Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
    Vilka metoder föredras i pressade, stadsnära vatten på västkusten? Ned, neko månne?
    skrev i en annan tråd ang detta, men dom flesta kör ned, några få free rig. Många kör dropshot ännu men det genererar så mycket smått att dom flesta ”seriösa” slutat med det. Jag kör stora stickbaits/maskar på Texas. Märkt att finessig abborre inte handlar så mycket om storlek på betet, utan snarare på hur man presenterar betet, må det vara weightless eller med mycket lätta vikter 1,5-3,5g. 7g skallar och sådant är kört oavsett storlek på jigg. Iaf i Gbg !

    är det riktigt segt går jag på Geecrack bellows gill, båda storlekarna funkar kalas även när fisken är pressad. Riktigt bra jigg ! Släpar alla mina maskar på botten, med lite ryck i handled. Väldigt ofta tar dom den på dead stick, när den legat still på botten 4-5sekunder kan man se att linan börjar röra sig. Viktigt att fiska på slack annars hinner dom spotta!

    edit: jag har testat en hel del med whacky, då med 3-4” maskar men det är så otroligt svårt att kroka borren med den riggen så lagt ner för tillfället. Skall nog testa igen med smala worms istället för stickbaits när mitt lättare spö anländer. Kastar förfärligt dåligt riggad på sidan !

    La till lite bilder, fiskar tagna på stickbaits och maskar !
    Bifogade filer
    Senast ändrad av Torekrok; 2022-11-15, 12:45.

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

      skrev i en annan tråd ang detta, men dom flesta kör ned, några få free rig. Många kör dropshot ännu men det genererar så mycket smått att dom flesta ”seriösa” slutat med det. Jag kör stora stickbaits/maskar på Texas. Märkt att finessig abborre inte handlar så mycket om storlek på betet, utan snarare på hur man presenterar betet, må det vara weightless eller med mycket lätta vikter 1,5-3,5g. 7g skallar och sådant är kört oavsett storlek på jigg. Iaf i Gbg !

      är det riktigt segt går jag på Geecrack bellows gill, båda storlekarna funkar kalas även när fisken är pressad. Riktigt bra jigg ! Släpar alla mina maskar på botten, med lite ryck i handled. Väldigt ofta tar dom den på dead stick, när den legat still på botten 4-5sekunder kan man se att linan börjar röra sig. Viktigt att fiska på slack annars hinner dom spotta!

      edit: jag har testat en hel del med whacky, då med 3-4” maskar men det är så otroligt svårt att kroka borren med den riggen så lagt ner för tillfället. Skall nog testa igen med smala worms istället för stickbaits när mitt lättare spö anländer. Kastar förfärligt dåligt riggad på sidan !

      La till lite bilder, fiskar tagna på stickbaits och maskar !
      Kul! Jag är också extremt förtjust i Geecracks beten. Jag har wacky-riggat Bellows Stick 3,8" med framgång. Även DUO Realis Wriggle Crawler går bra.

      Kommentera


      • Intressant inlägg Torekrok, finlir. Önskar jag hade sådana stadsnära vatten… du Benjamin S vilken krok, storlek och riggning ger dig framgång, dvs låter dig kroka med de gummin du anger och wacky? Krok genom kropp eller ring/hulling på betet att fästa kroken i som då exponerar krok bättre för bättre krokningsförmåga?

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Benjamin S Visa inlägg

          Kul! Jag är också extremt förtjust i Geecracks beten. Jag har wacky-riggat Bellows Stick 3,8" med framgång. Även DUO Realis Wriggle Crawler går bra.
          fick precis hem ett paket realis crawler, ser heta ut!

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg

            fick precis hem ett paket realis crawler, ser heta ut!
            Ta tempen på dom... eller bilder så vi får se :-)

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Xerup Visa inlägg

              Ta tempen på dom... eller bilder så vi får se :-)
              Hade hoppats jag skulle komma undan, vart betydligt fler maskar än bara dom i leveransen
              Bifogade filer

              Kommentera


              • Hade framme massor mask nu, så här kommer en bild som kanske kan vara matnyttig, jag vet iaf när jag beställer jigg att det är svårt att uppfatta size/tjocklek. Säkert har någon testat en av jiggarna och kan ha som referensmått!

                Senast ändrad av Torekrok; 2022-11-15, 20:54.

                Kommentera


                • Dom längst upp till höger vad heter dom? Har för mig att jag sett dom på någon svensk webbshop och dom var rätt dyra, och hur fiskar man med dom

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg
                    Dom längst upp till höger vad heter dom? Har för mig att jag sett dom på någon svensk webbshop och dom var rätt dyra, och hur fiskar man med dom
                    det är Geecrack bellows gill! Rätt dyra ja, men funkar fantastiskt bra. Håller bättre än vad man tror också.

                    jag kör dom på Texas, men egentligen finns det inget som säger att den inte funkar på massor riggar, free, Carolina, dropshot osv. Fantasin sätter gränserna

                    Kommentera


                    • Det eländiga pillfisket har inte behövts ännu i mina vatten, nära 10 grader fortfarande - små ettriga jiggar omkring stim med småmört är det enda som funkar nu, Stanley the Stickleback med tung skalle. Nött lite med ned och dropshot också men det triggade inga vettiga hugg.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X