Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

    Fiskade i helgen. Nappa inget vidare på vanliga jiggar. Heller inget större fan av pillfisket. Dock köpt på mig ett spö för ändamålet och satte på en jäkligt oansenlig Zman finess trd The Deal. 3 grams ned skalle på det. Kasta ut utan att känna någon som helst kontroll på betet. Till min stora förvåning börja det hugga som vid ett högtryck i augusti. Så något verkar det vara med detta fiske.

    Får inte riktigt till känslan i fisket, med kontakten med betet.
    kanske för okänsligt spö med för långsam topp?

    Kommentera


    • Ja vilket spö, lindiameter och djup körde du? Själv inte prövat ned med bete på totalt 5-8g inkl vikt. Borde ju vara svårt att få tydlig kontroll, och känsla i det... ffa i lite vind och lite djup och van med säg 10-25g. Man får väl stirra på slacklinan och liksom vääänta på det mesta...? Eller är det verkligen en känslig topp på rätt spö som gör skillnaden?
      Senast ändrad av anteman; 2022-11-17, 21:29.

      Kommentera


      • 6.9 fots 3-14 gram. Fiskade mellan 2.5 m till strax under 5 m. Där stod fisken. Linan var 0.08.

        Det var vindstilla annars hade jag inte ens prövat. Fiskar mest ganska djupt och lite tyngre skallar. Fick ju ganska fin fisk så nöjd med det men vore kul att ha lite bättre feeling.

        Vad rekommenderar ni för spön?

        Kommentera


        • Jag kör 80% 5-7g skallar. PerchZilla Ned som spö. Din lindiameter är perfekt om den är någorlunda realistiskt. Kör med 0.22mm fc/1.5m som taffs

          Kommentera


          • Utter Ska nog minska storleken på tafsen efter det du skrev

            Kommentera


            • Kan vara fråga om aktion på spöt, man vill ha styvt spö med fast eller extra fast tip. Jag har ett 7-21g spö som jag fiskar mest 3,5g skalle på, ibland 5g och total vikt med jigg och krok mellan 7-11g på det mest ”finessiga” och känner allt som händer även på större djup. Använder för övrigt 0,16 Lina till detta.

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg
                6.9 fots 3-14 gram. Fiskade mellan 2.5 m till strax under 5 m. Där stod fisken. Linan var 0.08.

                Det var vindstilla annars hade jag inte ens prövat. Fiskar mest ganska djupt och lite tyngre skallar. Fick ju ganska fin fisk så nöjd med det men vore kul att ha lite bättre feeling.

                Vad rekommenderar ni för spön?
                jag fiskar mest gloomis finare spön, helt förstår jag också att alla kanske inte vill lägga dom pengarna på ett spö!

                Men vad jag minns från förr när man var lite grönare på borrefisket var att jag alltid hade bäst feeling, både på drill och kontroll med spön som initial kändes alldeles för snabba och hårda. Mjukare spön sabbar hela presentationen. Såklart blir det ännu mer uppenbart ju lättare grejer man kör.

                Så kolla om du kan hitta ett medium eller medium heavy spö med fast eller ännnu hellre extra fast tip. Läs på lite på amerikanska sidor/butiker då svenska ÅF egentligen inte har någon koll på spöaktioner. Såklart finns det undantag men generellt har jänkare/jappsare stenkoll.

                Sen finns det säkert någon här i tråden som har ett mer konkret exempel på spö dom gillar. Mina favoriter är Gloomis conquest MBR (fast tip) och Gloomis Nrx JWR (extra fast tip)

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
                  Kan vara fråga om aktion på spöt, man vill ha styvt spö med fast eller extra fast tip. Jag har ett 7-21g spö som jag fiskar mest 3,5g skalle på, ibland 5g och total vikt med jigg och krok mellan 7-11g på det mest ”finessiga” och känner allt som händer även på större djup. Använder för övrigt 0,16 Lina till detta.
                  Bra tips, har ju en arsenal av spön så testar ett styvt med fast tip som faktiskt har samma klassning som det du nämner.

                  Kommentera


                  • Jag fiskar helst ett lätt klassat spö (max 12 g) med snabb topp till ned. Att ha full kontroll på grejerna är såklart en fördel, men sällan helt nödvändigt till Ned. Bäst fiskar man med så lätt skalle som möjligt och då kommer man inte känna så mycket. Jiggen rör sig ändå vid minsta spörörelse och du kommer känna det viktiga: den plötsliga tyngden, som skvallrar om fisk.

                    Snabb topp är dock bättre av två anledningar. 1: Du har mer kontroll. Det är trots allt aldrig en nackdel. Du känner i större utsträckning vad som händer med betet. 2: Du kastar de lätta betena längre. Ett lätt klassat styvt spö kastar längre än ett lätt klassat mjukt spö. Så länge spöet laddar med lätta beten brukar styva spön kasta längre än mjuka. Samma logik som när stavhopparna väljer en styvare stav för att hoppa högre.

                    Med 2 g skallar är det i princip alltid en fördel att kasta längre. Kombinerat med en 2500 rulle (mindre än så är onödigt då mindre spolar kastar kortare) och en tunn, len lina (jag kör 0,132 mm Sunline Siglon x8), kastar man denna typ av beten mycket längre. Huggen kommer man märka på den styva toppen, då den är känslig nog på ett så lätt klassat spö. Skulle jag ge någon rekommendation skulle jag lyfta fram de lätt klassade Shimano Zodias spöna. Vi snackar de med kastvikt upp till 12 g och 10 g. Minns jag rätt hade dessa bra aktion för Ned.

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

                      Det är strike king finesse worm, riktigt bra mask! Skall ej misstas för super finesse worm, för det är elaztech.

                      EDIT: läste fel, näst längst ner till höger är en Z-man finesse wormZ. Flytande vilket jag inte brukar gilla men undantaget på denna, drar alltid fisk. Jag riggar den Texas och släppas/hoppar försiktig på botten. Blir någon slags låtsas-ned av det hela men med möjligheten att fiska på massor andra sätt i samma kast

                      Var det texas du fiskar med vid Vallgraven? Tyngd på bullet-vikt? Storlek på krokar?

                      Även vilken sorts krokar offset förmodligen men finns olika

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 219 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 243 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 548 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      55 svar
                      12 676 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      725 svar
                      61 253 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg Flex
                      av Flex
                       
                      Arbetar...
                      X