Import och entusiastprylar! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Import och entusiastprylar!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Scorpion xt 1000 med en avail spole är kapabel att hiva iväg 2 grams beten med rätt spö.
    Jag pratade längre med japantackle folk innan jag bestämde mig för min Exsence DC och detta var deras förslag , alt en avail spole till min 51.
    //T

    Kommentera


    • Jag instämmer i Tonys förslag och föreslår också en Daiwa T3 MX, ska själv beställa en snart. Klarar saltvatten som den är och vill du köra lätt finessfiske så passar enl uppgift SV-spolen direkt som komplement, om den fortfarande klarar salt på samma sätt då kan säkert initierade här i tråden svara på. Fundera lite kring vilken utväxling du vill ha, det låter inte som du kommer köra "Powercranking" å då kan man kliva upp ett steg eller två.
      Ja, med powercranking menar jag att du inte kommer att köra med stora, tungdrivna dubbelspinnare i huvudsak...
      Senast ändrad av anteman; 2013-12-03, 01:45. Anledning: Förtydligande

      Kommentera


      • hehe, jag håller med. Faktum är att jag valde mellan Excense och T3 MX och i sista stunden blev en Exsence, även om jag är medveten om att en T3 MX är en mkt intressant trimningsplattform.
        //T

        Kommentera


        • Många tips och många fina rullar. Tacksam för hjälpen. Är dock väldigt negativt inställd till magnesiumrullar, se de kan vi sålla bort direkt.

          Hur är annars Shimano DC system? Sköter det sig själv eller är det mycket pill? Alltid roligt att öppna rullarna och serva men detta systemet känns ju lite väl avancerat för att hålla på med själv.
          Senast ändrad av beachcast; 2013-12-03, 09:43.

          Kommentera


          • Excense glömde jag! Skulle själv dock utan tvekan välja något centrifugal eller magnetbromsat till lättare grejer. I DC-spolarna är förvisso grunda, men samtidigt för lättfiske onödigt tunga vilket gör dem mer trögstartade än normala spolar. Finns det något man absolut inte vill ha vid lättfiske så är det just onödig spoltyngd. Det gör spolen trögstartad och trögstoppad.
            Systemet är dock förträffligt för långa kast, underhållsfritt, vattentätt kapslat och självförsörjande. Beträffande Aldebaran Mg är den saltwater fine dvs saltvattensäker enligt Shimano Japan. Conquest 50 är ju inte omåttligt populär för intet, fantastiskt fin rulle.

            Silverbågens tips om Scorpion 1000XT är ju också förträffligt. Det var mitt (och rätt många nu mer på fiskesnack) inträde på japanmarknaden. Otroligt prisvärd och presterar otroligt bra (men risken finns att man får japanska sjukan och vill ha mer).

            Daiwas T3 kastar sanslöst bra. Med en SV-spole till antar jag att man täcker det mesta och har ett system lika kaststabilt som DC, men utan dess nackdelar. Man bör dock ha klart för sig att man förmodligen antingen kommer hata den, eller älska den. Risken finns nämligen att den kräver en del justering av hur man håller rullen när man kastar.
            Senast ändrad av barnmorskan; 2013-12-03, 10:16.

            Kommentera


            • Ursprungligen postat av beachcast Visa inlägg

              Hur är annars Shimano DC system? Sköter det sig själv eller är det mycket pill? Alltid roligt att öppna rullarna och serva men detta systemet känns ju lite väl avancerat för att hålla på med själv.
              Hur menar du nu? DC systemet behöver inget underhåll, det är lätta att ställa in och otroligt lätt att använda.

              http://www.fiskesnack.com/forum/show...no-Calcutta-DC

              //T

              Kommentera


              • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                .... Skulle själv dock utan tvekan välja något centrifugal eller magnetbromsat till lättare grejer. I DC-spolarna är förvisso grunda, men samtidigt för lättfiske onödigt tunga vilket gör dem mer trögstartade än normala spolar. Finns det något man absolut inte vill ha vid lättfiske så är det just onödig spoltyngd. Det gör spolen trögstartad och trögstoppad.
                Systemet är dock förträffligt för långa kast, underhållsfritt, vattentätt kapslat och självförsörjande. Beträffande Aldebaran Mg är den saltwater fine dvs saltvattensäker enligt Shimano Japan. Conquest 50 är ju inte omåttligt populär för intet, fantastiskt fin rulle.

