Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Den stora tråden om finesse abborre

    Jag tänker att det behövs en tråd för att samla allt som har med finesse att göra.

    Finesse används mestadels till abborre och är förhållandevis nytt i Sverige. För dem som har koll på fisket i Japan är finesse inget nytt, men nu när det börjar bli större i Sverige kommer många personer som aldrig hört talas om det här vilja pröva på fisket. Jag tänker att den här tråden ska fungera som en samlingsplats för allt som har med finesse att göra. Riggar, tekniker, utrustning, allt vad det heter. Vi som kan, kan försöka förklara för dem som inte kan. Den här tråden är en plats där man kan fråga om allt som har med finesse att göra. Vi försöker förklara pedagogiskt och noggrant.

    Hoppas många vill hjälpa till och hoppas att många vill lära sig.

    Jag kan börja förklara två riggar:

    Neko rig:

    Click image for larger version  Name:	image1.jpeg Views:	9 Size:	500,1 KB ID:	2576685
    Det här behöver du: Maskimitation (betet på bilden är en Daiwa Prorex Skinny Worm 10 cm), bonus om masken luktar och/eller smakar något, Jika-sänken (sänket på bilden är ett Darts Neko sinker 3,5 g), lämplig krok (kroken på bilden är en Kamasan B900c Crab hook storlek 2) och lite tunn nylonlina.

    Hur riggar man upp en Neko rig?

    Steg 1: Du sticker in neko-vikten, så rakt som möjligt, i nosändan på masken. Det går bra att använda en "weight spike" som är till för att stickas in i ett gummibete istället för en "Neko-sinker." Jag rekommenderar ett sänke som väger ca 1,5 g till 3,5 g.

    Steg 2: Dra igenom kroken genom masken som på bilden. Se till så att krokskaftet pekar framåt, som på bilden, och inte krokspetsen. På så sätt skyddar krokskaftet krokspetsen mot gräs och annat och du får en relativt grässkyddad presentation.

    Steg 3: Dra ett par varv nylonlina runt masken, där du har dragit igenom kroken. Du vill att nylonlinan ska lindas runt masken emellan krokskaftet och krokspetsen. Du vill linda linan ca 4-6 gånger, ganska hårt, kring masken. Inte så hårt att den går sönder dock. Har du gjort detta kommer du ha ett extra skydd mot att slita av masken från kroken. Du slipper skräpa ner våra vatten med bly och plastmaskar. Dessutom kommer färre fiskar slita av masken från kroken, vilket resulterar i fler fångster och sparade pengar. Glöm inte att göra tre knutar på slutet så att nylonlinan och därmed kroken sitter säkert.

    Nu är du färdigriggad.

    Hur fiskar du en Neko rig?

    Jag brukar kasta ut presentationen mjukt, för att inte snärta sönder gummit i masken. Har du en okej kastteknik kan du kasta ganska långt men mjukt. Neko rig är inte den mest långkastande presentationen. En anledning till att inte fiska med nekovikter tyngre än 3,5 g är för att de i mycket högre grad riskerar att slita sönder den känsliga masken. När neko-riggen landat låter du den sjunka till botten. Sedan fiskar du den väldigt bottennära, genom att skaka spötoppen lite lätt, samtidigt som du sakta sakta drar betet mot dig. På så sätt dansar betet runt med tyngden på botten. Ju lättare tyngd, desto saktare drar du betet mot dig. Sedan vevar du upp slacklinan, pausar 5 sekunder och repetarar skakningarna och den långsamma dragningen av betet mot dig. Ibland kan du göra ett plötsligt vevstopp på 3-5 sekunder. Är de riktigt tröga kan det löna sig att göra ännu längre vevstopp. Det är en mycket långsam teknik, men finns fisken där men vill inte ta, kan neko rig vara ett väldigt effektivt ess i rockärmen.

    Plats och tid?

    Jag fiskar den här tekniken på ca 1 meter till 3,5 meters djup. Sedan blir det alldeles för svårt att kontrollera betet tycker jag. Det får inte blåsa allt för mycket heller. Jag brukar använda tekniken där det finns gräs och/eller strukturer. Exempel på strukturer är pinnar, kuperad stenbotten och glesvass. Det får inte vara för tjockt gräs eller för mycket pinnar. Då funkar tekniken mindre bra. Neko rig är för mig främst en vårteknik, men den funkar såklart alla andra säsonger också.

