Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg

    Dessa jigghuvud tacklas med en jiggkropp och kombinationen blir ett dödligt vapen för gädda och abborre framför allt. Se bilden nedan.

    [ATTACH=CONFIG]67397[/ATTACH]

    Efter att ha kastat bort mina Keitech, då var jag så illa tvungen att köpa några st till. Valet föll på Strike King den här gången. Tekniken heter Swim Jig
    Häls //T
    Intressant, köpte några liknande i USA för några år sedan då jag tyckte de såg spännande ut med vasskydden men har inte riktigt vetat hur och var, varför de knappt fått chansen, fick inspiration att pröva nu! En annan spår i tråden, har kastat lite med Exsence DCn och är överlag väldigt nöjd - stabil och raffinerad på samma gång! Finns det enligt dig någon anledning att tvätta och smörja upp lagren med någon tunnare "rocket sause" eller rentav byta lager för att få ut än mer i kastväg? Som jag förstår det så ger sådant generellt mer effekt i det lägre kastviktsregistret än från säg de 12g och uppåt jag kommer att röra mig vid?
    Mvh
    Anders

    Kommentera


    • hehe, när man bestämmer sig för att köpa en Conquest eller likande rullar, då har man blivit rejält biten av "tackleapan", som det heter!

      Shimano Conquest eller TE rullar kan man använda till vad man vill egentligen, det som spelar roll är hur rullen känns i handen och hur den balanserar med spöt. Med detta sagt , då kan vi koncentrera oss på vad är det minsta man kan kasta med dessa rullar med org. spole. Med en CQ 51 man kan komma ner till 5g med rätt spöt, med en 101 då blir svårt att kasta beten lättare än 7g och med en 201 då ligger gränsen runt 10g. Är man duktig på att kasta och har man rätt spö och "rätt" lindimension, då kan krypa ner några gram till. Om man nu då uppgraderar spolen till avail/microcast för 50/51 eller 100/101, då blir dom "finesse" rullar plötsligt.

      Den nya 2014 Shimano Conquest är ett helt annat djur. Jag har haft möjlighet med att prata med folk som köpt den och de har blivit överraskade på hur bra har Shimano lyckas med den rullen. Det som är intressant att är att dessa människor äger inte bara den gamla CQ modellen utan även några andra rullar i samma prisklass, dvs att de har "lite" att jämföra med alltså.

      //T
      Senast ändrad av tonyex; 2014-04-23, 20:45.

      Kommentera


      • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
        Tack för tipsen! Ska kolla runt lite, låter ju iaf som bra tips och TD spöt låter ju väldigt bra för den summan.
        Såg tyvärr inte ditt meddelande tidigare men tar gärna en tur längs Fyrisån, alltid trevligt med sällskap.

        Blev tyvärr så inspirerad av Tonyex inlägg att la själv precis en beställning på Strike King jiggar och lite andra drag.
        Dyr tråd detta...
        Kul att höra! //T

        Kommentera


        • Ursprungligen postat av anteman Visa inlägg
          En annan spår i tråden, har kastat lite med Exsence DCn och är överlag väldigt nöjd - stabil och raffinerad på samma gång! Finns det enligt dig någon anledning att tvätta och smörja upp lagren med någon tunnare "rocket sause" eller rentav byta lager för att få ut än mer i kastväg? Som jag förstår det så ger sådant generellt mer effekt i det lägre kastviktsregistret än från säg de 12g och uppåt jag kommer att röra mig vid?
          anteman, roligt att höra. Jag tror att med min Exsence DC kastar jag längre än ... , vi lägger det åt sidan. Visst rullen mår lite bättre med rätt olja och lite underhåll, men det gäller alla rullar. Jag kan def. kasta 5g med min tillräckligt långt, dvs 15-20m i motvind utan "tumme" och backslag. Det där är svårt att slå tycker jag. Är du nöjd med hur din rulle presterar, då behöver du inte göra någonting helt enkelt. Kika lite på min tråd om Exsence DC underhåll. Det är busenkelt att göra underhåll på en Exsence DC.

          //T
          Senast ändrad av tonyex; 2014-04-23, 18:46.

          Kommentera


          • Någon som har bra koll på Major Craft spöna? Hade varit roligt att testa lite japanskt.
            Har tittat på ett Major Craft Corzza 702H klassat 3/8-1 1/2 oz. Hade ju tänkt ha spöt till lättare gäddfiske upp till 40-45g. Är det bättre då att stanna vid ett spö som är klassat upp till 1oz?Tänker på om dessa spön är lika underklassade som många amerikanska basspön.

