träffat folk som fiskat gädda på det viset) så bestod utrustningen av en grov, spunnen (vad som nuförtiden felaktigt kallas flätad) lina av lin eller bomull, ofta försedd med en tafs av massiv koppar- eller mässingstråd och - oftast - ett skeddrag. Man lade cirka tio meter av linan (som var upplindad på en vinda) i lösa slingor på båtbottnen och kastade ut draget. Sedan lindade man linan ett varv om pekfingret (på valfri hand) och så började man ro. Högg en fisk så kände man det direkt och kunde ge mothugg och hala in fångsten.Ursprungligen postat av Gädd-jos Visa inläggvar ut igår, kastade å rodde även lite drag (extra-förtyngd 10" ledad Believer med rassel i färgen "firetiger")
Tyckte de va skitsvårt å ro drag, trots lättrodd båt, de svåra var att arrangera spöet på nåt vänster så man ändå har nån slags "kontakt/känsla" med draget kan jag tycka... hade några hugg, men, inget krokat, både på spinn och rodd... så, fick iaf nån slags kontakt med fisk, dock pga jag inte lyckades få nåt ens lite krokat (trots 3st 3krok på) så är det nästan så att jag halvt misstänker att nåt av huggen iaf kanske kom från nån av sjöns närmast mytomspunna jätte-borrar... vetefan... ska ut nu å ge det ett försök, svårt också när man aldrig haft tillgång till roddbåt där förut, ingen aning var jag ska hitta djupen så får ro på random... ska fixa mig ett repo-lod imorn (poor-mans ekolod, rep med knut varje 1m och en vikt i andra änden...
) så kan man jobba iaf lite mer målmedvetet...
Tar me en termometer idag så om ja kommer ihåg så kan ja kolla yt-tempen även...
Mvh
/peter
Så kan man göra nu också, med linan på en rulle som sitter på ett spö, fast har man flätlina på rullen bör den vara grov eller så bör man skydda fingret med en handske eller liknande. Det knepigaste är att undvika slacklina när man växlar från hand till spö.
Annars är det bästa att vara två; en som ror och en som håller i spöt/spöna. Man kan ha sitt spö mellan benen när man ror men det är obekvämt och något riskabelt. Fler än ett spö har setts försvinna över relingen när en stor gädda huggit... Bättre är att montera sitt spö i en hållare. Förr fanns sådana man kunde skruva fast (som en tving) i en toft eller relingen och att använda spötoppen som nappindikator. Motthugg ges då lämligen genom ett extra kraftigt årtag varefter man gerppar spöt. Fasta årtullar är att rekommendera....
Vill man följa bottenprofilen är det beprövade sättet att rigga ett paternostertackel med lämpligt sänke och betet (lämpligast en flytande wobbler) monterad i en tafs någon meter upp på linan.Senast ändrad av lausvik; 2016-10-14, 12:17.
Kommentera
-
Tidigt ute i morse. Fick leta på ficklampa i handskfacket för att se att låsa upp trailerlåsen o hitta draghandsken. Fortfarande inte ljust när jag skulle sjösätta så det blev många omtag innan trailern hamnat något sånär rätt för att vippa i baljan. Inte så kul att ensam sätta i i sidvinden, men så småningom var jag på sjön innan riktig gryning.
F-n vad kallt! Hittade ingen riktig mössa i mörkret men välsignade värmeunderstället (tack mågen) och flytoverallen.
Vass med pålandsvind. Borde kunna ge. Favoritdraget Buster jerk Grey shadow ger inte ett skit efter tre fyra förflyttningar, inte Papegojan heller. Försökte också med en shallowriggad Wingman med grönfärgad rygg (norsfärgad). Inte f-n gav det något! Mer än stelfrusna fingrar och tår (glömde raggsockorna).
Höstgädda! En myt om jag får säga vad jag tycker!!!. Men det blir väl fler äckliga mornar med vassj-lar utan ett liv. Än ligger inte isen och nu letar vi fram "Ge fan..."-luvan o handskarna hänger nu på tork...
Skit fiske!
Bom-Gösta
Kommentera
-
Kan tipsa dig om att sätta dit 2st 30w led arbetsljus som extra backljus.Ursprungligen postat av Gösta Visa inläggTidigt ute i morse. Fick leta på ficklampa i handskfacket för att se att låsa upp trailerlåsen o hitta draghandsken. Fortfarande inte ljust när jag skulle sjösätta så det blev många omtag innan trailern hamnat något sånär rätt för att vippa i baljan. Inte så kul att ensam sätta i i sidvinden, men så småningom var jag på sjön innan riktig gryning.
