St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

...jamenvisst, nu kommer du att skriva att bakhandtaget är for kort oxå , osv, osv....

Om man ska dra det till sitt spets , då klarar jag med med två uppsättningar bara. Förutom detta spö på 3 oz, tar jag med mig ett lättjerk upp till 60g oz för att kasta små beten. Mina kompisar har haft åsikter om det många gånger, fast de blir allt för ofta utfiskade oxå.

Dessutom han har ett 9 fotare redan.

Häls /T
    Senast ändrad av tonyex; 2012-09-18, 14:50.

Kommentera

Haha, ja lite längre bakhandtag är inte dumt heller men sånt som så mycket annat inom fisket är ju en smaksak
      Ett otroligt kompetent spö är det ju dock hursomhelst

Kommentera

Kört med 3 Oz och va sjukt nöjd med det spöt. Beställ spöt från franglaisfishing.com så får du det billigare och med gratis frakt

Kommentera

Det som är synd med St Croix (och de andra jenkarmärkena) är att det finns så få tvådelade spön. Visst är det bra med endelade spön om man kan ha en Volvo kombi med sig på varje tur, men för oss andra... Finns ju dessa Premier ja, men tyvärr inga 7,6 eller 8-fotare som är tvådelade. Längre spön än så känns lite otympligt vid gäddspinn enligt min mening. Går ju trender i det här med spölängder, men personligen tycker jag det ligger mycket i det David L sa en gång i tiden:

Kommentera

Glömde nämna att jag hade 3oz klingan förut men valde 6oz istället. Problemet med 3oz klingan är att du inte har lika bra hookset och kommer att missa grov fisk på lång lina.

Kommentera

Ursprungligen postat av Barramundi Visa inlägg
              ... Går ju trender i det här med spölängder, men personligen tycker jag det ligger mycket i det David L sa en gång i tiden:

http://fiskejournalen.se/fiskeskolor/gaddskolandel2/
              Det är bara och hålla med, mkt kloka ord. Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
                Glömde nämna att jag hade 3oz klingan förut men valde 6oz istället. Problemet med 3oz klingan är att du inte har lika bra hookset och kommer att missa grov fisk på lång lina.
                Ja, det var intressant det du skriver.
                Jag tappar väldigt lite fisk, med mitt 3 oz och jag tror att det är enkelt att skylla på spöt, det är massa annat som spelar roll, t. ex: är slirbromsen rätt inställd, är fiskaren alert och kan anpassa sig efter omständigheterna, är krokarna vässade, sitter mothugget som det ska, osv. Listan kan göras långt....

Om ett st croix premier på 3 oz har ett dåligt hookset , då kan man slänga i sjön de flesta jerkbaitspön som säljs i här hemma då.

Häls /T

Kommentera

Jag har inte upplevt någon större skillnad på krokningsförmåga personligen! Tycker jag tappar ungefär lika mycket fisk oavsett spö, men förstår att får man för sig att ett spö krokar sämre så kan det vara svårt att släppa det

Någonting som jag generellt har upptäckt är att jag tappar mer fisk på kortare spön, detta kanske är skit bakom spakarna dock plus att fisken kanske sitter lite sämre på jerkbeten än andra beten.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stonemountain Visa inlägg
                    Någonting som jag generellt har upptäckt är att jag tappar mer fisk på kortare spön, detta kanske är skit bakom spakarna dock plus att fisken kanske sitter lite sämre på jerkbeten än andra beten.
                    Nu glider vi lite ifrån tråden, men faktum är att på kortare spön finns fisken närmare, det finns dessutom mindre material mellan dig och fisken, man får en bättre fiskekänsla men nackdelen är att ett kortare spö kräver mer av fiskaren.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                      Ja, det var intressant det du skriver.
                      Jag tappar väldigt lite fisk, med mitt 3 oz och jag tror att det är enkelt att skylla på spöt, det är massa annat som spelar roll, t. ex: är slirbromsen rätt inställd, är fiskaren alert och kan anpassa sig efter omständigheterna, är krokarna vässade, sitter mothugget som det ska, osv. Listan kan göras långt....

Om ett st croix premier på 3 oz har ett dåligt hookset , då kan man slänga i sjön de flesta jerkbaitspön som säljs i här hemma då.

Häls /T
                      Varför kan inte ett 3oz Premier ha sämre hookset på lång lina och grov fisk jämfört m. 6oz spöet?
                      Har du också ägt båda klingorna och fiskat med dem parallelt?
                      Har du fångat flera gäddor över 10kg på dessa spön?
                      Har du varit extremt beroende av att landa fisk på de få hugg du får under en dag som på en tävling?

Jag har fiskat med dessa klingor i ur och skur och bl.a. fångat gädda över 15kg, vunnit sm i gäddfiske och flera andra topplaceringar på just dessa klingor. Tro mig när jag säger att 6oz klingan kommer att landa mer fisk. Hookset handlar bara om att driva in kroken såpass långt att hullingen fäster, något som är enklare med en rappare och styv klinga - end of discussion.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 012 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13