Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Blev lite sugen på att testa en beställning till tacklewarehouse på en rulle!

    Vad skulle ni para ihop med följande spö: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...g-lxc74hf.html ?

    Fanns ju massa mums så svårt att välja! daiwa 253L/millionaire? vänstervevat och helst ej lågprofil! Har dåligt utbud inärheten för att klämma och känna, så ni som redan äger rullar får gärna säga eran mening!

    Kommentera


    • Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
      Blev lite sugen på att testa en beställning till tacklewarehouse på en rulle!

      Vad skulle ni para ihop med följande spö: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...g-lxc74hf.html ?

      Fanns ju massa mums så svårt att välja! daiwa 253L/millionaire? vänstervevat och helst ej lågprofil! Har dåligt utbud inärheten för att klämma och känna, så ni som redan äger rullar får gärna säga eran mening!
      Gillar du runda rullar är Calcutta 201TEDC ett trevligt alternativ. I samma prisklass ligger nya Conquest 201-14...lite mindre palmingsida än den äldre TEDC:n men utan DC. Ytterligare ett alternativ är Calcutta 201D...rent formmässigt föredrar jag faktiskt den framför nya Conquesten.....men den känns lite dum att beställa från TW när den oftast går att hitta allra billigast här hemma i Sverige.

      En dawia 253L skulle säkert också vara trevlig till spöt....har en motsvarande fast i St Croix-brandad....kalasrulle men kanske inte riktigt samma fina gedigna känsla och kastegenskaper som i den gamla klassiska TEDC:n.

      Har ju alla rullarna ovan... och skulle jag bestämma och inte behövde bry mig om priset föll nog min röst på TEDCn.

      Om pengarna spelar roll så skulle jag överväga om jag kunde stå ut med en högervevad TEDC (ligger en prisvärd sådan på säljes här på FC) alternativt köpa en 201D här hemma i Sverige för under 2 lax som de ibland går att hitta för..

      /S
      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

      Kommentera


      • Jag fick precis hem ett likadant spö och jag skall ha det till min Daiwa 1016 Ryoga. Känns som en klockren kombo.

        Spöt känns helt fantastiskt och då tycker jag man inte kan göra annat än att sätta på en fantastisk rulle. Så Ryoga alternativt Pluton om du skall handla från USA blir mitt råd.
        Den som har mest prylar när han dör vinner

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av Silverbågen Visa inlägg
          Gillar du runda rullar är Calcutta 201TEDC ett trevligt alternativ. I samma prisklass ligger nya Conquest 201-14...lite mindre palmingsida än den äldre TEDC:n men utan DC. Ytterligare ett alternativ är Calcutta 201D...rent formmässigt föredrar jag faktiskt den framför nya Conquesten.....men den känns lite dum att beställa från TW när den oftast går att hitta allra billigast här hemma i Sverige.

          En dawia 253L skulle säkert också vara trevlig till spöt....har en motsvarande fast i St Croix-brandad....kalasrulle men kanske inte riktigt samma fina gedigna känsla och kastegenskaper som i den gamla klassiska TEDC:n.

          Har ju alla rullarna ovan... och skulle jag bestämma och inte behövde bry mig om priset föll nog min röst på TEDCn.

          Om pengarna spelar roll så skulle jag överväga om jag kunde stå ut med en högervevad TEDC (ligger en prisvärd sådan på säljes här på FC) alternativt köpa en 201D här hemma i Sverige för under 2 lax som de ibland går att hitta för..

          /S

          Precis ett sådant svar jag var ute efter, någon som provat på ett par stycken! Oftast när det gäller folks fiskesaker så är de som deraas barn..och man säger inget negativt om sina barn även om det kanske är en riktig skitunge! vilket gör att info ibland kan vara svårtolkat, i ditt fall så litar jag på din åsikt då så inte är fallet =)

          jag bugar och bockar

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
            ....jag bugar och bockar
            ...ingen orsak... Royga/Pluton som nämns ovan har jag inte provat men den är säkert också ett klockrent alternativ till spöt....

            /S
            [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
            [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

            Kommentera


            • Problemet är ju egentligen inte att hitta en bra rulle, det är att man måste välja EN.
              Den som har mest prylar när han dör vinner

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av Rubik Visa inlägg
                Problemet är ju egentligen inte att hitta en bra rulle, det är att man måste välja EN.
                ......måste man??.....i så fall har jag missat nå't....

                /S
                [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                Kommentera


                • Edit: EN per spö
                  Den som har mest prylar när han dör vinner

                  Kommentera


                  • Tjääna
                    Mitt första inlägg i den här tråden, det kommer att handla om haspelspö till min Stella 1000 (hoppas på överseende).

                    Har precis byggt klart ett Phoenix elexir 8 fot ul som jag skall ha min till min Stella 1000 haspel. Har en mängd spön för jiggfisket men vill ha ett till (minst).

                    Jag tänker mig ett 7-8 fots spö tvådelat klassat till ca 20 gram, inte mer. Som referens kan jag säga att jag fiskar ibland med ett Dragon pro selection 7,6 fot klassat upp till 25 gr, det gillar jag skarpt. Men jag vill ha ett spö som är lite "mjukare" eller om man så vill inte riktigt så "stelt/snabbt". Spön upp till 15 gr har jag ett gäng.

                    Om man tänker bakhandtag så skall det vara långt och gärna kork hela vägen men det kan funka med ett split grip. Som referens kan jag ta ett Dragon fishmaker som jag tycker är alldeles för kort. Självklart kan jag tänka mig en klinga som jag bygger själv.

                    Prisklass= det får kosta, importerar gärna.

                    Come on hit me
                    Bb
                    [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                    [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                    Kommentera


                    • Ursprungligen postat av Knug87 Visa inlägg
                      Blev lite sugen på att testa en beställning till tacklewarehouse på en rulle!

                      Vad skulle ni para ihop med följande spö: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/ar...g-lxc74hf.html ?

                      Fanns ju massa mums så svårt att välja! daiwa 253L/millionaire? vänstervevat och helst ej lågprofil! Har dåligt utbud inärheten för att klämma och känna, så ni som redan äger rullar får gärna säga eran mening!
                      Om nu du ska spendera runt 400-500 USD på en rulle för att matcha ett sådant spö, då slår jag ett slag för 2014 Calcutta Conquest 101 alt 201 som jag oxå har. Min 2014 CQ 201 kastade 11g Rapala wobblers längre och stabilare än de flesta rullarna i 200 storlek jag har testat eller fiskat med och den listan kan vara lång. Och jag kommer att vara ärlig, det kommer förmodligen att ta några år innan andra rulltillverkare kan matcha en sådan fiskerulle!

                      För att återgå till vad tråden handlar om , då bjuder jag på några bilder som jag tog under min senaste utlandsresa. Några av prylarna som är med på bilderna fick jag klämma och känna på Det var skit kul och det är klart att säljaren fick jobba lite hårdare just den dan. Jag blev några tusenlappar fattigare, men det var värt det. Tyvärr, bilder på spöna blev inte så bra.


                      Click image for larger version

Name:	20141031_153445[1].jpg
Views:	2
Size:	979,3 KB
ID:	1775825
                      Click image for larger version

Name:	20141031_153434[1].jpg
Views:	2
Size:	988,2 KB
ID:	1775824
                      Click image for larger version

Name:	20141031_153608[1].jpg
Views:	2
Size:	984,7 KB
ID:	1775826

                      Häls //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2014-11-09, 20:55.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 308 svar
                      263 119 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Tommy_Lagebro  
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      857 svar
                      139 491 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 817 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 149 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 343 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X