*Klippt massor text*
Bom-Gösta
Jag lyser upp halva båtklubben nu när jag backar. och sticka iväg på tävling tidigt på morgonen i beckmörkret är inga problem!
Kommentera
-
Släpade med den idag, jag fick 5 gäddor varav 3 på spinn med mcmio i hot pearl/or, den minsta mätte jag bara och den var 55cm, dom andra två var 86cm/4,8kg och 95cm/6,05kg. Sedan körde jag lite trolling långsamt med elmotorn, det gav inte så bra utdelning så jag ökade farten ytterligare lite till ca 1.5knop. Då fick jag en liten usling på 70cm/2.5kg. Började frysa och vände hemöver, trollade hemmåt och då small det på en fin 98cm/6.6kg. Båda togs på en Zalt i papegoj.Ursprungligen postat av hellebjork Visa inläggSka släpa med elmotorn imorn och testa lite mer. :-)
Alla fiskar fångades över djupbranter. Vattentemp 6.8 och 4.5 i luften.
Kommentera
-
Hade varit mumma i morse!!! Lite halvtaskigt att behöva gissa sig till var rampen är belägen...Ursprungligen postat av Sampa75 Visa inläggKan tipsa dig om att sätta dit 2st 30w led arbetsljus som extra backljus.
Jag lyser upp halva båtklubben nu när jag backar. och sticka iväg på tävling tidigt på morgonen i beckmörkret är inga problem!
[ATTACH=CONFIG]90451[/ATTACH]
Kommentera
-
Tror du fortfarande kan köpa "tvingspöhållare". Köpte en hos Olssons fiske för ett par år sedan som jag enbart använder som tving till min löstag- och reglerbara givarhållare...Ursprungligen postat av lausvik Visa inläggAaahh... dragrodd! En fin, gammal, metod. Faktiskt äldre än fisket med spö och rulle. Förr i tiden (och inte längre sedan än att jag träffat folk som fiskat gädda på det viset) så bestod utrustningen av en grov, spunnen (vad som nuförtiden felaktigt kallas flätad) lina av lin eller bomull, ofta försedd med en tafs av massiv koppar- eller mässingstråd och - oftast - ett skeddrag. Man lade cirka tio meter av linan (som var upplindad på en vinda) i lösa slingor på båtbottnen och kastade ut draget. Sedan lindade man linan ett varv om pekfingret (på valfri hand) och så började man ro. Högg en fisk så kände man det direkt och kunde ge mothugg och hala in fångsten.
Så kan man göra nu också, med linan på en rulle som sitter på ett spö, fast har man flätlina på rullen bör den vara grov eller så bör man skydda fingret med en handske eller liknande. Det knepigaste är att undvika slacklina när man växlar från hand till spö.
Annars är det bästa att vara två; en som ror och en som håller i spöt/spöna. Man kan ha sitt spö mellan benen när man ror men det är obekvämt och något riskabelt. Fler än ett spö har setts försvinna över relingen när en stor gädda huggit... Bättre är att montera sitt spö i en hållare. Förr fanns sådana man kunde skruva fast (som en tving) i en toft eller relingen och att använda spötoppen som nappindikator. Motthugg ges då lämligen genom ett extra kraftigt årtag varefter man gerppar spöt. Fasta årtullar är att rekommendera....
Vill man följa bottenprofilen är det beprövade sättet att rigga ett paternostertackel med lämpligt sänke och betet (lämpligast en flytande wobbler) monterad i en tafs någon meter upp på linan.
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
-
Ja i dag kändes det verkligen som att alla tips i världen behövs och är välkomna..Ursprungligen postat av Alltiallo Visa inläggTjena, tänkte nu på början av hösten så skulle iallafall jag ha nytta av en tråd där alla skriver vart dom hittar sina höstgäddor i era vatten och vad för bete ni använder! så har vi en samlad tråd inför höstfisket 2016 där vi som inte lyckas kan gå in och hitta lite tips eller inspiration!
Skit fiske!
Gösta
Kommentera
Foton
Collapse
-
av FlexHar fastnat för det här fisket som är riktigt roligt och vilka fajter det blir när något större går...8 Foton
-
Kanal: Spinnfiske - Allmänt
2025-08-31, 12:17 -
-
av TylerdurdennHar nyss köpt en stuga utanför Flen i närheten av sjön ”Valdemaren” och är sugen på att...1 Foto
-
2025-07-02, 10:52 -
-
Svar till Den stora tråden om finesse abborreav NappenBottHar haft bra fiske med freerig, tog denna kluns häromdan i en Stockholmssjö på en freeriggad Keitech...1 Foto
-
2025-04-23, 19:56 -
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av ackeliba, 2008-06-12, 14:57
|
25 svar
3 328 visningar