Den stora tråden om finesse abborre - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Den stora tråden om finesse abborre

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg


    Var det texas du fiskar med vid Vallgraven? Tyngd på bullet-vikt? Storlek på krokar?

    Även vilken sorts krokar offset förmodligen men finns olika
    japp fiskar Texas, 3,5g tungsten. Krok beroende på bete, kör massor olika krokar men mest BKK Nemesis. Fiskar oftast 3-4” stickbaits och maskar.

    jag är nog den enda som kör Texas, dom flesta kör ned eller nått modernt men Texas tillåter mig att verkligen släpa betet på botten, men något hopp då och då. Tror egentligen inte Texas är bättre än något annat, handlar nog mest om att hitta mojon och hur sjukt långsamt man faktiskt måste fiska. Ett 15-20m kast tar mig flera minuter att fiska hem.

    Kommentera


    • Jäklar vad det hänt mycket i tråden senaste veckan!

      Själv var jag ute i skärgården med kajaken igen i måndags, tänkte jag skulle passa på innan vädret nu gått ner mot nollan (blev såklart rejält kall i kajaken ändå, svårt att hålla värmen när man inte kan röra sig nämnvärt). Tre veckor tidigare var jag ute på "vanliga stället" och gick då all in på att fisken skulle vara kvar grunt på 1-3m, men fick bara 4 totalt, så det får väl räknas som en missräkning. Mötte en gubbe i snurrebåt som undrade om det var trögt för mig också, han hade bara fått en vid lunchtid som det var. Han tyckte det var ett trögt år generellt, bara fått ca 1600 borrar mot runt 4k i fjol. Gav mig ett gäng hemmagjutna jiggar och tackade för sig. Hur som helst...

      Testade nu ett nytt ställe med närmare till djupare vatten från iläggningsplatsen. Dryga 8 grader i vattnet - graden varmare än vad det var i den grunda maren 3 veckor tidigare! Fick nån enstaka fisk grunt, och vände sen mot "fjärden" med djup ner mot ca 10m. Såg inget exceptionellt på lodet, men det började hugga hyfsat regelbundet på runt 8m. Slutade med nån form av rekord i antal borrar upp utan en enda gäddkontakt (prisa Gud) med 28st. I princip allt på Ned som är nya favorittekniken. Fick några på vanlig shadjigg också, så det hade säkert huggit på skapligt på det också om jag gett det mer tid. Inget iskallt vatten än som sagt.

      Nu sticker jag inte ut i kajaken öht när det blåser för mycket, så i mitt fall kanske problemet med vind löser sig självt innan det uppstår, men nu körde jag mestadels med små mjukbeten på 2,8gr-skallar på 8 m djup, och det går hur bra som helst. Har bara kört med såhär lätta grejer i en halv säsong, men har redan märkt hur bottennappen på stenig botten i princip upphört helt. Visst, det tar ett par sekunder extra för betet att nå botten, men jag tror också det är lätt hänt att man överdriver skillnaden. Lyssnar man på youtube-jänkare så säger 9 av 10 att "använd så lätt skalle du kommer undan med", medan vi i Sverige i mångt och mycket verkar ha en förkärlek för det omvända (bara att titta på utbudet hos flertalet nätbutiker). Ibland får jag känslan att vi tror att vi ska kunna plocka upp massa nya metoder och kunna fiska dem med samma gamla 10-30g-spö, jämfört med i Nordamerika (och Japan självklart) där det verkar komma mer naturligt (generellt) att behöva anpassa sig och att olika fisken kräver olika grejer.

      Slänger med ett par bilder. Har börjat laborera med att sätta en liten o-ring precis framför krokböjen för att minimera att gummit slits upp (inget jätteproblem med elasto-gummin, men känns bra ändå). Ett tips som kan va värt att testa kanske. Vet att vissa kör med buntband på stora gäddbeten för samma effekt. Skärgårdsborrarna är verkligen färglösa ibland - dessa fenor tog nog hem priset!

      Ursprungligen postat av Fiskefuralles Visa inlägg

      Fiskade i helgen. Nappa inget vidare på vanliga jiggar. Heller inget större fan av pillfisket. Dock köpt på mig ett spö för ändamålet och satte på en jäkligt oansenlig Zman finess trd The Deal. 3 grams ned skalle på det. Kasta ut utan att känna någon som helst kontroll på betet. Till min stora förvåning börja det hugga som vid ett högtryck i augusti. Så något verkar det vara med detta fiske.
      Låter som du redan är halvvägs ner i finess-träsket. Välkommen! Själv älskar jag den för mig hyfsat nyvunna känslan att få napp på oansenliga beten som Finesse TRD:n eller andra små pinnar. Befriande på nåt vis att betet inte alltid behöver vara så realistiskt med fina små målade detaljer och en "obligatorisk" paddel/svans med ettrig rörelse.
      Bifogade filer
      Senast ändrad av Bernie K; 2022-11-19, 12:57.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
        Hade framme massor mask nu, så här kommer en bild som kanske kan vara matnyttig, jag vet iaf när jag beställer jigg att det är svårt att uppfatta size/tjocklek. Säkert har någon testat en av jiggarna och kan ha som referensmått!

        Innan stickbaits knappt kommit till Sverige köpte jag ett paket 5" YUM Dingers (bland mycket annat, tiden stod still inne på Bass Pro) under en resa till Toronto 2017 (klämde in lite fiske en dag och fick en liten largemouth och en bluegill (inte på Dingers f.ö.), satan vad jag var som ett barn på julafton). Har förgäves försökt få fisk på Dingers här hemma sedan dess, mest på wacky och texas, utan lycka. Det var först när jag klippte av en i somras och satte på en ned-skalle som det började nappa. Så dina 3-tummare kan säkert bli glöheta!
        Senast ändrad av Bernie K; 2022-11-19, 13:21.

