St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• St.croix Premier 7" 2-delat vilken vikt klass?

Hej sitter nu i tankarna att nästa år banta ner utrustningen ännu mer. Tänkte använda ett 7ft st.croix som kombospö (spinn & jerk)

2-delat är ett måste för mig så de spön som jag funderat på är:

St Croix Premier PM70MHF2

&

St Croix Premier PM70HF2

Vill ha ett styvt spö men det får inte vara för styvt så det blir jobbigt att kasta lättare beten. Tänkt fiska mest beten under 100g. Men vill inte att spöt begränsar sig så det flexar för mycket vid utkast eller rycken med t.ex. Big Bandit på 95g eller Wolftail 120g.

Vad jag kunnat läst mig till på forumet är att -3oz spöt klarar uppåt 130g men hur mycket böjer sig spöt då? Finns det kraft kvar att driva in krokar? 6oz spöt ska enligt en användare här inte ens flexa i utkast med 160g beten, kan någon konfirmera detta?

Är så van med "svensson" klassning och har ingen koll alls på jenkarnas klassning. t.ex. så kör jag idag 180g spö till jerk fisket, detta är skapligt mjukt (Strike pro contact 6'8) medans 178g st.croix verkar palla runt 230g+ utan att klaga (enligt en del)

Blir -6oz spöt väldigt styvt? rent av påkigt? Hur är premier serien mot t.ex. odelade triumph?

Om någon har testat strike pro spöt och st.croix så tala gärna om hur dom är gentemot varandra!

Klarar något av dessa spön att hiva beten runt 40-50g skapligt långt eller är det bara att glömma så lätta beten med dessa spön?

Har ni synpunkter eller kanske andra alternativ så tar jag tacksamt emot svar.

Har dock några kriterier, det får inte vara splitgrip, kork är ett måste och det MÅSTE vara 2-delat.

PS. En fråga till angående handtagen, är det sant att dessa är grövre än andra jerkspön? Hur grova är dom i sådana fall? Mindre än The Hamer's handtag? I stil med woody 6'9?

Stort tack på förhand!

Mvh

Simon
    Senast ändrad av Guest; 2012-09-17, 23:12.

Köpte själv ett PM70HF2 efter noga övervägande tidigare i år. Tycker det är ett superspö med full poäng på den viktigaste egenskapen i ett spö - att du landar fisk.

Kommentera

Jag använder st.croix premier 7fot -3oz för jerkbaitfiske. Fiskar med beten på 60-130g med det spöt utan några problem att driva beten och kroka gäddorna! Köp ett sådant och du kommer garanterat bli nöjd!
      Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Tack för svar! Ni får gärna utveckla varför ni valde -3oz alt 6oz spöt. Hur beter sig spöt på fisk runt 2 kilo? Förväntar mig att bara kunna kana in så små fiskar men dom lär väl kännas lite?

Kommentera

Spöt fungerar mkt fint! Svårt att hitta nå't bättre!
          Har kört bara st croix i 5 år nu och jag har inga tanker att ändra på det.

Spöt ( upp till 3 oz) kan kännas lite styvt i butiken, fast när man får fisk på det , då böjer sig spöt fint. En 2 kilos fisk är nog inte så stor, fast detta spöt slår det flesta andra spön som finns att köpa i den prisklassen i sverige oavsett tillverkare eller fiskeprofil som designat sina enga spön. St croix säger så här: " best rods on earth" och de menar det och dessutom lever upp till det.

Det spöt på 3 oz är en fullträff för att fiska jerkbaits upp till 130g. Jag har inga beten som väger mer än 105g , så för mig var valet enkelt.

Häls /T, inte alls sponsrad av st croix, fast deras spön är värda varenda krona.
          Senast ändrad av tonyex; 2012-09-18, 10:21.

Kommentera

Jag hade precis den uppsättning som du funderar på innan jag bytte till ett muskie innovation spö nyligen! Med mitt st.croix 2del upp till 3oz kastade jag allt ifrån mindre wobblers typ bomber till mctail och liknande beten, spöt är mycket skönt och lagom påkigt enligt mig,

jag bytte dock till det nya spöt då 7" kändes lite kort för spinnfiske, jag Jerkar med ett 6"3 spö och trivs med det. Nu använder jag en 3oz 8"3 vilket jag personligen tycker är skönare till rent spinnfiske!

Kommentera

Tack för era tankar, ja över just 130g kommer jag nog inte gå, det mesta är som sagt under 100g, lutar åt 3oz spöt just nu.

Ja visst är 7" lite kort för rent spinn, men har ett 9ft som ska täcka spinnerbait och wobbler fisket, Tänkte använda croixen till primärt jerkbait men även kunna kasta t.ex. spinnerbaits och tailar med spöt.

Kommentera

nja, det beror på vem man frågar.
                7 fot fungerar fint för spinn, framför allt med tanke på att man behöver inte ta med sig ett extra spö.
                Har man "rätt" rulle med passande lina, då kan man kasta dessa svårkastade beten dit man behöver det, vilket är den främsta anledning att folk väljer ett längre spö och känsla det är inget som detta spö saknar.
                Skulle du kunna välja odelat och lite dyrare, då finns det gott om st croix toppspön.

Häls /T

Kommentera

Visst fungerar det till spinn, och jag håller med trådskaparen om att det är ett perfekt combospö, men om man som mig och andra med mig gärna har flera uppsättningar med sig för snabba byten av fisketaktik så kan det vara lämpligare att ha ett större spann mellan sina utrustningar än 6'6 och 7'.

Håller med om att spöt kastar mycket bra, men jag upplever ändå att ett längre spö är ett bekvämare rent "spinn" alternativ.

Kommentera

Du kommer bli grymt nöjd med 3oz-spöt! Du får inget bättre för dom pengarna enligt mig! Om du inte ska använda tyngre beten än 130g så räcker det med 3oz. Sjukt underklassade spön! Har ett 7,6fot -6oz som jag använder till gummi och tyngre jerkar och det kastar lätt 220g! Men det finns ju tyvärr inga spön med dom kastvikterna som är roliga att drilla småfisk på! Men det får man helt enkelt leva med! Men 7,6an ska snart bytas ut för att jag vill ha ett längre spö när jag kastar så tunga beten.
                    Instagram: mattiasandersson90

Bara ett kast till...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    272 566 visningar
                    0 gillar