St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ett kanonspö, kastar det mesta. t.o.m en buster C76:a!!
    Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
    Efter ännu lite mer velande så föll ändå valet på 6 oz spöt. Väntar bara på att sluta plugget och att sambon kommer hem så man kan hämta ut det!

+++++ Till lundgrens, snabba som tusan på leverans även av spön, att dom drar av Postförskott och frakt vid order över 1500:- är inte heller helt fel!

Tack igen för alla tips och ideer ni delat med er!
    pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Första intrycket av spöt är att det är robust och välgjort. Känns riktigt gediget.

Korkhantagen är något grövre jämfört med t.ex. Pikerange seriens 6'8a men som någon i tråden uttryckt sig alldeles perfekta (Jag har handstorlek M) Inga problem alls att greppa rullen bra. Det bakre handtaget är inte heller lika långt som pike range seriens, men tycker det är precis tillräckligt för att kunna kasta bra och göra extrema mothugg. Men som sagt en 5-10 cm längre hade inte gjort något.

Klingan är ordentligt grov vid handtaget men smalnar sedan av ganska snabbt och är relativt mjuk i toppen.

Holken på spöt känns jätte stabil lika så Fuji rullfästet. Beteshållare på högersida om främre handtaget.

Spöt är aningen tyngre och mer framtungt jämfört med andra spön, dock inte jobbigt tungt. Man kan ju balansera spöt själv med gummibutt, men tycker inte detta är nödvändigt om du inte fiskar extremt mycket eller tycker att det är jobbigt.

Kommer nog bli riktigt nöjd med spöt och känner att 6 ozarn definitivt var rätt val då 3 oz hade blivit för mjukt för min del.

Man kan väl inte säga tack för många gånger så, återigen tack för all hjälp!

Kommentera

Känna på ett spö i affär/hemma är ju inte samma sak som när man fiskar med det. Om du nu inte redan har testfiskat det då?

Men hoppas verkligen att du blir nöjd nu då.

Kommentera

3 ozarn är inte mjukt alls ska du veta.

Jag är övertygad om att från 70g till 110g, då är det 3 ozarn optimalt, men om man har många beten runt 110g och kanske tyngre, då är 6 ozarn bättre. Jag har oxå fiskat med båda oxå, som jag påpekade tidigare.

Häls /T

Kommentera

Ursprungligen postat av poppers man Visa inlägg
            Känna på ett spö i affär/hemma är ju inte samma sak som när man fiskar med det. Om du nu inte redan har testfiskat det då?

Men hoppas verkligen att du blir nöjd nu då.
            Har ju inte direkt skrivit hur spöt fungerar vid drill eller hemtagning av bete

Har dock smugit ut och kastat på gräsmattan och kände att spöt reagerar bra vid en buster jerk, Inte för styvt eller för mjukt för att kasta bra Sen så blir det ju inget motstånd av betet när man jerkar på marken.. grannen måste tro att jag är sjuk...

Det tog sin tid och flertalet misstag, men jag tror det är så att alla måste gå den vägen för att hitta det dom vill ha, för vi alla är olika

Ska såklart slänga ett öga på CWC's nya och SvartZonkers

Tonyex: Det sa jag inte heller Men rent teoretiskt bör 6 ozarn vara styvare Jag har några beten som ligger runt 105 g och flertalet runt 95-98g
            Senast ändrad av Guest; 2012-10-09, 17:30.

Kommentera

OK, np. Gratulerar till ett bra köp! Du kommer att bli sk1tnöjd! //T

Kommentera

Då har det fått bekänna lite färg! Kan börja med att säga att jag är riktigt nöjd med spöt, en helt annan känsla än mitt gamla spö. Fint med ryggrad och känsla.

Jag upplever att spöt kan kasta beten ner mot 40g men det är lite väl lätt, 70-75g funkar bra man känner betet i utkastet, beten runt 100-105g är väl en vikt som passar riktigt bra om man nu inte vill kasta tyngre, Hivar iväg 100g drag med lätthet. Tycker spöt fungerar bra vid den vikten, inte kastat något tyngre än.

Spöt är inte så styvt som jag uppfattade det av er, vilket iofs är en positiv sak. Upplever det ganska toppigt?

Spöt reagerar bra vid mothugg och vid drill, man känner vad fisken gör och man har kräm att styra den utan att man det böjer sig för mycket, spö böj fick jag i alla fall
                Lägger in en bild på "premier" fisken

Click image for larger version

Name:	1349976810524.jpg
Views:	1
Size:	26,4 KB
ID:	1764820

Högg på en 14 cm Cobb's Attitude Shad (ABS) Färg:okänd... OT. Det var så att två av spetsarna av på ena trekroken gick av när jag skulle kroka loss fisken, brukar cobbarna ha skit krokar? C&R såklart!

Kan nu förstå varför folk prisar spöna så högt!

Skitfiske på er andra!

Mvh

Simon
                Senast ändrad av Guest; 2012-10-11, 18:43.

Kommentera

Grattis ! kul när grejjor överträffar ens förväntningar. Fin fisk ser ganska rejäl ut ?

Är det plast-varianten av Cobbs? Jag gillar och har ett antal av just Attitude shad men kör bara den större, och jo krokarna är mindre bra, mina krokar och ringarna har snabbt blivit en rosthög, byt ut dessa. Annars ett riktigt trevligt bete.
                  Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ursprungligen postat av Exxet Visa inlägg
                    Grattis ! kul när grejjor överträffar ens förväntningar. Fin fisk ser ganska rejäl ut ?

Är det plast-varianten av Cobbs? Jag gillar och har ett antal av just Attitude shad men kör bara den större, och jo krokarna är mindre bra, mina krokar och ringarna har snabbt blivit en rosthög, byt ut dessa. Annars ett riktigt trevligt bete.
                    Ja det var riktigt kul Den var ganska grov, pressade vågen till 6,2 kg, inget monster, men helt klart en fin fisk

Ja det är plast varianten, var så bra pris så blev ju tvungen att köpa några! Jag har två mindre och 2 av de större. Ska nog definitivt byta ut ringar och krokar! Fina beten annars, lätt fiskade som sjutton och fin gång.

Kommentera

Grattis till "premieren"! Kul att du är nöjd!
                      Kan du tänka gå tillbaka till dina gamla spön nu?
                      ... och frågan nummer två är: Finns det sådana stora fiskar i R...n?

Häls /T

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      273 349 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist