Allround kniv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allround kniv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

De finns hälso freaks som vill att man ska ha 3 skärbrädor hemma, en för grönsaker, en för kött och en för fågel.
    Nu blir det lite håller med dig, det gäller att ha rätt material på tex. skärbrädan och diska av verktyg och bräda riktigt varm vatten då klarar man sig,, men en sak att fundera på är varför mer en 90% av all matförgiftning sker i det egna hemmet ?

Kommentera

jester: allt beror självklart på vad du skall ha den till precis som jag skriver ovan, men om du tex vill rensa/filea fisken för att sedan ordna lite mat och behöver ha lite ved för att göra en liten eld till maten, då har du förslagsvis en filekniv och ett annat verktyg(grov kniv eller yxa) självklar klarar man sig på en allroundkniv men poängen med mitt inlägg var att det finns ingen allroundkniv som är bra till allt, det är alltid en kompromiss.

Självklar klarar du dig men då jag är lite knivnörd så väljer jag hellre 3 billigare specifika knivar istället för en dyr allround, är man dock ute efter en billiga och vettig kniv som tål mycket så är vissa av Mora's modeller ett ruskigt bra val.

Kommentera

Ursprungligen postat av selektha Visa inlägg
        jester: allt beror självklart på vad du skall ha den till precis som jag skriver ovan, men om du tex vill rensa/filea fisken för att sedan ordna lite mat och behöver ha lite ved för att göra en liten eld till maten, då har du förslagsvis en filekniv och ett annat verktyg(grov kniv eller yxa) självklar klarar man sig på en allroundkniv men poängen med mitt inlägg var att det finns ingen allroundkniv som är bra till allt, det är alltid en kompromiss.

Självklar klarar du dig men då jag är lite knivnörd så väljer jag hellre 3 billigare specifika knivar istället för en dyr allround, är man dock ute efter en billiga och vettig kniv som tål mycket så är vissa av Mora's modeller ett ruskigt bra val.
        Det är väl snarare att det är just de dyrare knivarna som är lite "overkill" i min smak. Är man knivnörd så förstår jag att man köper det man tycker är snyggt och funktionellt oavsett prislapp, precis som med annan utrustning. Själv ser jag fiskekniven mer som ett slitverktyg som man inte ska behöva vara så rädd om, men det är givetvis upp till var och en. Filéknivarna brukar inte jag ta med i båten då jag sköter den biten när jag har kommit i land(handlar till 99% om havsfisk i Norge).

Kommentera

Jag har en http://shop.el-ge.se/karesuando-kniv-p-2602-c-334.aspx som jag är väldigt nöjd med, passar perfekt i storlek tycker jag.

Kommentera

Vilket nöje att läsa trådar här på FS Roligt och givande ! Har inget att tillägga men kände för att vinkla till frågan lite med en historia som utspelade sig för 20 talet år sedan.

Hade samlat länge på tanken om en fin jaktkniv att stoltsera med i jaktlaget. Med pengar på fickan stegade jag in på en av landets mest välrenommerade jaktbutiker. Jag vill ha den bästa kniven du har , sa jag väl medveten om att nu blir det dyrt. Men jag va beredd då jag länge planerat detta inköp och va klar över att nu skulle det få kosta.

Pang sa det så låg till min förvåning en MORA 2000 på disken! ! ÖÖÖ men va har du inget bättre undrade jag ?

NEJ, va det korta svaret. Visst jag har dyrare, finare, exklusivare, vassare, snyggare mm mm. Men den bästa jaktkniven allt inräknat har du där. Jag gick hem något snopen med en Mora 2000 för 100:- på fickan. Inget att skryta med men den funkar och visst är det den bästa kniven rakt över när alla fördelar och nackdelar vägs ihop.

Men precis som jag den gången tror jag många här på FS menar den med mest skrytvärde när man frågar efter den bästa. Den där kniven man kan skryta för polarna med att den är bäst för att den har ett häftigt namn och är dyr som fan.

Så mitt tipps är denna kniv (skit i mora-skräpet, för den bara funkar till allt men inget annat)

Lycka te, och ha en fortsatt trevlig knivtråd.
            Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Jag kommer inte att filea fisken direkt utan blir bara att rensa den. Fiskarna jag rensar är väl abborre och sen havsöring o sån fisk. Men mest kommer den väl att användas till typ kapa linor o sånt. Men vill bara att den ska "funka" till lite allt möjligt. Och då har jag hittat Helle Nying vilket jag gillar för jag vill inte bära på så stor kniv?

Kommentera

Ursprungligen postat av vigge Visa inlägg
                Jag kommer inte att filea fisken direkt utan blir bara att rensa den. Fiskarna jag rensar är väl abborre och sen havsöring o sån fisk. Men mest kommer den väl att användas till typ kapa linor o sånt. Men vill bara att den ska "funka" till lite allt möjligt. Och då har jag hittat Helle Nying vilket jag gillar för jag vill inte bära på så stor kniv?
                Helle är väldigt trevliga knivar. Rakt över bra knivar. Just den du nämner Nying har jag till att ta ur djur. Den är lite för kort och stubbig till att bli bra på övrigt. Inget blad att kapa linor eller att dela fisk, kött å annat med.

Titta på dom som kallas Harmoni och Symfoni 20 mm längre blad mot nying, fortfarande korta men lite mer att jobba med. Eller kanske Eggen.

Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Eka swingblade är suverän att ta ur fisk med...
                  Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Menar du att bladet försämras eller menar storleken när man ska skära fiskelina eller ta ur fisk eller nåt liknande?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                    2 355 svar
                    271 786 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg engqvist  
                    Startad av Petterpike, 2015-05-09, 10:13