    Spö/rulle/lina: Du vill helst använda ett känsligt haspelspö med mjuk och känslig topp. Det finns två anledningar till detta. 1. Du vill kunna se hugg och ha koll på hur betet beter sig och fiskar. Man behöver ett känsligt spö för att fiska med så här lätta prylar. 2. Du vill inte slita av masken från kroken när du gör mothugg. En mjukare topp gör dina mothugg automatiskt mjukare. När du gör ett mothugg bör du inte ta i för kung och fosterland, utan du bör dra in kroken mjukt men bestämt. Har du en vass krok kommer du inte behöva oroa dig för att abborren sitter. Jag föredrar en haspelrulle till Neko-rig. Du kan använda den haspelrulle du använder till jiggfiske, men det är en fördel ifall rullen har en långkastande spole. Exempel på långkastande spolar är grunda stream eller egi-spolar (speciellt gjorda för tunna linor), long stroke spolar (som sitter på Shimanos nyare haspelrullar) och Daiwas ABS-spolar. Jag rekommenderar en tunn flätlina (0,10-0,12) till det här fisket, för längre kast och för att betet ska sjunka snabbare.

    Jika rig:

    Click image for larger version  Name:	image0 (2).jpeg Views:	9 Size:	426,5 KB ID:	2576686

    Här behöver du: Ett väldigt rörligt gummibete, jag gillar Geecracks beten till det här fisket (betet på bilden är en Geecrack Bellows Gill 2,8''), jika sänken 3-10 g (sänket på bilden är ett Ryugi 5 g TS Ringed Delta downshot sinker) och en lämplig krok till jika rig, en stark, vass krok, eventuellt med en snapper för att få på vikten (kroken på bilden är en Zappu RPZ punch shot krok).

    Hur riggar man upp en jika rig?

    Steg 1: Du offsetriggar gummibetet. Rigga det så rakt som möjligt. Vet du inte hur man offsetriggar ett bete, kolla här: https://i.pinimg.com/originals/ee/a1...bfd22f9ede.jpg
    Enbart steg 2 och 3 är relevanta här.

    Steg 2: Har du en snapper på kroken sätter du på jika-sänket på den snappern. Har du inte en snapper sätter du på jika-vikten på beteslåset. Isåfall bör du köra med ett ganska litet och runt beteslås, exempelvis BFT fasttach.

    Färdigriggat.

    Hur fiskar du Jika rig?

    Jag kastar ut betet och låter det sjunka till botten. Jag brukar dunka betet längs botten, alltså, jag studsar fram betet ganska långsamt på botten. Ofta varierar jag hastighet på hur snabbt jag låter betet studsa fram på botten. Alltså, man går ganska ofta från att studsa fram betet på botten långsamt, till lite snabbare, till långsammare igen. Vevstopp bör göras ofta. Stundtals ställer jag bara betet på botten och skakar spötoppen så att betet vickar lockande för abborrarna. Det är därför du vill ha ett rörligt gummibete. Ibland kan du låta det studsa med lite "högre" hopp från botten, ibland kan du bara dra fram betet i princip. Huvudsaken är att du varierar hastighet och rörelsemönster tills du hittar det som funkar bäst den dagen. Jag tycker inte att man ska fiska jättesnabbt med Jika rig, men du bör inte fiska lika långsamt som du skulle göra med Neko rig.

    Plats och tid?

    Djup varierar efter vikten på sänket du väljer. Det är lättast att få betet att röra sig som man vill ner till 5 m ungefär. En jika rig fiskar bäst där det finns struktur, men den går att fiska i princip var som helst, dock alltid bottennära. Enda undantaget är såpass tjockt gräs så att vikten och kroken täcks helt i gräs. Tekniken funkar ofta bra när abborren är seg, men den funkar bra närsomhelst när abborren är inställd på att äta från botten.

