St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tusen tack för era svar som ramlat in.

3 oz spöt ska nog passa mig perfekt då jag inte kommer använda bulldawgs eller likande beten igen på ett bra tag. Men MastaPike's teori ligger och väger över skålen lite ändå.

Självklart är det ju en smaksak när det gäller spö längd och "trend", jag valde ett 9ft 40-100g spö till just spinnerbaits och lättare tailar. Så den fronten är täckt än sålänge. (en anledning är ju att jag av någon anledning kör 0,36 lina)

Jag har redan kommit över problemet med kort bakhandtag, föredrar långa, men en anledning är att jag alltid kört med långa bakhandtag.

Den enda egentliga frågan jag har kvar är angående handtagen, är det lite grövre handtag och är handtagen likadana på alla croix spön i premier serien? Tänkte nämligen in och känna på spöna på sporting då jag ska ner till örebro i veckan. Bara för att få ett litet hum om hur spöna är i verkligheten så att säga!

Tack ännu en gång!

Kommentera

Ursprungligen postat av MastaPike Visa inlägg
      Varför kan inte ett 3oz Premier ha sämre hookset på lång lina och grov fisk jämfört m. 6oz spöet?
      Har du också ägt båda klingorna och fiskat med dem parallelt?
      Har du fångat flera gäddor över 10kg på dessa spön?
      Har du varit extremt beroende av att landa fisk på de få hugg du får under en dag som på en tävling?

Jag har fiskat med dessa klingor i ur och skur och bl.a. fångat gädda över 15kg, vunnit sm i gäddfiske och flera andra topplaceringar på just dessa klingor. Tro mig när jag säger att 6oz klingan kommer att landa mer fisk. Hookset handlar bara om att driva in kroken såpass långt att hullingen fäster, något som är enklare med en rappare och styv klinga - end of discussion.
      Är det arga gubben som tog över eller?

Ett premier på 3 oz är det mest prisvärda spön i det prissegmentet för att kasta beten upp till 130g. Punkt!
      Sorry, det är Triumph spöt med samma klassning, om man gillar odelat.
      Jag påstår att ett på 6 oz är för påkigt för att kasta beten f.o.m. 60g till 100g, vilket är det vi pratar om här.
      Och visst, jag har haft ett antal spö från st croix, jag äger just nu 7 st, kolla i mitt fotoalbum. Det är värt att påpeka att jag har haft många fler och har fiskat med några till oxå. Sen om du är sur för att du inte fattar hur ska du använda detta spö det är inte våra problem, ut och nöta istället

Tappade fiskar kan bero på många andra anledningar som inte har med spöt att göra, tänk på det. Kan det vara så att du behöver ta fram de fiskar du har tagit eller vilka SM placeringar har du haft under åren för att bevisa att ett spö är marginellt bättre än ett annat? Tänk om att du hade tappat den där efterlängtade fisken, med ditt 6 oz? Vad skulle du säga då? Du får komma med andra argument , för att de där håller inte. Dålig stil tycker jag.

Häls /T
      Senast ändrad av tonyex; 2012-09-19, 08:09.

Kommentera

Ursprungligen postat av SimpZeN Visa inlägg
        Tusen tack för era svar som ramlat in.

3 oz spöt ska nog passa mig perfekt då jag inte kommer använda bulldawgs eller likande beten igen på ett bra tag. Men MastaPike's teori ligger och väger över skålen lite ändå.

Självklart är det ju en smaksak när det gäller spö längd och "trend", jag valde ett 9ft 40-100g spö till just spinnerbaits och lättare tailar. Så den fronten är täckt än sålänge. (en anledning är ju att jag av någon anledning kör 0,36 lina)

Jag har redan kommit över problemet med kort bakhandtag, föredrar långa, men en anledning är att jag alltid kört med långa bakhandtag.

Den enda egentliga frågan jag har kvar är angående handtagen, är det lite grövre handtag och är handtagen likadana på alla croix spön i premier serien? Tänkte nämligen in och känna på spöna på sporting då jag ska ner till örebro i veckan. Bara för att få ett litet hum om hur spöna är i verkligheten så att säga!

Tack ännu en gång!
        De är alldeles lagom!! inte lika grova som hamer. Jag kör med 3st premier
        2st 6 oz (varav ett tvådelat, de andra är 7´6:or)och ett 3 oz,

Gillar båda men ska jag välja så tar jag 2-6oz:arn, varför? Passar mitt fiske, magkänsla! fiskar beten mellan 50-150 gr med det, mestadels runt 100gr, funkar kanon!! Nöter du en heldag med 100gr+ så sparar du kroppen med ett 6 oz spö.
        Tycker absolut att du ska förlänga bakhandtaget, är enkelt och går snabbt, har gjort det på alla mina st croix.
        Ner och känn, kanske provkasta med båda med ett 130gr bete och känn hur de reagerar.
        pripps blå -en klass för sej

Kommentera

Hej. Absolut inte sur
          Jag ser bara, som så många gånger annars på fiskesnack, att någon uttalar sig och debatterar för något dem egentligen inte har någon kunskap om. Ta detta som ett exempel, du har fortfarande inte svarat på frågan ifall du ägt båda klingorna (vilket jag antar att du inte har). Jag har ägt båda spöna och fiskat extensivt med dessa och jämfört dem för att välja den klinga jag anser vara bäst.

Jag påstår inte att jag varken fått upp stora fiskar eller vunnit tävlingar p.g.a. att jag använt 6oz spöet, jag har faktiskt fått större fisk och vunnit fler tävlingar med 3 oz klingan. Poängen med exemplet var att belysa att jag fiskat mer än 1 gång med spöet och att ifall man fiskar på en sådan nivå så är det primära att landa fisk. Alltså, skulle någon kunna uppvisa ett liknande register med meriter så är jag mycket lyhörd om att höra dennes prefrens av ex. spöval.

Jag vill poängtera att jag inte drar slutsatser utan signifikant skillnad. 3 oz klingan fiskade jag med varje pass under ca 1 år (säg mellan 50-100 fisketurer) innan jag bestämde mig för att byta till 6 oz klingan. Jag har gjort min research och jag vet vad jag snackar om.

Dessutom skall du inte blanda ihop debatten och skriva om vad som kastar bäst på 60-100g för det har jag aldrig kommenterat. Jag har inte kommenterat spöets prisvärdhet heller, 3oz är i mitt tycke ett kanonspö men som jag säger - det ger sämre hookset än 6oz spöet. Det enda jag kommenterat är hookset mellan spömodellerna vilket är något jag har belägg för att påstå.
          Så, sluta skriv om något du inte vet och inte har erfarenhet av, sluta dra in massa grejer i debatten som inte hör hit. Ut och testa spöna parallelt i ett år och återkom med vad som ger bäst hookset.

Kommentera

Jag tror att jag hade svarat på din fråga mellan raderna, tycker du inte det?

Det känns fel att behöva klargöra lite saker för dig, men jag tycker att du gick över gränsen med dina uttalanden.
            Jag har rätt bra koll på läget och som jag har försökt skriva till dig tidigare ingen av oss har den absoluta sanningen. Det är ok att tycka olika. De vanligaste folk man "träffar" på sådana här forum ute på nätet är de som har en bestämt uppfattning om någonting och alla andra har fel (idioter) eller ljuger. Känns det bekant?

När det gäller just st croix spöna, då kan jag debattera de till oändligheten, jag vet hur tillverknings processen ser ut, jag vet (ungefär) vilka material används här och där och m.m.
            Anledning till det är att jag har har pratat med flera spöbyggare i USA som bygger spön från st croix klingor och har samlat information om deras spön under en lång tid. Sen har jag kontakter som man kan bolla lite idéer med och som är väl insatta i ämnet, så med andra ord: Är det inte dags att gräva ner yxan?

... om du vill bjuda mig på en fisketur, du behöver inte vara så otrevlig, för att då kommer jag att tacka nej.

Häls /T
            Senast ändrad av tonyex; 2012-09-19, 13:44.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
              Jag tror att jag hade svarat på din fråga mellan raderna, tycker du inte det?

Det känns fel att behöva klargöra lite saker för dig, men jag tycker att du gick över gränsen med dina uttalanden.
              Jag har rätt bra koll på läget och som jag har försökt skriva till dig tidigare ingen av oss har den absoluta sanningen. Det är ok att tycka olika. De vanligaste folk man "träffar" på sådana här forum ute på nätet är de som har en bestämt uppfattning om någonting och alla andra har fel (idioter) eller ljuger. Känns det bekant?

När det gäller just st croix spöna, då kan jag debattera de till oändligheten, jag vet hur tillverknings processen ser ut, jag vet (ungefär) vilka material används här och där och m.m.
              Anledning till det är att jag har har pratat med flera spöbyggare i USA som bygger spön från st croix klingor och har samlat information om deras spön under en lång tid. Sen har jag kontakter som man kan bolla lite idéer med och som är väl insatta i ämnet, så med andra ord: Är det inte dags att gräva ner yxan?

... om du vill bjuda mig på en fisketur, du behöver inte vara så otrevlig, för att då kommer jag att tacka nej.

Häls /T
              Skitfiske på dig! Och kom ihåg att hookset på lång lina handlar om att ha klipp i spöet

Kommentera

Jag har efter att ha klämt på påkarna nere i Örebro (sporting) övervägt att skaffa odelat.. men frågan är om inte 8oz spö blir lite väl ivan till beten under 100g... Lutar fortfarande åt det delade 7" men fick höra att det spöt är tyngre, tyckte för övrigt att 6'9 up till 8 oz var riktigt fint.

(För att inte tala om legend serien! Fy fan till spö.. men fy fan till pris med...)

Hur ser det ut med vikten på spöna? Något man märker av eller är det som hugget och stucket?

Lutar åt att gå 7" -6 oz så man kan hiva det mesta utan att spöt säger något.

Kommentera

hahaha, Det blir dyrt att fastna i st croix träsket!
                  Häls /T, en som vet.

Kommentera

Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    hahaha, Det blir dyrt att fastna i st croix träsket!
                    Häls /T, en som vet.
                    Ja det menar du inte.. väldigt fina spön må jag säga. Mailade PA om vad han tyckte, och han förespråkade 3 oz spöt så får följa hans rekommendation, tror spöt kommer passa perfekt.

Tack för era råd och tankar, och får se senare om man kanske utökar med ett till spö!

Mvh

Simon

Kommentera

Efter ännu lite mer velande så föll ändå valet på 6 oz spöt. Väntar bara på att sluta plugget och att sambon kommer hem så man kan hämta ut det!

+++++ Till lundgrens, snabba som tusan på leverans även av spön, att dom drar av Postförskott och frakt vid order över 1500:- är inte heller helt fel!

Tack igen för alla tips och ideer ni delat med er!

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 355 svar
                      272 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg engqvist  
                      Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13