            Kommentera


            • Har testat en hel del "bassspön" genom åren. Tycker överlag att de är rättklassade. Musky spöna är dock annorlunda.
              Har tyvärr inte testat majorcraft spöna. Ska dock bli något två delat från Japan i vår.
              Ska du kasta 40-45g så välj ett spö som är klassat för det. Ett 1 oz vill jag inte kasta tyngre än strax över 30g..

              Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
              Någon som har bra koll på Major Craft spöna? Hade varit roligt att testa lite japanskt.
              Har tittat på ett Major Craft Corzza 702H klassat 3/8-1 1/2 oz. Hade ju tänkt ha spöt till lättare gäddfiske upp till 40-45g. Är det bättre då att stanna vid ett spö som är klassat upp till 1oz?Tänker på om dessa spön är lika underklassade som många amerikanska basspön.

              Kommentera


              • Entusiastköp vet jag inte riktigt om detta är men men...
                Gick idag in på en fysisk Bass Pro Shop i det stora landet i väster för att inhandla en UL-utrustning för en vettig peng.
                Ut kom vi med en Berkley Lighting Rod, en Pflueger President samt Power Pro Super 8 Slick (10 pound test).

                Spöet har en kastvikt på 1/32-1/4 ounce, längd av 5'0, tvådelat och känns helt ok. Handtag i gummikork, lite få (no-name) spöringar, exposed blank reelseat och trevlig beteshållare. Känns verkligen inte som en spagetti!
                Rullen har 9+1 kullager, väger 204g, utväxling på 5.2:1, tar 200m av 0.13 nylon, trevlig broms och glappar inget alls.
                Linan är helt fantastiskt mjuk, slät och smidig...
                Hela detta kalaset gick på under 800 svenska riksdaler. Kommer få jobba hårt med sommarkvällarnas snip och borre jakt i innerskärgårdens vikar...

                Någon som har erfarenhet från något av det jag har köpt?

                Kommentera


                • Musky spön är ju rättklassade har hitils inte testat ett enda amerikanskt spö som inte kastar bra i sin angivna kastvikt. Bara för att ett spö är klassat upp till sej 3oz så betyder det ju inte att man kan göra dom utan ryggrad ett spö -90gram måste ju även det klara att drilla stor fisk effektivt.
                  ett bra spö ska inte bara kasta bra utan även kunna drilla den fiskart man är ute efter effektivt.
                  Ta ett flugspö i klass 9 för havsöring kontra ett för tarpon dom kastar samma linor men det för tarpon har en mkt kraftigare ryggrad och mer kraft långt ner i klingan för att kunna lyfta fisk.
                  samma sak med musky spöna som i tillägg ofta är fast i aktionen vilket gör att du inte kasta med hela klingan tror många kastar med ryggraden långt ner i korken när dom hävdar att deras spön är underklassade.
                  sorry för OT

                  Ursprungligen postat av engqvist Visa inlägg
                  Har testat en hel del "bassspön" genom åren. Tycker överlag att de är rättklassade. Musky spöna är dock annorlunda.
                  Har tyvärr inte testat majorcraft spöna. Ska dock bli något två delat från Japan i vår.
                  Ska du kasta 40-45g så välj ett spö som är klassat för det. Ett 1 oz vill jag inte kasta tyngre än strax över 30g..

                  Kommentera


                  • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg
                    Någon som har bra koll på Major Craft spöna? Hade varit roligt att testa lite japanskt.
                    Har tittat på ett Major Craft Corzza 702H klassat 3/8-1 1/2 oz. Hade ju tänkt ha spöt till lättare gäddfiske upp till 40-45g. Är det bättre då att stanna vid ett spö som är klassat upp till 1oz?Tänker på om dessa spön är lika underklassade som många amerikanska basspön.
                    Barnmorskan kan nog säga den del om Corzzas syskon Over Seven iaf. Tror dock mig läst här i tråden att det senare ligger välklassat vilket f.ö. även ska gälla för US-basspön dock ej Muskydito.Tittade själv på båda japanerna innan jag blev bekväm och vanhedrade tråden när jag köpte ett TD Pro Selection. Köp gärna ett Corzza så har jag snart ett förstahandsutlåtande, det är ju ingen stor investering men en intressant sådan det är frågan om

                    Kommentera


                    • Alltid roligt med en välfylld brevlåda när man kommer hem från jobbet. Nu blir livet farligt för abborrar, gäddsnipor och aspar i Ekolns och Fyrisåns vatten. Nu ska jag bara bestämma om jag ska beställa det där Major Craft Corzza spöet jag har tittat på...
                      Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	423,9 KB
ID:	1773317

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 937 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 456 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 326 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X