    Spö/rulle/lina: Detta är beroende på hur tungt du tänker fiska. Däremot skulle en bra kompromiss vara ett känsligt spö som kastar upp till ca 20 till 25 g. Jag föredrar ett spö med ganska tidig ryggrad. Toppen måste dock vara väldigt känslig, det är det enda kravet. På så sätt håller du koll på ditt bete och hur det beter sig även med de lätta jika-vikterna. Du behöver också en känslig topp för att enkelt skaka betet på ett lockande sätt. Jag använder en finesse-multirulle (Daiwa Alphas CT SV) med ett ganska allround finesse-multispö (Daiwa Prorex AGS 6'9'' 5-25 g). Det går dock utmärkt att använda en haspelcombo. Linan är ganska oviktig, men det är en fördel om den är tunnare än 0,15 mm skulle jag påstå. Fiskar du mycket struktur och tuff vegetation (glesvass t.ex) föredrar jag en 4-trådig flätlina eller Berkley x9 0,14 mm. Dessa tål lite mer stryk.

    Det här är bara början på finessevärlden. Förhoppningsvis kan någon använda sig av det här. Dela gärna med er av era favorit-finessetekniker, tips och trix, favoritbeten etc.

    Har någon frågor, ställ dem, så ska jag och säkerligen många andra försöka hjälpa er.
    Senast ändrad av Benjamin S; 2021-04-20, 12:10.

  • #2
    Intressant tråd, själv fiskar jag endast två tekniker som klassar in som finesse och det är dropshot och nedrig och dessa tar jag bara till i yttersta nödfall när allt annat är lönlöst. Inte mitt absoluta favoritfiske således även om allt fiske är roligt, ofta kan man faktiskt fiska hårdbeten bottennära med långa pauser även i kallt vatten och det är ju mycket roligare tycker jag.

    Kommentera


    • #3
      Bra initiativ, har bara kört med jiggar och lite cranks/wobblers efter abborre. Alltid kul att testa nya metoder och prylar

      Kommentera


      • #4
        Trevlig tråd! I år blir det ned-rig och weightless-weedless jiggar för min del. Alltid det roliga med speciellt abborrfisket att det finns så mycket att laborera och testa med!

        Kommentera


        • #5
          Här har ni finessefiskare ett tips: https://www.instagram.com/p/CBQpoS7D..._web_copy_link

          Geecrack Bellows Stick 2,8'' riggat med ett 2,2 g Zappu Cocho Cocho head. Den rör sig otroligt bra. En ytterst fin finesse-presentation.

          Kommentera


          • #6
            kommer testa ned rig fast med lite tyngre nedhuvuden och maskimitationer.

            Kommentera


            • #7
              Snyggt inlägg Benji!

              Spanat in Jika-riggen ett par ggr innan. Ska pröva på nu denna säsong (:
              Mvh,
              Lucas

              "Stockholm Fishing" @ Facebook

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av bushwakko Visa inlägg
                Snyggt inlägg Benji!

                Spanat in Jika-riggen ett par ggr innan. Ska pröva på nu denna säsong (:
                Kul! Det är en väldigt intressant rigg som bör fungera med det mesta, men med en stor fördel när det kommer till beten som är ribbade, precis som Geecrack Bellows Gill är. Det blir en helt annan rörelse med den typen av beten. Dessutom ger dem ifrån sig bubblor när dem rör sig, som avslöjar platsen som betet befinner sig på. Fisken ser betet pga detta. Bubblorna är något jag inte lagt märket till tidigare år, men det är en underskattad funktion hos ribbade beten som faktiskt bidrar med mer fisk.

                Kommentera


                • #9
                  Jika-riggar och olika typer av link heads innebär att jiggen får en mycket livligare rörelse. För ett par veckor sedan testade jag att rigga min favoritjigg Pulse Shad med en link head och fick nytt pb på abborre, så nog funkar det :-)

                  Kommentera


                  • #10
                    Det är så olika vilka erfarenheter man har, jag köpte link heads eller cheburashka som ryssarna kallar dessa för länge sedan och de har aldrig funkat där jag fiskar. Det är, föreställer jag mig, något onaturligt med hur jiggen rör sig som kan trigga fisken eller inte.

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                    17 svar
                    3 138 visningar
                    1 gilla
                    Senaste inlägg harlequine  
                    Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                    40 svar
                    3 209 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TomHiddleston  
                    Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                    1 668 svar
                    361 389 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg HA-Lures  
                    Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                    50 svar
                    12 023 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg TiSo
                    av TiSo
                     
                    Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                    680 svar
                    57 388 visningar
                    4 gillar
                    Senaste inlägg DuffelDad  
                    Arbetar...
                    X