Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
    Vill du själv kunna svara på den fråga?
    //T
    PS: Jag tror att jag den är såpass välbyggd att den bör klara upp till 40-50g utan problem, men jag har inte funderat på att göra det.
    Ok! Mest nyfiken på hur "gäddig" den känns i handen och var "taket" ligger. Den är väl byggd för Light Rock Fishing, men jag har inte den blekaste om vad det är för betesvikter och fiskstorlek man får genom det fisket. Brukar ju va pulver i saltvattensfisk, oavsett.

    Kommentera


    • Jodå, men dom kastar beten som väger max 30g och inte tyngre än så. Jag fick veta att det är japansk seabass (Suzuki) den är gjord för och visst det är en del "pulver" i dom. Jag läste att en kille har en sådan för att fiska swimbaits på 2 oz längst australiensiska kusten.

      Den känns inte "gäddig" alls, men vi kanske har olika åsikter om vad gränsen för gäddig är. Den är gjord för fiskar som "rusar" mkt, typ havsöring och visst den är stabil och kraftfull för att kunna landa dessa fiskar oxå, så att landa "våra" gäddor med den ska inte vara några problem alls.

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2013-12-01, 23:39.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
        Jodå, men dom kastar beten som väger max 30g och inte tyngre än så. Jag fick veta att det är det är japansk seabass (Suzuki) den är gjord för och visst är det en del "pulver" i dom. Jag läste att en kille har en sådan för att fiska swimbaits på 2 oz längst australiensiska kusten.

        Den känns inte "gäddig" alls, men vi kanske har olika åsikter om vad gränsen för gäddig är. Den är gjord för fiskar som "rusar" mkt, typ havsöring och visst den är stabil och kraftfull för att kunna landa dessa fiskar oxå, så att landa "våra" gäddor med den ska inte vara några problem alls.

        //T
        Var som sagt mest nyfiken på om stativet känns stadigt då jag har begränsad erfarenhet shimanos lågprofilare i den storleken. En del rullar känns som sagt väldigt mycket potentare än storleken, om vi skall ta CQ51 som exempel.

        Kommentera


        • En CQ 51 är en liten "power" fiskerulle byggd för att landa stora fiskar. Den har kraft i massor!

          Exsence är ett steg framåt om man jämför med riktig fina å gedigna lp rullar som t. ex. sin närmaste kusin en chronarch 100D7 (se bilden nedan) . Dessutom har denna Exsence massa "high tech" och det är inte alls fel.

          Click image for larger version

Name:	DENHkYDl.jpg
Views:	2
Size:	66,6 KB
ID:	1771158

          //T
          Senast ändrad av tonyex; 2013-12-02, 08:55.

          Kommentera


          • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
            En CQ 51 är en liten "power" fiskerulle byggd för att landa stora fiskar. Den har kraft i massor!

            Exsence är ett steg framåt om man jämför med riktig fina å gedigna lp rullar som t. ex. sin närmaste kusin en chronarch 100D7. Dessutom har denna Exsence massa "high tech" och det är inte alls fel.

            [ATTACH=CONFIG]62000[/ATTACH]

            //T
            Vilken skönhet måste jag få säga!

            Kommentera


            • Är så att en kompis till mig ska åka över till Japan på jobbresa nästa vecka och tänkte ju då passa på att använda som honom som min egen kurir. Är lite sugen på någon rolig multirulle från landet i Öster. Så har ni några bra tips på en rulle som fungerar bra med drag mellan 5-15g och kostar ca 1500-2000kr. Jag är ju egentligen en ABU-entusiast men köpte en Lexa här i höstas så är absolut öppen för fler rullar från Daiwa eller varför inte testa sin första Shimano.

              Alla tips är välkomna!

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                Är så att en kompis till mig ska åka över till Japan på jobbresa nästa vecka och tänkte ju då passa på att använda som honom som min egen kurir. Är lite sugen på någon rolig multirulle från landet i Öster. Så har ni några bra tips på en rulle som fungerar bra med drag mellan 5-15g och kostar ca 1500-2000kr. Jag är ju egentligen en ABU-entusiast men köpte en Lexa här i höstas så är absolut öppen för fler rullar från Daiwa eller varför inte testa sin första Shimano.

                Alla tips är välkomna!
                Om du gillar Abu så kan du ju kolla på LTX eller LTZ den sistnämnda går dock på mer än 2000kr
                http://www.reverbnation.com/burnout28

                Kommentera


                • Kul!
                  Utöver de Grynning tipsar om kan du också ta en titt på Shimano Metanium HG, Aldebaran Mg eller BFS samt Daiwa T3 SV vilka man med lite tur kan hitta för ca 30000 jpy.
                  Alla rullar är bland det bästa som finns på marknaden. Skulle rekommendera dig att börja med en titt på t. ex japantackle.com för att få en uppfattning om rullarna.

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                    Kul!
                    Utöver de Grynning tipsar om kan du också ta en titt på Shimano Metanium HG, Aldebaran Mg eller BFS samt Daiwa T3 SV vilka man med lite tur kan hitta för ca 30000 jpy.
                    Alla rullar är bland det bästa som finns på marknaden. Skulle rekommendera dig att börja med en titt på t. ex japantackle.com för att få en uppfattning om rullarna.
                    Du glömde Exsence DC (!) Den är minst i samma klass med de andra (om inte bättre på visa punkter)
                    Aldebaran har en nackdel och det är att den är byggd av magnesium, så man blir lite begränsad till insjöar.

                    //T

                    Kommentera


                    • "Snikalternativet" Scorpion XT1001 kanske också skall nämnas i sammanhanget om man är ute efter en bra Bang for the bucks baitcaster till svenskt abborrefiske/ädelfiske....bör kunna hittas för någon dryg 1000-ing på på plats..

                      /S
                      [FONT=Verdana]Karta om Havsöringsplatser i Stockholmsområdet [/FONT]
                      [FONT=Verdana] Havsöring i Stockholmsområdet (från land) [/FONT]

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 923 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 455 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 756 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 323 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X