                Silverbågens tips om Scorpion 1000XT är ju också förträffligt. Det var mitt (och rätt många nu mer på fiskesnack) inträde på japanmarknaden. Otroligt prisvärd och presterar otroligt bra (men risken finns att man får japanska sjukan och vill ha mer).

                Daiwas T3 kastar sanslöst bra. Med en SV-spole till antar jag att man täcker det mesta och har ett system lika kaststabilt som DC, men utan dess nackdelar. Man bör dock ha klart för sig att man förmodligen antingen kommer hata den, eller älska den. Risken finns nämligen att den kräver en del justering av hur man håller rullen när man kastar.
                Jag håller med om ovanstående till 100%. (!)

                Det är värt att säga att DC spolar har utvecklas enormt oxå , titta på CQ 50DC eller Cardiff 50DC.

                När man kastar lätta beten då gör man oftast lite kontrollerade kast. Det jag tycker är sjukt skön med Exsence är att jag kan ta i för kung och fosterland när jag kastar 5 grams beten dessutom med fel spö för ändamålet och jag kommer förvånansvärt långt för att vara en DC rulle, sen när jag går över till lite tyngre beten, som t. ex. 7g eller 10g, då börjar DC bromsen att leverera.

                //T

                PS: Pucktvåa.
                Senast ändrad av tonyex; 2013-12-03, 10:28.

                Kommentera


                • Ursprungligen postat av barnmorskan Visa inlägg
                  ... Med en SV-spole till antar jag att man täcker det mesta och har ett system lika kaststabilt som DC, men utan dess nackdelar. Man bör dock ha klart för sig att man förmodligen antingen kommer hata den, eller älska den. .
                  Vad vet du om det här? Har du testat det själv? Hur långt kan man komma och med vilka vikter?

                  DC systemet är skjut kaststabil och med den nya iDC Plus anpassad för flätlinor har det blivit ännu bättre. SV-spolar är "ganska" grunda och gjorda för bassbeten i första hand, så linan kanske blir en "show stopper" och om man gör dessa spolar lite djupare , då kan dessa bra egenskaper förloras.

                  Jag vill inte starta ett krig igen, men senast hade du fått fel info från nätet.

                  //T
                  Senast ändrad av tonyex; 2013-12-03, 17:19.

                  Kommentera


                  • Tror att de flesta rullar vi diskuterat i tråden är bass rullar. Tror nog att nästan samtliga små multis är från början framtagna för Bass. Självklart finns undantag.
                    Har själv varit riktigt sugen på en ryoga med SV spole. Diskuterade en hel del med flera japanska butiker. Bla bass.jp Japantackel, plat.
                    Samtliga ansåg att en ryoga med SV spole kunde tävla mot en conquest dc. I både längd och stabilitet.



                    Ursprungligen postat av tonyex Visa inlägg
                    Vad vet du om det här? Har du testat det själv? Hur långt kan man komma och med vilka vikter?

                    DC systemet är skjut kaststabil och med den nya iDC Plus anpassad för flätlinor har det blivit ännu bättre. SV-spolar är "ganska" grunda och gjorda för bassbeten i första hand, så linan kanske blir en "show stopper" och om man gör dessa spolar lite djupare , då kan dessa bra egenskaper förloras.

                    Jag vill inte starta ett krig igen, men senast hade du fått fel info från nätet.

                    //T

                    Kommentera


                    • Jodå, det är det jag har fått veta oxå, men inget har kommit med fakta vilket är ganska intressant i det här sammanhanget.
                      Sen det finns andra faktorer som värda att ta hänsyn till t. ex. att ställa in magforce 3D kan vara pilligt, hur reagerat spolen när man kastar i motvind, osv.
                      Jag tycker att det är positivt för oss fiskare att det finns andra alternativ, som kanske är minst lika bra som DC och som inte kostar skjortan heller.

                      //T
                      Senast ändrad av tonyex; 2013-12-03, 18:49.

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av barnmorskan, 2013-06-20, 01:04
                      2 305 svar
                      262 958 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg JontaK
                      av JontaK
                       
                      Startad av Monkey, 2016-10-12, 22:07
                      858 svar
                      139 456 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gaddivar  
                      Startad av riggs, 2017-01-18, 18:03
                      1 031 svar
                      193 760 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sundström76  
                      Startad av Hasse92, 2017-06-12, 12:20
                      7 svar
                      2 144 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg billion
                      av billion
                       
                      Startad av Jocke290, 2019-05-10, 10:09
                      79 svar
                      12 331 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Torekrok  
                      Arbetar...
                      X