Är fiskar kräsna? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Är fiskar kräsna?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursäkta att man var otydlig.

Ska du fiska gädda och abborre på samma utrustning så är ett haspel spö på 7ft okej, alternativt ett 8ft.

Rullen jag använder då jag fiskar båda är en haspel rulle i storlek 2500.

Den är inte för stor för abborre och inte för liten för mindre gädda, skulle dock inte vilja tämja en gädda på 5+ på 7ft spö och 2500 rulle.

Mete efter abborre blir det nog en del i år.. mest för att det är så avslappnande...

Tror på ett riktigt fint år jag med, dock så får vi se hur mycket man får fiska för sambon....

Kommentera

Denna haspel rullen har jag tror du den funka eller? http://www.miekofishing.se/web/Produ...R_30-3076.aspx
      Det spöet jag har är stamina 8ft spö ska jag går ner till 7ft på spöet?

Kommentera

Ingen aning om rullen, kan inte hur okuma märker sina storlekar, gissar på att den kanske har storleken 3000?

Har du inte kvar rullen som brukar följa med Stamina spöt? Nej tycker det spöt är riktigt fint, funkar bra till allround, kanske aningen styvt för abborre men inget man hakar upp sig på. Har en kompis som kör Stamina settet 9ft och han drar massor med abborre..

Kör på det du har. Ingen ide att byta grejer om de funkar.

Kommentera

Jag är jätte nöjd så sett grejerna är jätte fina och som sakt har inte fiska så mycket med det faktist.
          rullern har jag inte en aning fick ingen orginal rulle till spö då jag med anann fiske handlare skädda sydde packetet på plats i butiken.
          Ska jag vara riktigt ärlig så har jag aldrig fått abbore på det spöet bara gädda och dom gångerna jag fick gädda på det så var det en helt okej känsla ryckte bra i spöet faktist. När man kasta med det känns det lätt att hålla mjuk flexibel top på det
          inte alls så styvt om man säger så.

Kommentera

Nej det är ju absolut inte styvt om man jämför med spön på 100g i kast vikt.

Dock är det styvare än 7ft spöna i samma serie och väldigt mycket styvare än UL set.

Men 8ft haspel är precis som du säger-

Kommentera

Fiskenissen. Du behöver inte ha nån "speciell" rulle för att fiska Abborre med. Det fukar lika bra med samma haspel du ska fiska Gädda med. Bara att sätta ner bromsen om du nu vill att det ska kännas som UL, vad det nu ska vara bra för.

Jag har den senaste tiden fiskat med 20-60 grams spön, och det är roligare ( enligt mig ) att få Abborre på tyngre grejer än på lättare. För hur kul är det när spöt är böjt som et u och det bara är en 2 hektos borre i alla fall. Har aldrig förståt mig på tjusningen med UL fiske.

Men om du nu ska fiska från land till största del så hade jag valt längre haspelspö än 7 fot. 0.20 flätlina räcker gott och väl med. Om du nu ska ha flätlina. 0.20 flätlina håller i alla fall för cirka 13 kilo fisk och inte allt för ofta man får på en sån.

Kommentera

Är det stor skillnad när det gäller 8ft och 7ft om det är det är jag sugen på att prova ett 7ft alternativt köpa ett bara för att få lite mer fiske upplevelse.

Kommentera

Ursprungligen postat av fiskenissen Visa inlägg
                  Är det stor skillnad när det gäller 8ft och 7ft om det är det är jag sugen på att prova ett 7ft alternativt köpa ett bara för att få lite mer fiske upplevelse.
                  Du får längre kast med 8 -9 fot. 7 fot för mig är båtspö. Men det är bara min åsikt. Ingen som säger att det är så.

Jag tror att du är väldigt ung. Så jag tror att du kommer att få mycket bra råd av din lokala handlare. Testa det också.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
                    Fiskenissen. Du behöver inte ha nån "speciell" rulle för att fiska Abborre med. Det fukar lika bra med samma haspel du ska fiska Gädda med. Bara att sätta ner bromsen om du nu vill att det ska kännas som UL, vad det nu ska vara bra för.

Jag har den senaste tiden fiskat med 20-60 grams spön, och det är roligare ( enligt mig ) att få Abborre på tyngre grejer än på lättare. För hur kul är det när spöt är böjt som et u och det bara är en 2 hektos borre i alla fall. Har aldrig förståt mig på tjusningen med UL fiske.

Men om du nu ska fiska från land till största del så hade jag valt längre haspelspö än 7 fot. 0.20 flätlina räcker gott och väl med. Om du nu ska ha flätlina. 0.20 flätlina håller i alla fall för cirka 13 kilo fisk och inte allt för ofta man får på en sån.
                    Känslan sitter inte i rullen utan i spöt..... UL spöt ger dig en helt annan känsla, du känner hur betet beter sig och du känner de minsta stötarna när du jiggar. Egentligen så är ju grejen med UL att små fiskar ska ge mer fight och fisken en "chans".
                    ¨
                    Dock så tycker jag att 7 ft haspel med 5-20 i kastvikt funkar bra till abborre om man inte är kräsen.

Ett alternativ jag funderat på är SG Bushwacker 7'6ft 3-18g till abborre.

Men att fiska abborre med 20-60g spö... måste ju vara som att få mört på jerkbait... det kommer knappt kännas i spöt så vida du inte har en abborre på ca 1kg på... dessutom så är det ju definitivt inte optimalt att slänga beten som passar abborren bra i det vikt spannet....

Angående längd så är det sant att det rekommenderas minst 8ft från land beroende på var du fiskar och vart du vill nå....

Tycker skillnaden 7ft och 8ft inte är värst märkbar om man inte har tyngre beten. jämför man 7 och 9 fot däremot så får man ju lite andra siffror.

Ibland så är inte kastlängden så avgörande för just abborre. Däremot så är 8ft överlägset 7ft om man ska fiska efter gädda i större kaliber än 2kg. Styvheten och ofta den ökade kastvikten är ju att föredra vid gäddfiske.

Flätlinan så tycker jag personligen att 0,18 duger om du inte är 100% riktat mot t.ex. Gös/gädda. vet inte riktigt vad den håller för, men du ställer i vilket fall inte bromsen så hårt. Sen så är det väl skönare med grövre lina i fall man sätter sig i botten/vegetation
                    Senast ändrad av Guest; 2012-03-09, 23:42.

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg

Den flätlinan jag har i dag 0.17 tror jag ska klara rätt många kilon faktist innan den ryker. spöet ligger på 8fot det funkar vell så länge det ju trots allt fina grejer för mig som är grön när det gäller fiske kanske för fina grejer XD som sakt det var inte jag direkt som valde ut dom utan fiskehandlaren jag bara betallade och såg glad ut XD

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 429 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13