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg

          Innan stickbaits knappt kommit till Sverige köpte jag ett paket 5" YUM Dingers (bland mycket annat, tiden stod still inne på Bass Pro) under en resa till Toronto 2017 (klämde in lite fiske en dag och fick en liten largemouth och en bluegill (inte på Dingers f.ö.), satan vad jag var som ett barn på julafton). Har förgäves försökt få fisk på Dingers här hemma sedan dess, mest på wacky och texas, utan lycka. Det var först när jag klippte av en i somras och satte på en ned-skalle som det började nappa. Så dina 3-tummare kan säkert bli glöheta!
          fan vad häftigt !

          ja 3” har redan levererat massor med fisk! Sen tycker jag av det lilla jag fiskat med yum att vanlig senko är
          ”mycket bättre”, verkar inte få till shimmer på yum men det är inga problem med senkon.

          sen fick jag precis strike king shim-E stick. Herrejesus vad den fluttrar fint på droppet, om än något stor nu men till sommaren tror jag den kommer vara galet het weightless på kiloplus borrarna.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
            ja 3” har redan levererat massor med fisk! Sen tycker jag av det lilla jag fiskat med yum att vanlig senko är
            ”mycket bättre”, verkar inte få till shimmer på yum men det är inga problem med senkon.

            sen fick jag precis strike king shim-E stick. Herrejesus vad den fluttrar fint på droppet, om än något stor nu men till sommaren tror jag den kommer vara galet het weightless på kiloplus borrarna.
            Har inte fiskat med "riktig" senko själv, men en och annan undervattensvideo på youtube har man ju sett i sina dar, och alla säger väl just det att Yum:en är ett OK billigare alternativ, men "shimmyn" är långt ifrån densamma som hos en yamamoto-senko. Gummit är väl enklare & snäppet hårdare i yumen helt enkelt.

            Har som sagt provat lite att kasta en 5" weightless (texas & wacky) lite då och då och har tyckt det känts hett och att det "borde funka", men när huggen har uteblivit har jag inte haft tålamod att hänga i, men jag får försöka ge det en ny chans. Alltid kul att få fisk på nya metoder och riggar.

            Hur har du riggat Shim-E-sticken när du får fint "darr" på droppet?

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av Bernie K Visa inlägg
              Har inte fiskat med "riktig" senko själv, men en och annan undervattensvideo på youtube har man ju sett i sina dar, och alla säger väl just det att Yum:en är ett OK billigare alternativ, men "shimmyn" är långt ifrån densamma som hos en yamamoto-senko. Gummit är väl enklare & snäppet hårdare i yumen helt enkelt.

              Har som sagt provat lite att kasta en 5" weightless (texas & wacky) lite då och då och har tyckt det känts hett och att det "borde funka", men när huggen har uteblivit har jag inte haft tålamod att hänga i, men jag får försöka ge det en ny chans. Alltid kul att få fisk på nya metoder och riggar.

              Hur har du riggat Shim-E-sticken när du får fint "darr" på droppet?
              ja exakt, yums gummi känns t.o.m. billigare i handen, typ inget salt vad det verkar heller så betydligt lättare och kastar sämre än samma size senko som dryper av salt.

              shim-E sticken har jag riggat weightless Texas, kastar riktigt bra och som sagt är shimmeyn helt galen. Såg videos på några olika och killen sa att de inte hade någon gång alls, tillsynes hade den inte det heller på videon men måste berott på hur han riggat den för mina är bättre än senko själv.

              det fina med weightless Texas är att man man kan fiska den som en soft jerk och den sticker fint i sidled, för att sen bara döda den och få finaste fallet. På somrarna fiskar jag nästan bara norra värnern, där borrarna älskar stora beten nära ytan därför tror jag den kommer funka riktigt bra.

              har även testat x-zone true center stick, också en 5” men den får jag inte till riktigt samma fina fall på ännu, men inte experimenterat klart med kroksize/tjocklek ännu vilket jag märkt är det viktigaste av allt på stickbaitsen. Däremot har den by far den bästa soft jerk-aktionen och när jag testfiskar den här nere i Göteborg, i älven så går havsöringarna helt banans vilket alltid är ett gott tecken inför sommarborren då dom ofta gillar samma beten/frekvenser !

              Kommentera


              • Finesse-texas borre i snön, älskar fiska i snö!
                Bifogade filer

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av Torekrok Visa inlägg
                  Finesse-texas borre i snön, älskar fiska i snö!

                  Vallgraven?

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av neo333 Visa inlägg


                    Vallgraven?
                    stämmer bra !

                    Kommentera


                    • Haft några av mina sjukaste fiske efter kanalborrar i riktigt snöväder med slusch på ytan. Antingen med dropshot eller små molix creaturbaits riggade på chebruska.
                      Så att borren är en sommarfisk enligt många det vetifan.. Sjukt roliga o ta mitt i vintern då jag tycker dom kan va nästan lika aggro som sommartid om man träffar rätt..

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Stizo, 2003-10-23, 07:14
                      17 svar
                      3 138 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg harlequine  
                      Startad av Draugen, 2006-03-10, 20:05
                      40 svar
                      3 209 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TomHiddleston  
                      Startad av daikai1, 2013-08-09, 18:02
                      1 668 svar
                      361 389 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg HA-Lures  
                      Startad av daikai1, 2016-07-08, 19:30
                      50 svar
                      12 023 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg TiSo
                      av TiSo
                       
                      Startad av Benjamin S, 2021-04-20, 11:10
                      680 svar
                      57 391 visningar
                      4 gillar
                      Senaste inlägg DuffelDad  
                      Arbetar...
                      X